Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@06:03:53 GMT

چه کسی باید قضاوت کند چه چیزی حقیقت دارد؟

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۲۹۰۶۹

چه کسی باید قضاوت کند چه چیزی حقیقت دارد؟

حزب آلترناتیو برای آلمان که موضعی مسلمان ستیز و مهاجر ستیز دارد، توانسته است تعداد اعضای خود را طی 7 سال گذشته به دو برابر برساند و این کار را عمدتا با پشتیبانی از کارزارهای آنلاینی انجام داده که مطالب نادرستی را انتشار می دهد، با عواطف رای دهندگان بازی می کند و به رسوایی هایی دامن می زند که قطب بندی های سیاسی را تشدید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: برداشت شماره یک از حقیقت: در سال 2019 یک جنبش مسالمت آمیز مدافع دمکراسی در هنگ کنگ موجبات شگفتی جهانیان را فراهم کرد. در اوج این اعتراضات حدود 2 میلیون هنگ کنگی در اعتراض به تصمیمی که از نظر آنها استقلال شهر محبوبشان را از بین می برد، در خیابان ها جمع شده بودند.
برداشت شماره دو از حقیقت: در سال 2019  معترضان خشونت پیشه طرفدار دمکراسی پنجره ها را شکستند، به ساختمان قانونگذاری هنگ کنگ هجوم بردند و بمب های بنزینی را منفجر کردند. این شورشیان که مورد حمایت نیروهای خارجی ضد چینی قرار داشتند، یک عنصر حاشیه ای رادیکال محسوب می شدند که در اوج این جنبش کمتر از 359 هزار تن را به خود جلب کرده بودند.
تداوم کشمکش ها بر سر آینده هنگ کنگ نه تنها بین پلیس و تظاهرکنندگان بر سر کنترل خیابان ها ادامه داشت بلکه در عرصه اینترنت و آنلاین نیز تداوم داشت، در حالی که پکن و معترضان هر کدام ادعا می کردند که روایت سیاسی را در کنترل خود دارند. در جهان دیجیتال نیز همیشه بیشتر از یک نسخه از «حقیقت» وجود دارد.
یوهانس هیلی کارشناس شبکه های اجتماعی ساکن برلین و نویسنده «تبلیغات شماره 4» کتابی که در مورد پوپولیسم آلمانی است می گوید: «هر کسی هر چیزی را منتشر می کند. ما هنوز هیچ کنترل کیفیتی در مورد این پدیده نداریم.»
نتیجه؟ سردرگمی گسترده درست در حالی که شبکه های اجتماعی  بیش از هر زمان دیگری سهم بزرگی از چرخه توجه جهانی را به خود جلب می کنند. به گفته استاتیستا که یک پورتال داده های کسب و کار اینترنتی است، طی سال گذشته بیش از نیمی از جمعیت جهان با مطلبی در اینترنت مواجه شده اند که باور کرده اند حقیقت دارد اما بعد متوجه نادرستی آن شده اند.
این مسئله اهمیت دارد؛ به این دلیل که برای مبارزه علیه ناهنجاری هایی چون تغییرات اقلیمی و فقر و در نهایت برای شکوفا کردن دمکراسی ها، وجود شهروندان آگاه یک ضرورت به شمار می رود. به گفته کارشناسان نشانه هایی وجود دارد که هنگام مواجهه با مطالب اینترنتی، هر چه می گذرد ما نسبت به اطلاعات نادرست، بصیرت و احتیاط بیشتری پیدا می کنیم. تعداد فزاینده ای از سازمان ها سواد رسانه ای و اهمیت منابع اطلاعاتی غیر حزبی را ترویج می کنند، در حالی که پلتفرم های شبکه های اجتماعی زیر فشار عمومی فزاینده ای برای زدودن اطلاعات نادرست خود هستند.
شرکت های رسانه های اجتماعی همچون فیس بوک و یوتیوپ، اجتماعاتی را در مقیاسی که تا همین یک دهه پیش تصورش را نمی شد کرد ایجاد و با هم مرتبط کرده اند. با این حال آنها اتاق های پژواکی از داده های نادرست را نیز تبلیغ کرده اند که  زیر سرانگشت مردم در سراسر جهان پخش می شود؛ همه گیری کووید19، اعتراضات دمکراسی خواهی هنگ کنگ و ظهور  راست افراطی در آلمان  تصاویر واضحی را از این وضع به دست می دهند.
اما چگونه می توانیم به طور جمعی بر این مشکل غلبه کنیم؟ چه کسی باید قضاوت کند که چه چیزی حقیقت دارد و آیا کسانی که دروغ می گویند به اندازه هر کس دیگری حق ابراز نظرات خودشان را در فضای اینترنت دارند؟ آیا این ایده که دولت ها باید بر محتوای اینترنت نظارت کنند در برابر این ایده که شرکت های سود محوری نظیر فیس بوک و توئیتر باید این نقش را بر عهده بگیرند پذیرش بیشتری دارد؟
آقای هیلی می گوید: «اکنون دروازه بانی باید توسط تک تک افراد انجام شود. ما به عنوان یک جامعه این کار را نیاموخته ایم. این کار به نسبت معرفی فناوری های جدید زمان بیشتری را می طلبد.»

ابعاد کووید19
شهروندان دیجیتال دوره آموزشی فشرده ای را درمورد کووید19  پشت سر گذرانده اند، در حالی که اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا به گستردگی انتشار یافته است.
هرجنبه از این همه گیری، از اینکه منشا این ویروس کجا بوده تا میزان مسری بودن آن مشمول نادرستی های اینترنتی شده است (عامدانه به دست یک دانشمند چینی رها شده؟ محرمانه توسط یک سرباز آمریکایی به چین برده شده؟)
جان کوک پژوهشگر دانشگاه جرج میسون در ویرجینیا که درمورد روایت های رسانه ای پیرامون تغییرات اقلیمی مطالعه می کند می گوید: «همه گیری ها  زمینه مساعدی را به دست افرادی می دهد که مستعد تئوری های توطئه قرار دارند، زیرا عدم قطعیت ها و ترس زیادی درمورد آنها وجود دارد. اما اطلاعات نادرست می تواند باعث مرگ افراد شود.»
خود پرزیدنت دونالد ترامپ یک منبع اشاعه اطلاعات نادرست بوده است و توئیت هایی در مورد پذیرش شیوه های اثبات نشده مبارزه با کووید19 را ارسال کرده است. اما وقتی که توئیتر در گامی بی سابقه نسبت به ادعاهای «اثبات نشده» رئیس جمهور درباره قابل اعتماد بودن آرای پستی هشدار داد و از دیگر توئیت های او نیز تحت عنوان «تقدیس خشونت» نام برد، وی به خشم آمد.

ایجاد یک حزب بر اساس اطلاعات نادرست
در آلمان این حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان است که  موفق ترین راهبرد شبکه های اجتماعی – کارزار اشاعه اطلاعات نادرست سیاسی- را در تاریخ اخیر  به اجرا گذاشته است. حزب آلترناتیو برای آلمان که موضعی مسلمان ستیز و مهاجر ستیز دارد، توانسته است تعداد اعضای خود را طی 7 سال گذشته به دو برابر برساند و این کار را عمدتا با پشتیبانی از کارزارهای آنلاینی انجام داده که  مطالب نادرستی را انتشار می دهد، با عواطف رای دهندگان بازی می کند و به رسوایی هایی دامن می زند که قطب بندی های سیاسی را تشدید می کنند.
این دقیقا همان نوع محتوایی است که معمولا الگوریتم های پلتفرم ها ترویج می کنند. تحقیقات نشان داده است جرح و تعدیل هایی که طی سال ها در الگوریتم های فیس بوک و یوتیوپ صورت گرفته – و برای افزایش «مشارکت» طراحی شده اند- نیز پست های تفرقه افکنانه ای را تقویت می کنند که به این خشم دامن می زنند. به گفته شرکت ردگیری شبکه های اجتماعی نیوزوایپ، در سال 2019 پست هایی که بیشتر از همه در فیس بوک به اشتراک گذاشته شده اند به قاچاق کودکان و سقط جنین ربط داشته اند.
در آلمان چند مسئله وجود داشته که به اندازه مهاجرت از نظر سیاسی تفرقه افکنانه بوده اند و حزب آلترناتیو برای آلمان از آنها بهره مند شده است. پست های شبکه های اجتماعی این حزب  تعداد مهاجرانی را که در پی پناهجویی در آلمان هستند تا یک میلیون نفر بیشتر اعلام کرده است. رهبران این حزب به غلط ادعا کرده اند که خارجی ها به نسبت آلمانی ها جرایم بیشتری مرتکب می شوند و با انتشار یک آگهی که زنی سفیدپوست را در محاصره چند مرد مسلمان به تصویر کشیده بود، به اروپا هشدار داده اند که  در حال تبدیل شدن به «اروپاعربی» است.
آقای هایلی می گوید که این حزب یک «جهان رسانه ای جایگزین» را خلق کرده است. آنها از رسانه های جریان اصلی مشروعیت زدایی می کنند و می کوشند هویت جمعی مشترکی را در میان طرفداران و مخاطبان خود به وجود آورند.» پست های فیس بوکی حزب آلترناتیو برای آلمان معمولا پنج بار بیشتر از پست های احزاب سنتی به اشتراک گذاشته می شوند و اکثریت ری توئیت های سیاسی به این حزب مرتبط می شود.
با این حال حزب آلترناتیو برای آلمان می گوید که رسانه های اجتماعی به این حزب اجازه می دهند تا رسانه های جریان اصلی را که «به شدت علیه آلترناتیو برای آلمان هستند و نسبت به آن رفتار غیرمنصفانه ای دارند» دور بزند. رونالد گلاسر سخنگوی اول این حزب در برلین شکایت می کند که :«برای رقبای ما این مسئله چندان مهم نیست. اگر آنها می خواهند  پیام را دریافت کنند با تلویزیون تماس بگیرند.»
آلترناتیو برای آلمان هم اکنون سومین حزب بزرگ در پارلمان آلمان است و قدرت شکل دهی به روایت سیاسی اصلی را دارد.

چه کسی تصمیم می گیرد؟
چه کسی باید مسئول نظارت بر محتوایی باشد که هر روزه بر نمایشگرهای ما نقش می بندند؟ اولین دوک وکیل و پژوهشگر حقوق رسانه ای در دانشگاه هاروارد می پرسد: «چه کسی تصمیم می گیرد که  چه چیزی یک عملیات انتشار اطلاعات است و چه چیزی دستکاری و دخل و تصرف انگیزشی؟»
در مورد هنگ کنگ توئیتر آگوست گذشته اعلام کرد که این شرکت دیگر به «رسانه های خبری تحت کنترل دولت» اجازه خریداری تبلیغات را نمی دهد. خانم دوک می گوید که فیس بوک و گوگل نیز  برخی پست ها، حساب های کاربری جعلی و لینک ها را حذف کرده اند، اما شفافیت ناچیزی را در این مورد ارائه داده اند که آنها چه می کنند.
این رویکرد چهل تکه یک چالش واقعی را به تصویر می کشد. به گفته خانم دوک در حال حاضر نظارت پلیسی بر محتوا، شرکت های «خصوصی و سود محور را ملزم می کند تا در مورد حق بیان مردم در سراسر جهان تصمیم بگیرند.» وی می افزاید: «این کار غیر قابل دفاع و غیر قابل پذیرش است.»
اما به نظر نمی رسد که مارک زاکربرگ موسس فیس بوک اشتیاقی برای بر عهده گرفتن این مسئولیت داشته باشد. او ماه گذشته در گفتگویی با شبکه سی ان بی سی گفت: «من فکر نمی کنم که فیس بوک یا پلتفرم های اینترنتی به طور کلی باید نقش داوران حقیقت را ایفا کنند.»
فیس بوک و یوتیوپ هزاران ناظر مستقل را برای مشاهده محتواهایی که برای بازبینی علامت می خورند و حذف پست های نامناسب استخدام کرده اند. ولی آقای زاکربرگ در مصاحبه خود با سی ان بی سی تایید می کند که کار این کنترل کنندگان حقیقت صرفا «یافتن و حذف بدترین موارد در میان بدترین موارد است.» او اکنون با یک شورش علنی در میان کارکنانی مواجه است که می خواهند فیس بوک کار بیشتری در این زمینه انجام دهد.
از سوی دیگر دعوت از دولت ها برای اینکه آنها نیز در قانونمند کردن محتوای بیان دخالت کنند، به گفته استفن موندز پژوهشگر ارتباطات دیجیتال در دانشگاه فنی دورتموند به معنای «راه رفتن روی یخ» است. وی هشدار می دهد: «اگر ما نهادهای دمکراتیک قدرتمندی نداشته باشیم، هر گونه تلاشی برای قانونمند کردن اشاعه اطلاعات غلط به معنای به مخاطره افتادن آزادی بیان است.»
نویسنده: لنورا چو  (Lenora Chu) گزارشگر کریستین ساینس مانیتور
منبع: https://b2n.ir/761834

انتهای پیام.

منبع: فارس

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی آلمان فیس بوک اینترنت حزب آلترناتیو برای آلمان شبکه های اجتماعی اطلاعات نادرست فیس بوک رسانه ای چه چیزی شده اند هنگ کنگ چه کسی پست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۹۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسر خداداد افشاریان در لیگ یک رکورددار شد!

پسر خداداد افشاریان در لیگ یک در اکثر هفته ها قضاوت کرده است.

طرفداری | تعداد قضاوت های پسر خداداد افشاریان در لیگ یک بسیار زیاد شده است.

در حالی که رقابت‌های لیگ دسته اول به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، شاهد حضور پوریا افشاریان، فرزند رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، در جمع سه داور برتر این مسابقات از نظر تعداد قضاوت هستیم. این موضوع حواشی را به همراه داشته، چرا که برخی معتقدند حضور فرزند رئیس کمیته داوران در این رده از فوتبال، شائبه‌ی اعمال نفوذ را به وجود می‌آورد.

بر اساس آمار، تا پایان هفته بیست‌وهشتم لیگ دسته اول، سه داور شامل ناصر جنگی، مسعود حقیقی و پوریا افشاریان با 7 قضاوت در صدر جدول قرار دارند. پوریا افشاریان علاوه بر قضاوت به عنوان داور وسط، در دو مسابقه نیز به عنوان داور چهارم حضور داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد 5 مورد از 9 قضاوت پوریا افشاریان به بازی‌های تیم‌های شیرازی اختصاص داشته است. 4 بازی مربوط به فجرسپاسی و 1 بازی نیز به شهر راز شیراز تعلق دارد.

همچنین 4 قضاوت او مربوط به تیم‌های تهرانی بوده و 3 بازی را در پایتخت سوت زده است. 3 بازی دیگر نیز طبق برنامه به تیم استقلال ملاثانی اختصاص داشت که در هفته بیست‌وهشتم به دلیل عدم آمادگی ورزشگاه، لغو شد.

حضور پوریا افشاریان در جمع برترین داوران لیگ دسته اول، با توجه به شغل پدرش، سوالات و ابهاماتی را به وجود آورده است. برخی معتقدند که این موضوع می‌تواند شائبه‌ی اعمال نفوذ و تبعیض را به همراه داشته باشد.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • پرسپولیس-آلومینیوم با یک داور تکراری
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!
  • جریان فیلمسازی مشکوک در خدمت صهیونیست‌ها
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • دعوا بر سر دستمال ارزشمند لیونل مسی!
  • یک ایرانی داور رسمی کنفدراسیون اسکواش آسیا شد
  • پسر خداداد افشاریان در لیگ یک رکورددار شد!
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!