Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل امور عشایری استان سمنان از عشایر این استان به عنوان ملی آگاه و با ویژگی‌های برجسته نام برد و گفت: عشایر استان در چهار شاخص و ویژگی مهم فراتر از میانگین‌های کشور هستند.

مراد خادم 7 تیرماه در جلسه شورای عشایری استان سمنان اظهار کرد: عشایر استان سمنان دارای چهار ویژگی منحصر به فرد هستند که این قشر را از عشایر دیگر استان‌های کشور برجسته می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: اولین ویژگی خاص عشایر استان سمنان سرانه سواد و دانش بالای عشایر استان است که این عدد در میانگین کشوری ۶۳ و این شاخص در استان سمنان ۷۲ درصد است .

مدیر کل امور عشایری استان اضافه کرد: دومین ویژگی خاص عشایر استان سرانه دام است، به نحوی که در میانگین کشوری سهم هر خانوار عشایری در کشور ۱۱۳ راس دام و در میان عشایر استان سمنان این عدد ۳۳۰ راس دام یعنی حدودا سه برابر میانگین کشور است.

خادم با اشاره به تنوع بالای محصولات لبنی عشایر در این استان افزود: ویژگی سوم عشایر استان سمنان تنوع تولیدات لبنی است که بنا بر اسناد و مستندات، عشایر استان سمنان بیش از ۳۲ محصول لبنی را از شیر تولید می‌کنند، در حالی که این عدد در میان دیگر عشایر ایران بسیار کمتر است .

وی تصریح کرد: چهارمین وجه تمایز عشایر استان سمنان به عشایر سایر استان‌های کشور طول مسیر ۱۴۰۰ کیلومتری کوچ بین ییلاق و قشلاق است که به‌عنوان طولانی ترین مسیرکوچ عشایر شناخته می‌شود.  

 مدیر کل امور عشایری استان با اشاره به برپایی شورای عشایر استان با حضور رئیس امور عشایری کشور و استاندار سمنان به مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: پیگیری مشکل مخابرات و ارتباطات عشایر توسط استاندار سمنان از طریق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، ارائه خدمات یکسان به عشایراستان سمنان، پیگیری جهت ابلاغ نتایج طرح‌های تفصیلی مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه ،تقویت پوشش بیمه ای عشایر استان سمنان ،محاسبه‌ی سهمیه آرد عشایر بر اساس تعداد واقعی عشایر و نه بر اساس آمار گذشته ،پیگیری تامین سوخت برای عشایر استان سمنان  و تامین اعتبار جهت تجهیز خانوارهای عشایری به پنل‌های خورشیدی توسط فرمانداران استان از مصوبات و دستاوردهای جلسه امروز برای عشایر این استان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عشاير سمنان استان سمنان عشایر استان سمنان عشایری استان امور عشایری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۹۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر

مدیر امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه خبر داد.

فرشید ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه و از شهرستان‌های جنوبی استان از جمله ورامین، پاکدشت، قرچک، پیشوا، ری و همچنین ملارد و شهریار شروع می‌شود، افزود: پس از عزیمت در مراتع میانبند در نهایت 15 خردادماه در مراتع ییلاقی شهرستان‌های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.     

وی افزود: امسال نیز هماهنگی خوبی با استانداری و سایردستگاه‌های مرتبط صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم و تأمین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، تأمین آب شرب بهداشتی و مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاههای مربوطه به عشایر است.

ذبیحی ادامه داد: همچنین با توزیع سیلندرگاز و استفاده از انرژی‌های سازگار با محیط زیست و سامانه‌های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه‌های عشایری در نظر گرفته شده و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می‌شود.      

 مدیر امور عشایر استان تهران تأکید کرد: همزمان با شروع کوچ عشایر تلاش داریم با همکاری فرمانداران و استانداری تهران جشن کوچ نیز در یکی از شهرستان‌های عشایر نشین برگزار کنیم که برنامه ریزی این جشن در حال انجام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • سیاه‌ چادر‌های عشایری همدان پذیرای مسافران نوروز ۱۴۰۳
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • خسارت سیل به ۵۰کیلومتر راه عشایری در پلدختر
  • خسارت سیل به ۳۰۰۰ کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد