Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@23:02:12 GMT

پلمب اماکن عرضه کننده مواد دخانی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۴۸۳۰

به گزارش ایسنا، دکتر احمد جنیدی جعفری گفت: طبق تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع دخانیات مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۵ استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایط نقلیه عمومی ممنوع و تخلف از آن مستوجب حکم به جزای نقدی است.

وی افزود: علیرغم پیگیری‌های وزارت بهداشت طی سال‌های اجرای قانون، متاسفانه به دلیل اجرای ضعیف قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، مراکز عرضه قلیان در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صورت غیر قانونی گسترش یافت و منجر به افزایش مصرف قلیان در جامعه، خصوصا در بین جوانان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور، با درخواست وزیر بهداشت و رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا از دادستان کل کشور برای حمایت حوزه سلامت از ممنوعیت مصرف مواد دخانی و قلیان در اماکن عمومی، بخشنامه دادستانی کل کشور با تاکید بر اجرای قوانین و همکاری و حمایت از بازرسین بهداشت و ضابطین قضایی برای جلوگیری از عرضه قلیان صادر شد. به این منظور با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تیم‌های مشترک با پلیس اماکن و دادستانی تشکیل، بازرسی و نظارت بر اماکن عمومی به طور مستمر انجام و از هر گونه عرضه و استعمال مواد دخانی و قلیان جلوگیری شود. در صورت مشاهده تخلف، با پلمب امکنه، متصدیان این مراکز به مراجع قانونی معرفی می‌شوند، زیرا در واقع این اقدام در شرایط حاضر حکم تهدید علیه سلامت عمومی جامعه را دارد. ضمنا هرگونه تبلیغ در خصوص عرضه مواد دخانی و از جمله قلیان ممنوع است و متخلفین بر اساس مصوبه دولت تا مبلغ ۴۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار گفت: ابزارآلات قلیان در انتشار ویروس کرونا موثر است، چون محیط مناسبی برای بقا و رشد ویروس و سایر عوامل عفونی و بیماری‌زا است. وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های جهانی برای مهار کروناویروس، به خاطر خطری که مصرف دخانیات بر تضعیف سیستم دفاعی بدن دارد و افراد را مستعد ابتلا به بیماری کرونا ویروس و سایر بیماری‌های کشنده می‌کند، با هرگونه ارایه تسهیلات برای عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی مخالفت و تخلفات مربوطه را از مراجع قضایی پیگیری می‌کند.  

وی ممنوعیت عرضه قلیان حتی بعد از بازگشایی مراکزی که قبلا عرضه قلیان داشتند را مورد توجه قرار داد و افزود: بخشنامه دادستان کل کشور به کلیه دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور و فرماندهی نیروی انتظامی ابلاغ شده و همکاری کاملی در این خصوص داریم. در استان تهران هم به دلیل مشکلاتی که در اجرای قانون در سنوات قبل داشتیم، جلسه‌ای اختصاصی با نمایندگان دادستانی، ناجا و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران برگزار و مقرر گردید که گشت‌های ویژه برای بازرسی از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع انجام شود و هرگونه تخلف در مورد عرضه قلیان بلافاصله پیگیری و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.  

جنیدی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر در این راستا، نامه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به ریاست محترم قوه قضاییه بود که در آن نامه ضمن تاکید بر اجرای ممنوعیت پایدار استعمال دخانیات و عرضه قلیان در همه اماکن عمومی، خواستار برخورد قاطع با تولیـدکنندگان و مصـرف کنندگان قلیان در این اماکن شدند، به نحوی که موجب عبرت سایر هنجارشکنان شود.  

وی افزود: امیدواریم مردم عزیز و فهیم کشور هم برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان به هیچ وجه به مراکزی که غیر قانونی اقدام به عرضه قلیان می‌کنند مراجعه نکنند و با مشاهده موارد تخلف در این زمینه، آدرس مرکز و امکنه متخلف را به سامانه ۱۹۰ شکایات بهداشتی گزارش دهند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: به هرحال با توجه به اینکه بیماری کرونا ویروس در بسیاری از افراد ممکن است بدون علامت باشد و این افراد ممکن است در محیط‌های جمعی حضور داشته باشند، باید دقت بیشتری در اجرای قانون داشت.

وی افزود: مصرف کنندگان دخانیات به دلیل آسیب رساندن به ریه، معمولا سرفه‌های شایعی دارند و در واقع اشتباه گرفتن این سرفه‌ها با سرفه‌هایی که  ناشی از ابتلا به کروناویروس است، موجب می‌شود بیماری دیر تشخیص داده شود و این افراد عاملینی خطرناک برای انتقال ویرس هستند.

وی با اشاره به گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت که دود دخانیات را عاملی برای انتقال ویرس شناخته است، افزود: اگر فرد مصرف کننده مواد دخانی دچار بیماری کرونا باشد، قطعا با مصرف دخانیات موجب آلودگی محیط و انتقال بیماری به دیگران می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، به گفته وی، خطر انتقال بیماری از طریق مصرف دخانیات در اماکن عمومی بالا است و به هیچ طریقی نمی‌شود جلوی انتشار این ویروس را در اماکن آلوده به دود دخانیات گرفت.

جنیدی تصریح کرد: افراد مصرف کننده دخانیات با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت، یا بصورت خود جوش، می‌توانند مصرف مواد دخانی را ترک کنند. در مواجهه قرار گرفتن افراد غیرسیگاری با دود دخانیات نیز با مصرف آن هیچ فرقی ندارد و همان امراض مصرف را دارد، لذا مردم برای حفظ سلامت خودشان باید فعالانه عمل کرده و تخلفات را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: اماکن عمومی بیماری کرونا وزارت بهداشت عرضه قلیان علوم پزشکی مواد دخانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۴۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

آیا دختران و پسران جوانی که طی این سال‌ها در کافه‌ها، سفره‌خانه و ... در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور اقدام به استعمال قلیان اکسیژن کرده و می‌کنند، می‌دانند که عملاً در حال شرکت در "طرح مطالعاتی" وزارت بهداشت هستند تا وزارت بهداشت از طریق این افرادِ - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، چند روزی است که بحث سرو "قلیان اکسیژن" در بسیاری از کافه‌ها و سفره‌خانه‌ها و مخاطرات پیدا و پنهان آن، سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده و بحث بر سر مضر بودن یا نبودن این قلیان بالا گرفته است.

در تبلیغات قلیان اکسیژن ادعا شده که یک قلیان شادی‌آور است که از ترکیب گاز‌ اکسیژن و گاز بیهوشی N2O تشکیل شده؛ تا به امروز بر اساس مشاهدات میدانی، عوارض متعدد و بعضا بسیار خطرناک در پی استعمال این قلیان در مراکز عرضه آن مشاهده شده و در اعتیادآور بودن آن تقریبا تردیدی وجود ندارد.

بعد از استعمال قلیان اکسیژن چه حالتی برای استعمال‌کننده ایجاد می‌شود؟

تاکنون گزارش‌های مختلفی از مسمومیت و حالت بیهوشی موقت برای مصرف‌کنندگان این قلیان منتشر شده است که در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی، ممکن است اتفاقات تلخی برای استعمال‌کنندگان روی دهد.

بر اساس "مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم" در یکی از کافه‌های غرب تهران، دختر خانم جوانی پس از حدود نیم ساعت استعمال قلیان اکسیژن، به یکباره شروع به خنده‌های بلند و غیرعادی کرد و سپس با همان حالت غیرطبیعی، اقدام به سفارش دادن مقدار بسیار زیادی از اقلام خوراکی و نوشیدنی که در این کافه فروخته می‌شد، کرد و در ادامه مشغول به خوردن دیوانه‌وار این اقلام شد!

اما این دختر جوان بعد از چند دقیقه به صورت ناگهانی بر روی زمین افتاد و از حال رفت! پس از تماس حاضران در کافه با اورژانس و حضور تکنسین اورژانس در محل این کافه، اقدامات درمانی اورژانسی بر روی این دختر  انجام شد؛ تکنسین اورژانس اذعان داشت که اغلب افرادی که قلیان اکسیژن مصرف می‌کنند، این حالت را تجربه می‌کنند!

البته این دختر برای دریافت خدمات پزشکی بیشتر به بیمارستان منتقل شد و تا لحظه آخر خارج کردن این دختر به وسیله برانکارد از کافه به همچنان در حالت بی‌هوشی بود!

وزارت بهداشت: قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی خود ما است!!

اما برای دریافت موضع وزارت بهداشت درباره سرو آزادانه قلیان اکسیژن در سطح شهر تهران و بسیاری از استان‌های کشورمان و عوارض خطرناکی که پس از استعمال آن در افراد مشاهد می‌شود، تماسی را با بهزاد ولی‌زاده؛ رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت داشتیم که این مقام مسئول وزارت بهداشت در گفت‌وگو با تسنیم در کمال ناباوری این توضیحات را داد:

"اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به‌صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان دخانی در 10 استان کشور آغاز شده است!

این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استانداردهایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این وسیله از ترکیب گازهای اکسیژن و N2O با رعایت حدود تعیین‌شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد استفاده می‌شود.

از سوی دیگر قلیان‌های اکسیژن تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی عرضه می‌شود و استفاده از گازهای دیگر در این قلیان مجاز نیست و دانشگاه‌ها از مجریان این طرح یعنی قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌هایی که این طرح در آنها اجرا می‌شود نیز تعهدنامه‌هایی اخذ می‌کنند و این مراکز صنفی نیز با رضایت خودشان در این طرح مشارکت می‌کنند و به‌دلیل سود اقتصادی عرضه این قلیان در این مراکز، توجیهی ندارد که بخواهند تخلفی در این زمینه داشته باشند!"

پلیس: ابلاغیه‌ مکتوبی در ارتباط با قلیان‌های اکسیژن برای ما ارسال نشده

اما در ادامه و در پی این موضع بسیار قابل تامل و پرابهام وزارت بهداشت، یک مقام مسول در فراجا درباره قلیان اکسیژن و اجازه سرو آن با مجوز وزارت بهداشت در سطح کافه‌های شهر تهران و دیگر شهرها به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: "هیچ ابلاغیه‌ای در این ارتباط نه از طرف وزارت بهداشت و نه وزارت کشور به پلیس ابلاغ نشده است! در واقع رسماً به پلیس اطلاع داده نشده که با استعمال قلیان‌های اکسیژن برخورد شود یا نشود."

جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است!

اما این ماجرا زمانی جالب‌تر شد که کیانوش جهانپور؛ سخنگوی سابق وزارت بهداشت و از مسؤلان ارشد سابق سازمان غذا و دارو درباره قلیان اکسیژن و عوارض خطرناکی که در استعمال‌کنندگان آن در سطح کافه‌ها در حال مشاهده است، گفت: در اصل چیزی که در ایران به عنوان قلیان اکسیژن شناخته می‌شود و به نوعی الگوبرداری و تغییر فرم چیزی است که در کشور‌های دیگر تحت عنوان "اکسیژن کلاب" شناخته می‌شود؛ این یک اسم شبهه ناک است.

وی افزود: چرا که ماده مورد استفاده در این دستگاه، گاز اکسیژن نیست و ماده دیگری به نام N2O یا نیتروز اکسید است که  به‌عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود.

بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران با سرو "قلیان اکسیژن"

سخنگوی اسبق وزارت بهداشت متذکر شد:  این گاز کاربردهایی در حوزه پزشکی و صنایع غذایی و شیمیایی دارد، پس اصل موضوع جدید نیست اما الگوی مصرف به سمت استفاده نابجا، به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است! البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از مواد مرسوم نیست و مصرف این گاز در برخی از کشور‌ها مجاز است و در مقابل برخی از کشور‌ها مصرف آن را ممنوع کرده‌اند.

هزار و یک ابهام درباره چرایی مجوزدهی وزارت بهداشت به قلیان اکسیژن که بی‌پاسخی مانده!

اینکه وزارت بهداشت بر اساس کدام مستندات علمی، کار آزمایشگاهی یا بالینی اقدام به صدور مجور برای سرو گسترده قلیان اکسیژن در تهران و 10 استان کشورمان کرده، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تا به امروز هیچ سند و نتایج تحقیقات بالینی و علمی که دال بر بی‌عوارض و خطرناک نبودن استعمال این نوع قلیان باشد از سوی وزارت بهداشت ارائه نشده است!

  از سوی دیگر وزارت بهداشت اعلام کرده که "طرح مطالعاتی این نوع قلیان به‌صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت در 10 استان آغاز شده" در حالیکه باید از مسؤلات این وزاتخانه که متولی اصلی سلامت مردم است، پرسید که سرو قلیان اکسیژن از سال 95 در تهران و استان‌های دیگر شروع شده و در حال حاضر حداقل 8 سال از سرو و عرضه آزادانه قلیان اکسیژن می‌گذرد!! آیا هنوز و بعد از 8 سال همچنان عرضه و مصرف این قلیان در "حالت مطالعاتی" قرار دارد و نتایج مخرب و اعتیادآور آن هنوز هم برای وزارت بهداشت احراز نشده است؟!

نکته بسیار قابل تامل دیگر اینکه، از همان روزهای نخست عرضه قلیان اکسیژن در کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های تهران و دیگر شهرها به کرات و به وفور همه ناظران شاهد عوارض شدید، آنی، بسیار عجیب و بعضاً خطرناک در افرادی که اقدام به استعمال قلیان اکسیژن می‌کنند، بوده‌اند! حال چطور ممکن است که وزارت بهداشت بعد از این سال‌ها در طرح مطالعاتی خود، این عوارض را مشاهده نکرده تا دستور سریع و فوری برای توقف عرضه قلیان به اصطلاح اکسیژن را صادر کند؟!

اما نکته بد ماجرا اینکه باید در کمال تاسف از مسؤلان وزارت بهداشت پرسید که آیا مردم ما "موش آزمایشگاهی" هستند که وزارت بهداشت به اسم "انجام طرح مطالعاتی" اما در عمل به‌صورت رسمی "مجوز عرضه و سرو قلیان پرعارضه اکسیژن" را آن هم نه به‌صورت محدود بلکه در سطح 10 استان کشورمان صادر کرده است!!

و اگر وزارت بهداشت مدعی انجام کار مطالعاتی بر روی اثرات و عوارض قلیان اکسیژن است پس چرا طبق یک قاعده عقلی و علمی ساده، این طرح به‌صورت محدود و در زمان محدود اجرا نشده و امروز بعد از گذشت سالیان طولانی، همچنان شاهد عرضه و سرو آزادانه آن و بروز عوارض عجیب و غریب در مصرف‌کنندگان این قلیان هستیم!

آیا دختران و پسران جوانی که طی این سال‌ها در کافه‌ها، سفره‌خانه و ... در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور اقدام به استعمال قلیان اکسیژن کرده و می‌کنند، می‌دانند که عملاً در حال شرکت در "طرح مطالعاتی" وزارت بهداشت هستند تا وزارت بهداشت از طریق این افرادِ از همه‌جا بی‌خبر به عوارض پیدا و پنهان استعمال قلیان اکسیژن پی ببرد؟!!

در پایان باید گفت که خبرگزاری تسنیم تا روشن شدن تمام ابعاد و ابهامات پرتعداد و بزرگ این ماجرا، این پرونده را از مجاری قانونی و ذی‌صلاح با جدیدت پیگیری خواهد کرد و این خبرگزاری منتظر پاسخ صریح و روشن وزارت بهداشت درباره ابهامات و سؤالات کلید مطرح شده در این گزارش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • قلیان لاکچری که چند سال پیش ممنوع بود حالا مجاز شده!
  • قلیانی لاکچری که چند سال پیش ممنوع بود حالا مجاز شده!
  • سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • قلیان اکسیژن و بازی با جون جوانان؛ طرح مطالعاتی وزارت بهداشت؟
  • سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه