Web Analytics Made Easy - Statcounter

جبرائیل نوکنده عصر پنجشنبه در آئین رونمایی از الواح هخامنشی (گل نبشته های باروی تخت جمشید) در قزوین افزود: نمایشگاه های موقت خون تازه ای برای موزه ها هستند و به این مکان ها رونق می بخشند و مردم را با تاریخ و هویت گذشتگان بیشتر آشنا می کنند.

وی همچنین گفت: الواحی که امروز در قزوین به نمایش درآمده اند بخشی از الواح بازگشته از آمریکا به ایران هستند که در دهه ۳۰ در جریان کاوش های باستان شناسی در تخت جمشید یافت شدند و برای ترجمه و رمزنگاری متون و اشکال آن به طور امانت به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا تحویل داده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به بازگشت الواح هخامنشی در چندین مرحله به کشور، گفت: در سال ۸۳ برای بازگشت بخش دیگری از این الواح توافق شد اما آمریکایی ها به بهانه های مختلف از تحویل آن خودداری کردند تا اینکه دادگاه رای به این داد که نمی توان میراث یک ملت را برای یک دعوی شخصی گرو کشی کرد و در نتیجه شاهد بازگشت این الواح در سال گذشته بودیم.

نوکنده اضافه کرد: در الواح هخامنشی کشف شده همه اسناد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مربوط به این دوران و مربوط به همه طبقات از درباریان گرفته تا کارگران و کشاورزان مطرح و آورده شده است.

وی اظهار داشت: شواهد به دست آمده نشان می دهد در دوره هخامنشی یک اقتصاد منظم  و شفاف وجود داشته و حقوق بشر مورد توجه قرار داشته است.

نوکنده گفت: براساس اسناد آن دوره به زنانی برمی خوریم که مدیر پروژه ها بوده اند و دستمزد دریافت می کرده اند و یا به زنان باردار دستمزد و حقوق بیشتری پرداخت می شده است 

این مسوول گفت: این الواح معرف بخشی از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین است که باید به آن افتخار کنیم.

این الواح متعلق به داریوش یکم چهارمین فرمانروای دوره هخامنشی هستند که در دهه ۳۰ در کاوش های باستان شناسی تخت جمشید کشف شدند.

الواح هخامنشی رونمایی شده تا مهرماه امسال در موزه شهر قزوین برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می شود.

الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار قطعه انواع لوح گلی و سنگی هستند که اسفند سال ۱۳۱۱ به خط ایلامی و میخی کشف شدند و سه سال بعد با توافق بین دولت وقت ایران و آمریکا برای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی و رمزگشایی و ترجمه  متون درج شده در آنها به طور امانت به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو امانت داده شد.

بخشی از این الواح در سال های قبل به کشور بازگشته بودند و بخشی نیز در مهر ماه امسال پس از ۸۰ سال به ایران بازگشتند.

هخامنشیان از قدرتمندترین حکومت های ایران و جهان باستان بودند که تاریخ پیدایش آنها به قرن ششم قبل از میلاد مسیح (ع) برمی گردد.

آثار به جای مانده دوره هخامنشی در تخت جمشید، پاسارگاد و شوش دارای شهرت جهانی هستند.

در حاشیه این مراسم همچنین از اسکلت یافت شده یک زن و اشیا همراه آن در گور سه هزار ساله تپه های باستانی سگزآباد رونمایی شد.

برچسب‌ها استان قزوین موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان قزوین موزه استان قزوین موزه الواح هخامنشی تخت جمشید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۶۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بازارچه هفتگی صنایع‌دستی و سوغات در موزه صنایع‌دستی گلستان

مریم حاجی‌ابراهیمی گفت: در راستای افزایش سطح کمی و کیفی بازارچه‌های موقت در موزه‌های استان، ابتدای هفته نشستی با حضور مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی استان، غلامرضا حمیدی مسئول امور موزه‌های استان، حمید عمرانی رکاوندی مدیر پایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان، جعفر خاندوزی مسئول موزه صنایع‌دستی استان، کارشناسان صنایع‌دستی و فعالان و متقاضیان برگزاری بازارچه، در دفتر معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان گلستان افزود: هدف از برگزاری این جلسه و اجرای مصوبات آن، حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی و سوغات استان، توسعه، ترویج و آموزش‌های صنایع‌دستی است.

او  گفت: در این جلسه با توجه به شرایط و پتانسیل‌های موجود در خصوص زمان و چگونگی برگزاری بازارچه صنایع‌دستی و سوغات در موزه صنایع‌دستی گلستان تصمیم‌گیری شد و مقرر شد، بازارچه هفتگی صنایع‌دستی و سوغات در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه هر هفته از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ در محل خانه تاریخی امیر لطیفی برگزار شود.

حاجی‌ابراهیمی با اشاره به برگزاری بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی و سوغات در موزه صنایع‌دستی استان واقع در خانه تاریخی امیر لطیفی در نیمه دوم سال گذشته، افزود: این فضا بسیار مورد استقبال صنعتگران صنایع‌دستی، تولیدکنندگان سوغات بومی و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • آمادگی برای برگزاری جشن های دهه کرامت
  • بزرگ‌ترین گنج گمشده ایران کجاست؟
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • آمادگی ۲حوزه انتخابیه استان زنجان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • برپایی بازارچه هفتگی صنایع‌دستی و سوغات در موزه صنایع‌دستی گلستان
  •  نتانیاهو از برگزاری جلسه کابینه جنگ جلوگیری کرد
  • ۳۹ شرکت دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه دستاورد‌های وقف اعلام آمادگی کردند