Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضور نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند و تأسیس یک پایگاه دائمی می‌تواند از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد که در این گزارش به مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید امینی؛ چند روز پیش سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تأسیس پایگاه دائمی نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار تنگسیری در همین رابطه تأکید کرد: «به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مأموریتی  ابلاغ شده تا در آب‌های دوردست حضور یافته و این حضور دائمی باشد. اعزام ناوگروه از سوی نیروی دریایی سپاه به آب‌های دور دست در گذشته انجام شده است و ناوگروه دوم ما نیز به آب‌های اقیانوس هند اعزام شد و این مهم را تا پایان امسال عملیاتی خواهیم کرد.»

حضور نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند و تأسیس یک پایگاه دائمی می‌تواند از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد، البته پیش از این نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال اقیانوس هند و در مجاورت سواحل مکران پایگاه دائمی تأسیس کرده بود؛ لذا سپاه برای تأسیس پایگاه دائمی قطعاً از تجارب کارشناسان و پرسنل خبره نیروی دریایی ارتش استفاده خواهد کرد.

همانطورکه گفته شد، حضور نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند و تأسیس یک پایگاه دائمی می‌تواند از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد که در این گزارش به مهم‌ترین بخش‌های آنها اشاره خواهد شد، اما پیش از ورود به بحث اصلی بهتر است درباره تفاوت میان پایگاه دائمی با پایگاه موقت توضیحاتی ارائه شود.

پایگاه دائمی به پایگاهی اطلاق می‌شود که همیشه و در همه شرایط عملیاتی بوده و در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد؛ بنابراین سپاه قصد دارد یک پایگاهی که همیشه عملیاتی باشد را در اقیانوس هند تأسیس کند. از طرفی پایگاه موقت برای مدت زمان مشخص و به‌طور محدود در وضعیت عملیاتی و آماده‌باش قرار دارد و پس از انجام مأموریت تجهیزات و نیروها به جای دیگر منتقل می‌شوند.

مزایای تأسیس پایگاه دائمی چیست؟

1- مقابله با دزدان دریایی

یکی از مزیت‌های مهم تأسیس یک پایگاه دائمی در اقیانوس هند، مقابله با دزدان دریایی است. براساس گفته سردار تنگسیری از سوی دزدان دریایی و بعضی از شناورهای بیگانه چندین نوبت مزاحمت برای ماهیگیران و لنج‌داران ایرانی در آب‌های دریای عمان و در دهانه اقیانوس هند ایجاد شده است؛ بنابراین اگر سپاه بتواند پایگاه دائمی در اقیانوس هند و در مجاورت سواحل مکران ایجاد کند، نیروهای دریایی ارتش و سپاه قدرتمندانه در اقیانوس هند و دریای عمان با تعدی دزدان دریایی مقابله خواهند کرد.

2- ایجاد امنیت برای صیادان و واحدهای صید صنعتی

صیادان کشور به دلیل نبود امنیت کافی در اقیانوس هند و حضور اشرار و دزدان دریایی در این اقیانوس نمی‌توانند به صورت سنتی یا مدرن به صید ماهی بپردازند؛ بنابراین تأسیس پایگاه دائمی در اقیانوس هند توسط سپاه، می‌تواند امنیت صید را به حداکثر افزایش دهد.

سردار تنگسیری در همین رابطه اظهار کرد: «این حضور در مسیر تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تحقق ظرفیت‌های نیروی دریایی راهبردی است و ما با تأمین امنیت و ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند، بستر بهتری را برای حضور ویژه‌تر صیادان و واحدهای صید صنعتی کشورمان در اقیانوس‌ها فراهم خواهیم کرد.»

3- حفاظت از نفتکش‌ها

مسئله تأمین امنیت نفتکش‌ها موضوعی بسیار مهم و ضروری است. زمانی که نفتکش‌های غول‌پیکر روانه آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها می‌شوند، گاهی با مزاحمت‌ برخی ناوها، ناوچه‌ها و قایق‌های کشورهای دیگر روبه‌رو می‌شوند و یا حتی ممکن است این نفتکش‌ها توسط دزدان دریایی غارت شوند، به همین دلیل حضور سپاه در اقیانوس هند، حفاظت از نفتکش‌ها و مقابله با راهزنی دریایی و نیز حفظ امنیت عبور و مرور کشتی‌های تجاری کشورمان را افزایش خواهد داد.

4- افزایش عمق نفوذ جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی ایران در منطقه نفوذ راهبردی بسیار زیادی دارد. از آسیای غربی گرفته تا همسایگان شرقی و برخی از کشورهای آسیای میانه در حوزه نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران قابل تعریف هستند، پس با توجه به قلمرو نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، ایجاد پایگاه دائمی دریایی در اقیانوس هند را می‌توان نوعی بازتعریف از نفوذ استراتژیک نظام تلقی کرد؛ یعنی علاوه بر حفظ حوزه‌های نفوذ استراتژیک پیشین، با تأسیس یک پایگاه دائمی دریایی توسط سپاه قرار است حوزه این نوع نفوذ بیش از پیش شود و قطعاً از این طریق وارد مرحله جدیدی از روابط با کشورهای آسیایی به‌ویژه هند و پاکستان می‌شود و این روش امتیازی برای سیاست خارجی ما در شرایط رقابت شدید منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود.

تأسیس پایگاه دائمی نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند را می‌توان نقطه آغاز قدرت‌نمایی نیروهای مسلح کشورمان در بستر وسیع اقیانوس‌ها دانست. نیروی دریایی سپاه در کنار نیروی دریایی ارتش مکمل خوبی برای این قدرت‌نمایی هستند و قطعاً سپاه با استفاده از تجارب ارتش در این حوزه می‌تواند قدرت راهبردی ایران را در کشورهای مجاور سواحل مکران نسبت به گذشته افزایش دهد و همچنین در صورت تحقق چنین هدف مهمی قطعاً تجارت ایران در آب‌های اقیانوس هند در نهایت امنیت انجام خواهد شد؛ بنابراین به‌زودی باید شاهد یک همکاری خوب و کارساز میان نیروهای دریایی ارتش و سپاه در اقیانوس باشیم.

استراتژی دست بلند چیست؟

بر اساس این گزارش؛ حضور قوی ایران در دریا به‌ویژه آب‌های آزاد مانند؛ اقیانوس هند و خلیج عدن بنا بر «استراتژی دست بلند» برنامه‌ریزی شده است. سردار تنگسیری، فرمانده فعلی و سردار فدوی، فرمانده سابق نیروی دریایی و جانشین کنونی سپاه به‌همراه امیر سیاری، فرمانده سابق نیروی دریایی و معاون هماهنگ‌کننده فعلی ارتش اعتقاد راسخی به استراتژی دست بلند دارند که این موضوع از منویات رهبر انقلاب و مورد تأکید ایشان است.

این استراتژی به‌شدت توسط ایران و سپاه در خلیج فارس و توسط ارتش در خلیج عدن در حال پیگیری است. برخورد سخت با هر متجاوز، تسلیح کل ساحل ایران و دریایی عمان و تعقیب متجاوز حتی تا آب‌های آزاد از مهم‌ترین سرفصل‌های این استراتژی است.

سپاه هم کامل استراتژی دست بلند را اجرا کرده است. تصرف کشتی انگلیسی و برخورد و هشدار بسیار نزدیک به ناو آمریکایی و رصد و پایش ناو ناوچه‌های نظامی کشورهای غربی از اقیانوس هند نشان‌دهنده عملیاتی شدن این استراتژی است.

گفته شده که مبنای این راهبرد محدود نکردن پاسخ ارتش و سپاه با آمریکا و متحدانش در خلیج فارس است. یعنی ایران می‌تواند حتی در آب‌های آزاد به تعقیب متجاوزان بپردازد. این استراتژی بر مبنای این گفته شهریور سال ۱۳۸۶ رهبر معظم انقلاب اسلامی استوار است که فرمودند: «تعرض نظامی به ایران به صورت بزن و دررو دیگر ممکن نیست».

انتهای پیام/4079/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: اقیانوس هند نیروی دریایی سپاه سواحل مکران نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند پایگاه دائمی در اقیانوس هند جمهوری اسلامی ایران تأسیس پایگاه دائمی اقیانوس هند نفوذ استراتژیک سردار تنگسیری انقلاب اسلامی دزدان دریایی دریایی ارتش آب های آزاد نفتکش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۴۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از سلام نظامی فرماندهان بلندپایه ارتش ایران در مراسم رژه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ۲۹ فروردین روز ارتش و نیروی زمینی ، با حضور سید ابراهیم رئیسی ، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی، امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی و امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش آغاز شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896177

دیگر خبرها

  • اسرائیل در بغرنج‌ترین شرایط به سر می‌برد
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در پکن
  • ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ/ فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناوشکن جماران با همه توان در خلیج عدن حضور دارد
  • کدام فرماندهان بلندپایه سپاه و ارتش در اولین رژه نظامی بعد از حمله به اسرائیل حضور داشتند؟ +تصاویر
  • عطا الله مهاجرانی: در حمله موشکی ایران هدف اصلی پایگاه «نواتیم» بود
  • رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش
  • پایگاه نواتیم اسرائیل چه ارزش نظامی دارد؟
  • تصاویری از سلام نظامی فرماندهان بلندپایه ارتش ایران در مراسم رژه
  • گفت و شنود/ خودتو جمع کن!