Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-28@09:03:59 GMT

شعر پروین خوشنویسی شد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۱۵۳۳

به گزارش ایلنا، سیدعبدالمجید شریف زاده (رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه) با اعلام خبر اجرای تابلو نقاشی‎خط قاجاری با شعرپروین اعتصامی، گفت: نقاشی‌خط شیوه‌ای در نقاشی مدرن و خوشنویسی و ترکیبی از خطاطی و نقاشی است.

او افزود: خط‎نقاشی و نقاشی‌خط معاصر از دورۀ قاجار آغاز و در آثار هنرمندانی همچون اسماعیل جلایر، ملک محمد قزوینی، حسن زرین و علی سکاک‌باشی موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریف زاده تصریح کرد: به منظور حفظ و احیای نقاشی‌خط دورۀ قاجار و با عنایت به اهمیت و ضرورت شناخت آن برای هنر و هنرمند امروز، اجرای اثری اقتباس یافته از نقاشی‌خط آن دوره بر اساس شعری از پروین اعتصامی در دستور کار قرار گرفت.

این تابلوی نقاشی‌خط در ابعاد ۵۰ در ۸۰ سانتی‌متر به شیوۀ دورۀ قاجار با متنی از اشعار پروین اعتصامی؛ «ما را به رخت و چوب شبانی فریفته است این گرگ سال‌هاست که با گله آشناست» به اجرا درآمده است.

او در تشریح مراحل اجرای این اثر گفت: ابتدا خوشنویسی بیت اصلی انجام و سپس طراحی خط آن روی کاغذ اصلی منتقل شد و در نهایت طراحی نقوش داخل و ساخت وساز آن صورت پذیرفت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پروین اعتصامی نقاشی خط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۱۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی علی پروین در نقل و انتقالات زمستانی پرسپولیس!

آفتاب‌‌نیوز :

در دنیای مدرن امروزی تخصص‌ها به شکل حرفه‌ای در همه جا دنبال می‌شوند، در عرصه فرهنگ، ورزش، هنر، سیاست، اقتصاد و تمام جنبه‌های اجتماعی زندگی بشر مدرن این قانون وجود دارد و در هر تخصص و شغلی اصولی ثابت هست که باید رعایت شود. یکی از همین اصول ثابت حفظ و زنده نگه داشتن سنت‌های دیرینه است. روش‌هایی که پدران و گذشتگان ما بدون داشتن تحصیلات آکادمیک و از روی تجربه به درستی و صحت آن رسیده بودند و به شکل سنتی سینه به سینه منتقل و به دست ما رسیده است.

در کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته حفظ سنت‌های درست قدیمی جایگاهی رفیع دارد و می‌بینیم که دولت‌ها بودجه‌های کلانی برای زنده نگه داشتن این باور‌ها هزینه می‌کنند. البته که منظور از سنت‌های قدیمی، آن‌هایی است که کاملاً درست است. می‌گویند تجربه مادر علم است و در اینجا بحث ما خرافات یا لاطائلات نیست که به اسم سنت حکمرانی کنند. اما در کشور‌های در حال پیشرفت، چون هنوز تفکیکی میان باور‌های درست قدیمی و آن بخش خرافه و نادرست وجود ندارد، به شکلی نامنصفانه تمام سنت‌های قدیمی قربانی مدرنیته می‌شوند. به این ترتیب ما خودمان به دست خود خود را از داشتن اهرم‌های قدرتمندی محروم می‌کنیم.

اتفاقی که در همین ایام نوروز در فوتبال ایران افتاد بهترین مثال برای این ادعاست. در فوتبالی که به سمت حرفه‌ای شدن قدم برمی‌دارد و خیلی از روابط کهن و کلاسیک فوتبال آماتوری به بهانه این حرفه‌ای شدن قربانی شده‌اند، می‌بینیم که چطور هنوز می‌شود از همان سنت‌های قدیمی استفاده کرد. به این حرف‌های خرید تازه پرسپولیس در تعطیلات نیم فصل نگاه کنید؛ "آقای درویش از آقای پروین درخواست کردند برای تخفیف برای گرفتن رضایت نامه‌ام با مدیران باشگاه مس رفسنجان صحبت کنند که با تماس آقای پروین حدود ۵ میلیارد برای گرفتن رضایت نامه به باشگاه پرسپولیس تخفیف دادند. "

محمد خدابندلو هافبکی بود که با درخشش در پیکان مورد توجه پرسپولیس قرار گرفت. او با سابقه حضور در تیم‌های ملی رده پایه و تجربه دعوت به تیم ملی بزرگسالان، با توجه به سن کم مهره‌ای بود که می‌توانست تا یک دهه کمربند میانی پرسپولیس را محکم کند. اصرار پرسپولیسی‌ها در آن مقطع به بن‌بست خورد و خدابنده لو راهی گل گهر سیرجان شد. انتخابی که به زعم خیلی کارشناسان به ضرر این پدیده جوان بود و دیدیم که او در ابتدای این فصل راهش را به مس رفسنجان کج کرد و البته که او هم مثل هر جوانی حق تجربه کردن داشت و خیلی زود متوجه شد که در انتخاب اشتباه کرده است.

در نقل و انتقالات زمستانی خدابنده لو یکی از اهداف اصلی پرسپولیس بود چرا که میلاد سرلک باید برای خدمت سربازی به ملوان می‌رفت. در آن مقطع رفسنجانی‌ها تمایلی به از دست دادن پدیده خود نداشتند و رقمی برای رضایت‌نامه او درخواست کردند که با توجه به مشکلات مالی پرسپولیس قابل پرداخت برای درویش نبود. نزدیک بود این بار هم خدابنده لو نتواند به آرزوی همیشگی‌اش یعنی پوشیدن پیراهن پرسپولیس برسد و کیست که نداند در فوتبال اگر دل بازیکن با تیمی نباشد نه به خودش کمک می‌کند و نه به آن تیم! ماندن خدابنده لو در رفسنجان به نفع او و تیم مس نبود و اگر قرار بود صرفا از جنبه حرفه‌ای به فوتبال نگاه کنیم با آن مبلغ رضایت‌نامه این انتقال شدنی نبود.

اینجاست که یکی از آن سنت‌های قدیمی فوتبال یعنی ریش سفیدگری و احترام به بزرگتر به کمک پرسپولیس و بازیکن آمد. رضا درویش از طرف هواداران در تمام این فصل تحت فشار بود که نمی‌تواند بازیکنان مد نظر کادرفنی را جذب کند. او مشکل مالی داشت و نمی‌توانست آن رقم را کامل بپردازد. برای خود خدابنده لو هم ماندن در رفسنجان اولویت فوتبالش نبود و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، چه بسا روند پیشرفت او متوقف می‌شد. مثالی که در این فوتبال زیاد داشته‌ایم و ببینید که کمک یک پیشکسوت بدون داشتن هیچ سمت رسمی چطور می‌تواند این قدر به کار آید.

عملکرد علی پروین در این ماجرا باید سرلوحه سایر پیشکسوتان ما هم باشد. آن‌ها که عمری را در یک تیم گذرانده‌اند و حالا هیچ سمتی در آن تیم ندارند و به بهانه فوتبال حرفه‌ای خود را از تمام مسائل تیم کنار می‌کشند. کاری به این نداریم که پروین از سر رفاقت با درویش این کار را کرده یا به خاطر علاقه‌اش به پرسپولیس، مهم این است که او به ماجرا ورود کرده و تلاشش هم نتیجه داده است.

پیشکسوتان سایر تیم‌ها هم می‌توانند در بزنگاه‌های این چنینی از اعتبار خود برای تیم خود هزینه کنند و البته که مدیران و مربیان فعلی این تیم‌ها نیز باید احترام، قدر و جایگاه این پیشکسوتان را بدانند و خود فوتبال هم خیلی بیش از این‌ها از پتانسیل بزرگانش می‌تواند استفاده کند، یعنی در اوج حرفه‌ای‌گری لقب بگیرند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به خوشنویسی در کتاب‌های آموزشی
  • پیوند ناگسستنی نوروز با هویت ایرانی
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • عکس| ملاقات جالب یک پرسپولیسی با علی پروین در رامسر
  • نقش‌آفرینی علی پروین در نقل و انتقالات زمستانی پرسپولیس!
  • پیش فروش بلیت نمایش «اسب قاتلین» آغاز شد
  • (تصاویر) حمید رسایی خوشنویسی خود را به رخ کشید!
  • برخورد با رانندگان متخلف در طرح نوروزی پلیس
  • اوسمار بسیار جدی است/ پروین از مس ۵ میلیارد تخفیف گرفت
  • خدابنده لو: اوسمار بسیار جدی است/پروین از مس ۵ میلیارد تخفیف گرفت