Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@20:39:57 GMT

نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث حذف شد-آخرین بروزرسانی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۰۰۰۶

ایلنا؛ یکی از سیاست‌های دولت الکترونیک، کاهش مصرف کاغذ و صرفه جویی در تولید پسماند و در نتیجه کمک به محیط زیست است که همکاری سازمان های مختلف و مدیریت سبز را حول صرفه جویی در مصرف منابع انرژی می طلبد.در همین راستا همه سازمان ها از جمله صنعت بیمه برای توسعه  دولت الکترونیک طرح ها و اقداماتی را مدنظر قرار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حرکت در بسترهای دیجیتال و حذف کاغذ  از اهمیت بالایی در صنعت بیمه برخورداراست و ماه های اخیر بسترهای صدور بیمه نامه های الکترونیک مخصوصا نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث در این صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند.

طبق نقل قول رئیس بیمه مرکزی ، آقای دکتر غلامرضا سلیمانی ، سالانه 64 میلیون بیمه نامه در کشور صادر می شود که حدود 21 میلیون از آن ها بیمه شخص ثالث خودرو و موتور هستند لذا منطقی است که اجرای طرح مدیریت سبز درباره این حجم از بیمه های شخص ثالث می تواند قدم بزرگی در مسیر کمک به محیط زیست  باشد. بیمه مرکزی، دستور حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث را برای کاهش مراجعات به نمایندگی ها و کاهش رفت و آمد و ترافیک و کاهش مصرف کاغذ و قطع شدن درختان در راس  بخشنامه های  بیمه ای  اخیر خود  قرار داد.

این قانون از 21 اسفند  98  به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت تدریجی عملی شده است یعنی در مقدمه ای برای  این بخشنامه جدید ، نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه شخص ثالث حذف و  بیمه نامه ها به صورت الکترونیکی تمدید یا صادر شدند. با اجرایی شدن جدی  قانون حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث از اول خرداد 99، مقامات ذی ربط در صنعت بیمه انتظار دارند که کاهشی در میزان سود نمایندگی ها حاصل نشود بلکه آن ها  فروش خود را به حداکثر رسانده و ارتباط بیشتری با شرکت های بیمه ای بگیرند تا ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور افزایش یابد و در نهایت با حضور خود در بورس  بتوانند ابزاری برای توسعه بازار سرمایه باشند.

 اجرای قانون نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث

با ابلاغ بخشنامه بیمه مرکزی مبنی بر حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث و ایجاد زیرساخت های لازم برای صدور الکترونیکی بیمه نامه ثالث و آنلاین شدن آن ، نسخه کاغذی بیمه نامه صادر نمی شود، حتی امکان صدور بیمه شخص ثالث را شخصا توسط خود بیمه‌گزار در پی دارد.

 از زمان اجرایی شدن  قانون حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث ،فرایندهای صدور و پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث نظیر تمدید بیمه نامه ، اعمال تخفیف عدم خسارت و رسیدگی و پرداخت خسارت ها بدون نیاز به این نسخه انجام می پذیرد.

ضمنا برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث دیگر نیازی به ارائه بیمه نامه های قبلی نیست زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد و حق بیمه شخص ثالث براساس کلیه اطلاعات سامانه و عوامل  تعیین نرخ بیمه شخص ثالث مشخص خواهد شد.

هم چنین فراهم آوردن شرایط لازم برای ارائه خدمات بیمه ای بدون ارائه نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث ارتباطی به صدور برخط و الکترونیکی بیمه نامه ها ندارد و این برنامه مشکلی را برای شبکه فروش به وجود نمی آورد.

چگونه اعتبار بیمه نامه های شخص ثالث بدون نسخه فیزیکی تعیین می گردد؟

الف ) صدور کدیکتای 10 رقمی  :

اعتبار بیمه نامه الکترونیکی بیمه شخص ثالث، منوط به صدور کد یکتا از سوی شرکت های بیمه‌گر است که این کد ده رقمی در کلیه مراجع مربوطه همانند پلیس راهنمایی و رانندگی و قوه قضاییه قابل پیگیری خواهد بود. با احراز کد یکتا و مراجعه به سایت سنهاب، بیمه‌گزاران از عدم بروز مشکل حین بروز حادثه و هم چنین اعتبار بیمه نامه خود یقین حاصل می کنند.

ب) لینک دریافت نسخه کاغذی و قابل چاپ بیمه نامه شخص ثالث

بنا به بخشنامه بیمه مرکزی، کلیه شرکت های بیمه موظف هستند که اطلاعات مذکور را از طریق ارسال پیامک در اختیار بیمه‌گزار قرار دهند تا بیمه گزاران قادر به استعلام شرایط و جزییات بیمه ثالث خودرو یا موتور خود بوده و  در صورت تمایل، از بیمه‌نامه خود پرینت گرفته و نسخه چاپی آن را تهیه نمایند.

بیمه‌گر متعهد به ارائه نسخه چاپی بیمه نامه شخص ثالث به درخواست بیمه‌گزار است هرچند این امر جهت اطمینان خاطر بیمه‌گزار صورت می گیرد و الزام قانونی برای عینیت بخشیدن به این درخواست بیمه‌گزار وجود ندارد.

 تفاوت نسخه کاغذی با نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث چیست؟

تفاوتی در هر دو نسخه کاغذی و الکترونیکی بیمه شخص ثالث وجود ندارد و همه موارد مربوط به بیمه‌نامه های فیزیکی در مورد بیمه نامه الکترونیکی شخص ثالث نیز صدق می کند به عنوان مثال می توان به تخفیفات عدم خسارت اشاره کرد که در نسخه الکترونیکی بیمه ثالث نیز لحاظ می گردد.

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ، طرح جدید بیمه مرکزی

علاوه بر حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث و کاملا الکترونیکی شدن پروژه صدور و تمدید این بیمه‌نامه ، طبق آیین نامه جدید بیمه مرکزی، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت از تاریخ اول تیر الی پایان شهریور 99  عملی می شود. با توجه به این که از  تعداد بالای 11 میلیون دستگاه موتورسیکلت که در سراسر کشور در حال تردد می باشند، فقط 2 میلیون از آن ها دارای بیمه ثالث هستند، حق بیمه شخص ثالث صاحبان موتورسیکلت که متاسفانه از قدرت مالی کافی برای خرید این بیمه نامه برخوردار نیستند، در شش قسط دریافت خواهد شد تا فرصت طلایی استفاده از این طرح بخشودگی برای همگان فراهم گردد.

خرید اینترنتی نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث از سایت بیمه دات کام

همانند خرید سایر بیمه نامه ها از سایت bimeh.com بیمه گزار می تواند به صفحه استعلام بیمه شخص ثالث وارد شده و با درج اطلاعاتی نظیر  نوع خودرو، سال ساخت و میزان تخفیف ، قیمت بیمه  ثالث خود را از شرکت های بیمه‌گر معتبر نظیر بیمه شخص ثالث آسیا، بیمه شخص ثالث البرز، بیمه شخص ثالث البرز و بیمه ثالث پاسارگاد استعلام و مقایسه نموده و با توجه به شرایط خود، به انتخاب بهترین بیمه نامه شخص ثالث بپردازد. سپس در راستای اجرایی نمودن قانون حذف نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث، سامانه بیمه‌دات کام،  PDF بیمه نامه شخص ثالث را  در دسترس قرار می دهد که بیمه‌گزاران می توانند اطلاعات مدنظر برای نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث را از این فایل دریافت دارند.

ضمنا می توانید با مراجعه به سایت بیمه‌دات کام، به استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه موتورسیکلت پرداخته و ضمن خرید و تمدید بیمه‌نامه خود از طرح بخشودگی بیمه‌ثالث موتور سیکلت نیز برخوردار شوید.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پلیس راهنمایی و رانندگی پیامک سرمایه صرفه جویی در مصرف خرید اینترنتی بیمه نامه شخص ثالث نسخه فیزیکی بیمه نسخه کاغذی بیمه بیمه شخص ثالث بیمه نامه شرکت های بیمه بیمه نامه ها شخص ثالث بیمه مرکزی بیمه گزار بیمه ثالث حذف نسخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۰۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

صادق سلطانی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان در دیدار با اصحاب رسانه درخصوص درگاه ملی مجوز‌ها و دریافت شناسه در رابطه با موضوع رشد کسب‌وکار در استان کرمان گفت: یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت خدمات دولتی برای فعالان اقتصادی دارا بودن مجوز الکترونیکی یا همان شناسه یکتا است.

وی افزود: برنامه‌هایی در استان تدوین می‌شود در راستای بهبود فضای کسب و کار که بر اساس شعار سال هستند و به زودی جزئیات آن را به اطلاع خواهیم رساند، اما پارسال با اسنجام بین‌دستگاهی جهش مناسبی در رتبه کسب‌وکار استان را شاهد بودیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با بیان اینکه امسال هم باید برای حفظ رتبه کسب‌وکار استان تلاش کنیم، عنوان کرد: برای رسیدن به این جایگاه شاخص‌ها و مؤلفه‌های مهمی تأثیرگذار بوده‌اند و احصاء واحد‌های تولیدی و رفع مشکلات آنها در مسیر تولید یکی از این موارد است.

سلطانی‌نژاد گفت: تلاش استان این است که در تسهیل رویه‌های سخت‌گیرانه‌ای که در مباحث مالیاتی تأمین اجتماعی، تأمین مالی و ... فعال بوده و این مشکلات را به حداقل برسانیم و از سوی دیگر شناسایی قوانین و مقررات محل کسب‌وکار را هم در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: یکی از موانع مهم در مسیر فعالان اقتصادی برای رشد تولید و مشارکت دسترسی نداشتن به حامل‌های انرژی است، به‌طور مثال ما در مقوله آب دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم؛ بنابراین طرح‌های سرمایه‌گذاری متناسب با حامل‌های انرژی را براساس سند آمایش سرزمینی به سرمایه‌گذار ارائه می‌کنیم تا مشکل این عرصه را در تأمین این موارد به حداقل برسانیم.

مدیرکل اقتصادی و امور دارایی استان کرمان تصریح کرد: یکی از مواردی که در حمایت‌های همه جانبه از فعالان اقتصادی می‌تواند مؤثر باشد اخذ مجوز الکترونیکی کسب‌وکار است؛ زیرا با اخذ کد یکتا فعال اقتصادی از فروشنده زیرزمینی و دلال جدا می‌شود.

سلطانی‌نژاد گفت: پارسال بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ عنوان شغلی در سامانه درگاه ملی مجوز‌ها به ثبت رسید و ما به‌جد پیگیر این هستیم تا ضمن اینکه از فعال اقتصادی از حقوق شهروندی خود برخودار باشد و تشویق به راه‌اندازی کسب‌وکار کند، ما نیز نظارت‌ها را بر ارائه خدمت و یا محصول بیشتر کنیم که این مستلزم شناخت فعال قانونی است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که امروز در سطح کشور نیز فراگیر شده است براساس قانون تسهیل همه فعالان اقتصادی کسبه، کشاورزی، صنعت و معدن و بخش خدمات که مجوز فعالیت دارند باید ضمن مراجعه به درگاه ملی مجوز‌ها نسبت‌به اخذ کد یکتا اقدام و عملا مجوز کسب خود را به صورت الکترونیک دریافت کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان افزود: شیوه اخذ دریافت کدیکتا تنها با سه کد، سریال شناسه ملی، شناسه صنفی و کدپستی محل کسب‌وکار، صورت می‌گیرد و تنها در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌توان اقدام‌به دریافت الکترونیکی مجوز کرد.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه دو سال از آغاز طرح مجوز‌های الکترونیکی کسب و کار گذشته است، تصریح کرد: تا پایان ۲۵ اردیبهشت ماه فعالان اقتصادی استان وقت دارند تا مجوز‌های کاغذی خود را به مجوز الکترونیکی تغییر دهند و بعد از این تاریخ عملا حق استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود.

وی بیان داشت: خدماتی مانند تسهیلات، خدمات زیرساختی، پذیرش اظهارنامه‌های مالیاتی و ... برای فعالان اقتصادی دارای مجوز است؛ چنانچه فعال اقتصادی فاقد شناسه یکتا باشد، عملا حق انتفاع از این خدمات را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بروزرسانی بزرگ واتس آپ در راه است
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت ماه
  • جایگاه سوم چهارمحال و بختیاری در صدور پرونده‌های الکترونیکی
  • هیچ مجوز کاغذی از ۲۵ اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود
  • دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
  • تبدیل ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور
  • ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی ثبت شد
  • صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد
  • استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود
  • فعالیت سامانه نسخ الکترونیک بیمه سلامت پایدار شد