Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از رونمایی از پروژه مطالعات طرح‌ گردشگری مسیر طبیعت‌گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک خبر داد.

احمد حمزه زاده در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورزقان، با اشاره به اینکه در تمام برنامه ریزی‌های کلان استان و کشور توسعه گردشگری و صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در سند تدبیر توسعه استان یکی از مهم‌ترین محورها پروژه های گردشگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه به ظرفیت‌های غنی شهرستان ورزقان اشاره کرد و گفت: ورزقان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بسیار غنی است به‌طوریکه با ۲۵۰ اثر ثبت ملی، ظرفیت‌های غنی طبیعی و صنایع دستی از جمله شهرستان‌های ویژه آذربایجان شرقی به شمار می آید.

وی، مهم ترین اهداف این اداره کل را پایداری محیطی منطقه با کمترین دخل و تصرف در طبیعت عنوان کرد و گفت: در این راستا پیش از انجام هرگونه اقدامات، مطالعات علمی در خصوص نحوه اجرا با در نظر گرفتن اصول زیست محیطی انجام خواهد شد.

حمزه‌زاده با اشاره به انجام مطالعات علمی و تخصصی در خصوص مسیر طبیعت گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک و رونمایی از این طرح، گفت: پیرو مطالعات انجام شده برای اجرای این مسیر طبیعی، تمام جوانب ایمنی طبیعی، بومی و محلی در نظر گرفته شده و بر اساس ظرفیت‌های منطقه اقامتگاه‌های بومگردی و توقفگاه‌های طبیعی با کمترین دخل و تصرف در این مسیر طبیعی برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح مسیر طبیعی قلعه جوشون به قلعه بابک از مهم ترین پروژه‌های ملی است و نیازمند تعریف بسته‌های سرمایه گذاری است، افزود: با توجه به اینکه طرح مسیر طبیعی قلعه جوشون به قلعه بابک پروژه ای گسترده است، لذا نیازمند مشارکت بخش دولتی و خصوصی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های اولیه مانند کف سازی این مسیر در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک بسته‌های سرمایه گذاری توسط مشاور طرح به‌صورت فراخوان برای جلب مشارکت بخش خصوصی ارائه خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه به اتمام ۹۰ درصدی مطالعات طرح مسیرگشایی اسپیران به مشک‌عنبر اشاره کرد و اجرای این مسیر را اقدامی موثر در تثبیت جایگاه گردشگری طبیعی ورزقان به عنوان مقصد اصلی سفر دانست.

وی ادامه داد: در خصوص پروژه‌های مرمتی آثار تاریخی ورزقان از فرمانداری محترم این شهرستان خواستاریم تا در واگذاری نگه داری بخشی از آثار تاریخی به دهیاری‌ها، زمینه لازم را برای تسهیل روند نگهداری آثار تاریخی فراهم سازد.

وی در خصوص سایر پروژه‌های مرمتی این شهرستان گفت: با توجه به اینکه تعدد آثار تاریخی در ورزقان بسیار است، لذا سایر پروژه‌های مرمتی که در این شهرستان وجود دارد با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان و تامین اعتبار به ترتیب اولویت انجام خواهد شد.

حمزه زاده در ادامه به لزوم تسریع روند مرمت و تبدیل خانه امیر ارشد ورزقان به اقامتگاه تاکید کرد و گفت: مرمت و بازسازی در راستای تبدیل به اقامتگاه و واگذاری نگهداری آن به دهیاری در اسرع وقت انجام خواهد شد و لازم است تا برای تجهیز و بهره‌برداری نیز توسط بخش خصوصی اقدامات لازم انجام پذیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ورزقان دارای آثار ارزشمندی در حوزه سنگ نگاره‌ها است، گفت: با توجه به تعدد سنگ نگاره‌های ادوار مختلف تاریخی در این شهرستان، ایجاد موزه سنگ نگاره‌ها در محیط خارجی خانه امیر ارشد نیز در دستور کار قرار گرفته و اقدامات و مکاتبات لازم جهت انتقال آثار به مجاورت این ساختمان تاریخی انجام شده است و با دستور ویژه دادستان محترم آثار برای حفاظت بیشتر به این مکان منتقل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی در ادامه از فرماندار این شهرستان خواستار شد تا از اعتبار توازن ملی برای ثبت روستاهای تاریخی ورزقان اقدامات لازم انجام شود و همچنین بنیاد مسکن نیز درصورت تعریف طرح هادی روستایی در روستاهای تاریخی هرگونه اقدام اجرایی را تحت نظارت بخشداری و میراث فرهنگی انجام دهد تا از زیبایی بصری روستاهای تاریخی نگاه داری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی آثار تاریخی ابنیه تاریخی طرح تحقیقاتی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی میراث فرهنگی آثار تاریخی قلعه تاریخی مسیر طبیعی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ۸۰ پروژه مرمتی، فنی و عمرانی در سطح استان در حال اجراست.

مرتضی صفری افزود: اعتبار این اداره ‌کل در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۰ در تخصیص پنج برابر رشد داشته است و با حمایتهای استاندار آذربایجان‌غربی درحال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرحهای عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و ۸۰ طرح در حال اجراست.

صفری، با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته گفت: یکی از اولویتهای این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بناهای تاریخی ارومیه و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

وی اظهارکرد: تعدادی از بناهای تاریخی استان در مالکیت دستگاههای اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاههای متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بناهای با ارزش استان در حال تخریب است و برای حفاظت آنها، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بناها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بناها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، در ادامه از رسانه‌ها برای همراهی در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و توسعه گردشگری استان تشکر و قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود