Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی این روزها در بندر امام خمینی (ره) یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایانه‌های تجاری دریای ایران در کرانه‌های خلیج فارس حسابی داغ شده است. طول اسکله این بندر تجاری ۷ کیلومتر بوده و سالانه ۳۷ میلیون تن کالا را پذیرش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محل همچنین نزدیک‌ترین بندر جنوبی کشور به مراکز صنعتی است و با توجه به اتصال آن به راه آهن سراسری، فرودگاه و راه‌های ترانزیتی؛ پل ارتباطی کوتاه و امن برای ارسال کالا به عراق، قفقاز، اروپای شرقی و شیخ نشین‌های جنوبی خلیج فارس است.

تاریخ ساخت این بندر به سال ۱۳۰۷ خورشیدی باز می‌گردد که پس از مدتی به بندر شاپور موسوم گشت و ۳ سال بعد به یکی از مهم‌ترین مراکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. اهالی بندر که کارگران و اصناف در جوار تاسیسات بندری بودند، حدود یکهزار و ۵۰۰ خانوار را شامل می‌شدند و در خانه‌های چوبی و حصیری زندگی می‌کردند. در سال ۱۳۵۲ با هدف توسعه بندر شاپور مردم اطراف به محل کنونی شهر بندر امام منتقل شدند که به سربندر معروف شد.

 تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره)

ایران ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد که ظرفیت بارگیری بندری ۱۸۴ میلیون تن کالا را دارد. جابجایی بیش از ۹۰ درصد کالاها در جمهوری اسلامی ایران از این راه انجام می‌شود و یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور هستند. ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک خود همواره مورد اهمیت و منطقه خلیج فارس نیز یکی از دریاهای پر اهمیت است که می‌توان از طریق آن کالاهای کشورهای شمالی را به آب‌های آزاد رساند و محصولات کشورهای همسایگان جنوبی را به روسیه و اروپا برد.

واردات کالاهای اساسی در ایام کرونا بدون تعطیلی 

نوید آرام، نماینده شرکت وارد کننده بندر امام خمینی در استان خوزستان گفت: این مکان بزرگ‌ترین بندر کشور است که بیشترین ظرفیت و ساختار را در برای واردات کالاهای اساسی در کشور دارد. شرکت ما از ابتدای امسال تا کنون حدود ۶۰۰ هزار تن ذرت، ۱۷۰ هزار تن شکر خام و ۲۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی را وارد کرده است که بخشی از دانه‌های روغنی در بندر امام در کارخانه شرکت استحصال می‌شود.

او افزود: با توجه به نیاز کارخانه‌ها در سطح کشور و برای رفع نیاز آنان نیز بارهای نیشکر و ذرت به تمام واحدهای تولیدی، مرغداری‌ها، گاوداری‌ها و کارخانه‌های خوراک دام ارسال شده و کماکان نیز در حال ارسال هستیم. لازم به ذکر است که امسال ظرفیت واردات نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و بندر امام خمینی بستر مناسبی برای نگهداری کالاها دارد.

آرام بیان کرد: این سازه‌ها مکان‌های مناسبی برای نگهداری کالای فله ای بوده که چه در تعطیلات نوروز و چه پس از همه گیری ویروس کرونا با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از سوی سازمان بنادر؛ گمرک خوزستان هیچگونه وقفه‌ای در ترخیص، واردات و تخلیه کالا نداشته است.

آمار و ارقام حمل و نقل در بندر امام خمینی (ره)

مسئول امور بندر امام خمینی (ره) گفت: این بندر به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در بخش تخلیه کالاهای اساسی و فله فعالیت دارد، این محل نقش تعیین‌کننده ای در فرآیند ورود، نگهداری و خروجی کالاهای مذکور بر عهده دارد. عملکرد مجتمع بندری را می‌توان در ۳ بخش بیان کرد. نخست، عملکرد کلی مجتمع بندر امام خمینی و اسکله‌های اختصاصی است و بخش دوم شامل عملکرد گروه‌های مختلف تخلیه و بارگیری کالا، بخش سوم شامل عملکرد ورودی و خروجی کالاهای اساسی از بندر است.

او افزود: در بخش عملکرد کلی مجتمع بندری و اسکله‌های اختصاصی بندر امام خمینی (ره) می‌توان اذعان داشت که در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تن تخلیه کالا وجود داشته که این رقم در اسکله‌های اختصاصی یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن بوده است و در مجموع ۵ میلیون و ۹۴۰ هزار تن کالا از کشتی‌ها تخلیه و بارگیری شده که ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

احمدی بیان کرد: در بخش دوم نیز در ۲ ماهه ابتدایی امسال، ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تن کالا تخلیه شده که شامل؛ ۲۳۶ هزار تن کانتینر (۴۲ درصد افزایش)، ۹۶هزار و ۵۰۰ تن مواد نفتی، ۸۴۵ هزار تن مواد شیمیایی و معدنی، ۳۴۲ هزار تن کالاهای عمومی و در کل ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا تخلیه گشته و ۱۸ درصد کاهش عملکرد داشته است. در بخش بارگیری و خروج کالاهای اساسی از بندر امام خمینی در ۲ ماهه نخست امسال، ۲۸۰ هزار تن کالا به وسیله واگن بارگیری و خارج شده که ۱۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

افزایش ۳۳ درصدی بارگیری و خروج کالا در بندر امام خمینی (ره)

مسئول امور بندر امام خمینی (ره) اظهار داشت: در همین مدت ۲ میلیون ۲۵۲ هزار تن کالا به وسیله کامیون خارج شده که ۲۶ درصد افزایش را تجربه کرده‌ایم و در مجموع ۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن کالا از بندر بارگیری و خروج داشته که ۳۳ درصد افزایش داشته است. در بخش بارگیری و خروج کالا از بندر ۳۳ درصد افزایش داشتیم که نشان دهنده افزایشی بودن روند خروجی و تخلیه کالا از بندر بوده است.

افزایش بارگیری در بندر امام خمینی (ره)

احمدی تصریح کرد: هم اکنون اقلام وارداتی در بندر امام خمینی کمترین وقفه را دارند و معمولاً کالاهای اساسی نهادهای دامی و خوراک‌های انسانی (گندم، جو ذرت، دانه‌های روغنی، سویا)، انواع کودهای شیمیایی و انواع مواد معدنی را شامل می‌شود. کالاهایی که در بندر امام از کشتی‌ها بارگیری و یا صادر می‌شوند شامل انواع مواد معدنی، انواع کلین کل، انواع آهن آلات میل گرد و تیرآهن هستند. بندر امام خمینی در ایامی که کشور و دنیا دچار کرونا شده همچنان به صورت ۲۴ ساعته به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نقشی که در تخلیه کالاهای اساسی و صادرات دارد را به خوبی ایفا می‌کند.

اشتغال جوانان بومی در بندر امام خمینی (ره)

یکی از اعضای کارگران انجمن صنفی تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی (ره) گفت: این بندر با۳۳ اسکله است و هم اکنون همه آنان پر هستند. کشتی‌های بسیاری در کنار بندر لنگر انداختند و و روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ کامیون بارگیری می‌شوند. نزدیک به ۵۰ انبار فله در این مکان وجود دارد که همگی پر هستند. خوشبختانه از ابتدا امسال بندر رونق خوبی گرفته و خوشحالم از اینکه جوانان بومی شهر در اینجا به کار گفته شدند.

لزوم توجه به توسعه بنادر از سوی مسئولان

این روزها رفت و آمد در بندر امام خمینی حسابی رونق گرفته است و به گفته مسئولان مربوطه از بابت تامین کالاهای اساسی از جمله گندم و خوراک دام نگرانی وجود ندارد. فعالان حمل و نقل دریایی کشور بزرگ ترین خلا و مانع توسعه دریا محور کشور را نبود باور به این مسئله می‌دانند. آنها معتقدند حتی دولتمردان نیز نسبت به چنین امری اعتقاد ندارند. لازم است تا با توجه به اهمیت دریاها در توسعه اقتصادی کشورها و همچنین تولید اشتغال و افزایش صادرات، مسئولان نسبت به گسترش بنادر اهتمام بیشتری بورزند.

کد خبر 525300 برچسب‌ها سازمان بنادر و کشتیرانی صادرات و واردات استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان بنادر و کشتیرانی صادرات و واردات استان خوزستان تخلیه کالاهای اساسی بندر امام خمینی کالاهای اساسی تخلیه و بارگیری بارگیری و خروج هزار تن کالا درصد افزایش خروج کالا تخلیه کالا بزرگ ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۰۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای روشنایی جاده کمربندی بندر امام خمینی به آبادان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ابوطالب گرایلو با اشاره به اتمام تعهدات اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان به منظور ساخت جاده کمربندی بندر امام خمینی به آبادان با هدف عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و کاستن از بار ترافیکی بر معابر درون شهری گفت: این جاده در آیینی در خردادماه ۱۴۰۱ به شهرداری بندر امام خمینی به عنوان هدیه‌ای در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به شهروندان بندرامام خمینی تحویل بهره‌بردار شد.


وی افزود: باوجود عدم مسئولیت این اداره کل در قبال این مسیر پس از تحویل رسمی آن به بهره‌بردار، به منظور جلوگیری از بروز حوادث ناگوار و کسب رضایت عمومی، نقاط آسیب‌دیده آن به صورت موردی بازسازی و ترمیم شده است.


گرایلو ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در ادامه مسئولیت‌های اجتماعی و اجرای سیاست‌های محرومیت‌زدایی دولت مردمی پس از انعقاد قرارداد پروژه اجرای روشنایی جاده کمربندی در انتهای سال گذشته، عملیات اجرایی احداث شبکه برق فشار متوسط و روشنایی جاده کمربندی یادشده را با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال با هدف تأمین برق و روشنایی جاده کمربندی در شب به منظور کاهش تصادفات و رعایت استاندارد‌ها و الزامات از ابتدای سال جاری آغاز کرده است.


گفتنی است؛ وزن عبوری مجاز جاده کمربندی ۴۰ تن است، ولی متاسفانه به نظر می‌رسد با وجود اعلام دستوالعمل نحوه نگهداری، بهره‌برداری از جاده مذکور از ابتدای تحویل با بار‌های ترافیکی بیش از حد مجاز بوده و موجب بروز خسارت‌هایی شده است؛ لذا در صورت عدم رعایت بار مجاز عبوری آسیب‌دیدگی به دیگر نقاط و محدوده‌های جاده مذکور گسترش خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری هشت میلیون دلاری در بندر امام خمینی(ره)
  • جابه‌جایی ۵۵۹ هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)
  • رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر دیلم ۲ برابر شد
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • فروردین ماه پررونق در بزرگترین بندر شمال 
  • آغاز رکورد شکنی بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۳
  • افزایش درآمدها وموفقیت درجذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دربندرامام خمینی
  • اجرای روشنایی جاده کمربندی بندر امام خمینی به آبادان