Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@19:20:14 GMT

سه اثر ناملموس گیلان ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۰۱۰۵

سه اثر ناملموس گیلان ثبت ملی شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود حلاج‌پور افزود: این آثار ناملموس شامل آیین صبح عزا(صبح اذان)، مراسم گلاب‌گیری روستای گیلده و مهارت شال‌بافی ویسرود بوده که هر سه مربوط به شهرستان شفت است.

وی اظهار کرد: پرونده ۱۱ اثر ناملموس استان به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی تهیه و به دفتر ثبت آثار تاریخی–فرهنگی کشور ارسال شده بود که فعلا سه اثر از آنها به ثبت ملی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حلاج‌پور ادامه داد: تهیه پنیر سیاهمزگی شفت، روش سنتی معماری گیلان، فرآیند پخت سنتی اربادوشاب گیلان، مراسم گلابگیری روستای گیلده شفت، آیین صبح عزا (صبح اذان) شفت، فرآیند پخت سنتی کلوچه فومن، مراسم پره‌کشی، ساخت و نوازندگی تنبور تالشی، میراث دریایی استان گیلان، مهارت شالبافی ویسرود و چوب‌بازی حوزه فرهنگی البرز از جمله آثاری بودند که پرونده ثبتی آنها در معاونت میراث فرهنگی استان تهیه و به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر ثبت آثار تاریخی–فرهنگی کشور ارسال شد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان تصریح کرد: مراتب ثبت آثار مزبور پس از طی فرآیند اداری از سوی وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار گیلان در آینده‌ای نزدیک ابلاغ خواهد شد.

حلاج‌پور گفت: تا کنون ۷۱ اثر ناملموس استان در فهرست میراث آثار ملی جای گرفته است، بر اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی تاکید کرد.

کد خبر 525851 برچسب‌ها استان گیلان فرهنگ - میراث فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان فرهنگ میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

ترک‌های اصفهان، به میراث هم رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان