Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، نتایج یکی از اولین کارآزمایی‌های تصادفی کنترل‌شده برای بررسی روزه به عنوان یک راه کمکی برای بهبود اثر بخشی شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان نشان می‌دهد روزه گرفتن یا پیروی از رژیم‌های کم کالری  می‌تواند نتیجه شیمی درمانی سرطان را بهبود بخشد و به طور بالقوه آسیب‌های سلولی مرتبط با شیمی درمانی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده (RCT) نوعی آزمایش علمی است که در کارآزمایی‌های بالینی بهترین نوع آزمایش به شمار می‌رود. در آزمایش تصادفی کنترل‌شده، مشارکت کنندگان در آزمایش به صورت تصادفی به حداقل دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول که تحت درمان مورد آزمایش قرار می‌گیرند و گروه دوم، گروه کنترل، که برای مقایسه به کار می‌روند.

این ایده که روزه به طور بالقوه می‌تواند اثر شیمی درمانی را بهبود بخشد جدید نیست. تحقیقات مشاهده‌ای و مطالعات وسیعی روی حیوانات نشان داده‌اند که روزه گرفتن یا پیروی از رژیم‌های غذایی کم کالری هر دو می‌توانند در محافظت از سلول‌های سالم در مقابل عوامل استرس زا مانند شیمی درمانی موثر باشند. با این حال تاکنون این روش در زمینه یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده کاملاً آزمایش نشده بود.

اولین آزمایش در سال ۲۰۱۴ انجام شد و در سال ۲۰۱۴ محققان "آزمایش بالینی ترمیم دیابت"(DIRECT ) آزمایشی را در همین باره انجام دادند و طی آن ۱۳۱ نفر را که تحت شیمی درمانی برای سرطان پستان غیر متاستاتیک قرار گرفته بودند مورد آزمایش قرار دادند.

نیمی از افراد به طور تصادفی از رژیم غذایی شبیه روزه(FMD) متشکل از برنامه غذایی گیاه‌خواری که در آن می‌بایست ۲۰۰ کالری در روز مصرف می‌کردند، پیروی کردند. این گروه سه روز قبل و یک روز بعد از هر چرخه شیمی درمانی این رژیم را دنبال کردند در حالی که گروه کنترل شده الگوهای غذایی طبیعی خود را ادامه می‌دادند. یافته‌های امیدوارکننده حاکی از آن بود که نتایج شیمی درمانی افراد گروه اول که از رژیم غذایی شبیه روزه پیروی می‌کردند در مقایسه با گروه دوم بهتر و مثبت تر بود و تومورهای بیشتری از بدن آنها کاسته شده بود.

پاسخ سمیت عمومی به شیمی درمانی بین دو گروه مشابه بود، اما آزمایشات آسیب شناسی نشان داد که افراد گروه اول که از رژیم غذایی شبیه روزه پیروی می‌کردند آسیب دی.ان.ای در گلبول‌های سفید آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود که این موضوع نشان می‌داد این رژیم غذایی تا حدودی در برابر آسیب سلولی ناشی از شیمی درمان محافظت می‌کند.

"جودیت کروپ"(Judith Kroep) سرطان شناس دانشگاه لیدن گفت: اگرچه این مطالعه یک گام مهم در مدیریت رژیم غذایی سرطان است و اثربخشی بالقوه در از بین رفتن سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهد اما تحقیقات بیشتری باید برای نشان دادن تاثیر رژیم غذایی شبیه روزه در نتیجه درمان سرطان می‌بایست انجام شود.

در حال حاضر یک کارآزمایی کنترل‌شده مشابه این مطالعه توسط محققان" دانشگاه کالیفرنیای جنوبی" در حال انجام است که امیدواریم نتایج آن در سال آینده منتشر شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Nature Communications "منتشر شد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: شیمی درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۱۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، کارآزمایی افراد چاق و پیش دیابتی که مقدار کالری روزانه یکسانی مصرف می‌کردند- با اینکه یک گروه از برنامه رژیم فستینگ پیروی می‌کردند و گروه دیگر آزادانه غذا می‌خوردند- هیچ تفاوتی در کاهش وزن یا سایر شاخص‌های سلامتی نشان نداد.

دکتر «نیسا ماروثور» سرپرست تیم تحقیق و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، نوشت: «مصرف بیشتر کالری‌ها در اوایل روز در طول مدت زمانی ۱۰ ساعته، وزن را بیشتر از مصرف آن‌ها در اواخر روز کاهش نداد.»

محققان خاطرنشان کردند که «شواهد نشان می‌دهد که وقتی بزرگسالان مبتلا به چاقی دوره غذا خوردن خود را به ۴ تا ۱۰ ساعت محدود می‌کنند، به طور طبیعی کالری دریافتی خود را حدود ۲۰۰ تا ۵۵۰ کالری در روز کاهش می‌دهند و طی ۲ تا ۱۲ ماه وزن کم می‌کنند.»

اما اگر افراد فقط کالری روزانه خود را به همان میزان کاهش دهند، بدون اینکه برنامه غذایی خود را تغییر دهند، چه؟

کارآزمایی جدید شامل ۴۱ فرد مبتلا به چاقی و پیش دیابت بود.

شرکت کنندگان به یکی از دو رژیم غذایی اختصاص داده شدند.

بیست و یک نفر از آن‌ها فقط بین ساعت‌های ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر غذا می‌خوردند و بیشتر کالری خود را قبل از ساعت ۱۳ مصرف می‌کردند.

۲۰ شرکت‌کننده دیگر با الگوی منظم‌تری غذا خوردند، در هر زمانی بین ساعت ۸ صبح تا نیمه‌شب غذا خوردند و بیشتر کالری‌های روزانه خود را بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر دریافت کردند.

نتیجه نهایی: محققان هاپکینز دریافتند که پس از ۱۲ هفته، تفاوت قابل توجهی در کاهش وزن بین دو گروه وجود نداشت.

افرادی که رژیم فستینگ داشتند به طور متوسط کمی بیش از ۲ کیلوگرم وزن از دست دادند، در حالی که افرادی که طبق برنامه منظم غذا می‌خوردند کمی بیشتر، حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن کم کردند.

تیم همچنین تفاوت معنی داری در تغییرات قند خون بین دو گروه مشاهده نکرد.

نتیجه گیری: افراد چاق و پیش دیابتی ممکن است با کاهش کالری روزانه بدون پیروی از رژیم غذایی فستینگ که کالری را به همان میزان کاهش می‌دهد، وزن شأن کاهش یابد.

کد خبر 6086953

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • جوجه یک روزه
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • چه کشور‌هایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • چه کشورهایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید