Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

حمزه بابایی کارشناس علوم غذایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رنگ‌های خوراکی نوعی از افزودنی های غذایی هستند که بر خلاف مواد نگهدارنده هیچ الزامی برای کاربرد ندارند و کاربرد آن‌ها فقط ظاهری و زیبایی است. این رنگ ها اشتها را تحریک کرده و از کاهش رنگ طبیعی خوراکی جلوگیری میکند. در نتیجه، مواد غذایی را جذاب و تمایل به مصرف را بیشتر می‌کند و به این ترتیب کارخانه های تولید خوراکی راحت تر می توانند محصولات خود را بفروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: مطالعات جهانی نشان داده مصرف رنگ های خوراکی در بروز بیش فعالی کودکان تاثیر دارد و اگر کودکان رژیم غذایی فاقد رنگ های مصنوعی داشته باشند، آرام تر بوده و دقت و توجه آنها افزایش می یابد.

بابایی تصریح کرد: برخی از رنگ های خوراکی در برخی افراد زمینه ساز واکنش های می شود که با علائم حساسیت غذایی بروز می کند.

وی درباره اینکه چگونه از مضرات رنگهای خوراکی در امان باشیم، گفت: از آنجا که امروزه رنگ های خوراکی کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند، پرهیز از مصرف آنها به طور کامل کمی مشکل است. به همین دلیل پیش از خرید هر نوع خوراکی آماده حتما روی برچسب آن را بخوانید.

این کارشناس ادامه داد: رنگ خوراکی معمولا در محصول درج می شود حتی اگر نوع آن مشخص نباشد، در صورت امکان انواعی بدون رنگ مصنوعی یا حاوی رنگ طبیعی را انتخاب کنید.

وی تصریح کرد: محصولات طبیعی همیشه بهترین انتخاب تغذیه هستند، به جای خرید تنقلات ناسالم مانند شکلات، آبنبات، نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و غیره کودکان را به مصرف میوه ها، سبزیجات و خشکبار تشویق کنید و در صورت ضرورت خرید مواد غذایی آماده انواع بیولوژیک را انتخاب کنید که حداقل فایده آنها فقدان رنگ های صنعتی است.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رنگدانه سلامت كودكان تغذيه سالم رنگ های خوراکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی

مصرف محصولات سویا به طور قابل توجهی سبب کاهش تری گلیسرید و کلسترول تام در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

به گزارش ایسنا، دیابت نوع ۲ کنترل نشده با هیپرگلیسمی، التهاب مزمن و دیس‌لیپیدمی همراه است و با گذر زمان می‌تواند منجر به عوارض میکروواسکولار مانند نفروپاتی، نوروپاتی و رتینوپاتی شود. همچنین دیابت نوع ۲ دارای عوارض ماکروواسکولار مانند تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

«خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی» و «مرگ و میر ناشی از علل قلبی و عروقی» در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به سایر افراد حدود ۲ برابر است. به طور قطع، اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و پرهیز از سیگار می‌تواند از دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری کند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سویا سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر و فیتواستروژن است. نتایج برخی از مطالعات بیانگر این است که افزایش محصولات سویا بر افزایش مصرف سویا به منظور پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲ تأکید می‌کند.

مصرف محصولات سویا مانند پروتئین سویا، لوبیای سویا و شیر سویا به طور قابل توجهی سبب کاهش تری گلیسرید، کلسترول تام، لیپوپروتئین کم‌کالری و پروتیئن واکنشی C در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین مصرف مقادیر بالای سویا (بیش از ۳۰ گرم در روز) می‌تواند قند خون ناشتا را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی کاهش دهد.

دیگر خبرها

  • خوردن این ویتامین‌ها برای سلامت مردان ضروری است
  • مصرف کدام ویتامین‌ها برای مردان ضروری است؟
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر
  • هشدار محققان نسبت به تاثیر حذف صبحانه بر زندگی
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • ۳۰ میلیون هکتار از اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت‌گردی‌های نوروزی