Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@21:42:34 GMT

تکرار تراژدی غم بار مرگ ماهی ها در تالاب هامون

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۱۷۵۵

تکرار تراژدی غم بار مرگ ماهی ها در تالاب هامون

مرگ ماهی ها در هامون، خبری است که هر سال با آغاز تابستان، کاهش میزان آب ورودی به سیستان و خشکی تالاب را یادآور می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، 20 سال قبل شاید کسی گمان نمی کرد سیستان آخرین روزهای پرآبی تالاب هامون را شاهد باشد، روزهایی که سخاوت دریاچه کیانسه تورهای صیادان را مملو از ماهی می کرد و زندگی در سرزمین اساطیری اوشیدا رنگ و بوی طراوات و تازگی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشکسالی، تغییرات اقلیمی و سدسازی های کشور همسایه حالا تالاب دائمی هامون را به یک دریاچه فصلی تبدیل کرده است که فقط در انتهای زمستان و بهار روح سیستان را نوازش می دهد.

تبخیر زیاد و کاهش ورودی آب به هامون

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: امسال پهنه وسیعی از تالاب هامون نسبت به سال گذشته آبگیری شد، اما با توجه به تبخیر زیاد و کاهش ورودی آب اتفاقاتی مانند مرگ ماهیان رخ می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به تصاویر ماهواره ای و پیش بینی های صورت گرفته مکاتبات لازم از اردیبهشت ماه با مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) انجام شد.

به گفته این مقام مسئول، ماهیانی که در این فصل تلف می شوند هرز ماهی است وارزش اقتصادی آن فقط در تهیه پودر ماهی می باشد و هر سال سبب بروز تنش شده است.

پورمردان تصریح کرد: طرح مدیریت جامع تالاب هامون تهیه و در آن وظایف هر دستگاه مشخص و حتی سناریوهای مختلف هم در نظر گرفته شده است، در خصوص مرگ ماهیان در تالاب هامون هم شیلات سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) متولی است، اما صیادی هم در منطقه رونق داشته است.

وضعیت آب تالاب رصد می شود

عیسی میرانی شاهرودی، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) در این زمینه به خبرنگار ما گفت: وضعیت آب تالاب هامون توسط ادارات شیلات مستقر و تعاونی های صیادی در منطقه سیستان برای اقدام به موقع جهت جلوگیری از تلف شدن ماهیان مداوم رصد می شود.

وی ادامه داد: در زمان بروز بحران برای شناسایی ماهیان غیرهرز جهت صید یا پرورش در استخرهای پرورشی و جلوگیری از اتلاف ماهی در تالاب هامون به صیادان ارائه خدمات می شود.

به گفته این مقام مسئول، با تشکل های صیادی برای صید ماهیان درشت جهت مصارف خوراکی در صورت بروز بحران، انتقال بچه ماهیان کوچک به منابع آبی و یا تحویل به آبزی پروری برنامه‌ریزی آموزشی و هماهنگی شده است.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان (آب های داخلی) بیان کرد: در صورت بروز تلفات نسبت به جمع آوری ماهیان خشک و انتقال آن ها به کارخانه‌ پودر ماهی اقدام و صید و انتقال بچه ماهی به صورت زنده آموزش داده می شود.

ماهیان تلف شده ارزش غذایی ندارند

میرانی شاهرودی در خصوص انتشار تصاویر مرگ میلیون ها بچه ماهی در تالاب هامون در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: بعضی از ماهی‌هایی که در تالاب تلف شدند ارزش غذایی و اقتصادی ندارند.

به گفته این مقام مسئول، بیشتر ماهیان گرفتار شده کوچک و هرز هستند و ماهیان درشت و غیرهرز توسط صیادان و اهالی روستاهای اطراف نهراب صید می شوند.

میرانی شاهرودی افزود: در 27 خرداد امسال با کاهش آب ورودی و افزایش دمای هوا تعدادی از ماهیان هرز در این گودال‌ها گرفتار و تلف  شدند که با جاری شدن آب لاشه‌های آن‌ها در کنار روستای ده دراز دپو که توسط صیادان جهت خشک کردن و ارسال به کارخانه‌های پودر ماهی جمع آوری شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: پیرو این اتفاق، بازدید میدانی با مدیرکل محیط زیست استان انجام و مقرر شد حق آبه تالاب در روز‌هایی که دمای هوا افزایش و آب ورودی کاهش می‌یابد در رودخانه جاری  شود تا ماهیان تلف نشوند.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان تالاب هامون شیلات سیستان مقام مسئول آب های داخلی مرگ ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۱۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معین به ادعای حضور پنهانی‌اش در ایران: دروغ می‌گویند

بهمن بابازاده در صفحه شخصی خود اینطور نوشته است: یکی از اعضای خانواده «معین»، در متنی که مورد تایید «نصرالله معین»، که بصورت اختصاصی در اختیار من قرار داده، ضمن تکذیب اخبار رفت و آمد «معین» به ایران در این سالها، جزییاتی از آخرین روز‌های حضور این خواننده در زادگاهش را بازگو کرد.

در این متن آمده: «آقای «معین» آخرین بار سال ۱۳۶۰ ایران بود و پس از خروج قانونی از کشور، هرگز به ایران برنگشت. ایشان پاسپورت و شناسنامه ایرانی دارند، ولی هرگز از آن روز به بعد به کشور بازنگشته اند. اخبار و گزارش‌های مختلفی این روز‌ها با مقاصد مختلف در ایران منتشر میشود که هرگز صحت نداشته و ندارد و آقای معین هیچ درخواست یا پیشنهادی به مجموعه، واسطه یا نهادی ارائه نداده اند. از تکرار بی اندازه این گزارش‌های اشتباه و دروغ گلایه دارند و پس از کنسرت دُبی (۲۳ فروردین) در صورت تکرار این گزارشات دروغ، رسما اظهارنظر خواهند کرد.»

دیگر خبرها

  • یک سوال پر تکرار؛ بالاخره قبل از خواب آب بنوشیم یا نه و چرا؟
  • بیتا فرّهی؛ مهشید به هامون پیوست...
  • تهدید سپاهان: اتفاقات یادگار تکرار شود بازی نمی‌کنیم
  • واکنش معین به ادعای حضور پنهانی‌اش در ایران: دروغ می‌گویند
  • تشییع پیکر مطهر ستواندوم شهید محمد ذخیره، بر فراز دستان مردم هامون
  • صید ۲۷۵۰ تن ماهیان استخوانی در گیلان
  • امیدواری پیروانی به تکرار اتفاقات سال نو
  • تالاب شادگان
  • تیم ملی برای تکرار برد پرگل وارد ورزشگاه شد (عکس)
  • شاد راه نور باید تکرار و بهتر شود