Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شاید این سنتی باشد که دیگر در کشور ما جا افتاده است که معلم‌ها برای گرفتن حقوق خود و یا شنیده شدن صدایشان یا باید جلوی وزارت آموزش و پرورش تجمع کنند و یا جلوی مجلس شورای اسلامی! از هر طرف به داستان حقوق و معیشت و جایگاه معلم‌ها که نگاه کنیم، ریشه اصلی مشکل همان است که سال‌ها است فریاد زده می‌شود: به‌کارگیری روش‌های متعدد در استخدام معلمان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معلمان قراردادی، معلمان حق‌التدریس، معلمان پیمانی تنها نمونه‌هایی از این تنوع جذب و استخدام در این وزارتخانه است که مشکل را وقتی کلید می‌زنند که دو معلم صبح به صبح به یک مدرسه می‌روند، یک میزان تحصیلات دارند، یک تعداد سال سابقه دارند، یک ساعت سر کلاس هستند، به یک تعداد واحد دانش‌آموز درس می‌دهند، اما حقوق یکی به خاطر همین تنوع استخدام دو برابر دیگری است! از منظر دانش آموزان نیز معلم، معلم است! از منظر شغلی هم معلم، معلم است! از منظر نظام تعلیم و تربیت نیز باید معلم، معلم باشد چون خواسته نظام تعلیم و تربیت از یک معلم وابسته به نوع حکم و قرار داد و حقوق او نیست! اینجاست که تبعیض در ذهن معلم‌ها کلید می‌خورد و خدا می‌داند این تبعیض چه پیامدهایی را در فرایند تعلیم و تربیت به جای می‌گذارد.

این روزها نیز جلوی مجلس شورای اسلامی شلوغ است. معلم‌های نهضت سوادآموزی و نیروهای قراردادی تجمع کرده‌اند تا صدایشان به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. همانطور که پیش‌تر صدای نیروهای حق‌التدریس را مجلسیان شنیدند و مصوبه دادند برای تبدیل وضعیت آنها به پیمانی و قرار است امسال آموزش و پرورش ۲۵ هزار نفر از این نیروها را تبدیل وضعیت کند که البته همان‌ها هم هنوز برای اجرایی نشدن این مصوبه گلایه دارند.

وقتی میان تجمع کنندگان مقابل مجلس شورای اسلامی می‌روی و پای حرف‌هایشان می‌نشینی، شاید بیشتر بتوان به عمق دردناکی وضعیت استخدامی معلم در آموزش پی برد و به عواقب آن اندیشید.

آنها می‌گویند: ما نیروهای قرارداد کار معین در کل کشور هستیم که ۱۶ هزار نفر می‌شوند. در خواستمان تبدیل وضعیت است. اینجا از بالای ۵ سال سابقه حضور دارند تا کسانی با بیش از ۲۰ سال سابقه کار. ما معترضیم چون هیچ مزایایی به ما تعلق نمی‌گیرد نه حق مسکن، نه حق اولاد و… حالا هم رتبه بندی شامل حالمان نمی‌شود در حالی که برخی از ما حتی آزمون رتبه بندی دادیم و قبول شدیم و اصلاً قرار نبود احکاممان این‌طور تغییر کند.

ادامه می‌دهند: ما سال‌ها است با حقوق قراردادی بخور و نمیر زندگی کرده‌ایم. برای پیمانی‌ها در چند نوبت حقوقشان اضافه شد اما فیش حقوقی ما را از کارگری به خدمات کشوری تغییر دادند و حالا حتی همان حق خواربار و مسکن و… هم حذف شده است. سال گذشته در بهار اگر ما ۸۰۰ هزار تومان به حقوقمان اضافه شد، امسال با این‌همه تورم ۴۰۰ هزار تومان به حقوقمان اضافه شد.

یکی از میان آنها می‌گوید: الان حکم من با لیسانس و ۸ سال سابقه کار، ۲ میلیون و نهصد هزار تومان است. در حالی که معلم همکار من با همین شرایط چون پیمانی است حقوقش بالای ۴ میلیون است. ما همه با نیروهای رسمی و پیمانی در یک مدرسه درس می‌دهیم. یک ساعت و یک کار را می‌کنیم. اینها همان تبعیضی است که از آن گلایه داریم. الان دختر همکار من سال دوم دانشگاه فرهنگیان است و ماهی دو میلیون و هشتصد هزار تومان حقوق می‌گیرد.

آنها دوباره حرف‌هایشان را روی هم می‌گذارند و می‌گویند: آموزش و پرورش با این‌همه کمبود نیرو به ما نیاز دارد و هر سال هم قراردادمان را تمدید می‌کند ولی تکلیفمان را روشن نمی‌کند. حق‌التدریسی‌ها و مربیان پیش دبستانی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و حق به آنها داده شد تا پیمانی شوند.

برخی از آنها می‌گویند: ما نیروهای قرآنی هم اینجا هستیم. به فرمایش مقام معظم رهبری سال ۹۱، ۵ هزار نیروی قرآنی جذب آموزش و پرورش شد که در اکثر استان‌ها این نیروها پیمانی شدند جز چند استان که نیروها را قراردادی گذاشت و تبدیل وضعیت نکرد. مثلاً در شهر کرج نیروهای قرآنی قراردادی ماندند اما در شهرستان‌های استان کرج همکاران ما که با هم جذب شدیم پیمانی شده‌اند. اینها همه تبعیض است. وقتی این تبعیض‌ها را ما حس می‌کنیم چطور درباره عدم تبعیض با دانش آموزان حرف بزنیم؟ ما الان کارهای نیروهای پرورشی و حتی معاون مدرسه را هم انجام می‌دهیم.

دوباره کلمات در میان جمعیت کنار هم چیده می‌شود تا گلایه شأن را کامل‌تر کنند: آموزش و پرورش می‌گوید شما باید جلوی مجلس تجمع کنید تا مصوبه بگیرید و بعد بودجه اش بیاید. ما در آموزش و پرورش نمی‌توانیم پیگیر کار شما باشیم. حرف ما این است که اگر کارایی نداریم چرا هر سال قراردادمان تمدید می‌شود؟ اگر کارایی داریم چرا تبعیض برایمان می‌گذارند؟ بعد هم آمدند حقوق‌ها را همسان سازی کردند و همه نیروها با هر سابقه‌ای بین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند. چرا به ما گفتند آزمون رتبه بندی بدهید تا شامل حالتان شود؟ قرار بود ۸۰ درصد نیروهای پیمانی رتبه بندی در حکم‌هایمان بیاید. بخشنامه هم شد اما اعمال نشد. بیمه تکمیلی امان ناقص است. گواهی کسر از حقوق به ما نمی‌دهند. تبعیض ذهنمان را رها نمی‌کند. آن هم در آموزش و پرورشی که شدیداً به نیرو نیاز دارد.

به گزارش مهر، این حکایت داستانی است که سال‌ها است آموزش و پرورش را رنج می‌دهد و برای سامان نیروی انسانی در این وزارتخانه کار زیربنایی نمی‌شود چون از یک سو این وزارتخانه به نیروی استخدامی - شما بخوانید معلم- زیادی نیاز دارد و نمی‌خواهد یا نمی‌تواند زیربار تعهدات زیاد برود و از سوی دیگر صحبت کردن از اجرای سند تحول بنیادین و ارتقای فضای تعلیم و تربیت در مدارس بدون برداشتن تبعیض میان معلمان و رسیدگی به مشکلات معیشتی آنها کاری نشدنی به نظر می‌رسد. معلمانی که با یک تعریف کار واحد در یک مدرسه تدریس می‌کنند، نمی‌توانند درک کنند چرا باید احکامشان با هم فرق کند! این در حالی است که همچنان آموزش و پرورش از راه‌های متعدد جذب نیرو می‌کند و این مشکل، چالش برانگیزتر بر جای می‌ماند.

کد خبر 4956359 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: معلم فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران شهرداری تهران قوه قضاییه ویروس کرونا آتش سوزی سازمان تامین اجتماعی سیدابراهیم رئیسی کمیته امداد امام خمینی روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اکبر طبری بازنشستگان وضعیت هوای تهران شورای عالی استان ها مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت تبدیل وضعیت هزار تومان سال سابقه رتبه بندی معلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر آموزش و پرورش بهاباد، صبح امروز در این جلسه با تبریک ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، کمبود نیروی انسانی، هزینه‌های مدارس و کمبود امکانات را از مهمترین چالش‌های آموزش و پرورش بهاباد دانست و اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت همگانی و پشتیبانی شورای آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر دستگاه تعلیم و تربیت، این مشکلات رفع شود.

علیرضا قطب الدینی با اشاره به کسب رتبه های برتر دانش آموزان شهرستان در مسابقات فرهنگی هنری شهرستان و استان گفت: در سال گذشته ۴۴ نفر از دانش آموزان این شهرستان در رشته های فرهنگی هنری رتبه های برتر استان یزد را به خود اختصاص دادند و سبب افتخاری برای شهرستان شدند که امیدواریم در یک مراسم خاص از این دانش آموزان تجلیل کنیم.

فرماندار بهاباد نیز در این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد بسیارمهم در کشور است، افزود: شورای آموزش و پرورش در کشور و شهرستان از جایگاه بالایی برخوردار است و آینده و فرهنگ و نیروی انسانی در شهرستان نگاه به مجموعه آموزش و پرورش دارد بنابراین این جایگاه باید تقویت شود.

علیرضا تیموری به برگزاری برنامه های هفته معلم در شهرستان اشاره کرد و افزود: در هفته معلم باید برنامه هایی که در خور شأن و مقام و منزلت معلم است، برگزار شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: آموزش و پرورش هم به مشارکت مردم نیاز دارد و با مشارکت و حمایت مردم می تواند رونق بیشتری پیدا کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه بحث مشارکت مردم در آموزش و پرورش به طور جدی یکی از ضروریات است، افزود: باید بحث مشارکت مردم در آموزش و پرورش را جدی بگیریم و بعضی از کارها و امور آموزش و پرورش را به دست مردم بسپاریم.

حسن عبداللهیان اضافه کرد: بر اساس اظهارات رئیس جمهور ابر پروژه دولت در سال ۱۴۰۳ تقویت ایمان، امید و اعتماد مردم نسبت مسئولان و بدنه اجرایی کشور است و این مهم تنها با خدمت بیشتر و با حرکت به سمت تحول و خدمات رسانی مطلوب‌تر به مردم میسر خواهد شد.

وی به نامگذاری شعارسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: این شعار باید در دستگاه تعلیم و تربیت به صورت جدی تحقق یابد.

امام جمعه بهاباد نیز در این جلسه با بیان اینکه تجربه و آموزش می‌تواند تحول در اندیشه ها ایجاد کند، افزود: توسعه هر شهری باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر ابراهیی بشکانی به بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین درآموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب و سند آموزش و پرورش برای دانش آموزان و معلمان تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه اولین ماموریت در آموزش و پرورش، اجرا و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، اهتمام و اهمیت به علم و پژوهش است، گفت: باید به مسئله پژوهش و علم و تحقیق در آموزش و پرورش بها داده شود.

در این جلسه هر یک از اعضای شورای آموزش و پرورش نظرات و پیشنهادات خود را در مورد برنامه های آموزش و پرورش به ویژه برنامه بزرگداشت هفته مقام منزلت معلم ارائه کردند.

کد خبر 6063965

دیگر خبرها

  • نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • توانمندترین افراد جذب آموزش و پرورش شوند
  • صدور احکام رتبه بندی برای بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش
  • اعتبار ۲۴۰ همتی وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۳
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • تنها راه جذب قانونی معلم از طریق دانشگاه‌های تربیت معلم است‌
  • صحرایی: تنها راه جذب معلم، دانشگاه‌های تربیت معلم است
  • ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی، اولویت دولت و آموزش و پرورش
  • امسال امتحانات برای دو پایه تحصیلی نهایی می‌شود