Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بخش تحقیقات حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اگر تحریم‌های ایران حذف شوند، ما می‌توانیم تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به مقدار لازم کاهش دهیم.

 

برنامه «روزنه» با موضوع كربن‌دی‌اكسیدها و گرمایش زمین، در ارتباط تلفنی با دكتر سید شفیع موسوی (مسئول بخش تحقیقات حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شفیع موسوی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» با اشاره به انواع گازهای گلخانه‌ای، گفت: «دی‌اکسید کربن» به نسبت سایر گازهای گلخانه‌ای تاثیر بسزایی در محیط زیست دارد و در طول تاریخ اقلیمی زمین نقش مهمی را در کنترل دمای کره بر عهده داشته است.

مسئول بخش تحقیقات حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شروع فصل تابستان، توضیح داد: کولرهای گازی مصرف برق بسیار زیادی دارند و به نیروگاه‌های برق فشار می‌آورند و همین موضوع باعث می‌شود تا گازهای گلخانه‌ای روند افزایشی داشته باشند.

وی با اشاره به این که تعداد کولرهای گازی روز به روز بیشتر می‌شوند، عنوان کرد: نیروگاه‌های مختلف باید نیاز کولرهای گازی را از منبع انرژی‌های پاک و یا آب تامین کنند و از این طریق تولید «دی‌اکسید کربن» را به حداقل برسانند.

شفیع موسوی با اشاره به تاریخ گرمایش کره زمین، اظهار داشت: ۳ تا ۵ میلیون سال گذشته گرمای زمین ۳ درجه از وضعیت فعلی گرم‌تر بود و به مرور طبیعت میزان گرما را به تعادل رساند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر میزان گرمای زمین ۱۵ درجه سانتی‌گراد است، عنوان کرد: افزایش و کاهش دمای زمین به واسطه دخالت طبیعت در کره به تعادل می‌رسد.

این مسئول حوزه محیط زیست با اشاره به انقلاب صنعتی، توضیح داد: فعالیت‌های بشر در قالب انقلاب صنعتی باعث شده تا دمای کره زمین به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کند.

وی تاکید داشت: متاسفانه میزان «دی‌اکسید کربن» موجود در کره زمین در چند دهه‌ی اخیر از۲۸۰ PPM  به حدود ۴۰۰ PPM رسیده است.

به گفته موسوی، این حجم از افزایش «دی‌اکسید کربن» در کره زمین باید در طول چند میلیون سال اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان این که جنگل‌ها و اقیانوس‌ها مراکز جذب «دی‌اکسید کربن» هستند، توضیح داد: در چند دهه‌ی اخیر بشر مدام در حال جنگل‌تراشی بوده است و با فعالیت‌هایی از این دست به تخریب محیط زیست و افزایش گازهای گلخانه‌ای کمک کرده است.

مسئول بخش تحقیقات حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سهم کشورهای مختلف در تولید گازهای گلخانه‌ای، عنوان کرد: در ارزیابی سهم کشورها برای تولید گازهای گلخانه‌ای ایران در رتبه ۷ دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان این که آمریکا و چین بیشترین میزان گاز گلخانه‌ای را تولید می‌کنند، ادامه داد: ایران حدود ۶۴۸ میلیون تن گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کند.

شفیع موسوی اضافه کرد: در بازه زمانی ۱۰۰ سال اخیر – بعد از انقلاب صنعتی – ایران نقش بسیار اندکی را در تولید گازهای گلخانه‌ای داشته است، چرا که اکثر کشورها قبل از انقلاب صنعتی در تولید و افزایش این دست از گازها فعالیت می‌کردند.

وی تاکید داشت: با توجه به تحریم‌هایی که الان به کشور اعمال شده‌اند، کشورهای توسعه یافته نمی‌توانند برای تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای انتظار زیادی از ایران داشته باشند، چرا که بخشی از فعالیت‌های کاهش گاز‌های گلخانه‌ای به استفاده بهینه از انرژی‌های پاک مربوط می‌شوند.

مسئول بخش تحقیقات حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر تحریم‌های ایران حذف شوند، ما می‌توانیم تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به مقدار لازم کاهش دهیم.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان حفاظت محیط زیست، وی با اشاره به این که ما باید در مسیر توسعه انرژی‌های پاک قرار بگیریم، گفت: دانشگاه‌ها و صنایع ما باید بتوانند به طور خودساز مشکلات موجود در مسیر انرژی‌های پاک را برطرف کنند.

برچسب هاسازمان حفاظت محیط زیست

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن انرژی های پاک گلخانه ای انقلاب صنعتی تحریم ها کره زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۴۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مهدی اله پور افزود :  این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی بیان کرد: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

 
 

دیگر خبرها

  • تضعیف تلاش‌های مقابله با بحران آب‌وهوایی با تولید پلاستیک
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان