Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@09:15:37 GMT

نمک بی‌حمایتی دولت بر زخم مرغداران یزدی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۲۸۰۰

نمک بی‌حمایتی دولت بر زخم مرغداران یزدی

ایسنا/یزد افزایش قیمت و کمبود مرغ در استان یزد یکی از مشکلاتی است که در روزهای کرونایی نه تنها گلایه مردم بلکه گلایه تولیدکنندگان و مرغداران را برانگیخته و در این میان حمایت نشدن از سوی دولت، نمکی بر زخم‌ این مشکل شده است.

ماجرای افزایش قیمت گوشت مرغ که هر بار به بهانه و علتی متفاوت در کشور اتفاق می‌افتد، این مرتبه بیشتر به مشکلات معیشتی مردم دامن زده و منجر به برانگیختن گلایه آنها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها دوباره داستان کمبود گوشت مرغ و شلوغی صفوف مرغ‌فروشی‌ها را در یزد شاهدیم، برخی شهروندان معتقدند که عرضه نشدن گوشت مرغ به صورت کامل و ارائه آن به صورت قطعه‌ قطعه شده و گران‌تر از نرخ معمول بازار حاکی از کمبود عرضه گوشت مرغ در بازار است.

البته علاوه بر افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار استان یزد که از تولیدکنندگان مازاد مصرف این کالا در کشور است، افزایش قیمت تخم‌مرغ هم که از کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود، موجب گلایه بسیاری از شهروندان یزدی شده به طوری که برخی را حتی راغب به نگهداری مرغ زنده در خانه برای تامین تخم مرغ مورد نیازشان کرده تا مگر از این طریق مشکلی را در زندگی پرچالش اقتصادی این روزهایشان بکاهند.

با این وجود تولیدکنندگان این بخش نیز با وجود شرایط اقتصادی حاکم بر بازار داخلی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان نسبت به این اوضاع گلایه‌مند هستند، «مهدی دشتی» رییس اتحادیه مرغداران یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از وضعیت نامطلوب مرغداران و کاهش ۳۰ درصدی تولید در این بخش خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: هر چند قیمت مصوب گوشت مرغ افزون بر ۱۲ هزار تومان اعلام شده اما این قیمت، کفاف مشکلات تولید را نمی‌دهد و از طرفی مرغداران نیز هیچ حمایتی از سوی دولت نمی‌‎‌شوند.

وی به تاثیر کرونا در کاهش تولید نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: گوشت مرغ و تخم‌مرغ متاثر از مشکلات ناشی از شیوع کرونا و همچنین افزایش گرمای هوا و ناتوانی در نگهداری آنها با معدوم شدن حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن مرغ و ۲۰ تا ۳۰ میلیون تخم‌مرغ در کشور، روند کاهشی تا حدود ۳۰ درصد را در کشور و همچنین استان یزد به دنبال داشته است.

یکی از مسائلی که از سوی برخی از فروشندگان و عرضه‌کنندگان گوشت مرغ مطرح می‌شود، نگهداری و ذخیره کردن مرغ از سوی تولیدکنندگان است که همین عامل منجر به کمبود و افزایش قیمت مرغ شده اما رییس اتحادیه مرغداران یزد چنین ادعایی را به دلیل نبود امکان نگهداری  و عرضه مرغ توسط مرغداران رد می‌کند و می‌گوید: مشکلات گرما و تلفات ناشی از آن و همچنین کمبود نهاده‌ها، نگهداری مرغ بیش از سه روز را برای تولیدکننده ناممکن کرده و مشکل اصلی استان در حال حاضر کمبود تولید است.

گرما و تلفات ناشی از آن و همچنین کمبود نهاده‌ها، نگهداری مرغ بیش از سه روز را برای تولیدکنندگان ناممکن کرده و مشکل اصلی کمبود عرضه به دلیل کاهش تولید  است.دشتی ادامه می‌دهد: علاوه بر کمبود نهاده‌ها و مشکلات ناشی از بیماری و گرانی ارز، گوشت مرغ تولیدی استان نیز به علت فروش با قیمت‌های بالاتر به استان‌های همجوار عرضه شده و کمبود گوشت مرغ در استان را تشدید کرده است.

پشت مرغداران خالی از حمایت دولت

این مسئول وضعیت کمبود نهاده‌ها را از مهمترین مشکلات مرغداران اعلام می‌کند و با بیان این که دولت تاکنون هیچ حمایتی در این خصوص نداشته است، می‌گوید: هر چند جوجه‌ریزی انجام شده اما وضعیت نهاده‌ها، سویا و ذرت اصلاً قابل قبول نیست چرا که این اقلام در قالب دولتی با قیمت ۲۸۰۰ تومان و در بازار آزاد با قیمت ۶۰۰۰ تومان عرضه می‌شود و دولت هم با ارائه نصف سهمیه، برای حل مشکلات اقدامی نکرده است.

این مسئول به نصف شدن آمار تولیدکنندگان مرغ در یزد اشاره می‌کند و می‎گوید: قبلاً حدود ۱۰۰۰ مرغدار در یزد مشغول به کار بودند که این آمار در شرایط فعلی و بدون پشتوانه حمایتی به نصف رسیده است، هر چند که پیشنهاداتی را به مسئولان استانی به خصوص استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارائه دادیم اما هنوز هیچ کدام حمایت خاصی در این باره نداشته‌اند.

مشکلات مرغداران را به مسئولان استان انعکاس دادیم ولی هنور حمایتی صورت نگرفته است.مشکل کمبود گوشت مرغ، کشوریست

«علی افشارپور» معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز کمبود گوشت مرغ و مشکلات آن را تایید می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اعلام می‌کند: قیمت جدید مصوب گوشت مرغ و شیر با توجه به پیگیری‌های استان در آینده‌ای نزدیک از سوی سازمان تنطیم بازار کشور اعلام خواهد شد ولی در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ با توجه به مصوبه تنظیم بازار کشور حدود  ۹۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۱۱۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی از پیگیری استان برای رفع مشکل مردم و تولیدکنندگان در رابطه با گوشت مرغ خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: البته با مشخص شدن قیمت این اقلام، در صورت منطقی بودن قیمت، مشکل تولیدکنندگان نیز برطرف خواهد شد.

افشارپور مشکلات کلی کشور در زمینه واردات را عامل کمبود این اقلام در بازار می‌داند و می‌گوید: علاوه بر اقلام مرغ و تخم مرغ، اعلام قیمت شیر نیز پس از اعلام سازمان صمت در صورت منطقی بودن منجر به رفع مشکل تولیدکنندگان این بخش می‌‎شود.

تشدید نظارت‌ بازارسان بر بازار مرغ

«حسین شریعتمداری» مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به داغ شدن بازار گوشت مرغ در این روزهای کرونایی اشاره و تصریح می‌کند: نوسانات قیمت مرغ به واسطه کمبود نهاده‎های دامی و در دسترس نبودن آن در بازار یزد است ولی با وجود قیمت مصوب کشوری ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستیم.

این مسئول از رصد بازار مرغ و اقدام برای جلوگیری از هر نوع افزایش قیمتی خبر می‌دهد و می‌گوید: مشکل کمبود و عرضه برخی اقلام، نظارت بر بازار به ویژه در مورد این کالاها را افزایش داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مرغداري مرغ کروناویروس تحريم کمبود نهاده ها کمبود گوشت مرغ افزایش قیمت گوشت مرغ گوشت مرغ استان یزد تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۲۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!

تین نیوز

فعالان صنعت چای با انتقاد از افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده این محصول، تاکید کردند که این مساله منجر به ایجاد بحران در بازار چای خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی تین نیوز ، اول اردیبهشت ماه جاری، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیات دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند.

نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است. در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به 10 درصد را تصمیمی نادرست خواندند.

یکی از فعالان صنعت چای در این زمینه به خبرنگار ما گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود. مسعود طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود. طاهری با بیان اینکه بیش از هفتاد درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد. این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت: مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده ، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج
  • ۷۰ درصد ذائقه یزدی‌ها گوشت گوسفندی است
  • قیمت گوشت قرمز امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • قیمت گوشت بوقلمون امروز یک‌شنبه ۲ اردیبهشت