Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، «اشرف بروجردی»،  فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که «نظر شما درباره نقش زنان در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟» گفت: زن‌ها این آمادگی را دارند که وارد فضا ریاست جمهوری شده و کاندیدای ریاست جمهوری شوند ولی ساختار نظام به گونه‌ای تعریف شده که قبل از نیازهای جامعه، برخی اعمال سلیقه‌ها مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی شورای نگهبان با سلیقه خود از رجال سیاسی، انتخابات را منحصر به مردان بداند طبیعتا زن‌ها اجازه ورود به عرصه ریاست جمهوری را پیدا نمی‌کنند و این مسئله، باعث می شود که زنان فرصتی با این امکان و فضا پیدا نکنند که بتوانند، میدان را در دست بگیرند.

او ادامه داد: مرحوم طالقانی هدفش این بود که این بدعت و باور را بشکند و در جامعه تعمیم دهد که زن‌ها بتوانند به عنوان یک انسان، جایگاه والایی داشته باشند و به عنوان یک سیاستمدار مطرح شوند، این اعتقاد مرحوم خانم طالقانی بود ولی متأسفانه هیچ وقت اجازه ندادند که این تفکر در جامعه رشد کند. اگر شورای نگهبان این باب را باز می‌کرد که یک زن در عرصه سیاست حضور داشته باشد و تائید می‌کرد ممکن بود که آن زن، اساسا رأی نیاورد ولی این زمینه را ایجاد می‌کرد که دیگران باور کنند که زن‌ها می‌توانند در این وادی حضور پیدا کنند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که «برای سال ۱۴۰۰ فکر می‌کنید زنان احزاب می‌توانند این نقش و راه خانم طالقانی را ادامه دهند که این باور دوباره در جامعه به وجود بیاید»، بیان کرد: ما زنان دلسوز زیاد داریم تا اثبات کنند این جایگاه، فقط جایگاه مردان نیست اما باید بازخورد شورای نگهبان را ببینیم. بسیاری از زنان هستند که در جایگاه رئیس‌جمهور می توانند حضور داشته باشند اما شورای نگهبان این باور را ندارد و آرام آرام، باور جامعه این خواهد بود که یک زن نمی‌تواند، رئیس‌جمهور یک جامعه باشد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که «خودتان این شجاعت را دارید که وارد این عرصه شوید؟» مطرح کرد: من و خیلی از خانم‌هایی که در این عرصه حضور داریم اگر باور داشته باشیم که شورای نگهبان رد صلاحیت‌مان نمی‌کند، در انتخابات شرکت می‌کردیم. خانم طالقانی یکی از نمونه‌های بارزی بود که هم درایت کاملی در این زمینه داشت و هم باور داشت برای آن سدشکنی باید این حضور داشت.

رئیس سازمان  اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: فکر می‌کنم باید مقداری شجاعت به خرج بدهیم و درست نیست که برخی‌ می‌گویند خانم‌ها درک کمتری نسبت به آقایان از قوانین، مقررات و عرصه سیاست دارند. خانم‌ها اگر وارد این عرصه شوند به این معنا نیست که خودشان صاحب نظر همه مسائل باشند، طبیعی است هر کسی که مسئولیتی برعهده می گیرد قوانینی دارد و فکر می‌کنم که زنان می‌توانند و امیدوارم این شجاعت را پیدا کنیم که وارد این عرصه، شویم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: شاید ما هنوز به اندازه مرحوم اعظم طالقانی هزینه نکرده‌ایم اگرچه ما هم مشکلات زیادی را در این انقلاب تحمل کردیم و در همه جا حضور داشتیم و مثلا به عنوان یک چهره دانشگاهی و کسی که مسائل را می‌تواند تشخیص بدهد، می‌توانیم حضور داشته باشیم ولی به نظر من این مسئله را قبول ندارند.

او در خصوص رئیس‌جمهور بودن احمدی‌نژاد طی یک دوره ۸ ساله افزود: افرادی مانند احمدی‌نژاد یک بدفهمی و کج فهمی از جایگاه خود داشتند و از همه مهمتر اینکه احمدی‌نژاد حمایت شد و اگر این حمایت نبود، او به خودش این جرأت را نمی‌داد که به این جایگاه راه پیدا کند. ساختار جامعه به نحوی پیش می‌رود که یکی در رأس هدایت می کند که احمدی‌نژاد می تواند، رئیس جمهور شود اما فکر نمی کنم که برای زنان این حمایت وجود داشته باشد، اگر ساختار نظام و جامعه به گونه ای بود که زن ها می توانستند حضور معناداری داشته باشند ولو اینکه احساس کنند که دیگران ممکن است آنها را طرد و تهدید کنند می آمدند، اما ساختار نظام، یک ساختار ویژه است و این طور نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت.

بروجردی در پایان بیان کرد: حضور زنان در ریاست جمهوری را یک نوع تعارض با مجموعه حاکمیت به حساب می آورند کما اینکه خانم طالقانی را همواره اذیت می کردند برای اینکه فکر می کردند او برای تعارض با نظام آمده ولی او در جهت تایید نظام و در جهت رشد نظام و زنان این اقدامات را انجام می داد.

کد خبر 525192 برچسب‌ها انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم احمدی نژاد اصلاح‌ طلبان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم احمدی نژاد اصلاح طلبان شورای نگهبان ریاست جمهوری خانم طالقانی رئیس جمهور احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۳۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محاکمه ترامپ در دادگاه نیویورک آغاز شد

دونالد ترامپ، اولین رئیس جمهور سابق در تاریخ آمریکا خواهد بود که به اتهامات جنایی محاکمه می‌شود. با انتخاب هیات منصفه امروز دوشنبه ترامپ در پرونده‌ای در نیویورک به دلیل پولی که قبل از انتخابات ۲۰۱۶ به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی پرداخت کرده بود، محاکمه خواهد شد.

براساس گزارش خبرگزاری آلمان، شایان ذکر است که ترامپ که چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا بود و قرار است در نوامبر آینده برای رقابت مجدد با جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا نامزد شود، به ۳۴ فقره جعل سوابق تجاری متهم شده است.

این بازیگر فیلم های غیراخلاقی گفت که به او پول داده شده تا در مورد رابطه‌ای که با ترامپ در سال ۲۰۰۶ داشته ساکت بماند. او اعتراف کرد که ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ به او پول داده است تا از اتهامات نادرست و باج خواهی او جلوگیری کند.

وکلای ترامپ چندین تلاش ناموفق برای به تعویق انداختن محاکمه داشتند، تاکتیکی که آنها در سه پرونده جنایی دیگر رئیس جمهور سابق نیز استفاده کردند. با این وجود ترامپ که در تمامی اتهامات علیه خود اعتراف کرده بی گناه است، در صورت مجرم شناخته شدن با حداکثر چهار سال زندان مواجه خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کتابی که با آن تنها گریه کردم
  • حمایت از تحکیم خانواده در مجامع بین‌المللی
  • نماینده سابق مجلس: موی سر زنان را می‌بینید شکم گرسنه و اشکشان را نه!
  • پیام تسلیت رئیس جمهور برای درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی سینایی
  • محاکمه ترامپ در دادگاه نیویورک آغاز شد
  • (ویدئو) افشاگری جدید علیه محمود احمدی‌نژاد در صدا و سیما
  • فعال سیاسی اصولگرا: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است
  • تکرار تجربه ناکام احمدی‌نژاد
  • خانم خزعلی شما معاون امور زنان هستید نه رئیس حراست!