Web Analytics Made Easy - Statcounter

انباشت ۹۳ هزار کانتینر در گمرک حکایت از وجود ضعفی در جریان واردات دارد؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، رعایت نکردن قوانین واردات را عامل این انباشت دانست.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: در واردات کالا به ایران مقرراتی وجود دارد که سال‌هاست دارد اجرا می‌شود، فارغ از اینکه این مقررات درست پنداشته می‌شود یا نه باید پذیرفت در جریان وارادات کالا به کشور ساری و جاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از جمله این مقررات آن است که واردکننده برای ورود هر گونه کالا ابتدا باید به وزارت صمت برود و سفارش خود را ثبت کند. با این حال همواره بر مبنای آنچه عرف بوده این مقررات نادیده گرفته می‌شده است و بسیاری بدون ثبت سفارش کالای خود را به گمرک می‌آورند و پس از آن، مراحل ثبت سفارش را انجام می‌دهند و کالا را ترخیص می‌کنند.

او ادامه داد: این عرف باعث می‌شود در بزنگاه‌هایی چون صدور بخش‌نامه‌های ممنوعیت واردات برخی اقلام و تخصیص یا عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات، واردکننده در ترخیص کالا از گمرک به مشکل برخورد کند. بخش زیادی از کالاهایی که در حال حاضر در گمرک رسوب کرده با این مشکل رو‌به‌رو است.

کاهش 40درصدی تجارت با چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه در پاسخ به وضعیت کنونی تجارت ایران و چین گفت: تحریم‌ها آمریکا و شیوع کرونا دو آیتمی بوده که در وضعیت تجارت ما با چین، تاثیرگذار است. تجارت کنونی ایران و چین همچنان متاثر از همه‌گیری کرونا در جهان است. برآوردها حکایت از آن دارد که تجارت جهانی تا پایان سال جاری میلادی در اواسط دی افت 15 تا 20 درصدی را شاهد خواهد بود. از ابتدای سال جاری میلادی، افت تجارت جهانی تا 35درصد هم رسید، تجارت ایران و چین هم خارج از این جریان نیست.

حریری ادامه داد: تجارت خارجی ایران علاوه بر همه‌گیری کرونا با تشدید تحریم‌ها هم رو‌به‌رو بوده است. بسیاری از صادرات ما پایه نفت دارد و امروز بهای نفت در بازه 40 دلار است و وقتی قیمت نفت به یک سوم سال‌های پیش رسیده است، ارزش و میزان صادرات ما پائین می‌آید. بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی ما را هم فرآورده‌های نفتی، گاز، میعانات و پتروشیمی تشکیل می‌دهد، یعنی پایه قیمتی آن از قیمت نفت گرفته می‌شود و ارزش آن با کاهش بهای نفت پائین می‌آید.

او افزود: بخشی دیگر از اقلام صادراتی ما به چین کامودیتی‌ها (مواد اولیه) هستند که شامل کالاهایی مثل مس، فولاد و سنگ آهن می‌شوند که اینها نیز کاهش قیمت داشته‌اند، در نتیجه این کاهش قیمت‌ها ارزش تجارت ما با چین کاهشی بوده است.

او اظهار کرد: تجارت جهانی ایران و چین در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40درصد کاهش داشته است. رقم مبادلات تجاری ایران با چین در 4 ماه نخست سال جاری میلادی، 5میلیارد و 300 میلیون دلار بود که از این رقم، 2میلیارد و 900 میلیون دلار واردات و 2میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات غیرنفتی بود.

رئیس اتاق ایران و چین همچنین گفت: اینکه تا پایان سال چه اتفاقی می‌افتد، به مدیریت جهانی ویروس کرونا بستگی دارد، البته در نوامبر امسال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم و اینکه چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، در شدت تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و چین تجارت گمرک تحریم انباشت کالا کرو سال جاری میلادی تجارت جهانی ایران و چین رئیس اتاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات نامرئی خودرو

در شرایطی‌که وزیر صمت از وجود ۵۰هزار خودرو در گمرکات کشور خبر می‌دهد، ورود قطره‌چکانی خودرو‌های خارجی به کشور، جز التهاب بازار نتیجه دیگری نداشته است. با این حال به نظر می‌رسد با وجود چشم‌انتظاری ثبت‌نام کنندگان، اراده محکمی برای ترخیص این خودرو‌ها وجود ندارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه برای ۱۳۳ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده، از وجود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور خبر داد. عباس علی‌آبادی با بیان اینکه برنامه وزارت صمت رونق واردات است، گفته که «تاکنون ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده و از این تعداد، ۵۰ هزار خودرو در گمرکات کشور است.»

وی با تاکید بر اینکه روند واردات [و ترخیص و تحویل] تا حدودی کند است، تاکید کرده «به زودی این خودرو‌ها عرضه خواهند شد». علی‌آبادی این را هم گفته که تاکنون هشت‌هزار خودروی وارداتی به مردم تحویل داده شده است.

اظهارات وزیر صمت، اما چند پرسش را در ذهن افکار عمومی ایجاد می‌کند. نخست اگر ۵۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود دارد، چرا ترخیص و تحویل نمی‌شوند؟ پرسش دوم اینکه چرا آمار ارائه‌شده از سوی وزیر صمت، با آمار اخیر گمرک و اظهارات چندی پیش وزیر اقتصاد همخوانی ندارد؟ همچنین این پرسش مطرح است که ارز این ۵۰ هزار دستگاه خودرو از کجا تامین شده است؟ آیا بانک مرکزی این ارز را تخصیص و پرداخت کرده است؟ یا واردکنندگان خود دست به کار شده‌اند؟ در کنار همه این پرسش‌ها البته یک ابهام و پرسش کلی نیز وجود دارد، اینکه چطور ناگهان آمار ورود خودرو به گمرکات کشور آن هم در نخستین ماه سال با چنین شدتی بالا رفته است؟

از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ۱۴۰۱ تا به امروز حدود ۲۰ ماه می‌گذرد، این در حالی است که واردات مطابق با وعده‌ها پیش نرفت و روندی بسیار کند دارد. در واقع حتی اگر بپذیریم که واقعا ۵۰ هزار دستگاه خودرو در حال حاضر مهمان گمرکات کشور است، این عدد نه با وعد‌هایی که سیاستگذار داد (از جمله واردات ۲۰۰ هزار دستگاهی تا پایان بهار ۱۴۰۲) همخوانی دارد و نه با برنامه‌های اجرایی (فروش ۳۳ هزار دستگاه خودروی خارجی به مردم) می‌خواند.

طبق اظهارات وزیر صمت، کل ثبت سفارش انجام‌شده برای واردات خودرو، ۱۳۳ هزار دستگاه است و تنها ۳۰ درصد این تعداد وارد گمرکات کشور شده است. این آمار را مقایسه کنید با وعده‌ای که سیاستگذار پس از ابلاغ آیین‌نامه داد و گفت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا انتهای ۱۴۰۱ و ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر هم تا آخر بهار ۱۴۰۲ وارد می‌شود. مقایسه نشان می‌دهد تنها یک‌پنجم تعداد خودرو‌هایی که قرار بود وارد شود، مهمان گمرکات کشور است و حتی میزان ثبت سفارش با وعده ۲۰۰ هزار دستگاهی نمی‌خواند.

همچنین با در نظر گرفتن گذشت ۲۰ ماه از ابلاغ آیین‌نامه خودرو، در این بازه زمانی به طور متوسط ماهی تنها دو‌هزار و ۵۰۰‌دستگاه خودرو وارد کشور شده است. این در حالی است که در کشور روزانه بالای چهار هزار دستگاه خودرو به تولید می‌رسد. تفاوت این دو آمار از دو جهت اهمیت دارد. یکی اینکه با چنین وارداتی، شعار تنظیم بازار خودرو با کمک واردات، عملی نمی‌شود. دیگری هم اینکه واردات محدود فعلی هرگز خطری را متوجه تولید داخل نخواهد کرد و واردات تا رسیدن به خط قرمز تولید داخل راه زیادی دارد.

اما در باب پرسش نخست - چرا ۵۰ هزار خودروی وارداتی به گمرک (به گفته وزیر صمت) ترخیص و تحویل نمی‌شوند - باید بخش ترخیص و تحویل را از هم جدا کرد. طبق قواعد گمرک، برای ترخیص هر کالایی از جمله خودرو، واردکننده باید اظهارنامه را به گمرک تحویل دهد. در این اظهارنامه مواردی مانند مشخص کردن منشأ ارز و همچنین تاییدیه‌های موردنیاز برای واردات هر کالا، قید می‌شود و گمرک در صورت تایید آن، مجوز ترخیص را صادر خواهد کرد.

با توجه به این قاعده، ۵۰ هزار خودروی وارداتی به گمرک پس از تحویل اظهارنامه از سوی واردکنندگان و تایید آن از سوی گمرک امکان ترخیص دارند؛ بنابراین اینکه چرا ۵۰ هزار خودروی مورد ادعای وزیر صمت ترخیص نشده‌اند، به احتمال فراوان با موضوع اظهارنامه در ارتباط است. به عبارت بهتر، ممکن است اظهارنامه این خودرو‌ها از سوی واردکنندگان به گمرک ارائه نشده باشد، یا اظهارنامه‌ها در پروسه بررسی هستند یا اینکه گمرک به آن‌ها ایراد گرفته است.

اگر فرض نخست را در نظر بگیریم، این موضوع بیش از هر مساله دیگری با موضوع ارز در ارتباط است. در واقع ممکن است واردکنندگان به دلیل عدم تخصیص ارز یا تردید درباره اینکه بانک مرکزی ارز تخصیص‌داده‌شده را بدهد، در تحویل اظهارنامه خودرو‌های وارداتی تعلل می‌کنند. روال کار معمولا به این شکل است که واردکنندگان خودرو پس از تعیین‌تکلیف تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، خودرو‌های مدنظرشان را وارد گمرک می‌کنند.

پس از ترخیص ارز از سوی بانک مرکزی، دو راه پیش روی واردکنندگان است. یکی اینکه با پول خود تامین ارز کرده و پس از واردات، ارز تخصیص‌داده‌شده‌شان را از بانک مرکزی بگیرند. راه دیگر نیز این است که واردکنندگان تا زمان دریافت ارز از بانک مرکزی صبر کرده و پس از آن، اقدام به واردات کنند. حال اتفاقی که گاهی رخ می‌دهد این است که واردکنندگان به‌عمد اظهارنامه خودرو‌های وارد‌شده را به گمرک ارائه نمی‌کنند، زیرا بانک مرکزی ارز تخصیصی آن‌ها را نمی‌دهد. در واقع آن‌ها دچار این تردید می‌شوند که اگر اظهارنامه را بدهند و خودروهایشان را ترخیص کنند، آیا بانک مرکزی باز هم ارز تخصیص‌داده‌شده را می‌دهد یا حالا که واردکنندگان خود تامین ارز کرده‌اند، این را توفیقی اجباری تلقی کرده و ارزی به آن‌ها نمی‌دهد؟

به دلیل همین تردید است که واردکنندگان خودرو معمولا خودرو‌های وارد‌شده را تا زمان تعیین‌تکلیف قطعی ارز اختصاصی بانک مرکزی، اظهار نمی‌کنند. از همین رو شاید ۵۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی مورد ادعای وزیر صمت نیز درگیر همین حاشیه شده باشد. جمع‌بندی این ماجرا این است که با فرض وجود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور، تا وقتی اظهار نشوند، عملا امکان ترخیص عرضه ندارند. در واقع خودروی اظهار‌نشده به گمرک، به نوعی حکم خودروی وارد‌ نشده را دارد. اما بخش دوم این پرسش، یعنی چرایی عدم‌تحویل تمام خودرو‌های ترخیصی، می‌تواند با مسائلی مانند پروسه شماره‌گذاری خودرو‌ها در ارتباط باشد. گفته می‌شود پروسه شماره‌گذاری یک خودروی تازه‌وارد نزدیک به ۴۵ روز طول می‌کشد.

ناهمخوانی در آمار واردات

اما پرسش و ابهام دیگری که درباره حضور ۵۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود دارد، ناهمخوانی این آمار با آمار‌های گمرک و وزیر اقتصاد است. گمرک کشور اوایل امسال اعلام کرد در سال گذشته حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۲۲۴ میلیون یورو وارد شده است. همچنین وزیر اقتصاد گفت ۲۰ هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند. احسان خاندوزی این را هم گفت که در سال قبل ۱۷ هزار و ۳۰ دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده است.

به گفته وی، از این تعداد، ۱۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه ترخیص و نیمی از آن‌ها پلاک شده‌اند.

با توجه به این دو آمار، اگر فرض بگیریم طی حدودا دو هفته‌ای که وزیر صمت خبر از واردات ۲۰ هزار دستگاه خودرو به کشور داده، واقعا این تعداد خودرو وارد گمرکات شده باشند، باز هم با آمار وزیر صمت همخوانی ندارد. وزیر صمت می‌گوید ۵۰ هزار خودرو در گمرک است، حال آنکه با تجمیع ۲۰ هزار خودرویی که فرض گرفته‌ایم در دو هفته گذشته وارد شده‌اند و ۱۷ هزار خودروی وارداتی سال گذشته، جمع آن‌ها به ۳۷ هزار دستگاه می‌رسد. تازه از این عدد باید هشت‌هزار خودروی تحویلی به متقاضیان را که دیگر در گمرک نیستند، کم کرد. با این حساب، آمار گمرک و وزیر اقتصاد می‌گوید در حال حاضر نهایتا باید ۲۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود داشته باشد.

به‌هر‌حال وجود ابهامات و پرسش‌های مطرح‌شده در این گزارش نشان می‌دهد پروسه واردات خودرو به دلیل خطا‌های سیاستگذار، به‌خصوص دستوری کردن واردات و بر هم زدن روال سابق (که کارکرد نسبتا درستی داشت)، روند مناسبی ندارد و به‌نوعی هم واردکنندگان و هم متقاضیان خودرو‌های خارجی، سردرگم شده‌اند. قرار بود با کمک واردات خودرو، بازار تنظیم شود و قیمت‌ها بشکند، اما هیچ‌کدام از این اتفاقات فعلا رخ نداده است و به نظر می‌رسد رانتی جدید نصیب بازار شده است.

دیگر خبرها

  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • ورود واگن های وارداتی مترو امسال
  • مشکل ارز اتوبوس های جدید را پشت گمرک گذاشت
  • چرا ورود آیفون ممنوع شد؟/شرط تشکیل پرونده‌ برای آیفون رفرش
  • واردات نامرئی خودرو
  • ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد
  • وزیر صمت:‌ ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد
  • ۸ هزار خودروی وارداتی تحویل مردم شد/ ثبت سفارش ۱۳۳ هزار خودرو
  • ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شدند
  • ثبت سفارش ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی/ بازبینی آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم