Web Analytics Made Easy - Statcounter

     

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به بحران های اقتصادی کنونی کشور، گفت: چالش های اقتصادی به ویژه در چند سال اخیر بیش از پیش نقطه عطف گفتمان مردم و مسئولان نظام قرار گرفته است. ضرورت رفع این امر مهم باعث شد که مقام معظم رهبری در این سنوات نام هایی به عنوان آماج حرکت با محوریت اقتصاد جهت سوق دادن برنامه ها و راهبردهای همه مسئولان و نهادهای سه قوه به ویژه دستگاه اجرایی کشور به عنوان محور، تسهیل کننده و شتاب دهنده ی کنشگری اقتصادی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که در شرایط کنونی ذهن ها را درگیر کرده، موانع نیل کامل برای تحقق همه سونگرانه این مؤلفه حیاتی در طول این سال ها است. در این سال ها دستگاه ها و نهادهای گوناگون تلاش کرده اند تا در راستای نام سال گام هایی بردارند ولی درگیر مصداق "هر کسی از ظنّ خود شد یار من" در گوشه و کنار رخ داد. از این رو، بسنده کردن به آمارها و ارقام منجر شد تا هر مجموعه متولی بخشی از اقتصاد، گوی سبقت را از نظر آماری از مجوعه دیگر برباید.

وی گفت: درباره مقوله جهش تولید نیز برداشت های متفاوتی ممکن است روی دهد که باز ما را به مسیر تولید عادی و یا حتی در مواردی به رکود در تولید برگرداند. برای نمونه، ممکن است در بخش کشاورزی چنین اعلام شود که امسال در تولید سیب زمینی جهش چندین برابری داشتیم این پرسش به ذهن هر کارشناسی متبادر می شود که آیا این جهش باعث متضرر شدن کشاورزان شده است یا خیر؟ آیا ظرفیت و برنامه های صادراتی برای این محصول به طور قطعی تمهید شده و یا باید کشاورز با فروش به قیمت بسیار ناچیز و یا فاسدشدن این محصول در انبار مواجه شود؟

صالحی ادامه داد: در بخش صنعت، به عنوان مثال در تولید محصولات شرکت هپکو جهش رخ دهد ولی آن محصولات ممکن است در انبارها صرفاً ذخیره شوند و زمینه به جریان افتادن تولید آن مسدود شود. یعنی آنکه درون یک مخزن به اندازه ای میتوان به دریچه ورودی محصول ریخت که دریچه خروجی گنجایش دارد. پس آنچه که در زمینه محقق کردن شعار بنیادین جهش تولید مهم است، گزارش دریچه خروجی تولیدات، آن هم نه صرفاً بر اساس حجم ارزی کالاهای مبادله شده بلکه بنابر حجم وزنی تمامی کالاهای مبادلاتی مشتق شده از محصول تولیدی،  توسط هر دستگاه اجرایی است.

وی گفت: البته بایستی این نکته را یادآور شد که جهش تولید در برخی کالاها بستگی به آن دارد که با چه حالتی از دریچه خروجی اقتصاد گذر کند. جهش تولید در نفت خام و ارائه گزارش ارزی یا وزنی خام فروشی نفت چیزی جز بی ارزش کردن و هدر رفت سرمایه کشور و ذلالت همراه ندارد. چنین موارد مشابهی در فروش خام گیاهان دارویی، سنگ های معدنی و برخی صنایع دیگر صادق است.

وی افزود: اینکه مسئولی گزارش دهد که امسال در تولید مثلاً زعفران جهش داشتیم، گزارش بسیار نامبهم و مذموم به آمار است. باید دید که آیا اولاً این حجم از تولید باعث جهش در درآمد خانواده تولیدکننده شده است یا خیر؟ دوم آنکه آیا این جهش باعث جهش در خام فروشی این محصول شده است و یا در مشتقات دارویی این محصول با ارزش افزوده جهش اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با این حال، کمیسیون اقتصادی مجلس تلاش خود را در جهت رفع هر گونه موانع قانونی برای "جهش تولید جریان ساز" می نماید و امیدواریم که دستگاه ها و مجموعه های متولی از جهش تولید صرفاً انباره ای و یا با خروجی فاقد ارزش افزوده به سوی تولید جریان ساز روی آورند. قطعاً با جهش تولید جریان ساز میتوان امیدوار به وقوع جهش های چندگانه بعدی در تمامی ابعاد اقتصاد جامعه بود./

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۱۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) موافقت دولت با کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌های اساسی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • پرواز بلند تولیدگران سمنانی از روی موانع/ رکود پشت در گذاشته شد
  • (ویدئو) موافقت دولت با کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌های اساسی
  • کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی
  • مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا
  • گره‌گشایی ۱۶ بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل فارس
  • جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه ویژه دستگاه قضایی است
  • اجرایی شدن  بیش از 70 درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید
  • ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان