Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: آموزش فرد به فرد در حوزه استثنایی باید بیش از اینها تقویت شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، ابوالفضل سعیدی عضو هیأت علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در پاسخ به این پرسش که «ریشه نارضایتی‌هایی که در خانواده‌های دارای فرزند معلول وجود دارد، کجاست؟»، گفت: به نظر می‌رسد سیستم را به خوبی سازماندهی نکرده‌ایم و به روز نیستیم و همگام با دنیا پیش نمی‌رویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: واقعیات این است که همه گروه افراد با نیازهای ویژه خدمات آموزشی دریافت نمی‌کنند؛ به این دلیل که اصلا تعدادی از آنها را شناسایی نمی‌کنیم و ابزار شناسایی آن را در اختیار نداریم که کودکان دارای کمبود توجه و فزون جنبشی از این جمله‌اند؛ اینها شناسایی نمی‌شوند و بعد به مدرسه عادی می‌روند و برای معلم دردسر آفرین می‌شوند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر 5 تا 9 درصد و گاهی تا 20 درصد از میان کل دانش‌آموزان هم شناسایی می‌شوند؛ بین 15 تا 20 درصد جمعیت دانش‌آموزی دارای اختلالات هستند و یونیسف آمار 15 درصد را ذکر می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش کودکان استثنایی در ایام تعطیلی ناشی از کرونای مدارس، مطلوب بود یا خیر؟»، گفت: در جریان جزئیات آموزش نیستم، زیرا در بدنه اجرایی سازمان حضور ندارم؛ اما خبرهایی که می‌رسد نشان می‌دهد که خیر، آموزش‌ها مطلوب نبوده است. البته آموزش عمومی هم همین‌گونه بوده است و از قبل آمادگی وجود نداشت.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی صورت گرفت تا از طریق شبکه «شاد» یا آموزش‌های تلویزیونی اطلاعاتی را به دانش‌آموزان منتقل کنند؛ البته برای همه گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی ممکن نیست که بتوانند پای تلویزیون بنشینند و مطالب را بیاموزند و بسیار کم اتفاق می‌افتد. مثلا کودک کم‌توان ذهنی که شنوایی‌اش دچار مشکل است بیشتر علاقه‌مند به بازی کردن است و پای تلویزیون نمی‌نشیند؛ یکی از اشکالات ما این است که به خانواده‌ها آموزش نداده‌ایم.

سعیدی افزود: اگر جای مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودم از طریق برنامه‌های شبکه آموزش به خانواده‌ها می آموختم که چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر آموزش به اولیا را از شبکه آموزش آغاز می‌کردیم، آنها احساس امنیت و توانمندی بیشتری می‌کردند، اظهار کرد: تا کرونا رخ داد باید انجمن‌های استانی، مدیران و کارشناسان استان دور همدیگر جمع شده و کار را پیش می‌بردند.

وی درباره چگونگی بهبود آموزش به دانش‌آموزان استثنایی در شرایط کرونایی گفت: در برخی کشورها شورایی وجود دارد که مسؤول این امر است؛ اولیا در این شورا حضور دارند. اما در ایران هیچ وقت چنین سازوکاری برای دریافت نظرات و مشارکت اولیا نداشته‌ایم.

سعیدی افزود: آموزش فرد به فرد در حوزه استثنایی باید بیش از اینها تقویت شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که دنیا در مواجهه با آموزش و پرورش استثنایی چه تفاوت‌هایی با ما دارد؟»، گفت: فاصله و تفاوت با کشورهای پیشرفته جدی است؛ بعد از انقلاب دستاوردهای خوبی حاصل شده اما آن میزان که باید، پیش نرفتیم که به عدم وجود تخصص لازم و نادیده گرفته شدن این کودکان باز می‌گردد.

وی ادامه داد: ازآن سو در همه دنیا هزینه آموزش و پرورش ویژه نسبت به آموزش و پرورش عادی تا 10 برابر است.  

سعیدی با بیان اینکه یکی از اشکالات موجود این است که کارها و برنامه‌ها را ارزشیابی نمی‌کنیم، گفت: همیشه باید در کنار طرح‌هایی که تهیه می‌شوند، برنامه ارزشیابی هم تدوین شود؛ این امر باعث می‌شود متوجه میزان اثرگذاری اجرای طرح شویم.

وی تأکید کرد: باید در برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان به طور جدی تجدیدنظر شود؛ بسیاری مسائل از سنجش گرفته تا فارغ‌التحصیلی باید مورد توجه جدی تری قرار بگیرند. یکی از ضعف‌های موجود وجود یک رشته برای آموزش و پرورش استثنایی در دانشگاه فرهنگیان است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش کودکان دانش آموزان تلویزیون آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۵۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار معاون امور طلاب حوزه علمیه کشور و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید طلاب اثرگذار برای جامعه در حوزه‌های علمیه تربیت شود، اظهار کرد: باید قدرت تفکر و اندیشه را در تمامی مراکز آموزشی از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تقویت کنیم. 


وی با بیان اینکه طلاب خود باید در این زمینه نقش آفرین باشند، افزود: طلاب باید با اثرگذاری در مدارس در قالب طرح‌های مختلف، قدرت تدین، اندیشه و تفکر را در دانش آموزان تقویت کنند. 


آیت الله ناصری با اشاره به اینکه تولید علم، دغدغه رهبر معظم انقلاب است، عنوان کرد: اینکه مونتاژ کاری انجام شود، تولید علم اتفاق نمی‌افتد بلکه تولید علم، ساخت محصول از صفر تا صد با تفکر و اندیشه و استفاده از ابزار‌های داخلی است. 


نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه اگر دانش آموز و دانشجوی ما متفکر و خلاق بار بیاید، در آینده مدیرانی خلاق خواهیم داشت، یادآور شد: مدیری که در سیستم آموزشی سطحی نگرانه رشد کرده باشد، در دوران مدیریت خود با کوچکترین تلاطمی دچار بحران می‌شود و قدرت تصمیم گیری برای عبور از مشکلات ندارد. 


وی تصریح کرد: سیستم آموزشی که سطحی نگری را در کودکان ما نهادینه کرده، آنها را به جایی نمی‌رساند و همه از دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا طلاب باید آموزش‌های عمقی ببینند. 


آیت الله ناصری تاکید کرد: القاء تفکر، تدین و تعقل از مواردی است که طلاب باید در آن پیشتاز باشند و در این زمینه با دغدغه پیش بروند. 


وی اظهار کرد: اگر افراد جامعه تفکر و تعقل و تدین نداشته باشند، قدرت تشخیص حق از باطل را نخواهند داشت و در این صورت دشمن می‌تواند به هر شکلی که می‌خواهد بر کشور تسلط پیدا کند و با دروغ پردازی‌های خود، به اهدافش دست پیدا کند. 


امام جمعه یزد بر لزوم کار جدی در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: طلاب باید به این دانشگاه ورود کنند، زیرا دانشجویان این دانشگاه، معلمان جامعه هستند و اگر آموزش آنها صحیح باشد، آنگاه می‌توانند شاگردانی تربیت کنند که به واقع آینده ساز این کشور باشند. 


حجت الاسلام رفیعی، معاون امور طلاب حوزه علمیه کشور و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این دیدار به بیان آماری از طلاب متاهل، وضعیت سربازی طلاب، شرکت طلاب در جشنواره‌های ورزشی و فرهنگی، جذب طلاب در ارگان‌ها و ... پرداخت.

دیگر خبرها

  • سنجش ۱۶ هزار نونهال
  • لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم
  • دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان
  • لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه
  • حضور روحانیون در مدارس تیزهوشان برای تقویت اعتقادات نخبگان
  • سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ۱۶هزار نوآموز در چهارمحال و بختیاری
  • لزوم راه اندازی مرکز شوق زندگی در کرمان/ انسجام بخشی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان
  • جداسازی طیف اوتیسم از گروه کم توان ذهنی/متناسب سازی محتوای درسی برای دانش آموزان اوتیسم+فیلم
  • نشست شورای همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش هرمزگان
  • آموزش و پرورش به مشکلات معلمان مدارس استثنایی توجه کند