Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@08:25:41 GMT

چگونه یک لامپ به محیط زیست آسیب می‌رساند؟

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۶۰۸۴

چگونه یک لامپ به محیط زیست آسیب می‌رساند؟

نوید باقری همزمان با هفته صرفه جویی و مدیریت مصرف آب و برق اضافه کرد: در یک نگاه کلان، کربن موجود در سوخت‌های فسیلی به‌صورت متمرکز در نیروگاه‌ها با راندمان پایینی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. این راندمان پایین که در نیروگاه‌ها بخصوص در نیروگاه‌های کشور ما وجود دارد باعث می‌شود هر یک واحد انرژی که در مقصد مصرف می‌کنیم، سه تا چهار برابر آن در مبدا مصرف شده باشد و این موضوعی است که خیلی از منظر زیست محیطی اهمیت پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مدرس دانشگاه درباره الگوی مصرف و مصرف بی‌رویه در ایران توضیح داد و گفت: الگوی مصرف برق و گاز ما در ایران از استاندارد‌های بین‌المللی فاصله زیادی دارد و ما چندین برابر استاندارد‌ها انرژی مصرف و با نرخ به‌شدت بالایی به محیط زیست آسیب وارد می‌کنیم. از این منظر نقش توسعه فرهنگ مصرف بهینه انرژی اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هیچگاه قرار نیست مصرف سوخت فسیلی به صفر برسد چراکه وقتی در پیک مصرف در فصل تابستان قرار می‌گیریم مجبور هستیم از سوخت فسیلی استفاده کنیم و نیروگاه‌ها با ظرفیت کامل کار کنند، اما زمانی‌که که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش پیدا کند می‌توانیم درصد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی را در طبیعت و محیط زیست کاهش دهیم.

باقری با تاکید بر اینکه مردم نیز در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نقش بسیار مهمی دارند، گفت: مردم تصور می‌کنند مسئول کاهش آلودگی‌های ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی نهاد‌های دولتی هستند، اما نقش اصلی این نهاد‌ها سرمایه‌گذاری در جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. با توجه به اینکه عمده مصرف انرژی در کشور مربوط به بخش ساختمان است، مردم نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد مصرف کل انرژی کشور در بخش ساختمان است این در حالیست که ما ۲۵ تا ۲۷ میلیون ساختمان در کشور داریم و عموم مردم در این ساختمان‌ها انرژی مصرف می‌کنند بنابراین اگر همیشه این را در نظر داشته باشیم که من برای مدیریت مصرف انرژی چه کاری می‌توانم انجام دهم، فرهنگ و الگوی مصرف ما تغییر و بهبود خواهد یافت.

‌باقری در پایان تاکید کرد: به ازای هر یک لامپی که ما در خانه روشن می‌کنیم سه تا چهار برابر آن سوخت فسیلی مصرف و به محیط زیست آسیب وارد می‌شود بنابراین اگر هرکدام از ما یک لامپ ۱۰ وات را در خانه خود خاموش کنیم در کاهش آسیب به محیط زیست نقش بزرگی ایفا کرده‌ایم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: لامپ محیط زیست پارسی خبر مصرف انرژی سوخت های فسیلی محیط زیست نیروگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۶۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار هیدروژنی چینی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت آزمایش شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، چین با انجام آزمایشی روی نخستین قطار هیدروژنی که ساخته، گامی مهم در زمینه حمل و نقل پاک برداشته است. این آزمایش در چانگچون واقع در ایالت جیلین انجام شده است. شرکت CRRC Changchun Railway Vehicles این قطار را توسعه داده که به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده است. این آزمایش موفقیت آمیز یک دستاورد مهم در زمینه استفاده از انرژی هیدروژن برای حمل و نقل ریلی است.

قطار نوآورانه جدید برخلاف نمونه های سنتی که با سوخت فسیلی کار می کنند دارای سیستم پیشرانش با انرژی هیدروژنی است. این سیستم یک منبع قدرتمند و طولانی مدت انرژی فراهم می کند. اطلاعات آزمایش انجام شده نیز حاکی ازآن است که متوسط مصرف انرژی فقط ۵ کیلووات ساعت به ازای هر کیلومتر است. چنین آماری مطابق تمام الزامات کارآمدی انرژی در قطار در مقیاس جهانی است.

این وسیله نقلیه با هر بار تامین سوخت می تواند مسافت هزار کیلومتر را طی کند و به این ترتیب نیاز به ایستگاه های تامین دوباره سوخت کاهش می یابد. قبل از انجام تست سیستم برق هیدروژنی قطار تحت آزمایش های شدید برای عملکرد در دماهای شدید( از ۲۵- تا ۳۵ درجه سانتیگراد)، مقاومت در برابر ارتعاش، ایمنی در مقابل آتش سوزی و موارد دیگر قرار گرفت. این تست های وسیع ایمنی در عملیات قطار را تضمین می کند.

آزمایش موفقیت آمیز قطار نشان دهنده نقطه عطفی در صنعت حمل و نقل چین است و مسیر را برای به کارگیری وسیع تر فناوری انرژی هیدروژنی هموار می کند.

کد خبر 6061963 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • کاهش مصرف انرژی‌ در مبدل‌های الکتریکی با استفاده از هوش مصنوعی
  • یارانه سوخت هواپیما‌ها فقط به دهک‌های بالا تعلق گرفته است
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • خداحافظی طولانی کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان
  • بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • قطار هیدروژنی چینی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت آزمایش شد
  • آیا شارژ بی‌سیم به باتری گوشی هوشمند آسیب می‌زند؟
  • تولید ۲ تن کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ در سال گذشته
  • گسترش شهرنشینی چه پیامدهایی برای محیط زیست دارد؟