Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@04:40:20 GMT

کرونا با کسب و کارها چکار کرد؟

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۲۴۳۶۱

کرونا با کسب و کارها چکار کرد؟

خبرگزاری آریا - بررسی نمودارها نشان می‌دهد که در دوران شیوع کرونا، 13.1درصد کسب و کارهای فعال در حوزه صنعت و معدن حداقل یک نفر را استخدام کردند و 43.4درصد فعالان در حوزه کشاورزی حداقل یک نفر از نیروی کار خود را تعدیل کردند.
به گزارش خبرگزاری آریاو به نقل از ایرنا : ویروس کرونا به دلیل سرعت بالای انتشار در مدت زمان کمی اکثر کشورهای دنیا را درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه گیری این ویروس علاوه بر اینکه موجب مرگ بسیاری از مردم در دنیا شد و هزینه‌های سنگینی را در حوزه سلامت تحمیل کرد، فعالیت طیف گسترده‌ای از کسب و کارها را نیز با رکود مواجه کرده و پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای را برای کشورهای جهان به دنبال داشته است.
با توجه به اینکه شرط اصلی برای کنترل شیوع این ویروس، کاهش حداکثر تعاملات اجتماعی و ماندن در خانه است، بنابراین بسیاری از کسب و کارهای اقتصادی با تعطیلی و رکود مواجه شده‌اند.
مطابق پژوهشی که مرکز آمار انجام داده است 30 درصد از کسب و کارها در اسفند و فروردین ماه حداقل یک نفر از نیروی کار خود را تعدیل کرده‌اند و در اردیبهشت ماه که محدودیت‌ها برطرف و کسب و کارها فعالیت خود را شروع کردند هفت درصد بنگاه‌ها حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند.
بیشترین تعدیل نیرو مربوط به بخش کشاورزی است که در اسفند و فروردین 43.4 درصد بنگاه‌ها حداقل یک نفر تعدیل نیرو داشتند و در اردیبهشت ماه 34 درصد آنها حداقل یک نفر را اخراج کردند. کمترین تعدیل نیرو نیز مربوط به بخش صنعت و معدن است که در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا (اسفند و فروردین) 77.4 درصد و اردیبهشت ماه 88.4 درصد هیچ‌کدام از نیروی کار خود را تعدیل نکردند.
یکی از راهکارهایی که کسب و کارها در ایام شیوع بیماری در پیش گرفتند دورکاری بود. براساس این گزارش در دوره زمانی اسفند و فروردین، در 25 درصد از کل بخش‌های کسب وکار حداقل یک نفر دورکار بودند و در اردیبهشت 20 درصد موارد حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده‌ است.
مطابق پژوهش مرکز آمار دورکاری در صنعت و معدن کمتر از بخش‌های کشاورزی و خدمات بوده و در اسفند و فروردین ماه 69.4 درصد و در اردیبهشت ماه 79 درصد دورکاری نداشتند.
تصور به کارگیری نیروی کار جدید در دوران شیوع کرونا بعید و دور از ذهن است، اما براساس نتیجه پژوهش مرکز آمار در کل بخش‌های کسب و کار هشت درصد در اسفند و فروردین ماه، حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید به کار گرفته‌اند و در اردیبهشت ماه این میزان 3.3 درصد رشد داشته و 11.3 درصد حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید را استخدام کردند.
براساس این گزارش بخش صنعت و معدن در اردیبهشت ماه حداقل 13.1 درصد کسب و کارها حداقل یک نفر نیروی کار جدید استخدام کردند.
نتایج پژوهش مرکز آمار نشان می‌دهد که مهمترین مشکل کسب و کارها طی اسفند و فروردین ماه پرداخت حقوق و دستمزد، بازپرداخت وام‌ها و پرداخت اجاره بوده که به ترتیب 25، 21 و 21 درصد مشکلات کسب و کارها در این گروه‌ها بوده‌است.
در اردیبهشت ماه پرداخت حقوق و دستمزد مشکل اصلی فعالان اقتصادی بوده به گونه‌ای بنگاه‌ها اعلام کردند بعد از دو ماه از شیوع این بیکاری، پرداخت حقوق و دستمزد دغدغه اصلی آنها بوده و 29 درصد مشکلات را به خود اختصاص داده‌اند و بازپرداخت وام و پرداخت اجاره در این دوره مشکلات دیگر آنها بوده است.
در بخش‌های مختلف کسب و کارهای اقتصادی ترتیب اولویت مهمترین مشکلات ناشی از کرونا متفاوت بوده است و این فعالان راهکارهای متفاوتی را برای حل این مشکلات عنوان می‌کنند، 44 درصد معتقدند دریافت وام از بانک‌ها موثر است و 20 درصد دریافت وام از شرکت‌های مالی خرد یا افراد حقیقی را توصیه می‌کنند و 13 درصد دیگر نیز کاهش هزینه‌های عملیاتی را راهکار مناسب مشکلات عنوان کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اسفند و فروردین ماه اسفند و فروردین اردیبهشت ماه حداقل یک نفر صنعت و معدن کسب و کارها مرکز آمار نیروی کار کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۴۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال و پرسپولیس، خلاص!

  بخشی از سهام دو باشگاه در فرابورس عرضه شد و هواداران سهم خریدند اما قرار بود بخش عمده سهام دو باشگاه در بلوک‌های مختلف به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگتر برسد. تاخیری در اجرای پروژه به وجود آمد و سرانجام با فشارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا، دولت مجاب شد پروژه را نهایی کند. با توجه به مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، حرف کنفدراسیون این بود که نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای بگیرند یا دست کم یکی از آنها نمی‌تواند. چون دو باشگاه پرطرفدار هستند، وزارت ورزش از دولت خواست تا پروسه واگذاری را تسریع بخشد که مبادا فردا روزی از سوی هواداران یکی از دو تیم متهم به رنگی بودن یا تبعیض شوند. دو هفته پیش، سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، مأموریت واگذاری دو باشگاه را به کارگروه ویژه‌ای اعطا کرد. 
در نهایت و پس از چندین روز پیگیری روزانه و‌ مذاکره مستمر با مدیران عامل بانک‌ها، بانک مرکزی، معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد، وزیر نفت، صندوق بازنشستگی نفت، کارگروه سهام عدالت، تاپیکو، هیات مدیره خلیج‌فارس و... این نشست‌ها به نتیجه رسید. سه‌شنبه گذشته، سرانجام خبرگزاری‌های رسمی کشور بنا به اعلام دولت، از واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس و پرسپولیس به کنسرسیومی متشکل از ۶ بانک دادند. 
   
نامه رسمی
در روزی که(سه‌شنبه) نامه رسمی عرضه ۸۵ درصد از سهام دو تیم در فرابورس منتشر، خبر واگذاری ۴۰ درصدی پرسپولیس به بانک شهر و فروش سه سهم ۱۵ درصدی (در مجموع ۴۵درصد) به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت و واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس اعلام شد.
   
جزئیات واگذاری پرسپولیس
با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد ۸۵ درصد سهام پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی می‌رسد. جزئیات واگذاری هم به این شکل خواهد بود که بانک شهر ۳۰ درصد سهام پرسپولیس را می‌خرد و بانک‌های تجارت و ملت نیز هر کدام ۲۰ درصد و سه بانک صادرات، رفاه و اقتصاد نوین هم هر کدام ۵ درصد از سهام را در اختیار می‌گیرند. با این‌که بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دیروز گفت: «بانک‌ها نباید در فوتبال خرج کنند چون باعث می‌شود منابع مالی و تسهیلات به فعالیت‌های مولد کاهش یابد.» اما به نظر دولت این موضوع رو رفع و رجوع کرده. مجوز شورای پول و اعتبار مجوزهای لازم را صادر کرده و این ۶ بانک در سوم اردیبهشت در مزایده باشگاه پرسپولیس شرکت می‌کنند. 
   
جزئیات واگذاری استقلال
در طرف دیگر کنسرسیوم پتروشیمی‌های زیر مجموعه شرکت هلدینگ خلیج‌فارس صاحب ۸۵ درصد سهام استقلال خواهد شد. آنها قرار است در سوم اردیبهشت برای خرید سهام آبی‌ها پیشقدم شوند. البته ادمین صفحه رسمی این هلدینگ دیروز در پاسخ به یکی از هواداران استقلال نوشت: «تا چیزی نهایی نشود نمی‌توانیم با قطعیت درباره آن حرف بزنیم.» 
   
نقشه راه
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی وزارت ورزش و وزارت اقتصاد، ۲۶ فروردین ماه آگهی مزایده دو باشگاه منتشر شد. دیروز هم این بانک‌ها و شرکت‌ها مدارک خود را برای خرید دو باشگاه تحویل دادند. روز شنبه هفته آینده کارگروه تایید اهلیت و صلاحیت سازمان بازرسی تشکیل جلسه می‌دهد و درخواست‌ها بررسی خواهد شد. روز دوم اردیبهشت هم زمان نقص مدارک است و روز سوم اردیبهشت هم سرانجام مزایده برگزار می‌شود. در اولین اقدام دیروز سازمان خصوصی‌سازی پسوند ایران را از نام استقلال حذف کرد. درباره آینده مدیران دو باشگاه نیز شایعه تا دلتان بخواهد زیاد است. ازسویی می‌گویند خطیر مورد تایید برخی است تا بماند اما این موضوع قبل از واگذاری بودوحالا که بحث فروش به پتروشیمی خلیج‌فارس پیش آمده، منابع خبری می‌گویند او رفتنی است.درباره آینده کاری درویش هم دقیقا چنین خبرهایی به گوش می‌رسد.ابتدا بایدمنتظرماندودید آیا واگذاری قطعی می‌شود؟ 

واکنش وزارت ورزش
شروین اسبقیان، معاون وزیر ورزش درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس می‌گوید: «واگذاری سرخابی‌ها به صورت جدی در دست سازمان خصوصی‌سازی است. واگذاری آنها آرزوی هواداران دو تیم است. سوم اردیبهشت این واگذاری انجام و مشخص می‌شود هر یک به کجا واگذار می‌شوند. ما دنبال باشگاه‌داری نیستیم و فقط ناظر هستیم. وزیر اقتصاد می‌خواهد به فدراسیون‌ها کمک کند و موضوعی ندیدیم که در بحث مالیات مشکل باشد.»

دیگر خبرها

  • افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می‌شود
  • استقلال و پرسپولیس، خلاص!
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران قوت گرفت؟/ اعلام جزییات
  • افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود
  • قدرت خرید کارگران در پایین‌ترین میزان قرار گرفت
  • یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است
  • افزایش ۶ میلیون تومانی حقوق بازنشستگان با اعمال همسان‌سازی | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان از این ماه
  • دستمزد کارگران در سال جاری تغییر می کند؟
  • مزد روزانه کارگران به ۳ دلار رسید
  • مزد روزانه کارگران به ۳ دلار رسید/ ۱۹ ماه پس‌اندازِ کامل دستمزد برای خرید یک «پراید هاچبک»!