Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-16@13:17:41 GMT

پربیننده‌ترین سریال‌های دنیا در ایران کدامند؟

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۱۳۲۳۵

پربیننده‌ترین سریال‌های دنیا در ایران کدامند؟

یک روزنامه‌نگار گفت: سریال "بازی تاج و تخت"، "چرنوبیل " و سریال‌هایی که امکان دانلود آن‌ها از طریق سایت‌های مختلف وجود دارد بیشتر دیده می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از رادیو گفت‌وگو، حمید صنیعی منش فعال رسانه‌ای، احسان رشیدی خبرنگار و محمد ناصر احدی روزنامه‌نگار در برنامه "گفتگوی فرهنگی" در رابطه با سریال‌های محبوب روز جهان مصاحبه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صنیعی منش علت استقبال بیشتر مردم از سریال‌های خارجی نسبت به فیلم‌های سینمایی را در تنوع سبد و وجود انواع و اقسام ژانرها برای مخاطبان دانست و گفت: این سریالها عموماً از درام جذاب و بسیار قوی و ساختارمند و لایه لایه برخوردارند که به مرور با هر قسمت سریال به هسته مرکزی داستان نزدیک‌تر می‌شویم و در عین حال ارتباط ویژه‌تری هم با بقیه عناصر داستان برقرار می‌کنیم.

*فقر ژانر عامل گرایش جوانان ایرانی به سریال‌های خارجی

وی افزود: این سریال‌ها ژانرهای متعددی دارند و این خیلی مهم است برعکس ما که در فضای رسانه‌ای و هنری کشورمان با فقر ژانر مواجهیم و این درحالیست که مخاطب جوان به شدت علاقمند به تنوع ژانری است.

این فعال رسانه‌ای همچنین گفت: محتوای این سریال‌ها زمینه‌های مختلفی مانند اسطوره‌ای، تاریخی، فکری و حتی ورزشی و علمی را در برمی‌گیرد و به عنوان یک ویژگی خاص کمک زیادی به رشد این سریال‌ها کرده است.

صنیعی منش با اشاره به اینکه فضای مجازی و تلگرام فضایی برای انباشت کانال‌های دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها هستند افزود: سریال‌ها به اندازه‌ای از این فضا تبلیغات می‌کنند که آن را به یک فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی دقیقی تبدیل کرده‌اند.

وی بر این باور است که سریال‌سازی غرب در حدی ذائقه مخاطبان ایرانی را تغییر داده که مخاطبان برای ذائقه‌های جدیدشان هم خود به خود به سراغ سریالهای خارجی می‌روند.

*جوانان ایرانی با سریالهای نمایش خانگی قانع نمی‌شوند

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی با ساخت سریال در ژانرهای مختلف مانند "هم گناه " و "شهرزاد" تا حدودی در کنار صدا و سیما موفق شد که ذائقه جدید مخاطبان را اقناع کند اما باید در نظر داشت که مخاطبان جدی سریال‌های خارجی ما بچه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ هستند که کمتر تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را دنبال می‌کنند و لذا خیلی نمی‌توانند با این سریال‌ها قانع شوند.

صنیعی منش ادامه داد: تا زمانی که صداوسیمای ما فصل نقد جدی این سریال‌ها را در تلویزیون شجاعانه و با صراحت نداشته باشد اتفاق خاصی در حوزه سریال سازی ما نخواهد افتاد.

*تقدیس خانواده در هالیوود!

وی با اشاره به تقدیس و ستایش خانوادگی و زندگی در فیلم و سریال‌های هالیوود گفت: با توجه به بحران‌هایی که در جوامع آن‌ها در حوزه خانواده وجود دارد سعی می‌کنند که با ساخت سریال، جوانان را به خانواده گرایی تشویق کنند.

ما حتی در سریال "هوم لند" که یک سریال ایران و اسلام هراسی است و بر اساس سریال اسرائیلی هم ساخته شده اما شاهدیم که خانواده را ستایش می‌کند. گرچه خانواده‌ای که آنها نشان می‌دهند منطبق با معیار و فرهنگ خودشان است اما این یعنی زنگ خطر را احساس کردند و به خانواده می‌پردازند و سوال اینجاست که آیا سینما و به ویژه سریال‌های نمایش خانگی هم به این موضوع می‌پردازند؟!

*شکست مأموریت موساد در سریال " تهران "

در ادامه، احسان رشیدی خبرنگار درباره سریال "تهران" گفت: پخش‌کننده این سریال کشور کاناداست و به تازگی هم در حال پخش است. موضوع این است که یک مأمور موساد قرار است به پدافند هوایی ایران نفوذ کند. این فرد در اغتشاشات ۸۸ هم حضور دارد و همکاری می‌کند اما در نهایت مأموریتش شکست می‌خورد.

*سریال "خلافت" ضد اسلام است

این خبرنگار همچنین در رابطه با سریال "خلافت" گفت: خلافت یک سریال سوئدی است که به همکاری سوئد در نابودی داعش اشاره می‌کند و طوری روایت می‌کند که گویا سوئد داعش را در رقه دمشق نابود کرده است. این سریال تاریخ را جعل کرده و ضد اسلام است.

*"چرنوبیل" و "بازی تاج و تخت" از پربیننده‌ترین سریال‌های دنیا

همچنین در ادامه، احدی روزنامه‌نگار در پاسخ به سوالی درباره پربیننده‌ترین سریال‌های غربی در ایران گفت: این موضوع نیازمند یک کار آماری است و دقیق نمی‌توان گفت اما با مراجعه به آمار IMDV می‌توان حدس زد که سریال "بازی تاج و تخت"، "چرنوبیل " و سریال‌هایی که امکان دانلود آنها از طریق سایت‌های مختلف وجود دارد بیشتر دیده می‌شوند.

وی متذکر شد: بعد از موفقیت سریال "چرنوبیل"، دیدن مینی سریال‌ها خیلی بیشتر رواج پیدا کرده است چون هم خیلی کوتاه ترند و هم برای کسانی که حوصله و یا امکان دسترسی به همه قسمت‌های یک سریال را ندارند جذاب تر است.

انتهای پیام/۴۱۳۹/

منبع: آنا

کلیدواژه: بازی تاج و تخت رادیو گفتگو سریال خارجی سریال ها نمایش خانگی سریال ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۳۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی تلویزیون شد؟/ فرار طنازانه از دام کلیشه ها

به گزارش قدس آنلاین، فصل اول این سریال در نوروز 98 پخش شد و جزو سریال‌های موفق تلویزیون در فضای طنز و کمدی بود بطوریکه فصل چهارم آن در نوروز پارسال پرمخاطب ترین سریال نوروزی شد.

فصل پنجم سریال «نون. خ» هم به دنبال موفقیت چهار فصل قبلی با فیلمنامه‌ای از امیر وفایی ساخته شد و بازیگرانی چون سعید آقا خانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، ندا قاسمی، پاشا جمالی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی، مجید یاسر، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، مهرنوش طوسی، افشین ملکی، علی اخوان، ماهرخ یخچال، پروانه لطفی، ساناز سماواتی، نارین ایوبی، نسرین مرادی، هدی استواری، اتنا مهیاری، سوژین حسن پور رضا خداداد بیگی و … در آن نقش آفرینی می کنند.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون معتقد است استقبال مخاطبان از فصل پنجم «نون‌.خ» نشان می‌دهد که تنوع در لوکشین و نمایش فضاها و موقعیت‌های گوناگون کاراکترها باعث شده تا این سریال گرفتار دام کلیشه ها نشود. ضمن اینکه خلاقیت در متن، نوآوری در پردازش شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و تصویرسازی‌های مناسب باعث غنی‌تر شدن محتوای داستان در مسیر تبدیل شدنش به اثری فرهنگ‌ساز و خلاق شده است.

اما این سریال چه ویژگی هایی دارد که مردم آن را دوست دارند؟ آذین پاسخ می دهد: یکی از ویژگی های مهم آثار طنز تلویزیون، استفاده از عناصرسرگرم کننده و موقعیت های درست کمدی است. مردم دوست دارند که ضمن سرگرم شدن، محتوایی غنی و آموزنده هم ببینند. این سریال شادمانی، سرگرمی، امید و توجه به فرهنگ رنگین اقوام را به عنوان عیدانه سال نو به مخاطبان تلویزیون هدیه داد.

* یکه تازی در برهوت آثار کمدی

به باور وی، هر چقدر قصه های آثار کمدی برگرفته از زندگی و واقعیت های جامعه باشد و به شکلی حرفه ای و هنرمندانه بیان شوند، مخاطبان بیشتری پیدا می کنند و یادآور می شود: مسیری که سریال «نون.خ» از فصل نخست شروع کرده و تا فصل پنجم ادامه یافته، مسیر یکنواختی از نظر میزان استقبال و کیفیت ساخت نبوده و فرازو و فرودهایی داشته است مثلا فصل سوم این سریال نسبت به فصل دوم، ضعیف تر بود اما آنچه مهم است اینکه در برهوت آثار خوب کمدی در تلویزیون «نون.خ» یکه تاز میدان است.

آذین ادامه می دهد: از سوی دیگر بکارگیری هنرمندان مطرح و باتجربه، و تسلط و تجربه سعید آقاخانی در تولید آثار طنز، منجر به ساخت سریالی قابل قبول شده است. همچنین توجه به فرهنگ اقوام ایرانی بویژه در فصل پنجم، سبب شده که مخاطب ضمن تماشای یک قصه جذاب و پخته تر شدن بازیگران در ایفای نقش هایشان، آشناپنداری بیشتری با کلیت قصه و شخصیت ها داشته باشد.

به گفته این منتقد سینما و تلویزیون، ماجرای ماه عسل سلمان و شیرین در فصل پنجم بهانه ای شد تا مخاطب همراه با شخصیت های سریال از منطقه کردستان خارج شود، به مناطق جنوب شرقی کشور سفر کند و با فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان آشنا شود در واقع گروه طناز «نون.خ» به رهبری سعیدآقاخانی در این فصل با رویکردی متفاوت از فصل‌های پیشین و با طرح چند موضوع فرعی بر بستر خط اصلی داستان به موقعیتی جدید سفر کردند.

وی با اشاره به امتیازات سریالهای چند فصلی که باعث احساس نزدیکی بیشتر مخاطب با شخصیت ها و قصه های هر فصل می شود، خاطرنشان می کند: البته پربیینده شدن «نون.خ» به این معنا نیست که اثری درجه یک و فاخر است بلکه تنها پهلوان رینگ کمدی تلویزیون است و آثار کمدی دهه های هشتاد و نود تلویزیون، جلوتر از آن هستند.

* «نون.خ» به سرنوشت «پایتخت» دچار نشود

او با بیان اینکه سریال «نون.خ» با توجه به ویژگی ها و مختصات سریال «پایتخت» ساخته شده است، می گوید: این مجموعه از آثار رضا عطاران و مهران مدیری که برای چندمین بار از تلویزیون بازپخش می شوند، عقب تر است اما چون رقیبی ندارد، نظر مردم را جلب کرده است.

این منتقد سینما و تلویزیون یکی از دلایل توقف «پایتخت» را افتادن در ورطه تکرار و کلیشه دانسته و می افزاید: آنچه می تواند به حیات آثاری همچون «نون.خ» کمک کند، همسویی با اتفاقات و واقعیت های روز جامعه و مطالبات مردم است. نوآوری، خلاقیت و غنی تر کردن محتوا با ترسیم مناسبات اجتماعی از ضرورت های نگارش فیلمنامه برای فصل های بعدی این سریال است.

به گفته آذین، سریالهایی که پیش تر ساخته شده اند و در مقاطعی موفق بودند پس از مدتی به دام کلیشه افتادند و تماشاگر شاهد بازی ها، دیالوگ ها و فضاسازی های تکراری بود به طوریکه همه اتفاقات برایش قابل پیش بینی می شد، این به معنای مرگ تدریجی یک سریال است در حالیکه یک اثر هنری باید نوآورانه و خلاقانه باشد و حرفهای جدیدی برای مخاطب داشته باشد.

او تاکید می کند: موقعیت های کمدی در چنین آثاری بایستی با دقت و حساسیت ترسیم شوند تا به دام تمسخرهای قومی و لهجه ای نیفتند. وجود نگاه انتقادی به مسائل روز و اتفاقات جاری هم مهم است چون اثری که خنثی نباشد، مخاطبانش را راضی می کند.

* ضرورت تعامل تلویزیون با طنازان محبوب مردم

آذین درباره اینکه از جمع طنازان دهه هشتاد تلویزیون، تعداد محدودی همچون سعید آقاخانی با صدا و سیما همکاری دارند درباره اینکه مدیران سازمان برای نگه داشتن هنرمندان باتجربه چه باید بکنند، می گوید: تلویزیون باید در یک تعامل گسترده و هدفمند درهایش را به روی همه هنرمندان متعهد و دغدغه مند باز کند. نگاه فعلی مدیران سازمان به تولیدات، محدود و انحصارطلبانه است یعنی عده ای خاص در گونه هایی خاص با تلویزیون همکاری می کنند در حالیکه عرصه کمدی، هنرمندان ماهر و باتجربه زیادی دارد اما به دلایلی با تلویزیون همکاری ندارند و این عدم همکاری دوطرفه است در حالیکه دوطرف می توانند پای یک میز بنشینند و در راستای خواسته های مردم با هم صحبت کنند تا به تعامل برسند.

او اضافه می کند: وقتی درهای تلویزیون بسته باشد شاهد تولید آثار توسط چند هنرمند محدود هستیم و عجیب اینکه همین هنرمندان محدود هم در حوزه های تخصصی خودشان به کار گرفته نمی شوند یعنی مهران غفوریان و جواد رضویان به جای اینکه در یک سریال طنز بدرخشند در قامت مجری دیده می شوند!

به باور آذین، اگرچه تلویزیون بایستی در راستی منافع مردم با هنرمندان تعامل کند اما قرار نیست که به هنرمندان مطرح و سلبریتی ها، باج بدهد و می گوید: برخی از هنرمندان با این تصور که تلویزیون به حضورشان نیاز دارد برای همکاری، تقاضای دستمزدهای غیرمتعارف و بالا دارند ولی عرصه هنر، جای کاسبی و تجارت نیست بلکه عرصه خدمت به مردم است. تنگ شدن دایره هنرمندان در تلویزیون، نه به نفع صدا و سیما است و نه مردم چرا که تمام سبد آثار کمدی و درام سیما به چند سریال با سازندگانی تکراری محدود می شود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • ۶۶ درصد مردم ایران همراه با تلویزیون و «نون‌خ» صدرنشین
  • پربیننده ترین برنامه‌های صداوسیما مشخص شدند
  • «نون.خ۵» و «محفل» پربیننده‌ترین‌های رسانه ملی در نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۳
  • «نون. خ ۵» پربیننده‌ترین شد و «زیرخاکی» محبوب‌ترین
  • چرا زندگی پس از زندگی هنوز پربیننده است؟
  • چرا «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی تلویزیون شد؟/ فرار طنازانه از دام کلیشه ها
  • چرا «زندگی پس از زندگی» هنوز پربیننده است؟
  • نون خ ۵ پربیننده‌ترین سریال نوروزی
  • «نون خ ۵» پربیننده‌ترین سریال نوروزی شد