Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند ماهی است که فعالان عرصه موسیقی در بلاتکلیفی و بیکاری به سر می‌برند و منتظر پایان بحران کرونا هستند تا مجددا فعالیت‌های خود را آغاز کنند. در حال حاضر اغلب گروه‌های موسیقی  فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند یا در نهایت با دیگر اعضا تعاملات مجازی دارند. هنرمندان موسیقی نواحی که در مواقع عادی نیز به دلایل مختلف فعالیت‌های محدود و معدود دارند در حال حاضر اوضاع بدتری پیدا کرده‌اند و از سویی دیگر برگزاری جشنواره‌های سالانه نیز وضعیتی مشخص ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژاله احمدی ایرایی (آهنگساز، نوازنده و خواننده موسیقی ایرانی) یکی از هنرمندان خطه مازندران است که سرپرستی گروه «آیشم» را به عهده دارد. «آیشم» که تنها گروه بانوان استان مازندران است به موسیقی فولکوریک این منطقه توجه دارد و سال گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر شرکت و به اجرای برنامه پرداخته است.

ژاله احمدی در ابتدا درباره فعالیت‌های اخیر گروه موسیقی «آیشم» به ایلنا گفت: تمرینات و برنامه‌های ما پس از جشنواره موسیقی فجر سال گذشته که آخرین روزهای کاری‌مان محسوب می‌شد،‌ عملا تعطیل شده است.

احمدی افزود: برای ادامه فعالیت گروه برنامه‌‌ریزی بلندمدت کرده بودیم و قرار بود کنسرت‌‌هایی برگزار کنیم و به اجرای آثار فولکوریک نواحی مناطق مختلف ایران بپردازیم، اما به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا هنوز این امر میسر نشده است. البته تمریناتمان به صورت مجازی برگزار می‌شود تا لااقل اعضای گروه تمریناتشان را داشته باشند.

سرپرست گروه «آیشم» در ادامه گفت: با اینکه تمریناتمان به صورت مجازی برگزار می‌شود، اما واقعیت این است که تمرینات گروهی با دورهم جمع شدن و تعامل و تمرین و ساز زدن به نتایج مثبت می‌رسد، بنابراین تمرینات و حضور در فضای مجازی آنطور که باید پاسخ‌گو نیست و نتایج درخوری دربرنخواهد داشت. به طور کلی ویژگی و خاصیت گروه‌نوازی به همان دور هم جمع شدن‌هاست.

این هنرمند با اشاره به وضعیت بد مازندران در زمینه بیماری کرونا گفت: با اینکه اهالی مازندران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما با این حال هرچه می‌گذرد بحران کرونا در استان بدتر و همه‌گیرتر می‌شود؛ زیرا جاده‌ها همچنان باز و قابل ترددند و افراد غیر بومی همچنان به شهرهای شمالی سفر می‌کنند. اگر توجه کنید پس از هر تعطیلی آمار بیماری در منطقه ما بالا می‌رود که دلیلش ورود مسافران و افراد غیربومی است.

احمدی در ادامه توضیحاتش گفت: وضعیت موجود وعدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باعث شده ما خانه‌‌نشین شویم و درحالی که منبع درآمدمان موسیقی است، شغل‌مان نیز تعطیل شده است.

سرپرست گروه موسیقی «آیشم» درباره فعالیت‌های مجازی گروه موسیقی «آیشم» نیز گفت: من و اعضای گروه تا پیش از این بر اساس موسیقی فولکوریک مازندران فعالیت می‌کردیم که البته این روند ادامه خواهد داشت؛ اما چندی پیش تصمیم گرفتیم عرصه فعالیت‌های‌مان را گسترش دهیم، زیرا این توانایی در اعضا وجود دارد و همه آنها سازهای ایرانی و فولک را می‌نوازند. زمانی که چنین پتانسیلی وجود دارد بهتر آن است که از آن استفاده کنیم، لذا به این نتیجه رسیدیم که  اگر می‌خواهیم در شهرهای مختلف اجرا داشته باشیم، بهتر آن است کلام ارتباطی‌مان را نیز گسترش دهیم.

او در ادامه گفت: «آیشم» تنها گروه مازندران است که همه نوازندگان آن خانم هستند و اعضای آن از سال‌ها پیش مشغول به فعالیت و همکاری با یکدیگرند. پیش از این نیز در قالب موسیقی بانوان فعال بودیم و نام گروه‌مان «قمر» بود.

ژاله احمدی درباره مبنا و محوریت فعالیت گروه «آیشم» گفت: از مقطعی به بعد به دلیل محدودیت‌ها و شرایط و مسائلی که در زمینه موسیقی بانوان وجود دارد، گروه «آیشم» نیز دچار تغییراتی شد، به این شکل که از آقای میثم شیخ‌نژاد به عنوان خواننده دعوت به عمل آوردیم و ایشان نیز پذیرفتند. همکاری ما با آقای میثم شیخ‌زاده ادامه خواهد داشت و این امکان وجود دارد در کنسرتی که مربوط به موسیقی نواحی دیگراست از خواننده دیگری نیز استفاده کنیم.

احمدی درباره دلایل این اتفاق گفت: به هرحال با وجود خوانندگان مرد فعالیت‌های راحت‌تری خواهیم داشت و با محدودیت‌های کمتری مواجه خواهیم بود، ‌اما بازهم مشکلاتی وجود دارد. با این حال به فعالیت ادامه خواهیم داد زیرا مجوز رسمی دریافت کرده‌ایم و در دو جشنواره معتبر مقام آورده‌ایم.

ژاله احمدی درباره فعالیت‌های خوانندگی خودش با وجود خواننده مرد نیز گفت: در سال‌های گذشته که «آیشم» گروه بانوان بود خواننده خودم بودم و حال به عنوان هم‌خوان در کنار خواننده آقا حضور دارم. قطعا این اتفاق برای من که خودم خواننده هستم اذیت کننده خواهد بود، اما چاره‌ای جز این نیست زیرا خوانندگان خانم همواره برای فعالیت با محدودیت‌های بسیار مواجهند. این قضیه همچنان برای من لاینحل است اما معتقدم راکد ماندن بی‌فایده است و باید حرکت کرد تا بالاخره کورسوی امیدی پیدا شود.

ژاله احمدی درباره وضعیت موسیقی بانوان در استان مازندران و شهر آمل گفت: مشکلات همچنان وجود دارد و امکان برگزاری کنسرت در استان و شهرهای تابعه آن میسر نیست؛ در حالی که در تهران چنین روالی وجود دارد و سالانه گروه‌های مختلفی ویژه بانوان روی صحنه می‌روند. حتی چند گروه نیز در جشنواره موسیقی فجر اجرای بانوان داشته‌اند؛ ‌هرچند آن کنسرت‌ها نیز با شرایط و ضوابط خاص روی صحنه رفته‌اند. با توجه به این موارد واقعا نمی‌دانم چرا در شمال چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهند.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا برای برگزاری کنسرت در شمال کشور به وزارت ارشاد و دیگر نهادهای مربوطه مراجعه کرده یا خیر، گفت: برای حل این معضل به اداره کل ارشاد ساری مراجعه کرده‌ایم و گفتیم مگر اجرا برای بانوان چه اشکالی دارد و ما نیز شرایط را می‌پذیریم اما آنها حرفشان این است که تا زمانی استان‌های دیگر در این زمینه پیش‌قدم نشوند ما اقدامی نخواهیم کرد. ما برای برگزاری کنسرت تلاش‌های بسیار کردیم و زحماتمان عملا به جایی نرسید. البته تا آنجا که می‌دانم و در جریان هستم برگزاری کنسرت در برخی شهرها از جمله سنندج ممانعتی ندارد.

احمدی با اشاره به اینکه اولویت مسئولان مسائلی غیر از هنر و موسیقی است، گفت: با اینکه گروه ما بارها توانمندی‌های خود را ثابت کرده و در جشنواره‌ها درخشیده و برای شهر و دیارمان افتخار کسب، ‌اما متاسفانه طی این سال‌ها از سوی وزارت و اداره ارشاد نه تنها حمایتی وجود نداشته، بلکه هیچ تقدیر و تشکری از ما صورت نگرفته و حتی یک تماس تلفنی با ما برقرار نشده و ما نیز همواره نسبت به این موضوع انتقاد داشته‌ایم. چنین برخورددهایی ناراحت‌کننده و گاه نا امیدکننده است اما  واقعیت این است که ما توجهی نداریم و نسبت به چنین رفتارهایی بی‌تفاوت شده‌ایم.

سرپرست گروه «آیشم» درباره تعامل خوانندگان زن کشور با یکدیگر نیز گفت: اینگونه ارتباط‌ها تا حدودی وجود دارد اما آنطور که باید باشد، نیست. البته بحران بیماری کرونا نیز آن ارتباطات معدود را کمرنگ‌تر کرده است. دیگر گروه‌ها و خوانندگان نیز شرایطی مشابه با وضعیت ما دارند و فعالیت‌هایشان را به نوعی متوقف کرده‌اند.

ژاله احمدی درباره دیگر فعالیت‌هایش در زمینه موسیقی گفت: با گروه دیگری متشکل از اساتید موسیقی مازندران به عنوان هم‌خوان همکاری می‌کنم. قرار بود به اتفاق اعضای این گروه نیز کنسرت داشته باشیم که هنوز این اتفاق میسر نشده است. البته اجازه برگزاری کنسرت داده می‌شود، اما با 50 درصد ظرفیت سالن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی. شما حساب کنید در مواقع عادی افراد کمی به دیدن کنسرت می‌آیند و حال با نیمی از ظرفیت سالن همان 50 درصد نیز نخواهند آمد. بنا به همین دلایل به این نتیجه رسیده‌ایم که در شرایط بحرانی بدترین شغل ممکن را داریم.

ژاله احمدی در پایان با اشاره به اینکه پیگیر جشنواره‌های آینده است، گفت: فعالیت ما بستگی به تمرینات گروهی‌مان دارد که فعلا این امکان میسر نیست. امیدوارم که شرایط بحرانی فعلی هرچه زودتر پایان یابد و زندگی به روال عادی باز گردد و ما و دیگر همکاران فعالیت‌هایمان را از سر بگیریم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: موسیقی وزارت ارشاد موسیقی بانوان خانه موسیقی دفتر موسیقی موسیقی نواحی موسیقی مازندران اداره ارشاد مازندران برگزاری کنسرت بانوان برگزاری کنسرت ژاله احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • صیادمنش در بدترین وضعیت!
  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است