Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی، افراد را به سمت اولین چیزی که سوق می‌دهد غذا خوردن باشد ولی افراد باید بدانند خستگی از رایج ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستند ‌غذا می‌خورند؛ بنابراین خوب است تا با دانستن راهکارهایی از چاق شدن در این دوران جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، از زمانی که بحث شیوع کرونا مطرح شد تاکنون بیش از چهار ماه می‌گذرد و طی این مدت شاهد بروز مشکلات و دردسرهایی بودیم که قبل از بی‌سابقه بود که این موضوع خود بر مشکلات افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مسائل چاقی، فاکتور پرخطر و تاثیرگذار بر شدت بیماری کرونا بوده که تعطیلی  باشگاه‌ها و قرنطینه خانگی این مشکل را شدیدتر کرد.

در این بین مازندران رتبه نخست را در کشور دارد و همچنین مردم استان نیز روزهای قرمز کرونایی را تجربه کردند و پشت سر گذاشتند که باید گفت از دردسرهای کرونایی چاق شدن برخی بوده که البته باید گفت استرس‌ها نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

از سویی دیگر باید گفت، افراد چاق از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند به همین دلیل چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای از فاکتور‌های پرخطر اصلی و تاثیرگذار بر شدت بیماری کووید-۱۹ یا مرگ ناشی از آن محسوب می‌شوند که باید در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا مراقبت بیشتری صورت گیرد.

 

*نقش  خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی بر چاقی

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شاید خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی، افراد را به سمت اولین چیزی که سوق می‌دهد غذا خوردن باشد ولی افراد باید بدانند خستگی از رایج ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستند ‌غذا می‌خورند؛ بنابراین خوب است تا با دانستن راهکارهایی از چاق شدن در این دوران جلوگیری کنند.

*چاقی؛ مهم‌ترین ریز فاکتورهای افزایش آسیب‌پذیری در صورت ابتلا به کرونا

وی افزود: چاقی یکی از مهم‌ترین ریز فاکتورهای افزایش آسیب‌پذیری در صورت ابتلا به کرونا است که باید در این شرایط سعی شود برای دور شدن از این خستگی دفعات غذا خوردن افزایش یابد.

* غذاهای کم کالری و کم چربی بهترین انتخابات در دوران کرونایی

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: لازم است افراد به جای اینکه دو تا سه وعده غذایی بزرگ بخورند چهار تا پنج وعده غذایی کوچک‌تر و دارای کالری کمتر انتخاب کنند؛ در این شرایط بهترین انتخاب غذاهای کم کالری و کم چربی است.

صمدی با بیان اینکه از طرف دیگر خیلی از افراد استرس را با غذا مدیریت می‌کنند، تصریح کرد: باید سعی شود برای کنترل استرس از روش‌های دیگر ازجمله  یوگا کمک گرفته شود؛ به‌ویژه در اکثر موارد هنگام بعدازظهر احساس خستگی بیشتر است در این صورت قبل از غذا خوردن افراد از خودشان بپرسند ایا به گرسنگی پاسخ می‌دهند یا خستگی؛ بهتر است قبل از خوردن میان وعده عصر سعی کنند ۱۵ دقیقه خواب کوتاه داشته باشند.

*اعتدال در مصرف میان وعده

وی بیان کرد: موضوع دیگر دقت در انتخاب میان وعده بوده که باید انها را با اعتدال بخورند و به یاد داشته باشند که هر غذایی که زیاد مصرف شود باعث افزایش وزن می‌شود؛ مهم نیست که چه میزان سالم باشد.

*رژیم‌گیران خودشان را خسته نکنند

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: موضوع دیگر افراد اگر در این دوران به تازگی رعایت رژیم را شروع کردند باید مراقب باشند که خودشان را خسته نکنند؛ زیرا بدن افراد برای تعدیل در رژیم غذایی و‌ جلوگیری از افت قند نیاز به زمان کافی دارد و اگر افراد کربوهیدرات دریافتی خود را خیلی کم‌ کنید احساس خستگی خواهند کرد؛ زیرا در بدن منبع سریع انرژی دیگری غیر از کربوهیدرات وجود ندارد.

 

صمدی یادآور شد: با توجه به اینکه ذخایر قند در بدن کم است و از طرفی بیشتر از ۹۵ درصد انرژی مورد نیاز مغز از کربوهیدرات تامین می‌شود معمولا با شروع رژیم بدن مقدار زیادی از قند خود را از دست می‌دهد و این موضوع باعث ایجاد احساس خستگی شده و هر تغییری که خیلی ناگهانی و شدید اتفاق بیفتد به بدن افراد آسیب می‌زند.

*آسیبی جدی با هر تغییر خیلی ناگهانی و شدید

وی با تاکید بر اینکه هر تغییری که خیلی ناگهانی و شدید اتفاق بیفتد به بدن افراد آسیب می‌زند، خاطرنشان کرد: کاهش تدریجی کربوهیدرات رویکرد بهتری است تا با گذشت زمان وزن کم شود؛ این امر موقعی شدت می‌یابد که رژیم گیرنده بدون مشورت با مشاور تغذیه،حجم کربوهیدرات دریافتی خود را کم کند و یا به طور ناگهانی کاهش دهد؛ این موضوع باعث عدم کنترل بدن روی قند و کاهش قند خون  شده که احساس خستگی را ایجاد می‌کند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: لازم است در روزهای نخست شروع رژیم افراد تلاش کنند با استفاده از مقادیر کافی فیبر و نخوردن قند ساده به بدن‌شان در کنترل بهتر قند خون کمک کنند.

* پیدا کردن تعادل انرژی مناسب؛ راز موفقیت در کاهش وزن

صمدی با اعلام اینکه راز موفقیت در کاهش وزن، پیدا کردن تعادل انرژی مناسب است، اظهار کرد: مشورت با یک رژیم درمانگر می‌تواند به افراد در یافتن مسیر درست کمک کند.

وی تصریح کرد: در نهایت اگر با وجود همه این پروتکل‌ها باز هم احساس خستگی داشتند، می توانند گزینه‌های دیگری را پیدا کرده و سعی کنند حواس‌شان را پرت کنند؛ با یکی از دوستان خود تماس بگیرند و مشغول صحبت شوند یا یک تمرین کوچک ورزشی و یا حل جدول  و یا فقط پنج  دقیقه مغزشان را وادار به یک چالش کنند.

*خستگی؛ مهم‌ترین دلیل غذاخوردن

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: افراد باید یادشان باشد خستگی یکی از رایج‌ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستند غذا می‌خورند؛ افراد باید به خودشان بگویند که سلامتی‌شان ارزش تلاش بیشتر را دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مصرف غذاهای پرکالری رژیم غذایی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دوران کرونایی احساس خستگی غذا خوردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۱۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا غذاهای سالم با التهاب مفاصل مرتبط است؟

ایسنا/خراسان رضوی نتایج پژوهش جدید نشان می‌دهد که آرتریت و التهاب با مصرف برخی از غذاهای سالم مرتبط است.

به نقل از هلث، تریپتوفان اسید آمینه ضروری است که در بیشتر گوشت‌ها، لبنیات و آجیل‌ها یافت می‌شود و نتایج پژوهش کنونی نشان می‌دهد که این اسید آمینه موجود در غذاهایی که هر روز مصرف می‌کنیم، می‌تواند منجر به آرتریت شود.

دانشمندان آمینو اسیدی به نام تریپتوفان را که در گوشت، لبنیات، آجیل و سایر غذاها وجود دارد با شرایط ناتوان کننده‌ای که باعث درد و التهاب در مفاصل می‌شود را مرتبط دانسته‌اند. آنان پیشنهاد کردند که برنامه غذایی با مقدار کمتری از این اسید آمینه مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، ممکن است برای سلامتی بهتر باشد.

به گفته دانشمندان دانشگاه کلرادو ایالات‌متحده، تریپتوفان به بدن ما کمک می‌کند تا موادی مانند پروتئین‌ها و مواد شیمیایی که پیام‌ها را از طریق سیستم عصبی ارسال می‌کنند را بسازد اما گاهی اوقات، باکتری‌های معده ما آن را به ماده شیمیایی التهابی تبدیل می‌کنند که سیستم ایمنی را برای آرتریت آماده می‌کند.

این اسید آمینه در غذاهایی مانند گوشت گاو، مرغ، شیر، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و لوبیا یافت می‌شود. دانشمندان این تحقیق می‌خواستند بدانند، چگونه ماده غذایی که معمولا برای ما مفید است می‌تواند منجر به بیماری‌هایی شود که درد و تورم مانند آرتریت روماتوئید ایجاد کند.

دانشمندان به موش‌ها آنتی‌بیوتیک‌هایی برای از بین بردن میکروبیوم آنها دادند سپس متوجه شدند که وقتی تریپتوفان به ایندول که در مدفوع یافت می‌شود، تجزیه شود، موش‌ها در سلول‌های تی خود واکنشی ایجاد می‌کنند که التهاب بیشتری به همراه خواهد داشت.

کریستی کوهن، دانشیار این دانشگاه اظهار کرد: مشخص شده است که میکروبیوم باکتری موجود در روده ما می‌تواند تریپتوفان را به موارد جانبی تجزیه کند. برخی از آنها ضد التهابی هستند اما ما برخی را با علل التهابی آن مرتبط می‌دانیم.

ما اولین افرادی هستیم که مشخص می‌کنیم، کدام محصولات در ایجاد التهاب نقش دارند و چگونه این کار را انجام می‌دهند.

محققان امیدوارند که یافته‌های آنان که در ماه دسامبر در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است، بتواند کلید درمان‌های آتی آرتریت باشد.

دکتر کوهن افزود: اگر تریپتوفان به سلول‌های بدن ما برخورد کند، تمایل دارد به محصولات ضدالتهابی تجزیه شود و در مقابل زمانی که به سلول‌های باکتریایی برخورد می‌کند التهاب بیشتری ایجاد خواهد کرد.

تحقیقات آینده ما روش‌هایی در این مورد خواهد بود که چگونه می‌توان این مورد را درمان و تعادل را حفظ کرد تا تریپتوفان به سمت  مسیر ضد التهابی حرکت کند.

به نظر می‌رسد رژیم غذایی غنی از فیبرهای گیاهی و گوشت بدون چربی -رژیم غذایی مدیترانه‌ای - میکروبیوم را به حالت سالم‌تری سوق می‌دهد، به‌طوری‌که شما خواص ضد التهابی تریپتوفان را دریافت کنید. به نظر می‌رسد رژیم معمولی غربی بیشتر به سمت مسیر التهابی است.

او گفت: ما مرحله در معرض خطر را بررسی کرده‌ایم، جایی که می‌توانیم افرادی که احتمالا در چند سال آینده به آرتریت روماتوئید مبتلا شوند را براساس نشانگرهای خون شناسایی کنیم.

کوهن بیان کرد: برخی داده‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد ما می‌توانیم در آن دوره مداخله و از بیماری جلوگیری کنیم، اما هنوز کاملا مطمئن نیستیم که راه‌های مناسب مداخله چیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی
  • رونالدو در محدوده پایان دوران ملی!
  • روش تخلیه قند اضافه از بدن در ۳ روز
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • آیا غذاهای سالم با التهاب مفاصل مرتبط است؟
  • این روش‌های وایرال شده لاغرتان نمی‌کند، مریض‌تان می‌کند!
  • خوردن یک وعده این غذا ۳۶ دقیقه از طول عمر را کم می‌کند!
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
  • دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند