فرارو- مردی که امروز با صورت تراشیده و با لباس یک‌دست مشکی روبرویمان ایستاده و می‌خواند: «دیگه ورق برگشت، دیگه نمی‌شه عقب برگشت، این آشی بود که خودمون پختیم ولی هیچ خوب نشد اصلا مزه‌ش ...» همان غلام کویتی‌پور خودمان است. او امروز، رپ می‌خواند.

ایسنا نوشت: نام «غلامعلی کویتی‌پور» در ذهن بسیاری از ما با خاطرات سال‌های جنگ گره خورده است.

در سال ۱۳۵۹ وقتی جنگ شروع شد، کویتی‌پور هم مثل خیلی‌های دیگر به جبهه رفت. البته به جبهه نرفت؛ در جبهه ماند چون بچه‌محل سنگر و خاکریز بود؛ زاده خرمشهر. در جبهه هم کارش خواندن نبود؛ مربی آموزش نظامی بود اما هر وقت لازم بود برای رزمنده‌ها هم می‌خواند.

او کم‌کم تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین حماسه‌خوان‌های سال‌های جنگ شد؛ تا جایی که احمدعلی راغب - سازنده سرودهای انقلابی - درباره او می‌گوید: «در دوران دفاع مقدس کمتر موسیقی و سرودی به اندازه نوحه‌ها و مداحی افرادی چون کویتی‌پور و آهنگران تاثیرگذار بودند و مردم با شنیدن نغمه‌های این مداحان به شدت تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.» هنوز هم خیلی‌ها معتقدند که بعضی از رزمنده‌ها در آن سال‌ها با صدای کویتی‌پور و آهنگران و فخری «به خط زدند و سخت جنگیدند».

کویتی‌پور، «غریبانه»، «چنگ دل» و «دل‌پریشانم» را خوانده است اما هیچکدام از آثارش به پای «ممد نبودی ببینی» نمی‌رسد؛ قطعه‌ای که به مناسبت آزادی خرمشهر و به یاد همشهری قهرمانش شهید «محمد جهان‌آرا» خواند. قطعه‌ای که یکی از به‌یادماندنی‌ترین ملودی‌های موسیقی جنگ لقب گرفت و آهنگسازان بسیاری با الهام از آن برای جنگ موسیقی نوشتند.

شاید حتی همین الان که این سطور را می‌خوانید، قطعه «نغمه عشق است و آتش می‌زند» یا «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته» در ذهنتان مرور شود و چهره محزون کویتی‌پور با عینک و ریش سفید، جایی در پس ذهنتان نقش ببندد.

حالا اما چند روزی است که این حماسه‌خوان قدیمی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. انگار کویتی‌پور آمده تا از تصویر جدید خود رونمایی کند. اما این بار نه از «غربت یاران» می‌خواند، نه با محمد جهان‌آرا درد دل دارد. او این‌بار معترض و گله‌مند است و آشکارا رپ می‌خواند.

اتفاق دیگر، همخوانی او با یک دختر ۱۳ ساله به نام «پریچهر» است؛ دختری که بتازگی کار خوانندگی را شروع کرده و حالا با حواشی این روزها بیشتر از همیشه شنیده شده است. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند او دختر غلام کویتی‌پور است اما این‌طور نیست و او حتی در ضبط استودیویی این قطعه نیز حضور ندارد و کویتی‌پور با یک صدای ضبط‌شده همراهی می‌کند.

این قطعه به مناسبت روز دختر منتشر شد و از همان لحظات اول انتشار واکنش‌های متعددی در پی داشت. از تندترین واکنش‌ها و نگاه‌های سخت انتقادی تا دیدگاه حمایت‌گرانه. مثلا میثم مطیعی - مداح جوان - در توییتی نوشت: «وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجه‌اش می‌شود همین غلام کویتی‌پور که با دختری هم‌ترانه شود. مراقب پدیده مداحان عشق استودیو باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنت‌های دینی و میراث معنوی ما وارد می‌کنند.»

یک نفر دیگر هم نوشته: «آقای کویتی پور! چقدر گرفتی خودت را رسوا کنی؟»

دیگری نوشته است: «غلام خان! واقعا یاران چه غریبند وقتی تو همنشین پریچهر نازنینت می‌شوی.»

با این حال افرادی هم بوده‌اند که از حرکت جدید کویتی‌پور استقبال کرده‌اند.

اما او خودش عادی‌تر از سایرین با ماجرا برخورد می‌کند: «ما در استودیو صدایمان را باز می‌کنیم و یک تبریک به دختر خودم و پریچهر خانم نازنین گفتم. از صبح که بیدار شدم از خبرگزاری‌های مختلف داخلی و خارجی تماس برای مصاحبه داشتم. من آدم رویی هستم و چیز پنهانی ندارم. متاسفانه اصحاب رسانه و افرادی که من را و نگاه من را و دیدگاه هنری من را نمی‌شناسند به این مسائل جهت می‌دهند.»

کویتی‌پور در ادامه با تایید این موضوع که پریچهر دخترش نیست، درباره این خواننده نوجوان ۱۳ ساله گفته است: «ایشان در استودیو حضور نداشتند و من مقداری از کار ایشان را شنیدم و پیشنهاد شد من این قطعه را دنبال کنم و تمرینی خواندیم. من تا بحال از خودم حتی لایو هم نگذاشته‌ام.»

آدم‌ها تغییر می‌کنند. جهان هم هر روز تغییر می‌کند. کویتی‌پور هم یکی از ما آدم‌های همین جهان است که حق دارد بخواند، حرف بزند، انتقاد کند، انتخاب کند و تغییر کند. او خودش می‌گوید «من مداح نیستم؛ حماسه‌خوانم». اما به هر حال لابد اتفاقی افتاده است که غلام کویتی‌پور در ۶۲ سالگی از حماسه‌خوانی عبور کرده و امروز می‌گوید: «وقتشه خودمو رسوا کنم.»

واکنش میثم مطیعی به کویتی‌پور بابت همخوانی

میثم مطیعی، مداح معروف به همخوانی غلام کویتی‌پور، مداح قدیمی با دختر ۱۳ساله که به مناسبت روزدختر منتشر شده است واکنش تندی نشان داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی توضیحات کویتی‌پور درباره همخوانی با یک دختر سیزده ساله زندگینامه: غلام کویتی‌پور

غلامعلی کویتی‌پور در سال ۱۳۳۷ در خرمشهر به دنیا آمد. پدرش خرمشهری و مادرش اهل آبادان بود.

از سال اول راهنمائی در کاخ جوانان در شاخه موسیقی و خواندن فعالیت کرد و به خاطر صدای خوبش از طرف دبیرستان به پیشاهنگی معرفی می‌شود. برادر بزرگتر او مشوق وی در موسیقی بوده است. در سال ۱۳۵۶ به خوانندگی مذهبی روی آورد و در ایام محرم در مراسم عزاداری می‌خواند.

بعد از دیپلم و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی شروع شد و کشور به خصوص شهر‌های مرزی درگیر جنگ شدند، غلام نیز عازم جبهه شد. در جبهه کارش خواندن نبود، مربی آموزش نظامی بود، اما هرگاه لازم بود برای رزمنده‌ها می‌خواند.

کویتی پور حماسه‌خوان جنگ و آوا‌های مذهبی در سال ۱۳۶۶ ازدواج می‌کند.

وی در این‌باره می‌گوید: «پس از صحبت‌های اولیه قرار شد خطبه عقدمان را حضرت امام (ره) بخواند، ولی این مستلزم ماه‌ها و شاید سال‌ها انتظار بود. تا اینکه در یک مراسم که داماد امام (ره) شرکت داشتند من این موضوع را مطرح کردم و وی به نوعی پارتی ما شد تا ما خدمت امام رسیدیم. خطبه عقد با مهریه ۵۰ هزار تومان در فضای معنوی خوانده شد. یادم هست که سید احمد آقا وکیل داماد بودند و امام هم وکیل عروس. آنجا آقای انصاری به امام گفتند آقای کویتی پور از حماسه سرا‌های جبهه‌ها هستند. امام (ره) که سرشان پایین بود به بنده نگاهی کردند و گفتند: خدا شما را حفظ کند».

کویتی‌پور از حماسه خوانان معروف در زمان جنگ ایران و عراق بود. از نوحه‌های معروف آن زمان می‌توان به «غریبانه»، «چنگ دل» و «دل پریشانم» اشاره کرد. همچنین وی به مناسبت آزادسازی خرمشهر نوحه حماسی معروف «ممد نبودی ببینی» را به یاد شهید محمد جهان آرا خواند که یکی از ماندنی‌ترین ملودی‌های موسیقی جنگ لقب گرفت و آهنگسازان بسیاری با تاسی به این قطعه برای جنگ موسیقی نوشتند. این ملودی از جمله ملودی‌های قدیمی این منطقه به شمار می‌رود.

کویتی پور درباره این ملودی و تاثیراتی که از حماسه خوانان و و خنیاگران و نوحه خوانان گذشته گرفته است در گفت وگویی با روزنامه جام جم گفته است: «در همان ۴ یا ۵ ملودی هم بیشتر از کار‌های دو نفر به نام‌های سعید منش و بخشو الهام و تاثیر گرفتم. دو سبک بود که قبل از انقلاب و در ایام محرم، در نوجوانی هر وقت می‌شنیدم تاثیر عجیبی روی من می‌گذاشت و همراه با یک احساس عشق و غم و اندوه غریبی بود. خواننده یکی از این سبک‌ها سعید منش بود که با صفای دل می‌خواند و عجیب لذت بخش بود. «مران یک دم ساربان/ اشتر ناقه زینب مانده اندر گل...»

و سبک دیگر مخصوص یک جنوبی بود به نام بخشو که معرف همه عزیزان هیاتی در سراسر کشور است و قبل از انقلاب فوت شد و هنوز سبکی پیدا نشده که بتواند جایگزین آن سبک جنوبی با آن صدای آسمانی باشد.

آقای بخشو بوشهری است و ملودی کارهایش بیشتر کلاسیک است. همین کار «ممد نبودی ببینی» الهامی است از یک ملودی بخشو «لیلا بگفتا‌ای شه لب تشنه کامم...» که در اصل مال بخشو هم نیست بلکه نسل به نسل، این ملودی چرخیده و به اسم نوا‌های مذهبی به امثال بخشو و بعد هم به ما رسیده» است.

کویتی پور تاکنون آلبوم‌هایی به نام‌های «غریبانه» و «غریبانه۲» و «خاموش» را ارائه کرده است. آلبوم «غریبانه۲» بدون هماهنگی او تنظیم و پخش و بعد از مدتی از بازار جمع‌آوری شد. به گفته کویتی‌پور او برای آلبوم «غریبانه ۲» قراردادی نداشت و تنها دو فطعه از این آلبوم با صدای او بود.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت fararu.com بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۸۴۲۷۳۰۱ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

تصویری ماندگار از سیروس گرجستانی در نقش شهریار

عکس| "ابی" ریش خود را پس از ۵۰ سال تراشید

تصاویر| این زن ۴۱ ساله، ۴۴ فرزند دارد

بخشنامه سازمان برنامه و بودجه به سود بازنشستگان

نقش بانوان در مدیریت پسا کرونا بررسی شد/ ظرفیت زنان استفاده شود

خبر بعدی:

جدیدترین ویدئو از فعالیت فضانوردان ایستگاه فضایی | نصب قطعات بزرگ آزمایشگاهی در فضا

دریافت 4 MB

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایسنا، در این ویدئو که توسط  آژانس فضایی اروپا  منتشر شد، باب بهنکن  (Bob Behnken) و  داگلاس هارلی (Douglas Hurley) در حال نصب یک بخش از یک آزمایشگاه فضایی به نام (EDR-2) در ایستگاه فضایی هستند که فرصت‌های بیشتری را برای انجام کارهای علمی در فضا فراهم می‌کند.

این وسیله با تهیه نور، ارتباط اطلاعات، سرمایش و تخلیه گازهای زائد سبب اجرایی کردن و پشتیبانی از آزمایشات می‌شود. قفسه‌هایی که اندازه آن‌ها استاندارد است و در تمام آزمایشگاه‌های ایستگاه فضایی وجود دارد، به اندازه یخچال‌های بزرگ هستند؛ ولی زمانی ‌که در ایستگاه فضایی استقرار می‌یابند، دستکاری در آن‌ها در شرایط بی‌وزنی برای فضانوردان راحت‌تر می‌شود.

سه آزمایشی که برای نصب در   EDR-2  برنامه‌ریزی شده است، شامل یک چاپگر سه‌بعدی، ابزاری برای بررسی مواد دارای دانه‌های ریز و امکاناتی برای انتقال گرما است.

کد خبر 527567 برچسب‌ها ایستگاه فضایی بین‌المللی فضاپیما - کاوشگر

دیگر خبرها

  • (ویدئو) عاقبت بوسیدن لاک‌پشت گازگیر!
  • وقتی اساسنامه کویت به جای ایران به فیفا ارسال شد (ویدیو)
  • افشاگری هوشنگ نصیرزاده از کلاه گذاشتن سر فیفا (ویدیو)
  • کوهفلد: بازی برگشت برای برمن، در حکم فینال است
  • دیوان کیفری بین المللی تحریم‌های آمریکا را اقدامی انتقام جویانه خواند
  • (ویدئو) دوچرخه‌ سواری زنان در تونس
  • «شیخ دیاباته» به تهران برگشت +عکس
  • جنجال دروازه‌بانان ماشین سازی تبریز بعد از معرفی مهاجری!
  • این ویدئو را ببینید تا وام کرونا را از دست ندهید
  • علی دهکردی با «آرزو» به تلویزیون برگشت
  • واکنش تند ستاره خبرساز به جنجال حکومتی بودن پرسپولیس + سند
  • یوفوهای درخشان عجیبی که مرد جوان را حیرت زده کرد!
  • «شیخ دیاباته» به تهران برگشت
  • شیخ دیاباته به تهران برگشت
  • فیلم| جنجال در شورای شهر یزد
  • سطح اختیارات شورا و شهرداری با مسئولیتشان همخوانی ندارد
  • اخشابی در «ما ایرانی‌ها» می‌خواند
  • جنجال عجیب حامد لک در باشگاه ماشین سازی
  • عطر محمد بن سلمان جنجال آفرین شد