Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی ضرب و شتم یک پزشک متخصص بیهوشی در پیرانشهر، رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران خواستار برخورد قضایی با ضاربان شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در حالی که عموم مردم ایران در ماه‌های اخیر قدردان زحمات و ایثار فراوان اعضای کادر درمان در مقابله با همه‌گیری بیماری کرونا بوده‌اند و جامعه پزشکان و کادر درمان بیش از ۱۲۰ شهید نثار حفظ سلامت مردم ایران کرده اتفاقاتی تلخ برخی از این حماسه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و کام مدافعان سلامت را تلخ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظیر اتفاق حمله شدید و ضرب و شتم بسیار شدید یک متخصص بیهوشی در شهر پیرانشهر

روایت واقعه را از زبان دکتر علیرضا سلیمی ریاست انجمن متخصصان بیهوشی ایران و معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی: حوالی صبح روز یکشنبه یکم تیرماه، متخصص بیهوشی آقای ابوترابی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت داشتند و همسرشان هم متخصص بیهوشی هستند و هر دو در پیرانشهر مشغول خدمت هستند، توسط همراهان یک بیمار مورد حمله قرار گرفته و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همراهان این بیمار ۳۳ ساله مبتلا به کووید ۱۹ که بسیار بدحال بوده، پس از اینکه بیمار فوت می‌کند به صورت گروهی و هفت نفره به دکتر ابوترابی حمله‌ور شده و ایشان را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند.

دکتر سلیمی در خصوص میزان آسیب دیدگی این متخصص بیهوشی در حین خدمت می‌گوید: شدت جراحات به حدی بود که واقعاً بسیار تعجب کردم. متأسفانه صدمات زیادی به صورت دکتر ابوترابی وارد شده و استخوان‌های زیادی شکسته شده. چشم ایشان هم با احتمال درصدی آسیب دیده، البته صدمه چشم خوشبختانه باعث نابینایی نشده و شانی آوردیم چرا که وضعیت می‌توانست بدتر هم باشد.

رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران با محکوم کردن این حمله گفت: اگر بخواهم مقایسه‌ای بکنم می‌گویم این حمله با دزدی در زمان زلزله‌ها قابل مقایسه است. دزدی یک کار مذموم و زشت است. زمانی که پس از زلزله دزدی از منطقه زلزله زده رخ می‌دهد زشتی موضوع چند برابر می‌شود و مجازات آن هم سنگین‌تر می‌شود. حالا هم وقتی در مقطع همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ کادر پزشکی مورد حمله و ضرب و شتم قرار بگیرد با همان دزدی پس از زلزله قابل مقایسه است که در زمان عادی کار زشت و مجرمانه‌ای است و در آن زمان خاص قطعاً مستحق مجازاتی دو چندان است.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی هشدار داد که چنین اتفاقاتی ممکن است در زنجیره خدمت رسانی به مردم گوشه و کنار ایران آسیب برساند: جامعه متخصصان بیهوشی ایران به عنوان بخش مهمی از کادر درمان از قهرمانان فعلی حوزه سلامت و درمان کشور هستند که با شرایط سخت و خستگی شدید همچنان مشغول خدمت رسانی هستند. انجام چنین اعمالی می‌تواند به کل کادر درمان صدمه بزند و موجب دلسردی و یأس گروهی شود که در حال خدمت هستند. حتی ممکن است بعضی نقاط دوردست را از این خدمت‌رسانی محروم کند. این اتفاق اصلاً اتفاق معمولی نیست و باید به شدت با این افراد برخورد شود تا این قضیه و موارد مشابه کنترل شود.
دکتر سلیمی با اشاره به آشنایی شخصی خود با این متخصص بیهوشی گفت: اشاره کنم که دکتر ابوترابی از زحمتکش‌ترین متخصصان بیهوشی ما در زمان بحران کووید ۱۹ و البته در سایر زمان‌ها است. متخصصین بیهوشی افرادی هستند که زحمت و تلاش زیادی می‌کشند و بسیار در معرض خطر ابتلاء به بیماری هستند و کمترین حد ممکن دیده می‌شوند. در هنگام همه‌گیری کووید ۱۹ انجام بسیاری از امور درمانی تقریباً همه بیماران بدحال بر دوش متخصصین بیهوشی بوده و کسی که به همه توصیه می‌کند در فاصله یک و نیم متری با بیماران باشند اما خود در فاصله ۲۰ -۳۰ سانتی از بیمار قرار می‌گیرد تا برای بیمار لوله تراشه بگذارد متخصصان بیهوشی هستند. چنین ایثار و فداکاری‌هایی را نادیده گرفتن و صدمه زدن به یک متخصص بیهوشی شرایط را برای کل جامعه متخصصان بیهوشی ایران و اصلاً کل کادر درمان سخت می‌کند. یادمان نرود که این متخصصین گاهی از شهر و دیار خودشان بسیار دور هستند و ساعت‌ها پوشیدن لباس‌ها و ابزار محافظتی را تحمل می‌کنند که شاید برای افراد عادی تحمل‌ناپذیر باشد و در این شرایط مورد ضرب و شتم هم قرار می‌گیرند که بسیار ناجوانمردانه و تأسف آور است.


رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران اعلام کرد: یک واقعه تلخ اتفاق افتاده و ما درصدد این هستیم تا از اتفاقات مشابه جلوگیری کنیم. بنابراین انتظار داریم وضعیت متخصصین در شهرستان‌ها بهبود پیدا کند و امنیت و دفاع از همه همکاران تأمین شود. دومین مورد سوال ما این است که چرا بیمار این تعداد همراه داشته و چرا واکنش سریعی در مقابل حمله وحشتناک آن‌ها اتفاق نیفتاده. اگر خدای نکرده این همکار محترم دچار آسیب‌های بدون برگشت می‌شد چه کسی پاسخگو بود؟ بهتر است بلافاصله مأموریت و خدمت ایشان در آن شهر خاتمه پیدا کند و به شهری که خودشان مایل هستند منتقل شوند تا از لطمات روحی بیشتر جلوگیری شود. البته برخورد با ضاربان که باید با شدت انجام شود و در شرایط فعلی این یک بحث ساده نیست و انتظار برخورد قضائی محکم داریم. این بحث یک فرد خاص نیست و این مسئله مربوط به کل جامعه سلامت و کادر درمان و انتظار عمومی جامعه است.

کد خبر 430412

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیهوشی متخصص بیهوشی پیرانشهر ضرب و شتم پزشك کرونا پزشکان کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق متخصص بیهوشی کادر درمان ضرب و شتم کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۳۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما هیچ رسانه بی طرفی در جهان نداریم/ گام بعدی این جنگ، جنگ رسانه‌ای خواهد بود+فیلم

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر آموزش انجمن سواد رسانه‌ای گفت: برای بررسی هر واقعه ای، خصوصا واقعه‌هایی که دو گروه با دو تفکر متفاوت درباره آن اظهار نظر میکنند، تکنیک‌هایی وجود دارد که شناخت آن‌ها به ما کمک میکند که هر کدام از این گروه‌ها بر اساس چه منافعی اخبار را منتشر میکنند.

لیلا وصالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر آموزش انجمن سواد رسانه‌ای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری در رابطه با انتشار اخبار دروغ حول محور عملیات وعده صادق گفت: برای بررسی هر واقعه ای، مخصوصا واقعه‌هایی که دو گروه با دو تفکر متفاوت درباره آن واقعه اظهار نظر میکنند تکنیک‌هایی وجود دارد که شناخت این تکنیک‌ها به ما کمک میکند که هر کدام از این گروه‌ها بر اساس چه منافعی اخبار را منتشر میکنند.

وی افزود: ما در مقابل هر پیام رسانه‌ای قانونی داریم به نام مکث ۳۰ ثانیه‌ای که میگوید قبل از انتشار هر خبر ۳۰ ثانیه مکث کنید و از خودتان بپرسید از کجا معلوم؟ و بعد از اینکه با سوال از کجا معلوم خودتان را متوقف کردید، پنج سوال سواد رسانه‌ای دیگر از خودتان بپرسید:
-چه کسی این پیام را منتشر کرده؟
-با چه هدفی این پیام را منتشر کرده؟
-برای کدام دسته از مخاطبان این پیام منتشر شده؟
-با استفاده از چه ابزا‌ها وتکنیک‌هایی این اخبار منتشر شده؟
-چه نوع اثر گذاری بر فرد و جامعه خواهد داشت؟

وی در ادامه گفت: در هر کشور، دیپلماسی رسانه‌ای ۳ جزء دارد، حکومت، رسانه و افکار عمومی که حکومت‌ها معمولا رسانه‌ها را به خدمت میگیرند تا اهداف حکومت‌ها را پیش ببرند و افکار عمومی نیز در خدمت رسانه هاست. هر کشور منافع سیاسی خودش را از طریق رسانه آن کشور پیش میبرد.

وصالی گفت: این اتفاق در رسانه همه کشور‌های دنیا اتفاق میافتد و اگر ما رسانه‌های فارسی زبانی داریم که پایگاه ان‌ها در کشور‌های دیگر است به این معناست که آن رسانه‌ها اهداف کشوری که در آن ساکن هستند را پیش میبرند و به این معنا نیست که، چون زبان آن‌ها با ما یکی است همسو با مردم ما هستند. به همین ترتیب فهم اینکه هر رسانه‌ای از کجا ارتزاق میکند بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: اساسا ما هیچ رسانه بی طرفی در جهان نداریم! اما امروزه به جهت شهروند خبرنگارانی که در کشور‌های مختلف حضور دارند که در جنگ غزه هم فعالیت موثری در انتقال اخبار داشتند و با توجه به سیاست‌های رژیم صهیونیستی که تمام تلاش خود را برای عدم درز اخبار به بیرون از غزه داشت ۱۴۰ خبرنگار با ردیابی و شناسایی شهید شدند.

مدیر آموزش انجمن سواد رسانه‌ای تصریح کرد: نکته مهم پوشش خبری حمله ما به اسرائیل به این صورت است که به عنوان مثال هیچ اتفاقی نیفتاده و آب از آب تکان نخورده است، ولی یک دختر بچه رهگذر کشته شده. مشخص است که اینجا سعی شده از تکنیک تحریک عواطف و احساسات استفاده شود. نکته دیگری که وجود دارد که از قبل این حمله اطلاع داده شده بود و به همه برای فرار فرصت داده شده و این نشانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و این اطلاع دادن از پیش به این معناست که شما فرصت چاره اندیشی میدهید که به نوعی رجز خوانی جمهوری اسلامی برای آن هاست که اگر شما با تمام قوا هم وارد مقابله با ما شوید ما هدف خود را خواهیم زد.

وی اذعان داشت: آمریکا برای رهگیری پهباد‌های ایران برای ١ شب ١ میلیارد دلار هزینه میکند و این رقم اصلا رقم کوچکی نیست و تحمیل این هزینه به آمریکا به شدت گران و سنگین تمام میشود؛ و قطعا آن‌ها میدانند که حتی اگر بتوانند به ایران حمله کنند قطعا خسارت‌های بالاتری خواهند خورد و این مطلوب آن‌ها نخواهد بود به همین جهت ترجیح میدهند که از طریق جنگ رسانه‌ای اهداف خود را پیش ببرند.

وی در پایان افزود: ما باید بدانیم که گام بعدی این جنگ جنگ رسانه‌ای خواهد بود و فهم اینکه هر فارسی زبانی همسو و همراه ملت ما نیست مهم است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ارائه پنج هزار و ۸۰۰ خدمت بسیجیان جامعه پزشکی در چهارمحال و بختیاری
  • ارائه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت رایگان از سوی بسیجیان جامعه پزشکی
  • هیچ رسانه بی‌طرفی در جهان نداریم/ دیپلماسی رسانه‌ای ۳ جزء دارد +فیلم
  • ما هیچ رسانه بی طرفی در جهان نداریم/ گام بعدی این جنگ، جنگ رسانه‌ای خواهد بود+فیلم
  • تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
  • ◄ اولین پیش نشست همایش بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران برگزار می شود
  • شمار ولادت‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری
  • خطر جدی تحریف عملیات «وعده صادق»
  • خطر تحریف عملیات«وعده صادق» جدی است
  • آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟