Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به جایگاه زنان و دختران در اسلام گفت: این روز سمبل و نمادی از تجلیل و تکریمی است که اسلام نسبت به دختران روا داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جلسه‌ای که با مسئولان واحد خواهران تشکل‌های دانشجویی به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر برگزار شد با اشاره به جایگاه زنان و دختران در اسلام و نامگذاری این روز به نام روز دختر گفت: این روز سمبل و نمادی از تجلیل و تکریمی است که اسلام نسبت به دختران روا داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رستمی بیان کرد: در زمانه‌ای قرار داریم که مفاهیم معکوس و تقلبی در همه زوایای زندگی انسان رواج دارد و به اسم سعادت، انسان‌ها را به بیچارگی و سعادت رسانده‌اند و به اسم آزادی انسان‌ها را اسیر قید و بند‌های فراوان کرده‌اند و به اسم تکریم زن، آن‌ها را به بردگی ارباب ثروت و تولید و متقاضیان تکثیر مصرف رسانده‌اند و این در همه ابعاد زندگی انسان وجود دارد.

وی با توجه به نگاه اسلام به تفاوت جایگاه دختران و پسران در خانواده و جامعه در ادامه افزود: اگر نگاهی به جایگاه زن در اسلام داشته باشیم این جایگاه یک جایگاه بی‌نظیر است و یک ویژگی دارد که واقعا جای تامل دارد، این تعبیری که دختر رحمت و پسر نعمت است شاید در ظاهر تجلیلی از جنس پسر و جنس دختر در خانواده داشته باشد، اما تفاوتی که در بحث رحمت و در بحث نعمت داریم خیلی جایگاه‌ها را متفاوت می‌کند، ما در بحث نعمت، نعمت را یک هدیه الهی می‌دانیم که انسان در مقابل آن مسئول است و مامور به مواظبت و شکرگزاری آن است و گاهی موجب رشد و گاهی موجب سقوط انسان می‌شود، نعمت‌ها اینگونه‌اند و اگر نعمت‌ها تضییع شود به همراه خود سقوط می‌آورد. اما رحمت عاملی است که اولا بدون حساب از طرف خداوند به انسان عنایت می‌شود، ریشه رحمت به صفات رحمانیت و رحیمیت خداوند بر می‌گردد، اما ریشه نعمت به رزق بر می‌گردد و ثانیا رحمت در هر حال موجب رشد انسان است و رحمتی که برای انسان سقوط به همراه داشته باشد وجود ندارد. به تعبیر مرحوم دولابی رحمت حفاظت است و نعمت مورد حفاظت، و پدر مادر تحت حفاظت دختر هستند، ولی مامور به حفاظت از پسر، و این مطلب خیلی تفاوت در جایگاه‌ها را مشخص می‌کند و می‌توان پی برد که چقدر جای شکر دارد که خداوند به فردی رحمتی را عنایت کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام مهظم رهبری در دانشگاه‌ها با ذکر توجهات ویژه‌ای که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به دخترشان داشتند گفت: این نکته که رسول گرامی اسلام دستبوس دختر خودشان باشند آن هم در آن محیط بدسلیقه و منحرفی که دخترداربودن موجب سرافکندگی و روسیاهی است و یکی از انتخاب‌ها هم زنده‌به‌گورکردن دختر‌ها بوده است، در آن محیط است که پیامبر می‌فرمایند من فدای این دخترم بشوم و دست دخترش را می‌بوسد و جای خودش می‌نشاند و این دختر را حجت خداوند بر مردم معرفی می‌کند و روز قیامت هم او را تنها سواره محشر برای ورود به بهشت معرفی می‌کند. این‌ها ویژگی‌هایی است که به هر حال در دین اسلام است.

 رستمی با اشاره به موضوع حقوق زنان در جامعه خاطر نشان کرد: قطعا سوال و گفتگو درباره تفاوت نظام حقوقی در اینجا مطرح می‌شود و باید بگوییم که در بحث حقوق زن و مرد اسلام بیشترین حق را به زنان داده است و بیشترین مسئولیت را هم از زنان خواسته است. در حقیقت اگر تبعیض هم رخ داده باشد این تبعیض به نفع زنان است. حال چرا این تبعیض را خداوند قرار داده است؟ چون زنان مسئولیت مهم تری را داشتند و آن مسئولیت انسان‌سازی و تربیت انسان بوده است. به همین خاطر خداوند تامین لجستیکی و هزینه‌ها و فضای این مسئولیت‌ها را در بیرون به عهده مردان گذاشته است.

وی افزود: این نظام متوجه ارزش انسان است که مربی انسان را بیشتر تجلیل کرده است. این مربی انسان خانم‌ها هستند. این مباحث مشخص است که جای گفتگو دارد، اما قائل هستم که این ادعا مستند و قابل دفاع و عرضه در جای خودش می‌باشد. اما وقتی که در کف جامعه قرار می‌گیریم مسائلی که زنان و دختران ما با امروز آن مواجه هستند اهمیت دارند و شما عزیزانی که مسئولیت اجتماعی ویژه‌ای را علاوه بر مسئولیت‌هایی که یک دختر و زن با آن مواجه هست پذیرفته‌اید. شما خودتان از جزئیات این مسئولیتی که در بحث هدایتگری و کمک به حرکت‌های اجتماعی جریان‌های دانشجویی به عهده گرفته‌اید در فضای مسائلی که دختران ما در جامعه عملا با آن مواجه هستند، آگاه هستید و به بزرگی مسئولیتی که دارید واقف هستید.

رستمی در پایان گفت: از ابعاد مختلف جامعه خانواده ما که محور آن زن و دختر است مورد هجمه است. در این هجمه از تمام ابزار، از هنر و رسانه گرفته تا محتوا و پیام و بیان و قلم و تولید انواع موضوعات و عوامل موثر استفاده می‌شود تا این محیط مغشوش شود و فرآیند طبیعی‌ای که می‌توانست یک جامعه را بر مبنای عملکرد درست زن به سعادت برساند دچار اختلال شود. اختلالی که موجب می‌شود یک نسل به‌هم‌ریخته، ناتوان و غیرمتعادل بشود و عملا جامعه زمین بخورد؛ این وضعیت دشوار مسئولیت شما را بیش از پیش می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حجت الاسلام رستمی روز دختر نهاد رهبری در دانشگاه ولادت حضرت معصومه رهبری در دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم فوتبال دختران جوان ایران در جایگاه دهم آسیا

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون فوتبال، پس از به پایان رسیدن رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال بانوان زیر ۲۰ سال آسیا - ازبکستان ۲۰۲۴، کنفدراسیون فوتبال آسیا رتبه بندی نهایی را بر اساس نتایج اعلام کرد.

رتبه بندی اعلام شده از سوی AFC شامل حضور تیم‌ها در مرحله مقدماتی و نهایی است. بدین ترتیب تیم فوتبال دختران زیر ۲۰ سال ایران در جایگاه دهم آسیا قرار دارد.

تیم‌های کره شمالی، ژاپن و استرالیا در رده‌های اول تا سوم جای دارند.

دیگر خبرها

  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • وقتی مظفرالدین شاه در یک نمایش فقط دختران خوشگل را می‌بیند!
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • دختران بابلی در تیم ملی فوتبال جوانان
  • داغداری امت اسلام دراثر جنایت صهیونیست نسبت به زنان غزه
  • جایگاه حق سرگرمی از نگاه اسلام
  • جایگاه دهم آسیا سهم دختران جوان فوتبال ایران
  • دختران فوتبالیست جوان ایران در رتبه دهم آسیا ایستادند
  • تیم فوتبال دختران جوان ایران در جایگاه دهم آسیا
  • انتقادات قائم مقام سازمان تبلیغات در موضوع حجاب