Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آب و منطقه‌ای استان زنجان با اتتقاد از کشت بی‌رویه هندوانه و گوجه در استان گفت: جهادکشاورزی مسئول رسیدگی به این تخلفات است. ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مدیران عامل صنعت برق و آب استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران که با محوریت تشریح وضعیت و برنامه‌های آب و برق در فصل اوج مصرف برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا علیزاده، مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان با تبریک هفته کرامت و گرامیداشت هفته صرفه‌جویی در صنعت آب و برق اظهار داشت: طبق فرموده مقام معظم رهبری صرفه‌جویی به معنای مصرف نکردن نیست بلکه به معنای استفاده درست و منطقی است

وی افزود: انرژی برق مهم‌ترین عامل کلیدی در رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی مطرح است و در سال جهش تولید، برق پایدار نقش حیاتی در به چرخش درآوردن چرخ‌های صنعت دارد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق زنجان با بیان این که کشور ما یک درصد جمعیت کل دنیا را دارد اما بیش از دو درصد انرژی جهان را مصرف می‌کند تصریح کرد: کشور منابع عظیم نفتی، گازی، معدنی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و معدنی دارد و از لحاظ انرژی بسیار غنی است و به عنوان کشور و سرزمین انرژی مطرح است اما الگوی مصرف انرژی بسیار بالاتر است و این امر نیازمند برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف برق ایران 3 برابر متوسط جهانی است، اظهار داشت: مصرف انرژی برق در کشور 13 برابر ژاپن، 8 برابر کشورهای اروپایی و سه برابر کشور چین است و به نظر می‌‌رسد که نیاز ویژه به بحث مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف داریم.

 این مسئول با اشاره به اینکه مصرف انرژی برق استان زنجان به صورت عمده در بخش صنعت به میزان 52 درصد شکل می‌گیرد گفت: بخش کشاورزی 19 درصد انرژی برق استان را مصرف می‌کند اما با وجود این که بیشترین تعداد  مربوط به مشترکین خانگی با بالای 80 درصد است اما تنها 18 درصد انرژی برق را در استان مصرف می‌کنند.

 علیزاده با بیان اینکه در  تابستان امسال 300 ساعت کمبود میزان برق وجود دارد ابراز داشت: برای این میزان کمبود نمی‌توان سرمایه‌گذاری‌های کلان در سطح کشور انجام داد تا در تابستان کمبود را جبران کرده و در بقیه سال بدون استفاده بماند پس بهترین راه همان استفاده از ظرفیت‌های مردمی و صرفه‌‌جویی در این مسیر است.

اسمائیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه استان زنجان تا چهارم تیرماه سال جاری 361 میلیمتر بارندگی دریافت کرده است اظهار داشت: این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش دارد.

وی افزود: سال گذشته 415 میلیمتر در استان بارندگی رخ داده است اما در مقایسه با طولانی مدت میزان بارش استان در سال جاری 20 درصد افزایش داشته است.

 این مسئول با بیان اینکه وضعیت سد تهم از لحاظ پُرشدگی نسبت به سال قبل در وضعیت مشابهی قرار دارد عنوان کرد: 75 درصد ظرفیت این سد پر است و از سوی دیگر سد تهم 50 درصد آب شرب استان را تامین می‌کند.

 افشاری با بیان اینکه سد گلابر 10 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر آبگیری کرده است اظهار داشت: حجم آب این سد در حال حاضر 72 درصد پر شده است و نسبت به سال گذشته 15 درصد بیش‌تر است.

به گفته وی، سد کینه‌ورس نیز در حال سرریز است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آبرسانی به شهرستان‌های ابهر از این سد انجام خواهد گرفت از سویی دیگر حجم سد تالوار 25 درصد پرشدگی دارد و نسبت به سال گذشته حجم آب سد 2 درصد کمتر است.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه 85 درصد از استان زنجان در حوضه رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد و 15 درصد در حوزه مرکزی قرار گرفته است ادامه داد: از هفت دشت استان تنها دشت ماهنشان و طارم که از آب‌‌های زیرزمینی تغذیه نمی‌کنند در وضعیت مناسب‌تری دارند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود تصریح کرد: میزان 4 درصد آب در بخش صنعت و 6 درصد نیز در بخش شرب و بهداشت مورد استفاده قرار می گیرد و با این وجود، بخش کشاورزی به دو دلیل بیشترین مصرف آب را دارد زیرا راندمان آبیاری پایین است و الگوی کشت مناسبی وجود ندارد و سالانه موضوعات مختلفی همچون کشت بی‌رویه گوجه و هندوانه مسائلی را برای استان ایجاد می‌کند.

افشاری با اشاره به اینکه طرح‌هایی همچون سد مراش، بلوبین و مشمپا در استان در حال اجرا است گفت: اگر اعتبار اختصاص یابد طی دو سال آینده سد مراش و بلوبین به بهره‌‌برداری می‌‌رسد که این دو سد می‌توانند نقش به‌سزایی در تامین آب‌های شرب به روستا‌ها و شهر‌های تحت پوشش داشته باشند.

علیرضا جز‌قاسمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه اختصاص یک هفته به عنوان هفته صرفه‌جویی نمی‌تواند منجر به صرفه‌جویی آب و برق در استان و کشور شود گفت: صرفه‌جویی و بهینه استفاده کردن باید در طی سال مورد توجه قرار داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه کشور ایران در بحث مصرف انرژی وضعیت مناسبی ندارد و با توجه به ذخایری که وجود دارد الگو‌ها رعایت نمی‌‌شود اظهار داشت: یک سوم بارش‌های دنیا را ایران دریافت می‌‌کند اما میزان مصرف در بهداشت و شرب دو برابر میانگین جهانی است و اگر وضعیت به همین صورت پیش رود در سال 2030 تقاضای آب 40 درصد و غذا که وابسته به آب است 35 درصد و تقاضای انرژی 50 درصد افزایش خواهد داشت، پس می‌طلبد که صرفه‌جویی را مهمترین مسیر پیش‌روی خود قرار بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه بارندگی‌‌ها در استان نشان از دارندگی نیست عنوان کرد: اگر با شاخص های خشکسالی بررسی شود 50 درصد استان زنجان با آمار 10 ساله در بخش‌های مختلف با خشکسالی مواجه بوده و دست و پنجه نرم می‌کند.

جز‌قاسمی با اشاره به اینکه سیاست‌‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان ارتقاء خدمات در زمینه آب شرب و فاضلاب در بخش‌های روستایی و هم شهری است تاکید کرد:  پروژه‌های روستایی در استان به سرعت در حال پیشروی است و سعی بر این است که اختلاف معنی‌داری که در ارائه خدمات بین شهرها و روستاها وجود دارد به کمترین میزان کاهش یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مصرف آب شرب و بهداشتی که در استان انجام می‌شود از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌‌شود گفت: همین عامل موجب شده است که دشت‌‌های استان از لحاظ آب‌های زیر‌زمینی در وضعیت نامناسبی داشته و سالانه شاهد افت سطح آب زیر‌زمینی باشند.

علی خلجی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه صنعت برق از سه بخش عمده تولید نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر و آبی تشکیل شده است گفت: بخش بعدی در صنعت برق انتقال است و در سطح کشور 16 نقطه برای برق منطقه‌‌ای وجود دارد که وظیفه انتقال انرژی از محل تولید به مصرف را برعهده دارند و حجم انبوهی از برق را انتقال می‌دهند.

وی با بیان اینکه برق قابلیت حجم ذخیره‌سازی بالا را ندارد عنوان کرد: باید میزان تولید برق و مصرف آن با همدیگر هم‌خوانی داشته باشند و علاوه بر این برای کمبود 300 ساعتی برق نمی‌توان سرمایه‌گذاری عظیم انجام داد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه ای این استان یکی از 16 برق منطقه‌های موجود در سطح کشور است گفت: ماموریت این شرکت تامین، تولید و انتقال برق در استان زنجان و قزوین  است و این شرکت در سال 1366 افتتاح شده و به عنوان موفق ترین شرکت‌ها مطرح بوده است.

 وی تصریح کرد: بیش‌ترین میزان مصرف انرژی برق در بخش کشاورزی و صنعت انجام می‌گیرد اما هر دو بخش مولد و تولید‌کننده است، با این که هر دو به عنوان فرصت مطرح هستند اما گاهی اوقات افزایش میزان مصرف می‌‌تواند به عنوان یک تهدید در صنعت برق  باشد.

 وی افزود: متقاضیان بسیاری در استان زنجان وجود دارند که تقاضای سرمایه‌‌گذاری‌‌های سنگین کرده‌اند که که اگر بتوان برق این صنایع را تامین کنیم می‌تواند منابع مالی بسیار زیادی را برای استان به همراه داشته باشد.

خلجی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک نیروگاه برق در 70 کیلومتری غرب زنجان در حال احداث است اظهار داشت: اگر این نیروگاه به بهره‌‌برداری برسد می‌‌تواند تاثیر بسیار بسزایی از لحاظ تامین انرژی و اشتغال در استان داشته باشد.

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیر عامل شرکت سال گذشته استان زنجان بخش کشاورزی نسبت به سال مصرف انرژی انرژی برق صرفه جویی برق منطقه صنعت برق منطقه ای شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت

حسین محمدی گفت: نرخ تورم سالانه استان در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ برابر ۳۸.۷ درصد بود و زنجان، ششمین استان با نرخ تورم سالانه پائین در کشور بوده و در بین استان های همجوار کمترین نرخ تورم را داشته است.

وی با بیان اینکه در تورم نقطه به نقطه نیز زنجان جزو استان های دارای نرخ پایین قرار گرفت، اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه به این معناست که خانوارهای استان به طور میانگین در سال گذشته ۲۷.۲ درصد بیشتر از اسفند ۱۴۰۱ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند.

محمدی به فرآیند و ساز و کار محاسبه نرخ تورم اشاره کرد و گفت: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع آوری شده از قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: اطلاعات جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرد و در نهایت نرخ تورم استان با توجه به ضریب اهمیت کالاها و خدمات در استان در قالب ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • هفت کشوری که تمام برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می‌کنند
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت
  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • صنایع و سازمان‎ها قسمتی از برق مصرفی را خودشان تولید کنند
  • ۴۳۰۰ مگاوات صرفه جوی برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • ۴ تن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در زنجان معدوم شد
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق