Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:34:03 GMT

فروش به هر قیمت!

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۷۱۱۶

فروش به هر قیمت!

ایسنا/مازندران متأسفانه نیمی از ضایعات محصولات کشاورزی در فاصله مراحل کاشت تا برداشت از چرخه مصرف خارج می‌شوند که این مسئله متأثر از کمبود تجهیزات، فرسودگی ماشین آلات کشاورزی و نقصان در مرحله فرآوری و بسته بندی استاندارد رخ می‌دهد. با همه هزینه های گزافی که یک باغدار برای تولید محصولات خود انجام می دهد اما ناچار است از ترس ضایع شدن محصولاتش، هرطور و به هر قیمتی شده حتی ناچیز محصول را به فروش برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مازندران استانی است که به دلیل دارا بودن مزیت‌های مختلف، همواره کانون توجه بسیاری از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، مزیت‌هایی که در کنار پول‌ساز بودن، همواره با حاشیه‌های فراوانی نیز همراه بوده و مردم این استان، با آن انس پیدا کرده‌اند.

بحث مقرون به صرفه بودن یا نبودن کشاورزی در این استان، موضوعی نیست که این روزها در مازندران به آن پرداخته می‌شود بلکه داستانی است که سال‌های سال، در خصوص آن صحبت شد و نتیجه‌ای از این گفت‌وگوها به دست نیامد چرا که همچنان کشت سنتی و غیرعلمی تقریبا در بیش از نیمی از تولیدات کشاورزی، حکمفرما بوده و نبود صنایع تبدیلی نیز بر مشکلات کشت باغی افزوده است.

آنچه به نظر می‌رسد این است که امروزه دیگر برای یک مازندرانی مقرون به صرفه نیست چراکه به اندازه تلاش خود نمی‌تواند دستمزد دریافت کند؛ هرس، آبیاری، کوددهی، سمپاشی، نهال‌کاری و غیره اقداماتی است که باغدار باید در طول یکسال زراعی انجام دهد که هریک مشمول هزینه‌های گزافی است.

این استان مهد محصولات کشاورزی و باغی است اما کمبود صنایع تبدیلی بزرگترین چالش باغداران بوده، چراکه تمام محصولات باغی به صورت خام فروخته و راهی بازار می‌شوند و در این بین سود واقعی از آن دلالان است.

فقط فروش!

متأسفانه نیمی از ضایعات محصولات کشاورزی در فاصله مراحل کاشت تا برداشت از چرخه مصرف خارج می‌شوند که این مسئله متأثر از کمبود تجهیزات، فرسودگی ماشین آلات کشاورزی و نقصان در مرحله فرآوری و بسته بندی استاندارد رخ می‌دهد. با همه هزینه های گزافی که یک باغدار برای تولید محصولات خود انجام می دهد اما ناچار است از ترس ضایع شدن محصولاتش، هرطور و به هر قیمتی شده حتی ناچیز محصول را به فروش برساند چراکه بازه زمانی معینی برای برداشت وجود داشته و محصولات باغی قابلیت ماندگاری روی درخت را ندارند، در واقع سود واقعی را دلالان می‌برند.

مازندران ظرفیت های بالایی برای ایجاد صنایع تبدیلی دارد، ارایه تسهیلات مناسب به سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی و جلوگیری از واردات بی رویه، سبب رونق محصولات با کیفیت ایرانی می شود و توجه به صنعت کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی می تواند استان را خوش نام و رونق صادرات را در پی داشته و سبب شود که سود واقعی به جیب کشاورزان رفته و دلالان در این میان بی بهره باشند.

به عقیده کارشناسان یکی از ضعف‌هایی که در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی وجود دارد این است که پایشی در زمینه فعالیت و عدم فعالیت صنایع وجود نداشته و آمار استان از این حیث دچار نقص است.

متخصصان حوزه کشاورزی بر این باورند در کشورهای پیشرفته، امنیت ملی در گرو امنیت غذا بوده و از این منظر کشاورزی اهمیت ویژه دارد، به همین دلیل توسعه آن مکمل صنعت شناخته می‌شود اما در ایران توسعه صنعتی نسبتی با الگوهای جهانی ندارد و ارتباط آن با کشاورزی مغفول مانده است.

نکته قابل تامل این است که وجود صنایع تبدیلی در مازندران سبب اشتغالزایی بسیاری شده و ایجاد و تقویت آن سبب رونق این بخش خواهد شد اما متاسفانه طبق گفته های مسئولان این بخش ها حمایت دولتی  کمی از این واحدها صورت می گیرد.

پایان خام‌فروشی و آغاز یک درآمد پایدار!

به گفته کارشناسان، صنعت و کشاورزی به موازات هم حرکت می‌کنند به این معنا که توسعه کشاورزی در قبال توسعه صنعتی محقق شده و پیشرفت صنعت نیز حول کشاورزی تحقق می‌یابد در واقع هر کشوری که در کشاورزی حرفی برای گفتن دارد به یقین در کنار آن از یک صنعت توانمند برخوردار است.

به باور متخصصان برای رونق تولید محصولات کشاورزی باید از خام فروشی جلوگیری شود زیرا فرآوری محصولات در هر بخش باعث افزایش ماندگاری، رونق تولید، ایجاد ارزش افزوده و افزایش صادرات می‌شود.

اما شیوه کشت سنتی و نبود صنایع تبدیلی در مازندران سبب شده بسیاری از کشاورزان و باغداران از آینده شغلی خود نگران باشند و نبود همین امنیت شغلی سبب شده محصول خود را به هر قیمتی فقط به فروش برسانند و دلالان نیز از این موقعیت استفاده بهینه را می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خام فروشی محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس امروز ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه جشنواره شکوفه‌های بادام دژ کرد ششم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره به همت شورای شهر، شهرداری و مردم شهر دژ کرد و با حضور سرکار خانم دکتر جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری همچنین تنی چند از مسئولان استانی و شهرستان اقلید برگزار می‌شود.

او گفت: اجرای برنامه‌های شاد و متنوع شامل مسابقات بازی‌های بومی و محلی، موسیقی محلی برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، نمایش آداب‌ورسوم، پخت نان و غذا‌های محلی، نمایش محصولات کشاورزی ازجمله برنا‌هایی است که در اجرای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: در این جشنواره نیز لوح ثبت ملی مراسم شاهنامه‌خوانی و کیسه بافی در شهر دژ کرد به شهردار اهدا خواهد شد.

او افزود: جشنواره شکوفه‌ها با هدف برند سازی بادام دژ کرد، معرفی جاذبه‌های گردشگری توریستی، معرفی صنایع‌دستی، تولیدات محصولات کشاورزی و جذب سرمایه‌گذار در زمینهٔ‌های صنایع‌دستی و تبدیلی و گردشگری برگزار می‌شود.

در شهر دژکرد رشته‌های صنایع‌دستی کیسه بافی، قالی‌بافی، گلیم، جاجیم، گبه، چنته، نمکدان، رودوزی سنتی، قلاب‌بافی و سه کارگاه در رشته‌های گلیم‌بافی و رودوزی سنتی زیر نظر معاونت صنایع‌دستی استان فعال است.

شهر دژکرد از توابع شهرستان اقلید با جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر با وجود امامزاده شمس‌الدین محمد (ع)، باغ‌های تماشایی و چشمه‌سار‌های دیدنی چهل شهیدان، پارک ساحلی، چشمه‌سار انگفته، رودخانه سفید، دره باغ گل و محصولات باغی بادام، گردو، سیب، هلو، آلو زعفران و گیاهان دارویی و مجاورت آزادراه شیراز - اصفهان از مقاصد نوظهور و پرجاذبه استان فارس برای گردشگران است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • ساینا، کوئیک،دنا پلاس و تارا اتوماتیک ارزان شدند؛ قیمت خودروهای مونتاژی چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت ها