Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-23@11:22:55 GMT

حج ۹۹ لغو شد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۸۹۸۰

متن کامل بیانیه مشترک بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ» – ۹۷ آل عمران

به اطلاع ملت عزیز و مشتاقان زیارت بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی و ائمه بقیع و زائرین ثبت نام شده حج تمتع سال ۱۳۹۹ می‌رساند که وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز دوشنبه مورخ ۲/۴/۹۹، اعلام کرد که مناسک حج ۱۳۹۹ به‌ صورت محدود و داخلی و بدون پذیرش حجاج سایر کشور‌ها برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این‌رو، عملاً اعزام حجاج ایرانی و سایر کشور‌ها برای مناسک حج سال جاری به کشور عربستان منتفی شد.

همان‌گونه که در اطلاع رسانی‌های قبلی اعلام شد، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، پس از حج سال قبل، برنامه‌ریزی‌های لازم، تمهید و تمام مقدمات اعزام زائران، اعم از: امور پزشکی، آموزش و فرهنگی، اسکان، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل و ... را مطابق سال‌های قبل انجام داده اند. افزون بر این، به سبب شیوع ویروس کرونا، نشست‌های تخصصی متعددی را برای تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی جهت تمام مراحل اجرایی حج با متولیان و متخصصان امر بهداشت و درمان برگزار کرد که نتیجه آن تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرایی شد. همچنین، نمایندگی، ولی فقیه در امور حج با استفتاء از مراجع عظام تقلید، نظرشان را جهت انجام مناسک حج در شرایط اضطراری شیوع بحران کرونا در مواقف و مشاعر دریافت کردند.

با عنایت به اینکه حج یک فریضه الهی بوده و برابر آیه کریمه قرآن (حج ۲۵) که می‌فرماید: «سَواءً العاکِفُ فیهِ وَالبادِ» تمامی مسلمانان در آن سهیم و دخیل هستند؛ انتظار می‌رفت که دولت عربستان سعودی، در تعاملی شایسته، نقطه نظرات سایر کشور‌های مسلمان را جویا می‌شد و از هم‌اندیشی و همراهی آن‌ها برای حل این مشکل که در حال حاضر بر کل جهان سایه افکنده است بهره می‌گرفت.

در هر صورت با توجه به عدم امکان برگزاری حج برای زائران ایرانی، ضمن محفوظ ماندن نوبت و اولویت اعزام حجاج محترم ثبت نام شده، تمام برنامه‌ریزی‌های حج نیز به سال بعد موکول می‌شود و ان شاءالله در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات بیشتری از آن اعلام خواهد شد.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۸۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور

بر اساس اعلامیه اخیر، ۱۵ ذی‌القعده (مصادف با ۲۳ می و سوم خرداد) آخرین روز انقضاء روادید عمره خواهد بود، که نسبت به تاریخ انقضاء قبلی ۲۹ ذی‌القعده (مطابق با ۶ ژوئن و ۱۷ خرداد) تغییر کرده است. این تغییر با هدف تسهیل حضور روان زائران حج ۲۰۲۴ به شهرهای مکه و مدینه اتخاذ شده است.

با تاکید بر هماهنگی بین وزارت حج و عمره و وزارت امور خارجه عربستان، اعتبار ویزای عمره به مدت سه ماه از تاریخ صدور با اطمینان از انقضاء آن، حداکثر تا ۱۵ ذی‌القعده تایید شده است.

به گزارش اکونومیک تایمز، مناسک حج تمتع ۲۰۲۴ از غروب جمعه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) آغاز می‌شود و در عصر روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به پایان می‌رسد. این زمان مشروط به رؤیت ماه ذی‌الحجه، دوازدهمین ماه از تقویم اسلامی است.

عربستان سعودی پیش از این به زائران کشورهای دیگر و ساکنان خارجی مقیم این کشور هشدار داده است در مراسم حج آینده بدون مجوزهای لازم شرکت نکنند، وگرنه مشمول مجازات‌های سخت خواهند شد.

وزارت حج و عمره عربستان تاکید کرد که انجام حج بدون مجوزهای لازم که هنگام ثبت‌نام برای این مناسک دریافت می‌شود، حرام است و انجام آن جریمه ۵۰ هزار ریال (حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار) سعودی خواهد داشت.

همچنین افرادی که بدون مجوز در حال جابه‌جایی زائران دستگیر شوند تا سقف ۵۰ هزار ریال سعودی جریمه نقدی خواهند داشت.

اتباع خارجی در صورت محکوم شدن به این گونه جرائم پس از گذراندن حکم ۶ ماه حبس، از عربستان سعودی اخراج خواهند شد. آنها دوباره ۱۰ سال ممنوعیت ورود به کشور خواهند داشت.

رسانه‌های عربستان همچنین اعلام کرده‌اند افرادی که قوانین این کشور در حج را زیر پا می‌گذارند، توسط رسانه‌ها به شکلی علنی معرفی شده و بی‌اعتبار می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • اولین اعزام زائران حج عمره پس از ۹ سال انجام شد | اعلام زمان نخستین پرواز حج تمتع | مدت حضور حجاج در عربستان چند روز است؟
  • حداقل و حداکثر مدت حضور حجاج ایرانی در عربستان
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • اعزام اولین حجاج عمره کشور از این تاریخ
  • اعزام اولین حجاج عمره کشور از ۳ اردیبهشت ماه
  • سنگ تمام سران العین برای شکست دادن الهلال در ریاض