Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@09:43:39 GMT

هندوستان ایران در حسرت صنایع تبدیلی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۴۳۹۸

هندوستان ایران در حسرت صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی طارم و سال ها است که به یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان این شهرستان تبدیل شده و پای صحبت‌های کشاورزان طارمی که می‌نشینی اکثر آن‌ها از حسرت خود در زمینه عدم وجود صنایع تبدیلی و فقدان اتحادیه‌های کشاورزی می‌گویند.

به گزارش جماران، نام شهرستان طارم همواره با کشاورزی آن عجین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب و هوای خوش این شهرستان، آن را مبدل به هندوستان ایران کرده و حاصل کار و تلاش طارمی‌ها ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی است که سالانه روانه بازار می‌کنند.

هر چهار فصل زیبای خداوند در طارم، رنگ‌ و بوی کار و تلاش برای رونق سفره ایرانیان و جهش تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری دارد. از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان در باغات طارم در تکاپو برای کسب روزی حلال هستند؛ اما با  فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی شاهد دغدغه‌ها و گلایه‌های کشاورزان طارم هستیم.

گاهی رنج‌شان، گنج دلار می‌شود و گاهی حاصل تلاش‌شان بر سر مزارع می‌ماند. چون دخل با خرج نمی‌خواند. هنگام برداشت زیتون، سیب زمینی و سیر که می‌رسد، گلایه‌ها از بازار کشاورزی طارم بالا می‌گیرد. زیتون که خام‌فروشی شده و سیر و سیب‌زمینی هم که در غیاب صنایع تبدیلی مفت از چنگ کشاورزان درآورده می‌شود.

سال‌هاست که نبود صنایع تبدیلی به یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان طارمی تبدیل شده است و این امر در حالی است که همه کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است؛ این صنایع از میزان بیکاری­‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می­‌کاهد.

همچنین زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت­‌های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری­‌های منطقه­‌ای منجر خواهد شد. لذا اینگونه صنایع می­‌تواند پیش‌نیاز استراتژی صنعتی شدن و تامینکننده امنیت غذایی در کشور باشد.

چند وقتی است که برداشت سیب‌زمینی توسط ۲۶۰۰ بهره‌بردار طارمی آغاز شده است، اما متاسفانه بازار روی خوش به کشاورزان سیب‌زمینیکار طارم نشان نمی‌دهد و این درحالی است که سیبزمینی این شهرستان به علت مرغوبیت برای تولید چیپس مشتریان پرو پا قرص داشته و سالانه خریداران زیادی را از اقصی نقاط کشور به این شهرستان می‌کشاند.

پای صحبت‌های کشاورزان طارمی که می‌نشینی اکثر آن‌ها از حسرت خود در زمینه عدم وجود صنایع تبدیلی و فقدان اتحادیه‌های کشاورزی می‌گویند که همین عوامل دست به دست هم داده‌اند تا دلالان تعیینکننده قیمت محصولات کشاورزی طارم باشند.

امسال کشاورزان طارمی ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی خود را به کشت سیب‌زمینی اختصاص داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود حاصل دست‌رنج این کشاورزان ۴۸ هزار و ۴۰۰ تن سیب‌زمینی باشد که راهی بازار خواهد شد.

از عمده ارقام سیب‌زمینی کشت شده در هندوستان ایران می‌توان به آگریا، سانته، میلوا، ایلونا و کایزر اشاره کرد که کشت آن در طارم از بهمن‌ماه آغاز و خردادماه برداشت می‌شود. مردم روستاهای انذر، جزلا، دستجرده و برخی دیگر از روستاهای حاشیه جنوبی رودخانه قزل‌اوزن در کشت سیب‌زمینی فعالیت می‌کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا کشاورزی طارم صنایع تبدیلی صنایع تبدیلی کشاورزی سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی کشاورزان طارمی کشاورزان طارم صنایع تبدیلی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۴۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری

به گزارش همشهری آنلاین رسم و رسومی همدلانه برای تمیز کردن نهرها و کانال‌های آبی که به زمین‌های شالی منتهی می‌شود. این رسم کهن چند روزی طول می‌کشد و بعد از آن کشت نشا آغاز می‌شود. با وجودی که ماشین‌های کشاورزی این روزها به کمک کشاورزان آمده‌اند و لایروبی انهار هم تا حدودی مکانیزه شده، شالیکاران بر این باورند که رسم مهرورزانه «ایلجار» به برکت کشت کمک می‌کند و رسم و رسوم کشت نشا باید تمام و کمال اجرا شود.

قلع و قمع علف‌های هرز

خورشید هنوز خودش را به میانه آسمان نرسانده که گروه ۱۰ نفره کشاورزان با بیل و کلنگ هم‌مسیر شده‌اند. امروز در روستای نوخاله صومعه‌سرا در استان گیلان رسم ایلجار اجرا می‌شود. رضا سپاسی از برنج‌کاران روستا به همشهری می‌گوید: «رسم ایلجار از رسوم کهن شالیکاری است. این رسم از اوایل بهار یا حتی چند روز مانده به عید نوروز آغاز می‌شد؛ زمانی که میراب یک روز را برای هر محله تعیین می‌کرد که رسم ایلجار را اجرا کنند.» کشاورزان روستای نوخاله که برای رسم ایلجار دور هم جمع شده‌اند، پشت سر ریش سفید جمع حرکت می‌کنند و به طرف نهر می‌روند. سپاسی در توضیح بیشتر این آیین می‌گوید: «هر کشاورزی به اندازه وسعت زمین و نهری که برای آبرسانی دارد، با دیگر کشاورزان همراه می‌شود و در این رسم حضور دارد.» کشاورزان بعد از خوش و بش کردن با نام و یاد خدا وارد نهر می‌شوند، علف‌های هرز را با بیل و کلنگ از ریشه در می‌آورند و راه را عبور آب هموار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
امسال قیمت برنج چگونه می شود؟

نهرهای پاکیزه

احمد فروزش، برنج کار روستای ملاسرا شهرستان شفت می‌گوید که اجرای این رسم تقریبا نصف روز طول می‌کشد و بسته به اینکه نهر چقدر طول داشته باشد و چقدر از علف هزر یا شاخ و برگ درختان پر شده باشد، کشاورزان برای تمیز کردن نهر وقت می‌گذارند. «نهرها کوچک زودتر تمیز می‌شود و کانال‌های بزرگ وقت بیشتری می‌خواهد.» شهرستان شفت ۱۴۳۳۶ هکتار شالیزار دارد که ۶۰ درصد آن از سد سفید رود و ۴۰ درصد از رودخانه ها و آبندان ها آبیاری می‌شود.

رسم همدلی

علی‌اکبر نژادپارس، برنج کار روستای مرزدشت خمام نیز به همشهری می‌گوید که همدلی این رسم را زنده نگه‌داشته و ادامه می‌دهد: «برای من که عمری از خدا گرفته‌ام و به تنهایی نمی‌توانم مسیر آب را به زمینم هموار کنم این رسم بسیار کمک کننده است. انگار فلسفه‌اش هم همین است که هوای همدیگر را داشته باشیم. تقریبا ۱۰ نفر که برای ایلجار بیایند ۳ کیلومتر از نهر تمیز می‌شود. همدلی باعث می‌شود کار بهتر انجام شود و برکت داشته باشد.» برنج‌کارانی که تا زانو در نهر آب رفته‌بودند تا هر مانعی که سد راه آب می‌شود را بردارند، حالا با خیال راحت زیر سایه درخت دور هم نشسته‌اند و به صدای آب گوش می‌دهند. یک استکان چای ریخته‌اند و از زیر و بم کشت نشای امسال با هم گپ می‌زنند. آنان امیدوارند امسال با حمایت از برنج‌کاران واردات برنج متناسب با نیاز کسری باشد.

بیشتر بخوانید:
ماجرای نخستین مزرعه خورشیدی زنانه در یک روستا

کد خبر 844680 برچسب‌ها استان گیلان برنج وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • بخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد
  • صدور بیش از ۷۰ فقره مجوز تاسیس صنایع کشاورزی در مازندران
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • هت‌تریک در برزخ | کهکشانی‌های فوتبال ایران و یک دهه حسرت
  • خرید توافقی ۳۱ هزار تن سیب زمینی
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری