Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده مجلس با اشاره به نگرانی‌های صادرکنندگان درباره بازگشت ارزصادراتی زیر قیمت بازار و تأمین ارز در آینده با قیمت بالاتر پیشنهاداتی را مطرح و تأکید کرد که باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم ضمن اینکه دلار۴۲۰۰ را هم میتوان حذف کرد. - اخبار اقتصادی -

محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص لزوم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و تبعات عدم بازگشت ارزها با اشاره به اینکه شعار اقتصاد بدون نفت را می دهیم و همچنین موضوع اجرای اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی مطرح است، گفت: ‌اقتصاد بخش خصوصی و تقویت فعالیت ها در این بخش یک لوازمی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه بخش خصوصی نیز به منافع ملی کشور هم متعهد باشد دارای اهمیت است.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه لازمه تقویت بخش خصوصی و کاهش شرکت های خصولتی این است که بخش خصوصی نیز منافع ملی و کشور را ارجحیت بدهد افزود: یکی از این شاخصه ها ارجحیت قرار دادن منافع ملی این است که ارز حاصل از صادرات را دوباره به کشور برگردانیم و بگذاریم نیازهای ارزی کشور تامین شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه اظهارات رییس جمهور در خصوص لزوم اقدام جدی‌تر بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی، حرف درستی است افزود: اگر بخش خصوصی این کار را انجام ندهد، بار دیگر بخش دولتی ورود می کند و این موضوع با اصل 44 و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تناقض دارد.

وی درباره تبعات بازنگشتن ارزهای صادراتی به اقتصاد ایران، ‌بیان داشت: در صورت برنگشتن ارزهای صادراتی تناسبی بین عرضه و تقاضا پیش نمی آید و مسائلی پیش خواهد آمد. البته هم وقتی با بخش خصوصی صحبت می کنیم دلایلی دارند که بعضا درست است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: نکته اول اینکه قوانینی که در حوزه صادراتی داریم خیلی متغییر است یعنی صادرکننده امنیت ارزی به یک معنا ندارد. یعنی کالا را امروز با یک قانون وارد کرده است و زمانی که می خواهد ارز را برگرداند با یک قانون دیگر مواجه می شود.

سرپرست وزارت صمت: باید دنبال کسب دلار صنعتی باشیم / آمادگی بانک مرکزی ‌برای تامین ارز واردات مواد اولیهخودداری 100 تا 200 صادرکننده بزرگ از بازگرداندن 22 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشوراولتیماتوم بانک مرکزی به صادرکنندگان/ هرچه سریعتر ارز صادراتی را برگردانید؛ اسامی متخلفان را رسانه‌ای می‌کنیم


 

زنگنه خاطرنشان کرد:‌ نکته دوم اینکه بالاخره ما باید قبول کنیم که سرمایه گذار و بخش خصوصی به دنبال حداکثرسازی منافع خود و سود است و اینکه ما بیاییم مجبور کنیم که ارز را با قیمت پایین تر از قیمت بازار برگرداند،مشکلاتی را به همراه دارد البته زمانی این کار را انجام می دهد که اگر دوباره برای مواد اولیه ارز خواست بتواند به راحتی به نرخ زیر بازار از دولت ارز بگیرد.

به گفته وی، بسیاری از صادرکننده ها به دنبال حل مشکلات ارزی کشور با ورود ارز صادراتی هستند ولی از اینطرف هم نگرانند که در زمان نیاز نتوانند برای انجام واردات مواد اولیه مورد نیاز خود ارز داشته باشند.

این نماینده مجلس افزود: کاری که باید انجام دهیم اولا اینکه قوانین صادراتی باید بازه زمانی داشته باشد و دستکم یک سال تغییر نکنند و دوم اینکه بازارهای متعدد را به سمت تک نرخی ببریم و ارز 4200 تومان را به نظر من می توان حذف کرد و منابع را به سمت ارز نیمایی برد و بازار را نیز با ابزارهای مختلف کنترل کرد و برسیم به قیمتی که صادرکننده و عرضه کننده ارز بتواند در این بازار کار کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: ما در مجلس می‌خواهیم بر روی این موضوع کار کنیم و حتما از نظرات دوستان بانک مرکزی نیز استفاده خواهیم کرد و یک چیزی شبیه بورس ارز را دنبال می کنیم که البته یک پیشنهاد است و بازاری کاملا شفاف با بازارگردانی بانک مرکزی و قدرت بانک مرکزی مانند همه دنیا انجام شود و همه بیایند در آنجا ارز خود را عرضه و تامین کنند و سپس ارزهای خانگی نیز وارد این بازار خواهد شد.

 

انتهای پیام/

R1012123/P/S7,77,79/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بانک مرکزی قیمت ارز قیمت دلار

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بانک مرکزی قیمت ارز قیمت دلار بانک مرکزی قیمت ارز قیمت دلار ارزهای صادراتی نماینده مجلس بانک مرکزی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۰۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه (۳ اردیبهشت) در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانون‌گذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در تذکری با تاکید بر عدم ضرورت رسیدگی به این موضوع در ایام پایانی دوره فعلی مجلس گفت: این اقدام در شأن و اقتدار مجلس نیست و طرح مذکور باید در فرصتی مقتضی بررسی شود.

وی در تذکری به هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: قرار بود که موضوع مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را در مجلس بررسی کنیم؛ الان وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است همچنین برای موضوع واردات مواد اولیه، بانک مرکزی به تولیدکنندگان می‌گوید ارز ندارد؛ معلوم نیست که بانک مرکزی چه کار می‌کند؛ بانک مرکزی باید به مردم جواب دهد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی داده است، اما بانک مرکزی اصلا آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است. بانک مرکزی بگوید سیاست ثباتی که گفتند چیست؟ باید به این موضوعات اساسی بپردازیم نه اینکه یک موضوع اساسی قانون‌گذاری را طی دو هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستانمان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحثمان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع‌بندی مربوط به ارز را هفته بعد در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • توزیع رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است + فیلم
  • نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • بدری نماینده مجلس: وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود