Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاروانسرای محمدآباد ازجمله بناهای تاریخی شهرستان بویین زهرا است که مربوط به دوره صفوی است. این بنا تحت تملک سازمان اوقاف و امور خیریه است و در سال ۱۳۵۰ کاروانسرایی مخروبه بوده که با همت دکتر نگهبان و با بودجه دانشگاه تهران بازسازی می‌شود و تبدیل به پایگاه پژوهش‌های باستان شناسان شده و بیش از نیم قرن از حضور آنها در این مجموعه می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کاروانسرا در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با این وجود این روزها حال و روز خوبی ندارد.

کاروانسرای محمدآباد پیش از بازسازی، سال ۱۳۴۹

نظارت دکتر نگهبان بر مراحل بازسازی کاروانسرا

مصطفی ده پهلوان (رئیس موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی) با اشاره به آنکه می‌توان گفت ۹۰ درصد استادان باستان‌شناسی کشور در این کاروانسرا آموزش‌های ابتدایی خود را گذرانده‌اند، درخصوص وضعیت این کاروانسرا گفت: از آنجا که هزینه نگهداری و مرمت این مجموعه که اکنون توسط اوقاف به دانشگاه تهران اجاره داده شده است بسیار بالاست، هیچ ارگانی حاضر به تخصیص اعتبار لازم برای مرمت آن نیست و با توجه به زلزله خیز بودن منطقه جان دانشجویان و استادان باستان‌شناسی به طور جدی در خطر است و باید به فکر تأمین مکان امنی برای استقرار آنان بود.

او ادامه داد: دانشگاه از پس هزینه‌های مجموعه برنمی‌آید چراکه سالی حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای اداره و نگهداری و مرمت این مجموعه و پروژه کاوش آموزشی پرداخت می‌کند و  سالانه حدود ۲۵ میلیون تومان نیز بابت اجاره این مجموعه به اوقاف داده می‌شود. این درحالی است که دانشگاه از پس چنین هزینه‌هایی برنمی‌آید؛ از دیگر سو معاونت میراث فرهنگی کشور نیز معتقد است از آنجا که این مجموعه متعلق به اداره اوقاف است طبق بندهای ۱۰۰-۹۸ برنامه ششم دولت نمی‌تواند به این حوزه ورود کند و سازمان اوقاف باید هزینه‌های آن را تقبل کند. سازمان اوقاف نیز با اجاره اندک سالی ۲۵ میلیون از عهده مرمت بنا بر‌نمی‌آید. حتی وقتی به اداره اوقاف گفتیم که حاضر هستیم در ازای پرداخت اجاره بها مبلغی بیشتر برای مرمت این بنا هزینه کنیم،  قبول نکردند و این کار را غیرقانونی عنوان کردند.

رئیس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران  تصریح کرد: تمام این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که وضعیت کاروانسرای محمدآباد خره نامناسب است و نیازمند مرمت‌های اصولی است. حتی دیوارهای آن حدود ۱۰ سانت رانش دارند. باتوجه به زلزله خیز بودن منطقه اگر اتفاقی بیفتد علاوه بر احتمال تخریب کاروانسرا، با توجه به حضور دانشجویان و باستان‌شناسان، جان آنها در خطر خواهد بود.

کاروانسرای بازسازی شده در دهه ۱۳۵۰

آسیب های کاروانسرا در حال حاضر

ده پهلوان با اشاره به اینکه چندین بار سرمایه‌گذار برای تبدیل این کاروانسرا به واحد بومگردی به منطقه برده است گفت: متاسفانه حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش در نزدیکی این منطقه کمپوست زباله استان قزوین زده شد. بنابراین با وزش هر باد بوی زباله‌ها به این سو می‌آید  و سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه نیستند. باتوجه به شرایط این کاروانسرا که امروز پایگاه پژوهشی در حوزه باستان‌شناسی  منطقه است، ممکن است با خروج باستان‌شناسان از این محوطه، شاهد تبدیل شدن این کاروانسرا به انبار باشیم و کم کم به ویرانه‌ای تبدیل شود. کاروانسرایی که نیم قرن در خدمت علم بوده و خود بخشی از تاریخ آموزش عالی این کشور شده است و خاطرات زیادی را برای باستان‌شناسان این مرز و بوم به همراه دارد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اوقاف بویین زهرا پایگاه پژوهشی باستان شناختی کاروانسرای محمدآباد باستان شناسان دانشگاه تهران باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم. در نشست با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مطرح شد.


ثبت نام وام شهریه دانشجویی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم زمان ثبت نام وام شهریه نیمسال دوم تحصیلی را اعلام کرد.

 صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخشنامه‌ای زمان ثبت نام و شرایط وام شهریه نیمسال دوم تحصیلی را اعلام کرد.

 در این بخشنامه آمده است؛ صرفاً دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی نیمسال دوم ۱۴۰۳قرار گیرد، می‌توانند نسبت به تشکیل پرونده و ثبت تقاضای وام اقدام نمایند؛ لذا ضروری است دانشگاه‌ها ومراکز آموزش عالی نسبت به تبادل و بروزرسانی مستمر اطلاعات آموزشی دانشجویان در درگاه تبادل اطلاعات وزارت متبوع قبل از تاریخ شروع ثبت نام تا پایان فرآیند ثبت نام وام به صورت برخط اقدام نمایند.

ارائه و ثبت اطلاعات سند تعهد محضری دانشجویی و ضامنین (دارای شماره شناسه مخصوص صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف و رمز تصدیق مطابق متن اعلام شده) توسط دانشجویانی که در نیمسال تحصیلی جاری برای اولین بار تقاضای دریافت وام‌های صندوق را دارند الزامی است.

 
ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های تا ۳۱ شهریور


مدیر کل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان از آغاز ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های سراسری در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در سامانه سجاد خبر داد.

 ابوالفضل دانشور مدیر کل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور از  ۲۰ فروردین ماه می‌توانند درخواست میهمانی و انتقال خود را برای دو نیمسال سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در سامانه سجاد با آدرس https://portal.saorg.ir ثبت کنند.

دانشور با اشاره به اینکه مهلت ثبت نهایی درخواست‌ها تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری است؛ اظهار کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌بایست با استفاده از ابزار‌های اطلاع رسانی مناسب به ویژه از طریق فضای مجازی و سامانه‌های دانشگاه‌ها زمان شروع ثبت درخواست و ثبت نهایی درخواست‌های میهمانی و نقل و انتقال را برای دانشجویان اطلاع رسانی نمایند تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی افزود: تمامی امور میهمانی و انتقال دانشجویان به دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی نزدیک به محل سکونت خانواده، با رعایت ضوابط آموزشی و احراز شرایط مندرج در آیین‌نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که در سال ۱۴۰۲ بروز رسانی و به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد؛ در سامانه جامع دانشجویان (سجاد) و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 

 

آخرین مهلت پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه

آخرین مهلت پرداخت اجاره‌بهای نیم‌سال دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی اعلام شد.

 اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه‌طباطبائی آخرین مهلت پرداخت اجاره‌بهای نیم‌سال دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خوابگاه‌های دانشگاه را اعلام کرد.

بر این اساس دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ فرصت دارند نسبت به پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه در نیم‌سال جاری اقدام کنند.

بدیهی است، درخواست و ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای نیم‌سال اول ۱۴۰۴_۱۴۰۳ منوط به پرداخت اجاره‌بهای نیم‌سال قبل خواهد بود.

 

 

آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اعلام شد


براساس فراخوان سی و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، دانشجویان مولف و مترجم تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ارسال کنند.

 فراخوان سی و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با هدف ایجاد نشاط علمی در فضای دانشگاهی کشور، شناسایی و حمایت از دانشجویان نوقلم و صاحب اندیشه، معرفی و تجلیل از ناشران فعال در زمینه آثار دانشجویی و تقویت روحیه تتبع و پژوهش در میان دانشگاهیان منتشر شد.


دانشجویان تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاهی و طلاب سطوح مختلف می‌توانند آثار خود را به تعداد نامحدود و براساس شرایط ذیل در شش گروه اصلی شامل «فنی و مهندسی»، «علوم پایه»، «علوم انسانی»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «علوم پزشکی و دامپزشکی»، «هنر و معماری» و بخش «ویژه» به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

 



براین اساس همزمانی دوره تحصیل دانشجو با زمان چاپ و انتشار اثر، دارا بودن مشخصات عمومی کتاب برای اثر منتشر شده، داشتن اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار کتاب در بازه زمانی ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان ۱۴۰۲، ثبت نام اینترنتی، ارسال دوجلد از کتاب به دبیرخانه و ارسال نسخه‌ای از متنِ زبان اصلی آثار ترجمه شده، از جمله شرایط شرکت در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی است.

 

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • فصل ایران باستان «سلمان فارسی» کلید خورد
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل