Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر،  ابراهیم غفاری اظهارکرد: با توجه به بروز و شیوع اعتیاد در گروهای مختلف سنی و عوارض و آسیب های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن در سطح استان، اداره کل بهزیستی استان در سه حوزه پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه (درمان و بازتوانی معتادان) و پیشگیری ثالثیه (کاهش آسیب ناشی از اعتیاد) طرح ها و برنامه های متعددی را جهت مقابله با این پدیده شوم در سطح استان درسالهای گذشته تدوین و اجرا نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



غفاری افزود: در سال گذشته در حوزه پیشگیری اولیه بیش از ۲۴۳ هزار نفر در ۶۴ منطقه شهری و روستایی تحت پوشش برنامه های پیشگیرانه سازمان بهزیستی  قرار گرفته اند.

وی با اشاره به بهره مندی بیش از ۲۱ هزار بیمار از خدمات درمانی و کاهش آسیب اعتیاد در سال گذشته، بیان کرد: سازمان بهزیستی در حوزه درمان و بازتوانی معتادان ماده ۱۵ (پیشگیری ثانویه) و ۴۱ مرکز اقامتی و یک مرکز اجتماع درمان مدار در سال گذشته بیش از ۹ هزار و ۵۷۰ نفر را به صورت درمان اقامتی و ۹۷۸۰ نفر را به صورت درمان دارویی در ۶۱ مرکز درمان سرپایی تحت درمان قرا داده است.

مدیرکل بهزیستی گلستان در خصوص  برنامه های درمانی درحوزه درمان و بازتوانی معتادان متجاهر موضوع  ماده۱۶ گفت: تعداد ۴۳۱ نفر در مرکز ماده ۱۶ توسکستان و تعداد ۴۰۶ نفر در مراکز اقامتی تحت عنوان تبصره دو تحت درمان و بازتوانی قرا ر گرفته اند.

وی همچنین در مورد سطح سوم برنامه های پیشگیری از اعتیاد (کاهش آسیب ناشی از اعتیاد)، افزود: اداره کل بهزیستی استان با دارا بودن چهار مرکز گذری و سه مرکز سرپناه شبانه معتادان، تعداد هزار ۴۵۰ نفر از معتادان تزریقی را تحت پوشش برنامه های خور قرار داده است.

غفاری یادآور شد: با توجه به اینکه یکی از حلقه بسیار مهم ارائه خدمات به معتادان جهت بازتوانی آنان اشتغال و توانمند سازی آنان است، این اداره کل با راه اندازی یک مرکز توانمندسازی در شهر گرگان  در سال گذشته و یک مرکز مدیریت مورد تعداد ۱۴۵ نفر را تحت پوشش برنامه توانمند سازی خود قرار داده است.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه حرفه آموزی و اشتغال ۱۹۰ نفر را تحت پوشش برنامه حرفه آموزی خور قرا داده است که از این تعداد ۱۲۵نفر اشتغال یافته اند.

کد خبر 4956278

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان ابراهیم غفاری ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین گرگان شیوع کرونا ایلام آتش سوزی مواد مخدر سازمان تبلیغات اسلامی استانداری سمنان بیرجند مجلس شورای اسلامی درمان و بازتوانی تحت پوشش برنامه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۵۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت‌گردی‌های نوروزی

سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو خراسان شمالی با اشاره به مسمومیت سالانه افرادی با قارچ های سمی و خودرو، گفت: در استفاده از این قارچ‌ها باید احتیاط زیادی داشت.

فراز نصرتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خراسان شمالی اظهار کرد: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متأسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هم‌وطنانی که در مناطق کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بیشتر دیده شده است؛ این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری خواهد بود.

سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو افزود: مردم از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنند.

نصرتی گفت: برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز می‌باشند، خریداری و مصرف کنید.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو افزود: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نمی‌باشد.

نصرتی تصریح کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

وی افزود: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی‌باشد.

سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تأخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو) هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان‌مان شده است.

نصرتی گفت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

کد خبر 734436

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • درمان بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال
  • وزیر بهداشت خبر داد: کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • اجتماع حمایت مردمی از غزه و فلسطین در مرکز گلستان
  • پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت‌گردی‌های نوروزی
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان
  • ارائه ۵ هزار خدمت رایگان در مرکز پرتو درمانی شهید رمضانزاده
  • مراجعه بیش از ۳۷۰۰ بیمار به بیمارستان بهشتی کاشان