Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، متن بیانیه ستاد حقوق بشر در محکومیت قطعنامه شورای حقوق بشر علیه ایران به این شرح است:

باسمه تعالی

بار دیگر عناد و کینه‌ی برخی دولت‌های غربی نسبت به ملت ایران آشکار گردید و ملت ایران به دلیل پایبندی عملی به استیفای کامل حقوق خود و صیانت از کرامت انسان‌ها و دفاع از حقوق ملت‌های مستقل با صدور یک قطعنامه‌ سیاسی مجازات شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که نهادی شکل‌گرفته برای ارتقای حقوق بشر و صیانت از حقوق ملت‌ها در قبال ظلم و تعدی کشورهای خودبرتربین و زیاده‌خواه و ناقض حقوق بشر است، ابزار سوءاستفاده‌ سیاسی و منفعت‌طلبانه‌ی این کشورها قرار گرفت.

ملت بزرگ ایران هیچ‌ تردیدی در سوءاستفاده‌ی سیاسی دولت‌های غربی از شورای حقوق بشر ندارد، چراکه با وجود عدم‌موافقت صریح بیش از نیمی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر با تصمیم سیاسی دولت‌های غربی، مأموریت گزارشگر ویژه‌ وضعیت حقوق بشر ایران تمدید شد.

پرسش مردم آزاده‌ی جهان به‌ویژه ملت رشید ایران از دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر این است که رژیم‌ اشغالگر صهیونیستی و رژیم متجاوز سعودی باید چند کودک دیگر فلسطینی و یمنی را به خاک و خون بکشند تا سزاوار برخوردی جدی از سوی سازوکارهای بین‌المللی نظارتی حقوق بشری باشند؟ پاسخ بسیار روشن است؛ هیچ‌گاه، چون این دو رژیم هم‌پیمان کشورهای غربی و تأمین‌کننده‌ی درآمد شرکت‌های تسلیحاتی آنها هستند.

کارنامه‌ی ضدحقوق بشری دولت‌های غربی حامی تمدید گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر ایران آن‌قدر قطور و سیاه است که به‌هیچ وجه قابل انکار و فراموشی نیست. بیش از یک صد هزار جوان برومند جانباز شیمیایی که در جای جای سرزمین بزرگ ایران در حال جدال لحظه‌ای با مرگ هستند و هر دمی را که فرو می‌دهند، امیدی به بازدم ندارند، تنها یک نمونه از اقدام‌های ضدانسانی دولت‌های مدعی حقوق بشر است.

ملت هوشیار ایران هیچ‌گاه فریب بازی‌های سیاسی و ترفندهای رسانه‌ای دولت‌های غربی که نقش مؤثری در اقدام‌های ضدحقوق بشری مانند "طراحی و مشارکت در کودتا علیه دولت قانونی ایران"، "تجهیز صدام دیکتاتور برای تجاوز به سرزمین ایران"، "اجرای تحریم‌های مصوب رژیم امریکا علیه مردم ایران"، "تحریم غذا، دارو و تجهیزات پزشکی علیه مردم ایران"، "حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله منافقین"، "پناه‌دادن به دزدان اموال ملت ایران و عدم تحویل آنها به دستگاه قضایی ایران" و ... را داشته و دارند، نخواهد خورد و ادعای مزورانه‌ آنها در حمایت از حقوق بشر در ایران را هرگز باور نخواهد کرد.

ترفند ناقضان حقوق بین‌الملل در سوءاستفاده‌ی سیاسی از جایگاه شورای حقوق بشر که اساساً وقعی به قواعد و اصول بنیادینی چون "اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر دولت‌ها"، "اصل برابری حاکمیت‌ها"، "اصل منع تهدید و توسل به زور و اصل خودداری از کمک و مساعدت به دولت‌های ناقض قواعد آمره‌ی حقوق بین‌الملل عام" از جمله در مورد آمریکا در پرونده‌ی تحریم غذا و دارو علیه ملت ایران، نمی‌نهند، طنز تلخی است که جایگاه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به عنوان نهادی مستقل و دارای شخصیت حقوقی بین‌المللی، زیر سئوال برده و حتی می‌تواند مسئولیت بین‌المللی این نهاد را نیز به دنبال داشته باشد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران تصریح می‌کند که "واقعیت تصمیم سیاسی" دولت‌های غربی در تمدید مأموریت گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر ایران، هیچ‌گاه "حقیقت روشن و افتخارآمیز" حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران را مخدوش و مکدر نخواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران را لحظه‌ای در اجرای احکام دینی، ضوابط قانون اساسی و قوانین و مقررات موضوعه دچار تردید نخواهد کرد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با تقبیح هرگونه استفاده‌ ابزاری دولت‌های غربی از ظرفیت‌های بین‌المللی و ضمن نامشروع‌دانستن تعیین گزارشگر ویژه، برخورد سیاسی با پدیده‌ی حقوق بشر را بزرگ‌ترین تهدید علیه حقوق بشر دانسته و دولت‌هایی را که سابقه‌ طولانی و نظام‌مند در نفی و نقض حقوق ملت‌های آزاد و مستقل داشته و دارند، دارای صلاحیت برای نقش‌آفرینی در مراجع بین‌المللی حقوق بشر نمی‌داند و از تمامی دولت‌های مستقل می‌خواهد تا مانع نفوذ رویکردهای سیاست‌زده به حوزه‌ی حقوق بشر و به‌ویژه شورای حقوق بشر شوند.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران هزینه‌مندسازی هرگونه اقدام علیه ملت ایران را راهبرد موفق و مؤثر دیپلماسی انقلابی دانسته و از وزارت امور خارجه می‌خواهد با به‌کارگیری همه‌ی ظرفیت‌های دیپلماسی، تدابیر بازدارنده در قبال اقدام‌های خصمانه دولت‌های غربی در عرصه‌ حقوق بشر را اتخاذ نموده و ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی کشورهای مستقل برای نجات حقوق بشر از سلطه‌ سیاسی دولت‌های غربی در مراجع بین‌المللی را فعال نماید.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ستاد حقوق بشر شورای حقوق بشر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران شورای حقوق بشر دولت های غربی ستاد حقوق بشر گزارشگر ویژه بین المللی ی حقوق بشر حقوق بشری ملت ایران دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۷۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادداشت| حقوق بین‌­الملل، پشتوانه «وعده صادق»

قریب به ۸ دهه­ عملکرد خفت‌بار رژیم غاصب صهیونیستی، خصوصاً اقدامات ۷ ماه گذشته این رژیم، عیان کرده است که نمی­‌توان با منطق حقوقی، ولو با همین ضمانت اجراهای کم­ و­بیشِ حقوقِ نوپای بین­‌الملل، بر شرارت­‌های این رژیم لگام زد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم-علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت طی یادداشتی نوشت: اقدامات نظامی در حقوق بین­‌الملل چهارچوب­‌هایی دارد؛ عملیات «وعده صادق» هم در همین چهارچوب صورت پذیرفت. اکنون دیگر بر همه ثابت شده است که رژیم صهیونیستی کوچک‌ترین پایبندی به بدیهیات حقوقی، حقوق بین­‌المللی و حقوق بشری ندارد؛ اوج این عملکرد ضدحقوقی و عبور از همه خط قرمزهای حقوقی را هم می­‌توان در 192 روز گذشته در غزه و حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه دید.

با این همه اما فارغ از سلسله رخ­دادهایی که منجر به اقدامات بامداد یکشنبه ایران علیه رژیم صهیونیستی شد و البته پیرامون این عقبه هم می­‌توان تحلیل­‌های حقوقی متعددی نوشت، حقوق بین­‌الملل بر آغاز و انجام عملیات «وعده صادق» از سوی ایران صحه می­‌گذارد.

«پاسخ» ایران به حمله ابتدایی رژیم صهیونیستی، منطبق بر ماده 51 منشور ملل متحد است. این ماده «حق طبیعی دفاع مشروع» را برای کشوری که مورد حمله واقع شده، به رسمیت شناخته است.

اگرچه ایرادات بسیاری بر ساختار کنونی سازمان ملل وارد است و حقوقدانانی از سراسر جهان سال­‌هاست به این اشکالات اذعان دارند، اما به هرحال و به اذعان بانیان سازمان ملل، حفظ صلح و امنیت بر عهده شورای امنیت سازمان ملل گذاشته شده است؛ این وظیفه البته مطلق نیست؛ هم ماده 51 منشور ملل متحد این اجازه را به کشوری که مورد حمله واقع شده (ایران) داده تا زمانی که «شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت» به عمل نیاورده است، در چهارچوب دفاع مشروع از خود دفاع کند، هم قطعنامه «اتحاد برای صلح» مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به وظیفه شورای امنیت برای تأمین صلح و امنیت، قید و شرط زده است.

در کنار همه این­ها، جمهوری اسلامی ایران از سر حسن نیت، پیش­ از آغاز «وعده صادق»، وظیفه شورای امنیت را به سازمان ملل گوشزد کرد، 10 روز هم گذشت، اما این شورا عاجز از برقراری صلح و امنیت ادعایی و ناتوان از لگام زدن به اقدامات ضدحقوقی رژیم صهیونیستی، حتی از تصویب یک قطعنامه درخور علیه رژیم صهیونیستی هم امتناع کرد.

دفاع مشروع در حقوق بین­‌الملل حدود و ثغوری دارد: رعایت اصول «ضرورت» و «تناسب» در دفاع مشروع ضروری است. «وعده صادق» با هدف جلوگیری از استمرار اقدامات جنگ­‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، تعیین اهداف نظامی و اجتناب از حمله به منازل مسکونی، مراکز درمانی و... دو اصل «ضرورت» و «تناسب» را رعایت کرده و به ملاحظات بشردوستانه در مداخلات نظامی هم توجه کامل داشته است.

برخی توجیهات به‌ظاهر حقوقی دیگر هم در رابطه با «وعده صادق» مطرح شده است که البته خالی بودن دست طرح‌کنندگان آن را از استدلال و منطق حقوقی آشکار می‌کند! از ظالمانه بودن قطعنامه­‌های سازمان ملل که به تحریم مشروعیت می­‌بخشند بگذریم، این عده برای طرح توجیهات خود به قطعنامه 2231 متشبث شده‌اند! گفته شده اقدامات بازدارنده ایران علیه آغازگری جنگ از سوی رژیم صهیونیستی، برخلاف قطعنامه 2231 سازمان ملل است که برجام را در زمره یکی از اسناد سازمان ملل درآورده است.

توضیح بیشتر آن­که در قطعنامه 2231 محدودیت­‌هایی علیه برنامه موشکی ایران وضع گردیده است و بنا بر ادعاهای مطرح شده استفاده ایران از موشک علیه رژیم صهیونیستی ناقض این قطعنامه بوده است. صرف‌نظر از اینکه قطعنامه 2231 هیچ ارتباطی به «وعده صادق» ندارد، در طنز ماجرا همین بس که محدودیت‌های این قطعنامه در 26 مهر 1402 (18 اکتبر 2023) پایان پذیرفته است!

قریب به 8 دهه­ عملکرد خفت‌بار رژیم غاصب صهیونیستی، خصوصاً اقدامات 7 ماه گذشته این رژیم، عیان کرده است که نمی­‌توان با منطق حقوقی، ولو با همین ضمانت اجراهای کم­ و­بیشِ حقوقِ نوپای بین­‌الملل، بر شرارت­‌های این رژیم لگام زد.

از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران هم تعرض به تمامیت ارضی و منافع ملی را در هیچ شرایطی برنمی­‌تابد؛ هم 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران این موضوع را ثابت کرده و هم سایر واکنش­‌هایی که دلاورمردان ایرانی در میدان طی 44 سال گذشته داشته­‌اند. با تمام این اوصاف، بازدارندگی دفاعی ایران به درجه­‌ای از اقتدار رسیده است که می­‌تواند ضمن مراعات الزامات حقوقی، رژیم کودک­‌کش صهیونیستی و گنبد آهنینش و نیز حامیان غربی‌اش را که در آمادگی کامل بودند، این‌گونه ضربه‌پذیر کند؛ آن­گونه که «وعده صادق» کرد.

رعایت حقوق بین‌الملل در عملیات موفق«وعده صادق»، در عین نشان دادن توان و دقت بالای نظامی، پیام‌های آشکاری را هم برای رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کیش و مات سیاسی پس از شوک موشکی
  • نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود
  • حقوق بین‌الملل پشتوانه عملیات مقتدرانه «وعده صادق» بود
  • حقوق بین‌­الملل، پشتوانه «وعده صادق»
  • معادله جدید ایران و رژیم صهیونیستی چه خواهد بود؟ ️
  • چرا جلسه شورای امنیت بدون صدور بیانیه یا قطعنامه‌ پایان یافت؟ | پاسخ مهم سخنگوی وزارت امور خارجه
  • جلسه شورای امنیت بدون صدور بیانیه یا قطعنامه پایان یافت
  • یادداشت| حقوق بین‌­الملل، پشتوانه «وعده صادق»
  • ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست