Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@16:37:03 GMT

زخمه‌هایی برای روزگار سرگردان

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۰۸۶۳۸

زخمه‌هایی برای روزگار سرگردان

سرانجام پس از 10 سال، آلبوم تکنوازی تار محسن نفر منتشر شد. اثری بی‌کلام با عنوان«سرگردان» به آهنگسازی و اجرای این نوازنده توانا و پژوهشگرموسیقی. درآشفته بازار امروز موسیقی خبر انتشار این آلبوم را باید به فال نیک گرفت. این اثر روایتگر نگاه این آهنگساز به دنیای امروز موسیقی است و این آشفتگی و وصال در تک تک قطعات آن از «سرگردان»، «تذکر»، «دریچه»، «بارقه»، «انتظار»، «گشایش»، «تردید»، «فروبسته» و «طلب» به زیبایی احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




 خالق اثردرباره این اثر نوشته است: «سرگردان عنوانی برای آلبومی است که پس‌ از ۱۰ سال سرگردانی میان انتشار و عدم آن و بعد از آلبوم «خاکستری، آبی» منتشر می‌شود. سرگردانی من برای آنکه آیا با مشاهده این همه نابسامانی اوضاع جهان و سرگردانی بشر آن را انتشار بدهم و اینکه این اثر چه نقش و جایگاهی در این میانه می‌تواند داشته باشد. بشر میان خیر و شر و نور و ظلمت، مهر و کین، جنگ و صلح، هجرت و اقامت، جهل و علم، عقل و مرگ، هدایت و گمراهی و اصلاً هستی و نیستی سرگردان است. چگونه می‌توان این همه التهاب سرگردانی و تب و تاب آن را ندید؟ یا دید و به آن بی‌اعتنا بود... در این آلبوم که آوای سرگردانی با نغمه و نوا، ترنم شده، مراحل بروز و ظهور آن، زمزمه و منازل فراز و نشیب آن، نهیب شده است...» آغاز فعالیت‌های موسیقایی محسن نفر، ردیف‌دان و نوازنده تار و سه تار، به سال ۱۳۵۰ خورشیدی مربوط می‌شود؛ سالی که به هنرستان عالی موسیقی ملی ایران راه یافت و توانایی و اشتیاق او درآموختن و دانستن سبب شد عنوان شاگرد اول کلاس را به خود اختصاص دهد و این توانایی و خلاقیت موجب گردید تا بعدها استاد محمود کریمی او را به مرکزحفظ و اشاعه موسیقی به مدیریت مرحوم داریوش صفوت معرفی کند. رضا وحدانی و حبیب‌الله صالحی از نخستین معلمان تار او بودند و بعد از آن به کلاس علی اکبرخان شهنازی چهره نامدار عرصه تارنوازی راه یافت و آرام آرام از محضر دیگر بزرگان موسیقی نیز بهره برد و آموخت. «وصل مستان»، «شمس‌الضحی»، «باغ ارغوان»، «یاد یار»، «فکرنو»، «یاس»، «خاکستری، آبی» در کنار موسیقی‌های فیلم از جمله آثار این آهنگساز است. آلبوم تکنوازی تار با آهنگسازی و نوازندگی محسن نفر، از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری هنر اول پردیسان پاسارگاد منتشر شده و به دو شکل دیجیتال و فیزیکی قابل دسترسی است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۸۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

واردات سازهای موسیقی که از سال ۱۴۰۰ ممنوع شده، باز هم در حال بررسی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازهای موسیقی از سال 1397 در بین کالاهای دسته چهارم قرار گرفتند و از سال 1400 و به علت ارزبر بودن، واردات‌شان ممنوع شد.

واردات یازده کانتینر ساز در سال 1400 و البته توقیف آنها در گمرک هنوز از یادها نرفته است. در آن سال، واردکنندگان ساز که منافع بسیاری در این کار داشتند، بسیار تلاش کردند تا واردات ساز را یا حداقل آزادسازیِ یازده کانتینر سازِ توقیف شده در گمرک را عملی کنند؛ و البته در نهایت نتوانستند.

این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته نامه‌نگاری‌های زیادی با وزارت صمت داشته تا دیدگاه‌ها و مواضع خود را درباره واردات ساز بیان کند و نباید فراموش کنیم که  وزارت فرهنگ درباره واردات یا عدم واردات ساز، تصمیم‌گیرنده نیست و فقط می‌تواند نظر خود را به وزارت صمت اعلام کند.

مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیم

در همین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ موضع سختگیرانه‌ای نسبت به واردات ساز ندارد.

حالا خبر رسیده که تصمیم گیری درباره واردات یا عدم واردات ساز باز هم در حال بررسی است.

واردات ساز به طور کامل مربوط به سازهای غربی است. این سازها در بازار بسیار گران و معمولاً موردِ استقبال قشرِ لاکچری نشینِ جامعه هستند.

واردکنندگان ساز بیش از هر چیزی به واردات ویلن و پیانو علاقه دارند که قیمتی گزاف دارد و سود بسیاری هم نصیب واردکنندگان می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • روایت یک دلداگی به همسر؛ مرد ایرانی ۲۵ سال در دریا سرگردان بود! +تصویر
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • (ویدئو) اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن
  • اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن
  • روزگار بحرانی یاران صیادمنش: 9 بازی 3 امتیاز
  • (ویدئو) انتشار تصویر عجیب از «بنیامین بهادری»
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال