Web Analytics Made Easy - Statcounter

آب و هوای مدیترانه‌ای و وجود رودخانه دز در دزفول باعث شده باغات کشاورزی با تغییر کاربری، جای خود را به ویلاهای لوکس بدهند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * تغییر کاربری اراضی و زمین‌های کشاورزی موضوع جدیدی نیست و سال هاست که در مناطق مختلف کشور شاهد بروز این اتفاق هستیم. این تغییر کاربری، علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن درختان و زمین‌های کشاورزی و هدر رفت منابع طبیعی می‌شود، در برخی مناطق باعث بروز مسائل و مشکلات اجتماعی از جهت ویلاسازی‌هایی که در این اراضی صورت گرفته، شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان خوزستان نیز مدتی است که ویلاسازی‌هایی صورت می‌گیرد و در شهرستان دزفول به وضوح می‌توان این ساخت و ساز‌های غیراصولی را مشاهده کرد. آب و هوای مدیترانه‌ای دزفول در فصل‌های پاییز و زمستان و زیست بوم سرسبز این شهرستان، از دلایل اصلی این تغییر کاربری‌ها بوده است.
به واسطه وجود رودخانه دز در دزفول، زمین‌های کشاورزی این شهرستان به شدت حاصل‌خیز هستند و باغ‌های میوه پر رونقی در آن واقع شده اند، اما اکنون شاهدیم که تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات میوه در این منطقه، سبب شده در بیشتر مناطق دزفول ویلا‌هایی لوکس (بیش از ۳۰۰۰ باغ ویلا) بنا شوند و کمتر زمین کشاورزی برای مردم باقی مانده باشد!
روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان دزفول به این نحو مطرح شده که در ابتدا، زمین‌های کشاورزی به باغات بزرگ و بعد به باغچه تبدیل می‌شوند و حصاری دور آن‌ها کشیده می‌شود و بعد از مدتی با قطع درختان، ساخت و ساز‌ها شروع می‌شود و ویلا‌هایی لوکس در این اراضی بنا می‌شوند. در این ویلاها، استخر‌هایی ایجاد می‌شوند که از محل ایجاد این استخرها، آب‌های زیرزمینی دزفول هدر می‌روند، چرا که دزفول دارای منابع آبی غنی بوده و آب‌هایی که در استخر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از همین منابع آبی زیرزمینی تامین می‌شوند که ممکن است بخاطر این مسئله، بعد‌ها دزفول با بحران بی آبی هم مواجه شود!  
براساس قوانین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، جرم محسوب می‌شود و مجازات‌های جزایی نقدی و قلع و قمع بنا در پی دارد، اما متاسفانه در شهرستان دزفول به این قوانین توجه چندانی نشده است. در چارچوب این قوانین، اداره جهاد کشاورزی هر شهرستانی وظیفه دارد به هر محلی که در آن تغییر کاربری صورت می‌گیرد، بازرس اعزام کند و بررسی‌های لازم را انجام دهد و در صورتی که مشخص شود زمین‌های کشاورزی آن منطقه حاصلخیز هستند، باید جلوی ساخت و ساز‌های غیراصولی و ویلاسازی را در این مناطق بگیرد و این موضوع را به اطلاع مقام قضایی شهرستان برساند تا دادگاه حکم مربوطه را صادر کند. اما طبق گفته‌های فعالان اجتماعی شهرستان دزفول این اتفاق در دزفول صورت نگرفته و جهاد کشاورزی دزفول در این مورد به خوبی عمل نکرده و حتی دادستان شهرستان هم به جریان تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی ورود نکرده است. مطابق قوانین، اداره جهاد کشاورزی هر شهرستانی وظیفه دارد به هر محلی که در آن تغییر کاربری صورت می‌گیرد، بازرس اعزام کند و بررسی‌های لازم را انجام دهد و جلوی ساخت و سازهای غیراصولی و ویلاسازی را در این مناطق بگیرد اما طبق گفته‌های فعالان اجتماعی شهرستان دزفول این اتفاق در دزفول صورت نگرفته و جهاد کشاورزی دزفول در این مورد به خوبی عمل نکرده است!
طبق گفته‌های یکی از فعالان اجتماعی دزفول، ساخت ویلا‌های لوکس در این منطقه با مجوز اداره جهاد کشاورزی صورت گرفته است!
این تغییر کاربری‌ها در دزفول روی قیمت زمین‌ها نیز تاثیرگذار بوده و با اینکه دزفول در ۶ ماه ابتدایی هر سال، به دلیل شدت گرما، گردشگر ندارد، اما قیمت زمین‌های این منطقه به واسطه این ویلاسازی ها، با کلانشهری همچون تهران برابری می‌کند.
موضوع دیگری که در این زمینه مورد نقد فعالان اجتماعی دزفول قرار گرفته، اجاره و فروش این ویلا‌ها به افراد معلوم الحال است که سبب شده دزفول به محلی برای ترویج فساد و روابط نامشروع تبدیل شود!  
ناگفته نماند که بسیاری از اعراب کشورهای همسایه نیز، اقدام به خرید ویلا‌های لوکس در دزفول کردند و همین مسئله باعث شده بسیاری از ساکنان این منطقه با فروش یا تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی خود، زمینه بی‌بند و باری در بخش‌های مختلف را در این شهرستان فراهم کنند. تا  جاییکه اوایل خردادماه بود که در پی اجاره دادن این ویلاها، دو نفر در یکی از ویلا‌های لوکس دزفول به قتل رسیدند!
یک منبع آگاه در این باره به خبرنگار خبرگزاری دانشجو، می‌گوید: چندی است بعضی از باغداران حاشیه شهر دزفول با تأسی و پیروی از تعدادی باغدار فرنگی، به بهانه درآمدزایی، مبادرت به اجاره دادن باغ خود به مسافران و برخی خوش گذران کرده اند. کسانی که با عدم رعایت موازین اخلاقی هم تیشه بر ریشه اخلاق و عزت و ایمان درفول و دزفولی بزنند و هم به ریشه نداشته خود! وگرنه شهری با گرمایی طاقت فرسا که گاه گرمایش به ۶۰ تا ۷۰ درجه می‌رسد مسافر و گردشگری کجا بود که باغدار، باغ پربرکتش را به بهایی اجاره دهد!


بیشتر بخوانید:

مردم دزفول به اجاره و تغییر کاربری باغات کشاورزی اعتراض دارند


این منبع آگاه اظهار می‌کند: متأسفانه سال‌هاست شاهد اخباری از این دست از خوش گذرانی‌ها هستیم که حاصل و ارمغانی جز بدنامی و غارت سرمایه‌های معنوی نداشته اند. اما اوایل خردادماه با صورت گرفتن دو فقره قتل در حال مستی در یکی از این باغ ها، این جنایت هم بر آن ارمغان افزوده شد! مردم دزفول از چنین رفتار‌ها و همچنین این باغداران سودجو که تمامی حریم و داشته‌های مادی و معنوی باغداری خود و پدرانشان را به قاتلان از خدا بی‌خبر و مست اجاره می‌دهند، ناراحت و معترض هستند. مسئولان دزفول باید با تمام قدرت به این قضیه ورود کرده و با شدت هرچه تمام‌تر با این افراد برخورد جدی و قاطعانه کنند.


از سویی، فعالان دانشجویی استان خوزستان به این موضوع ورود کردند و اوایل خردادماه در بیانیه‌ای پیرامون تغییر کاربری غیرقانونی باغ‌های میوه و زمین‌هاى کشاورزى شهرستان دزفول نوشتند: در حال تهیه لیستی از ویلا‌ها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز برای ارسال آن به ریاست قوه قضاییه و سایر نهاد‌های ذی‌ربط همچون سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سایر نهاد‌های دیگر هستیم و با تخریب چند دیوار بلوکی و خانه مخروبه ساکت نمی‌شویم و هشدار می‌دهیم به مسئولین شهرستان دزفول؛ که از خدا و خون این شهیدان بترسید که این چنین سکوت کرده اید. فعالان دانشجویی استان خوزستان در بیانیه‌ای نوشتند: در حال تهیه لیستی از ویلاها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در شهرستان دزفول، برای ارسال آن به ریاست قوه قضاییه و سایر نهادهای ذی‌ربط هستیم.


بیشتر بخوانید:

مسئولان شهرستان دزفول به مسئله تغییر کاربری غیرقانونی باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی ورود کنند


امید بن‌عباس، سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز درباره قتل‌هایی که خردادماه در ویلا‌های لوکس دزفول صورت گرفته است، می‌گوید: بامداد ۱۴ خردادماه، دو نفر در یکی از باغ ویلا‌های شهرستان دزفول در درگیری با سلاح سرد، به قتل رسیدند و تحقیقات پلیس در خصوص این جرم آغاز شده است. طبق اطلاعات دریافتی این افراد سابقه‌دار بوده و تحت تعقیب پلیس شهر محل سکونت خود بوده اند.

با این وجود، پیگیری‌های خبرگزاری دانشجو، پیرامون رسیدگی به وضعیت تغییر کاربری‌های غیرقانونی اراضی کشاورزی و ساخت ویلا‌های لوکس در شهرستان دزفول ادامه دار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویلای لوکس ویلاسازی ساخت ویلای لوکس تغییر کاربری اراضی کشاورزی ساخت و ساز غیرقانونی جهاد کشاورزی دزفول قوه قضائیه قتل پلیس وزارت نیرو جهاد کشاورزی مطالبه گری دانشجویی بسیج دانشجویی خوزستان تشکل دانشجویی تغییر کاربری اراضی شهرستان دزفول تغییر کاربری شهرستان دزفول زمین های کشاورزی تغییر کاربری ها فعالان اجتماعی اراضی کشاورزی ویلا های لوکس جهاد کشاورزی زمین ها ویلا ها باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید

رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ از اجرای آزاد سازی بیش ار ۲۹۵۲ هکتار از اراضی و باغات در سال ۱۴۰۲ در این شهرستان خبر می دهد ولی متاسفانه ساخت و سازها در اراضی و باغات همچنان ادامه دارد.   بسیاری از بنگاه داران  با خرید اراضی و باغات ارزان قیمت آن را تفکیک و تبدیل به شهر ک های غیر مجاز می کنند و با استفاده  از فضای مجازی و تبلیغات مبادرت به فروش قطعات با قیمت پائین تر می کنند    میرزایی گفت: ما هیچ شهرک مصوبه که داخل اراضی کشاورزی باشد را تا کنون مجوز مسکونی ندادیم و آنهایی که ساختند فاقد مجوز های قانونی و بسیاری از متخلفان دارای پرونده در محاکم قضایی  هستند.   وی گفت: در سال جاری ۱۲۵ مورد شناسایی اراضی کشاورزی که تغییر کاربری و ساخت و ساز شده شناسایی و اخطار لازم را دریافت و به زودی اعمال قانون خواهد شد.   رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت: اراضی کشاورزی قابلیت ساخت و ساز را ندارد مردم فریب بعضی از املاکی ها را نخورند.    وی گفت: عده ای سود جو با تفکیک غیر قانونی باغات و اراضی کشاورزی مبادرت به ساخت و ساز می کنند که خسارت جدی به بخش تولید وارد کرده است.   وی گفت: در تبصره دو ماده ده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باتوجه به دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرائی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها کلیه تغییرکاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغ ها بدون رعایت ضوابط و مقرر مربوطه و اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک و یا موافقت سازمان جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های تبصره ۴ الحاقی قانون مذکور ممنوع اعلام شده است.   میرزایی افزود: با استناد تبصره دو ماده ده قانون نسبت به قلع و قمع کلیه مستحدثات ساخته شده اقدام و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد.   وی تاکید کرد: اگر افرادی تمایل به داشتن ویلا یا زمینی در روستا ها را دارند بهتر است ابتدا ملک مورد نظر را از امور اراضی جهاد کشاورزی استعلام کنند اینکه افراد فروشنده با چرب زبانی اراضی کشاورزی را چسبیده به بافت می دانند و به زودی به بافت روستا الحاق می شود اصلا در حیطه مسئولیت آنان نیست و صرفا"قصدشان فروش اراضی کشاورزی با قیمت های نجومی به افرادی است که آگاهی لازم را ور مورد این قوانین ندارند. باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل