Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@05:22:42 GMT

تحریم ها باعث افزایش گازهای گلخانه ای می شود

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۱۸۴۳۴

تحریم ها باعث افزایش گازهای گلخانه ای می شود

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، مستندنگاری از پلنگ موش تالابی در بویین زهرا، دستگیری ۵۷ شکارچی در اصفهان، معضلات زیست محیطی مجتمع دفع پسماند آرادکوه و تاثیر تحریم ها بر افزایش گازهای گلخانه ای را در بسته خبری زیست محیطی نخستین جمعه تابستان ۹۹ می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید شفیع موسوی مسئول بخش تحقیقات حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر تحریم‌های ایران حذف شوند، ما می‌توانیم تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به مقدار لازم کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان گرمای زمین ۱۵ درجه سانتی‌گراد است، اظهار کرد: افزایش و کاهش دمای زمین به واسطه دخالت طبیعت در کره به تعادل می‌رسد.

این مسئول حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه ما باید در مسیر توسعه انرژی‌های پاک قرار بگیریم، گفت: دانشگاه‌ها و صنایع ما باید بتوانند به طور خودساز مشکلات موجود در مسیر انرژی‌های پاک را برطرف کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به تحریم‌هایی که الان به کشور اعمال شده‌اند، کشورهای توسعه یافته نمی‌توانند برای تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای انتظار زیادی از ایران داشته باشند، چرا که بخشی از فعالیت‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای به استفاده بهینه از انرژی‌های پاک مربوط می‌شوند.

کلانتری: روی ارتقای استاندارد خودروها به یورو ۵ ایستاده‌ایم

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ما روی ارتقای استاندارد خودروها به یور و۵ ایستاده‌ایم، گفت: امسال فقط به حدود ۱۲۰۰ خودرو که در سال گذشته تولید شده ولی به دست متقاضی نرسیده بودند، مجوز عرضه دادیم. مابقی خودروهایی که می‌خواهند امسال تولید شوند باید استانداردهای یورو ۵ را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا در کشور دو مسئله کیفیت سوخت و خودروهای داخلی برای ما مهم است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت سوخت کشور نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و تقریباً بیش از ۷۵ درصد بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۱۵ درصد آن بر اساس استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود. در سال‌های گذشته حتی نمی‌توان گفت که استاندارد سوخت، یورو ۳ بود چرا که متوسط آلایندگی گوگرد در بنزین بیشتر از ۱۲۰PPM و متوسط آن در گازوئیل بیشتر از ۹۰۰PPM گزارش شده بود.

وی ادامه داد: اکنون گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل به زیر ۵۰PPMو ۱۵۰PPM رسیده و دولت به‌طور کلی برای بهبود کیفیت سوخت در کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

بین بد و بدتر گیر کرده‌ایم

کلانتری با اشاره به اینکه ما بین بد و بدتر گیر کرده‌ایم، گفت: خودروسازان می‌گویند که به دلیل تحریم‌ها امکان وارد کردن کاتالیست را ندارند. در این شرایط سازمان محیط زیست یا باید خودروسازی را تعطیل کند یا مجوز دهد که با استانداردهای قبلی خودروها تولید شوند. خودروسازان نمی‌توانند کاتالیست را در داخل تولید کنند چون باید موادی را وارد کنند که نمی‌توانند، در نتیجه سرهم‌بندی می‌کنند.

مجتمع دفع و پردازش آرادکوه از معضلات بزرگ شهرستان ری

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری ضمن بیان اینکه مجتمع دفع و پردازش پسماند آرادکوه از معضلات بزرگ این شهرستان است، گفت: این شهرستان معضلات زیادی در زمینه‌های آب، خاک، هوا و پسماند دارد که همه آن‌ها در اولویت قرار دارند و جزو معضلات مهم زیست محیطی شهرستان ری هستند.

زهره عبادتی درباره معضلات ناشی از فعالیت مجتمع آرادکوه برای شهرستان ری اظهار کرد: این مرکز در شهرستان ری قرار دارد و روزی حدود هفت هزار تن پسماند به آن وارد می‌شود همچنین حضور این مرکز باعث شده که واحدهای آلاینده‌ای مانند بازیافت غیرمجاز پسماند به‌صورت حاشیه‌ای در اطراف مرکز آرادکوه و در بخش‌های مختلف شهرستان بویژه بخش کهریزک شکل بگیرند که پسماندها را از طریق مرکز آرادکوه دریافت می‌کنند و باعث ایجاد آلودگی در خاک، آب و هوا می‌شوند.

وی ادامه داد: تعداد این واحدهای آلاینده بسیار زیاد است و ما نیز به عنوان اداره محیط زیست برخوردهای بسیار زیادی با این واحدها داشته‌ایم اما به‌دلیل اینکه این واحدها فرایند فعالیت بسیار ساده‌ای دارند، به‌راحتی جابه‌جا و در محل‌های جدید مستقر می‌شوند.

دستگیری ۵۷ متخلف شکار وصید در استان اصفهان

۵۷ متخلف شکار و صید در سه ماه گذشته در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده استان اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: از متخلفان یاد شده هشت قبضه سلاح مجاز، ۶ قبضه سلاح غیرمجاز، ۱۷ فشنگ ساچمه، ۱۵ تیر فشنگ گلوله‌ای، ۶ دستگاه دوربین چشمی، تور ماهیگیری، چاقو و سایر ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین به ۲۳ مورد صید غیر مجاز آبزیان، ۲۰ مورد شکار غیرمجاز پستانداران و هشت مورد بوته کنی در خوانسار رسیدگی و برخورد قانونی شد.

وی تعداد تخلف شکار و صید را در یک ماه گذشته را نیز ۲۶ مورد اعلام کرد و گفت: در این مدت ۹۰۷ اخطاریه زیست محیطی توسط یگان حفاظت محیط زیست صادر شده است.

مشاهده و ثبت پلنگ موش تالابی در بوئین زهرا

برای اولین بار در جنوب شرق بوئین زهرا یک قلاده جونده زرده بر در اطراف تالاب الله آباد مشاهده و ثبت شد.

زَرده بر با نام علم (Vormela peregusna)یا پلنگ موش، پستاندار کوچکی است از خانوادهٔ راسویان (Mustelidae)، زیرخانوادهٔ راسوئیان (Mustelinae) که این جانور در زیستگاه‌های بیابانی، نیمه‌بیابانی، مناطق استپی، بوته‌زارها و خارستان‌ها زندگی می‌کند، از مناطق کوهستانی پرهیز می‌کنند و در مزارع کشاورزی هم دیده شده‌اند.

منطقه محل سکونت این جانور در جنوب شرق اروپا، غرب آسیا و آسیای میانه است و شامل کشورهای، بلغارستان، رومانی، یوگسلاوی، گرجستان، ارمنستان، ترکیه، لبنان، اردن، فلسطین، صحرای سینای مصر، ایران، افغانستان، پاکستان، مغولستان، غرب و شمال چین، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان می‌شود.

احیای کامل دریاچه ارومیه نیاز به زمان دارد

فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه وسعت نگین آبی آذربایجان هم‌اکنون به سه هزار و ۱۴۸ کیلومتر مربع رسیده است، اظهار کرد: با توجه به کاهش چشم‌گیر بارش‌ها، وضعیت دریاچه ارومیه هم‌اکنون نسبت به سال‌های اخیر مساعد است اما باید توجه کرد که تلاش‌ها برای احیای نگین آبی آذربایجان طبق برنامه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۷۸ سانتی‌متر رسیده، افزود: با وجود افزایش چشمگیر تبخیر آب با آغاز فصل گرما، شاهد ثابت ماندن نسبی تراز این دریاچه نسبت به هفته‌های گذشته هستیم که نشانگر موفقیت در طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

سرخوش تصریح کرد: با وجود این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

وقوع آتش‌سوزی مجدد در عرصه‌های طبیعی محتمل است

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه امسال وقوع آتش‌سوزی باز هم در عرصه‌های طبیعی محتمل است، گفت: باید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی امکانات و تمهیدات لازم برای مهار آتش‌سوزی در حداقل زمان ممکن و سریع‌ترین زمان داشته باشیم تا بتوان از ظرفیت منابع طبیعی، دوستداران محیط‌زیست و تشکل‌های محیط‌زیستی و جوامع محلی در این حوزه استفاده کنیم.

سه آتش سوزی در یک روز در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: صبح روز سه شنبه سوم تیر در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان روستای دشت برم تنگ زرد آتش سوزی رخ داد که آتش زدن کاه و کلش منجر به آسیب رسیدن به درختان بلوط شد که با حضور به موقع اطفا حریق انجام شد.

وی افزود: دو مورد حریق دیگر در ارتفاعات روستای وارک (چشمه دهک) و ارتفاعات گرگنا رخ داد که با حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت محیط زیست فارس، منابع طبیعی، نیروی انتظامی، اهالی و دهیاری روستاهای بورنجان، پرک، کلانی، عبدویی، گرگنا و سازمان‌های مردم نهاد در ساعت ۲ بامداد مهار شد.

وی همچنین با توجه به سهل انگاری برخی از افراد هنگام مراجعه به طبیعت از شهروندان درخواست کرد در طبیعت از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته‌های خشک به ویژه در زمان وزش باد بپرهیزند.

کد خبر 430596

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گازهای گلخانه ای بنزین یورو4 عوامل آلودگی هوا تحریم های اقتصادی محيط زيست تنوع زیستی دریاچه ارومیه آتش سوزی جنگل شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گازهای گلخانه ای حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه شهرستان ری زیست محیطی آتش سوزی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۸۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواست تا بودجه ۲۰۰ میلیارد ریالی فنس کشی در جاده میامی- سبزوار را تعیین تکلیف کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه - طی نامه ای به مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی- نوشت: طابق مصوبه جلسه مشترک مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ مقرر شده بود که مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای فنس کشی در این جاده اختصاص یابد.

همچنین در این نامه اشاره شده است که با توجه به نظر سازمان راهدای مبنی بر انتقال این اعتبار به سازمان محیط زیست یا استانداری سمنان جهت انجام این پروژه همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در پایان این نامه آمده است: به دلیل رسانه ای شدن این موضوع و مطالبات مردمی و سمن‌ها به عنوان یکی از وعده‌های تحقق نشده آن وزارتخانه و این سازمان، لازم است این مساله در مدت زمان کوتاه تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگیری ۸۷ متخلف محیط زیست در قزوین
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نداریم
  • نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز
  • اولین گوساله گوزن زرد ایرانی سال جدید در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان
  • ثبت تصاویر دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال