Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مشکلاتی که جریان اصلاحات برای ادامه فعالیت با آن مواجه است، گفت: شکی در اینکه شورایعالی اصلاح‌طلبان با مشکلاتی مواجه است، نیست. پس از استعفای آقای موسوی لاری هم صحبت‌هایی در خصوص انجام یک تجدید سازمان جدی در این جریان سیاسی و انتخاب راهکارهایی با هدف فعال شدن و پویایی شورایعالی اصلاح‌طلبان و همچنین تطبیق این جریان با خواسته‌های به‌روز جامعه، انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اما به‌روز و مطابق شرایط فعلی کشور شدن اصلاح‌طلبان به دو عامل نیاز دارد؛ نخست برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و هماهنگی‌های درونی اصلاح‌طلبان است که بهترین مکانیزم برای تحقق این اتفاق یک انتخابات آزاد درونی و رقابت گروه‌ها با یکدیگر است.

نمازی در ادامه اظهار داشت: عامل دومی که لازمه‌ فعالیت اصلاح‌طلبان است، به بیرون از شورا برمی‌گردد و آن این است که عرصه فعالیت‌های سیاسی در کشور به سمت رقابت برود، هرچه رقابت بیشتر شود، اصلاح‌طلبان هم قادر به ایفای نقش بهتر و بیشتر خواهند بود. برای مثال در همین انتخابات اخیر یکی از دلایلی که اصلاح‌طلبان با مشکل مواجه شدند، ردصلاحیت گسترده نیروهای آن‌ها بود، خب وقتی یک تشکل نتواند در عرصه بیرون نقش‌آفرین باشد، از درون به مشکل خورده و اقدام به خودزنی و محکوم کردن یکدیگر خواهد کرد.

وی همچنین در ادامه بر لزوم فراهم کردن فضا برای فعالیت احزاب توسط حاکمیت تاکید و تصریح کرد: فراهم شدن زمینه برای فعالیت احزاب توسط حاکمیت از طریق قوانین مناسب و رفع موانع، سختیگری‌ها و کاهش اعمال سلیقه امکان فعالیت سیاسی تشکل‌ها و احزاب در کنار یکدیگر را فراهم می‌کند و انتخابات را به یک انتخابات رقابتی تبدیل می‌کند، نمونه آن هم انتخابات مجلس دهم است که فضا تا حدی فراهم شد و با صحبت‌هایی که آقای خاتمی انجام داد، مردم هم مشارکت قابل توجهی در انتخابات داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر این فضا فراهم نشود، باز هم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امکان حضور در انتخابات را نخواهد داشت و در انتخابات ۱۴۰۰ هم شاهد کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود.

نمازی در پاسخ به سوالی پیرامون لازمه‌های حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات با تمام توان، ابراز داشت: من قبلا 2-3 مرتبه این را گفتم که باید به سمت کارکرد حزبی برویم، راهکار هدفمند کردن فعالیت‌های سیاسی حرکت به سمت حزبی شدن آن است، همچنین اداره کشور و انتخابات هم باید حزبی شود، این مساله هم مجددا نقش پررنگ حاکمیت را برای فراهم کردن عرصه نیاز دارد.

وی افزود: مثلا مجلس به جای این که قانون احزاب و تشکیل احزاب و فعالیت ها را تسهیل کرده و با تساهل به قضایا برخورد کنند، آنقدر شرایط را سخت می‌کند که کارها سخت شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه ابراز داشت: از سوی دیگر چون اکثریت قاطع اعضای جبهه اصلاحات بر سر محوریت آقای خاتمی اختلاف نظری ندارند و اشتراک مواضع دارند، اگر آقای خاتمی کمی بیشتر در صحنه حاضر شود و انرژی و وقت بیشتری اختصاص دهد، اصلاح‌طلبان می‌توانند خود را بازیابی کرده و آن نقشی که قبلا هم داشتند را ایفا کنند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران در خصوص موضع حزب کارگزاران در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه کاندیداهای مختلف را به این منتسب می‌کنند، بیان داشت: در این خصوص آقای مرعشی باید نظر اصلی را اعلام کنند اما به نظر من و تا آنجا که من خبر دارم تاکنون در حزب تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است، به این دلیل که کرونا روی فعالیت احزاب هم اثر قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: کارگزاران دو ویژگی مهم دارد، اول اینکه کارگزاران می‌خواهد به شکل ممکن همکاری کند و در صحنه حضور داشته باشد، خب یکی از صحنه‌های اصلی فعالیت احزاب هم انتخابات است و اساس کار کارگزاران اینگونه است و چنانچه زمینه‌ای برای آن‌ها (کارگزاران) فراهم شود، به صحنه آمده و فعالیت خواهند کرد.

نمازی افزود: ویژگی دوم کارگزاران که بارها آقای مرعشی هم اعلام کرده، این است که ما همیشه با اصلاح‌طلبان یا هر نهاد دیگری که تحت محوریت آقای خاتمی شکل بگیرد، هماهنگ می‌‌شویم و در عمل هم اثبات کرده‌ایم که تلاش می‌کنیم این هماهنگی را تقویت کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اصلاح طلبان کارگزاران سازندگی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عضو شورای مرکزی کارگزاران فعالیت احزاب اصلاح طلبان آقای خاتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۸۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!

اصلاح طلبان ساختاری در حالی به دنبال بهره گیری از مجلس دوازدهم می باشند که انتخابات مجلس را تحریم کردند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که استقبال گرم لاهور و کراچی از رئیس‌جمهور ایران، تتر به جای دلار در معاملات نفتی و بازی با آمار واردات خودرو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

اصلاح طلبان راهبرد خود برای فضای داخل مجس شورای اسلامی را مشخص کرده اند، بر اساس اخبار دریافتی اصلاح طلبان ضمن تاکید بر شکل گیری فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی و لزوم مدیریت بهینه آن، خارج از پارلمان تاکید کرده اند که هدف اصلی این جریان در مجلس باید تعمیق شکاف میان قالیباف و جبهه پایداری و حامیان دولت باشد.

روزنامه آرمان امروز درباره ترکیب مجلس آینده نوشته است:

با نزدیک شدن به روز برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گویا فضای انتخاباتی در داخل مجلس هم در حال گرم شدن است و چنان که از خبرهای پشت پرده و البته جلوی پرده می‌توان فهمید باید بگوییم شاخه‌های تندروی اصولگرا در حال افزایش تحرکات خود برای کنار زدن «محمدباقر قالیباف» هستند. بعد از اینکه خبرهای جلسه «حمید رسایی» با برخی از نمایندگان در رسانه‌ها منتشر شد روز گذشته نوبت به «مجتبی ذالنوری» بود، نایب رییس کنونی مجلس که تلاش دارد خود را در جمع نامزدها حفظ کند رسید تا انتقادهای تندی از نوع مدیریت مجلس بکند، هرچند در نطق خود اعلام کرد که در مورد فرد خاصی صحبت نمی‌کند ولی به‌خوبی مشخص بود که مخطالبش چه کسانی بود.

این روزنامه اصلاح‌طلب در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد:

او در این بین حتی مواردی در خصوص اصلاح روند فعالیت مجلس را هم مطرح کرد. که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. باتوجه به تحرکات شاخه‌های تندروی اصولگرا مانند شریان، پایداری و صبح ایران باید بگوییم که آنها پروژه عبور از قالیباف را پیش از شروع رقابت‌های ۱۱ اسفند آغاز کرده بودند. در روزی که رائفی‌پور در میتینگ انتخاباتی خود هدف را رقابت با قالیباف عنوان کرده بود. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که در بین ۵ گزینه مطرح شده تنها قالیباف است که از شاخه‌ غیر تندرو وارد میدان انتخابات ریاست مجلس خواهد شد.

روزنامه آرمان‌ملی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب است که علاقه خاصی به مدیریت مجلس آتی داشته و نیم‌نگاهی نیز به انتخاب رئیس بعدی دارد، این روزنامه می‌نویسد:

هر چه به روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم انتظارات برای تشکیل و آغاز به کار مجلس دوازدهم بیشتر می‌شود و گعده‌نشینی‌ها و دورهمی‌های منتخبان مجلس دوازدهم برای تاثیرگذاری بیشتر در مجلس آینده افزایش می‌یابد. البته در دور نخست که شاهد رقابت درون گروهی اصولگرایان با یکدیگر بودیم و قابل پیش‌بینی هم بود لیست امناء دست بالا را پیدا کرد و اکثریت نفرات راه یافته از تهران به مجلس از این لیست بودند. حال اینکه در دور دوم مجددا همه چیز طبق روال دور اول انجام خواهد شد و تمام کسانی‌که در دور اول حدنصاب ممکن آرا را به‌دست نیاورده بودند باهم به رقابت خواهند پرداخت. اما اینکه در دور دوم انتخابات چه میزان از واجدان شرایط بخواهند در انتخابات شرکت کنند خود محل سوال است.

اصلاح طلبان تاکید دارند تقویت موضع قالیباف در مجلس از اهداف اصلی این جریان می باشد اما نه به دلیل حمایت از شخص قالیباف بلکه بر اساس این راهبرد که قالیباف ضعیف شده نمی تواند نزاع و اختلاف در میان جبهه اصولگرایی را در داخل و خارج مجلس تامین کند.

به باور اصلاح طلبان تاکید بر حضور قالیباف در راس مجلس گرچه در فرایند مذاکره برای تامین سهم برای فراکسیون اصلاح طلبان و بازی در این مجلس موثر است اما به طور کلی ۲ راهبرد اصلی را هدف قرار می دهد؛ یکی تولید نزاع میان اصولگرایان و تعمیم آن به شکست یکدست سازیدومی مشغول سازی قالیباف، تولید مساله برای وی!

گفتنی است اصلاح طلبان به ویژه اصلاح طلبان ساختاری در حالی به دنبال بهره گیری از مجلس دوازدهم می باشند که مشارکت در انتخابات آن را تحریم و عملا مبارزه با حاکمیت را تجویز کرده بودند و حال با برنامه ریزی برای مجلس آینده علاوه بر به نمایش گذاشتن دورویی خود، از سوی دیگر اعتیاد این جریان به قدرت را نیز عیان می سازند.

اعتراف تلویحی یک روزنامه اصلاح‌طلب!

روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی، در سرمقاله‌ای بدون نام نویسنده، به موضوع توقیف نشریات زنجیره‌ای در ۲۴ سال پیش پرداخته است. در این یادداشت که مطابق ادبیات اصلاح‌طلبان، از آن اتفاق در اردیبهشت ۷۹ با عنوان توقیف فله‌ای نام برده شده، فضای رسانه‌ای کشور را دارای اختلال دانسته و دلیل آن را توقیف رسانه‌های زنجیره‌ای در سال ۷۹ دانسته است. در واقع به نظر می‌رسد هم‌میهن خواسته یک مشکل بزرگ را ناشی از آن توقیف بداند و گران فروشی کند!

هم‌میهن در سرمقاله خود آورده که «توقیف فله‌ای مطبوعات، نشان داد که زیان کوتاه مدت آن اقدام، در ابتدا متوجه اصلاح‌طلبان شد، ولی در میان‌مدت و بلندمدت نظام رسانه‌ای کشور که یکی از مهم‌ترین ارکان امنیت آن است، دچار چنان اختلالی شد که دیگر بعید است بتواند آن را جبران کند. وضعیت امروز رسانه‌های کشور در مقایسه باسال ۱۳۷۹ چگونه است؟ با قاطعیت می‌توان گفت که در سال ۱۳۷۹، مرجعیت رسانه‌ای کشور به‌طور کامل و بالای ۹۵ درصد در داخل کشور بود. مهمترین رسانه کشور صداوسیما بود، در کنار آن خبرگزاری‌های دارای مجوز، فعالیت گسترده‌ای می‌کردند. در مرحله سوم مطبوعات، به‌ویژه روزنامه‌ها حضور جدی داشتند که فضای اصلی آن در اختیار مطبوعات اصلاح‌طلب بود.»

در ادامه این مطلب آمده است که:

اکنون در چه وضعی قرار داریم؟ اثرگذاری صداوسیما در مقایسه با ماهواره‌های فارسی‌زبان بسیار ضعیف و در حاشیه قرار دارد. صداوسیما از حیث میزان بینندگان به‌شدت افت کرده و مهم‌تر از افت کمی، افت کیفی بهره‌مندان از این رسانه هستند که بیشتر شامل افراد سالمند، با تحصیلات پایین و افراد غیرشهرهای بزرگ و روستایی، که کم‌ترین اثرگذاری را در فضای عمومی و اجتماعی دارند!

سال ۷۹ تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نبود؛ منوتو هم نبود؛ اینترنشنال هم نبود. سال ۷۹ شبکه‌های اجتماعی نبود؛ پیام‌رسان‌های مجازی نبود؛ کانال تلگرامی و صفحات اینستا و توییتر نبود. چه مقایسه غلطی است که یک رسانه اتفاق ۲۴ سال قبل را بی‌توجه به رسانه‌های نوین و پیشرفت عجیب و غریب رسانه‌ای به فضای کنونی رسانه‌ای ربط بدهد؟

یک نکته قابل تأمل هم این میان وجود دارد. این ادعا که سال ۷۸، ۹۵ درصد مرجعیت رسانه در داخل بود یک معنای نهفته هم دارد و آن اینکه آشوب‌های تیر ۷۸ در اثر تحریک رسانه‌های داخلی و در واقع روزنامه‌های زنجیره‌ای آن زمان بود. چه آنکه به قول هم‌میهن کسی توجهی به رسانه‌های خارج از ایران نداشت؛ و این امر تأیید ادعای نظام است که «بعضی از این مطبوعاتی که امروز هستند، پایگاه‌های دشمن‌اند؛ همان کاری را می‌کنند که رادیو و تلویزیون‌های بی‌بی‌سی و امریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند بکنند.» آیا اصلاح‌طلبان مسئولیت این تشویش اذهان عمومی را می‌پذیرند؟

دیگر خبرها

  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: امنیت نیروگاه‌ها و مراکز هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است/ با عبور از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ظرفیت فعال در سایت‌های ۲ و ۳ سه نیروگاه اتمی بوشهر در مقایسه با پیش از آن ۱۲ برابر شده است
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود