Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@05:20:10 GMT

حج تمتع 99 برگزار نمیشود

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۸۶۷۳

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اعلام وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر این‌که مناسک حج ۹۹ به صورت محدود و داخلی برگزار خواهد شد، با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد و سهمیه آن‌ها محفوظ خواهد ماند. ناطقان: وزارت حج عربستان به دنبال افزایش شمار مبتلایان کووید ۱۹ در این کشور، شامگاه گذشته تصمیم خود را درباره مراسم حج علنی کرد و اطلاع داد: امسال حج با حضور تعداد محدودی از شهروندان و خارجی‌های مقیم عربستان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیش‌ از علنی شدن این تصمیم، کشورهای اندونزی، مالزی، هند، آفریقای جنوبی، برونئی، سنگاپور، تایلند و کامبوج به دلیل نگرانی‌های بهداشتی از حضور در این مراسم مذهبی، انصراف داده بودند.

سهمیه ایران در حج امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر بود که به گفته سازمان حج و زیارت، ۹۵ درصد این جمعیت برای شرکت در حج امسال ثبت‌نام کرده بودند. اینک بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند:

«بسم الله الرحمن الرحیم
وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا  وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ»  – ۹۷ آل عمران
به اطلاع ملت عزیز و مشتاقان زیارت بیت‌الله الحرام و حرم شریف نبوی و ائمه بقیع و زائران ثبت نام شده حج تمتع سال ۱۳۹۹ می رساند که وزارت حج و عمره عربستان سعودی دوشنبه مورخ ۹۹/۴/۲ اعلام کرد که مناسک حج ۱۳۹۹ به‌صورت محدود و داخلی و بدون پذیرش حجاج سایر کشورها برگزار خواهد شد. از این‌رو عملاً اعزام حجاج ایرانی و سایر کشورها برای مناسک حج سال جاری به کشور عربستان منتفی ‌شد.
 همان‌گونه که در اطلاع‌رسانی‌های قبلی اعلام شد، بعثه مقام معظم رهبری  و سازمان حج و زیارت پس از حج سال قبل، برنامه‌ریزی‌های لازم، تمهید و کلیه مقدمات اعزام زائران، اعم از امور پزشکی، آموزش و فرهنگی، اسکان، تغذیه و تدارکات، حمل‌ و نقل و ... را مطابق سال‌های قبل انجام داده‌اند. افزون بر این، به سبب شیوع ویروس کرونا، نشست‌های تخصصی متعددی را برای تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی جهت کلیه مراحل اجرایی حج با متولیان و متخصصان امر بهداشت و درمان برگزار کرد که نتیجه آن تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرایی شد. همچنین، نمایندگی ولی‌ فقیه در امور حج با استفتاء از مراجع عظام تقلید، نظرشان را برای انجام مناسک حج در شرایط اضطراری شیوع بحران کرونا در مواقف و مشاعر دریافت کرد.

با عنایت به این‌که حج یک فریضه الهی بوده و برابر آیه کریمه قرآن (حج ۲۵) که می‌فرماید: «سَواءً العاکِفُ فیهِ وَالبادِ» تمام مسلمانان در آن سهیم و دخیل هستند، انتظار می‌رفت دولت عربستان سعودی، در تعاملی شایسته، نقطه نظرات سایر کشورهای مسلمان را جویا می‌شد و از هم‌اندیشی و همراهی آن‌ها برای حل این مشکل که در حال حاضر بر کل جهان سایه افکنده است، بهره می‌گرفت.

در هر صورت با توجه به نبود امکان برگزاری حج برای زائران ایرانی، ضمن محفوظ ماندن نوبت و اولویت اعزام حجاج محترم ثبت نام‌شده، کلیه برنامه‌ریزی‌های حج نیز به سال بعد موکول می‌شود و ان‌شاءالله در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات بیشتری از آن اعلام خواهد شد.» منبع: ایسنا برچسب ها: بعثه ، سازمان حج ، حج تمتع ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بعثه سازمان حج حج تمتع ناطقان سازمان حج و زیارت مناسک حج خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۵ کاروان حج تمتع استان سمنان از مدیران جوان

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت الله چتری صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران در مجموعه حج و زیارت استان سمنان از برگزاری جلسه توجیهی آموزشی مجموعه حج تمتع ۱۴۰۳ در سمنان خبر داد و بیان کرد: هماهنگی لازم و توجیه عوامل تمتع هدف و محور اصلی این نشست محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این نشست مدیران و عوامل مجموعه العصفور نیز حضور داشتند، افزود: نکات مرتبط با بهداشت و درمان در زمان حج تمتع، همراهی روحانیان کاروان‌ها، مسئولیت‌ها در قبال زائران و حجاج و … در زمره مباحث مطرح شده در این نشست بود.

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان گفت: سهمیه تمتع امسال استان یک هزار و ۱۳۰ نفر در قالب ۹ کاروان است که نیاز داریم قبل از اعزام حتماً نکات مرتبط با اعزام حجاج به خصوص در کشور عربستان را مرور کنیم.

چتری همچنین گفت: در این نشست توجیهی همچنین پیرامون مسائل امنیتی، قوانین و مقررات مرتبط با عربستان سعودی، اعزام زائران، کاروان‌ها و مسائلی از است دست تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه پنج نفر از ۹ مدیر کاروان حج سال جاری جوان و سال اولی هستند و لذا این موضوع در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد نیاز به توجیهات را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد، افزود: خوشبختانه همه چیز برای اعزام حجاج استان سمنان در تمتع سال جاری آماده و کاروان‌ها هم مهیا هستند.

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان همچنین درباره اعزام حجاج استان نیز توضیح داد: ۵۶ درصد از حجاج تمتع سال جاری زن و ۴۴ درصد مرد هستند.

کد خبر 6084257

دیگر خبرها

  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است
  • اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد
  • اعزام زائران حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت
  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • اعزام بیش ۸۳ هزار زائر در حج تمتع سال ۱۴۰۳
  • کسب رتبه نخست عملیات ثبت نام تمتع کشور توسط حج و زیارت استان سمنان
  • بهره‌مندی ۵ کاروان حج تمتع استان سمنان از مدیران جوان
  • اولین اعزام زائران حج عمره پس از ۹ سال انجام شد | اعلام زمان نخستین پرواز حج تمتع | مدت حضور حجاج در عربستان چند روز است؟