Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز لیلا بیگدلی :

 قزوین| سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاری ۴۱ میلیارد دلار هدفگذاری صادراتی برای کشور صورت گرفته است و اگر نترسیم و ایمان داشته باشیم به این رقم خواهیم رسید.

امروز مهمترین استراتژی صنعتی کشور، نهضت ساخت داخل است و باید همه تولیدکنندگان و صنعتگران به این موضوع توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین مدرس خیابانی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین، افزود: امروزه کشور به لحاظ کیفی و صنعتی به رشد لازم رسیده است و باید با تکیه بر توان داخلی برای تعمیق ساخت داخل و استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های تولیدی کشور فعال شده است و باید با جدیت بیشتری به سمت تولید داخل حرکت کنیم.

مدرس خیابانی با بیان اینکه امروزه بزرگترین خدمت برای جهش تولید، تامین مواد اولیه است، افزود: خوشبختانه در این شرایط تحریم بسیاری از ظرفیت‌های تولید داخل فعال شده است و ۵۰ درصد تولید تلویزیون، ۱۵۰ درصد تولید ماشین لباسشویی، هفت درصد تولید پتروشیمی و هفت درصد تولید پارچه و پوشاک افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه باید مردم، تحقق شعار جهش تولید را در سال جاری احساس کنند، افزود: ۹۰ میلیون متر مربع نیاز کشور به چادر مشکی است که متاسفانه فقط ۱۰ میلیون مترمربع آن در داخل تولید می‌شود و به زودی با افتتاح یک طرح، ظرفیت تولید این محصول در داخل به ۵۰ درصد می‌رسد که به معنای تحقق جهش تولید است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این شرایط بسیار سخت تحریمی، تولید قطعات خودرو ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که به معنی جهش تولید است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توسعه شهرک‌های صنعتی، گفت: این شهرک‌ها به عنوان نماد توسعه صنعتی در یک منطقه محسوب می‌شود و توسعه صنعتی و کیفی آنها هدف ما است.

مدرس خیابانی گفت: امروز سیاست کشورها ایجاد زنجیره تامین تا فروش است و باید از ظرفیت شهرک‌های صنعتی به عنوان نماد توسعه صنعتی یک منطقه در این زمینه استفاده کرد.

در ادامه این مراسم از تولیدکنندگان و صنعتگران برتر استان قزوین با اهدای لوح تجلیل شد.

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تلویزیون خودرو رشد صادرات غیرنفتی وزارت صنعت معدن و تجارت درصد تولید جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۵۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟

با توجه به وجود تحریم های گسترده علیه ایران، اقتصاد کشور دچار چالش های اساسی است، بنابراین اکسپو ۲۰۲۴ که با هدف حمایت ویژه دولت از بنگاه های تولیدی و تجاری در جهت تسهیل و توسعه صادرات برگزار می شود، دارای اهمیت بسیاری است . - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به اینکه در قرن کنونی روند تکاملی توسعه صنعتی – تجاری و پیشرفت سریع علم و فناوری در زندگی افراد جامعه و رشد اقتصادی شکل گرفته است، گسترش ارتباط ملل بایکدیگر و توسعه تجارت و ... اجتناب پذیر شده است.

همین امر باعث شد که تنها بنگاه های تولیدی و تجاری به فکر توسعه نباشند و حتی دولت ها نیز در راستای توسعه و رشد اقتصادی کشور ناچار به اصلاح ساختاری در اقتصاد و توجه فراوان به توسعه صادرات شدند زیرا کارشناسان اقتصادی توسعه صادرات را یکی از بهترین مسیر برای گذر از مشکلات اقتصادی کشور دانسته چون آنچه مبین است دسترسی به بازار جهانی امکان بهره وری از ظرفیت بالقوه و صرفه تولید در مقیاس و کاهش در هزینه تولید می دهد.

با توجه به اهمیت موارد فوق این امر در خصوص ایران دارای اهمیت مضاعفی است زیرا با توجه به شرایط فعلی ، وجود تحریم های گسترده علیه ایران، اقتصاد کشور دچار چالش های اساسی است بنابراین حمایت ویژه دولت از بنگاه های تولیدی و تجاری در جهت تسهیل و توسعه صادرات دارای اهمیت بسیاری برخوردار است و به رهایی اقتصاد ایران از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت کمک می کند. ارائه معافیت ها و مشوق های مالیاتی ، تسهیل دسترسی به خدمات و تسهیلات بانکی ، برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی از جمله حمایت های ویژه دولت در راستای توسعه صادرات است.

انجام پروژه های امروزه ، نمایشگاه های صادراتی به عنوان یک ابزار مهم تجارت بین المللی مطرح می شود. تجربه نمایشگاه های پیشین نشان داد که بازدیدکنندگان نمایشگاه تبدیل به خریداران جدی تری می شوند که  می توان نمایشگاه را به عنوان یکی از بازوان اصلی صادرات کشور معرفی کرد.

با برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران «ایران اکسپو2024» ، ایران به یک کشور تاثیرگذار صادراتی تبدیل خواهد شد و تغییر مسیر تجارت کشور رقم خواهد خورد که نتیجه های مثبت اقتصادی آن در طی سال های آینده برای کشور ملموس خواهد بود. با توجه به اینکه این نمایشگاه یکی از بزرگ ترین رویدادها در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی است می توان از آن در راستای رشد تولید و ارتقای صادرات غیر نفتی بهره مند شد.

ایران اکسپو و توسعه صادرات

دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه نیازمند پیروی از الگوهای مناسب توسعه اقتصادی است. در ایران برای جدایی از وابستگی به نفت، سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور بیش از پیش مورد تاکید است.

یکی از اهداف نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران با عنوان ایران اکسپو تبادل اطلاعات بازرگانی و گسترش مبادلات تجاری و ایجاد زمینه مساعد برای معرفی آخرین محصولات تولیدی بنگاه ها در جهت رشد و توسعه صادرات کالا ها است.

با وجود تحریم های بین المللی، حضور تجار و بازرگانان کشور های دنیا در این نمایشگاه ایجاد روابط اقتصادی گسترده و پایگاه های اقتصادی در دنیا و سیاست گذاری های دولت در کنار صادرکنندگان در راستای تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی و شناسایی روش های مقابله با رفع موانع تجارت خارجی سبب افزایش ارزش صادرات کالا ها و خدمات غیرنفتی ایران می شود.

تداوم و برپایی نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در بخش تجارت خارجی بسیار موثر بوده و می تواند علاوه بر ارزآوری موثر در زمینه صادرات کالای غیرنفتی، بلکه در زمینه ارائه خدمات فنی ، انتقال تکنولوژی و ترانزیت نیز ارزآوری داشته باشد. 

طبق گفته مسئولین برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران2هزار تاجر و بازرگان خارجی در این نمایشگاه حاضر می شوند، که می توان از آن فرصت جذابی برای فعالان حوزه اقتصاد و صادرات دانست . برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران یکی از مجموعه اقداماتی است که دولت می تواند در راستای ایجاد بستر مناسب‌ برای صادرکنندگان کشور ایجاد کند تا صادراتشان را توسعه دهند. طبق آمار سهم صادرات کالاهای غیر نفتی در سال های 1400 و 1401 به ترتیب 48 میلیارد و 440 میلیون دلار و54میلیارد و 139 میلیون دلار بوده است که بیشترین میزان صادرات غیرنفتی کشور در طی سال های گذشته را نشان می دهد. حمایت و پشتیبانی از توسعه صادرات غیرنفتی و همراهی بخش خصوصی در تحقق این اهداف موثر است. در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی باید دو هدف اصلی را دنبال کرد: یکی متنوع سازی بازار‌های صادراتی و دیگری صادرات کالا با ارزش افزوده بیشتر و با پیچیدگی فنی بالاتر همچون محصولات دانش بنیان است.

ایران اکسپو و بازاریابی

ماهیت اصلی نمایشگاه ها تحقق بازاریابی برای یک صنعت خاص است و یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطات بازاریابی عنوان می گردد. حضور شرکت ها در نمایشگاه های تجاری به علل مختلف از جمله: صادرات کالا و ارزآوری به کشور، شناخت روش های بازاریابی رقبا، آگاهی از دانش و فناوری روز جهان، نمایش دستاوردهای صنعتی ، اقتصادی از مزایای مطلوبی برخودار می شود.

با توجه به نقش های متعددی که نمایشگاه های ایفا می کنند اهداف بازاریابی به طور کلی تحقق  می یابند حتی اگر فرایند فروش مورد توجه باشد باز هم شرکت ها می توانند با گسترش روابط عمومی ، همزمان با آن در جهت اهداف تحقیق بازار به بررسی رقابت بپردازند. شرکتی که محصول جدید را معرفی می کند نیز از نمایشگاه برای تبلیغات و توسعه استفاده می کند.

بازاریابی نمایشگاهی شامل نمایش و تبلیغ محصولات و خدمات شرکت ها در یکی از این رویدادهای بزرگ است. از آنجایی که هدف نمایشگاه‌های تجاری و بین المللی کمک به فضای کسب‌وکار برای برندسازی است، با حضور در این نمایشگاه ها، تعداد زیادی مشتری جدید و همچنین ارتباط گیری با متخصصان دیگر در حوزه کاری مرتبط و شناخت و ارزیابی رقبا و محصولات و خدمات گسترده در صنعت مرتبط خودشان  به دست خواهند آورد.

حضور شرکت های دانش بنیان در این نوع نمایشگاه ها و بازاریابی موثر آن ها در مسیر توسعه صادرات محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا  و دانش بنیان بسیار مثمر ثمر بوده و موجب رشد تولید خواهد شد.

دانش بنیان و ایران اکسپو 2024

می توان با بهره برداری مطلوب از ظرفیت های نهفته نمایشگاه ایران اکسپو 2024 همچون نمایشگاه های گذشته به ایجاد بازارهای جدید و ارتقا و توسعه بازار های موجود دسترسی پیدا کرد.

با توجه به اینکه در طی سال های اخیر توسعه شرکت های دانش بنیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما یکی از چالش های صادرات این محصولات ، محدود بودن سهم کالاهای دانش بنیان و با ارزش افزوده بالاتر و کالاهایی است که میتواند ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد. سهم ایران از بازار صادرات محصولات دانش بنیان با تکنولوژی پیشرفته به رغم پتانسیل های موجود قابل توجه نبود. آمار ها حاکی از آن است که از 9 هزار شرکت دانش بنیان در کشور کمتر از 500 شرکت صادرات محور وجود دارد که سهم شرکت های دانش بنیان از کل صادرات کشور کمتر از 2 درصد است.بنابراین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران می تواند فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بهتر این محصولات دانش بنیان باشد و سهم این کالا در سبد صادراتی کشور را در جهت توسعه و ارتقا صادرات غیر نفتی افزایش یابد.

دولت سیزدهم می تواند از فرصت برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی استفاده و دستاورد‌های ملموسی برای تجارت و اقتصاد کشور کسب کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد