Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی فرهور، مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی در مشترک مدیران صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت تولید برق گفت: یکی از مسائل عمده در حوزه صنعت تولید برق، اعمال تحریم ها از سوی برخی کشورها است که این موضوع با افزایش تورم و ایجاد مشکل برای واحدهای صنعتی در تامین اقلام موردنیاز آن ها همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهور ادامه داد: استان قزوین از استان های صنعتی کشور است و با توجه به سالی که به نام جهش تولید نام گرفته است، برای تداوم تولید در واحدهای صنعتی آن، نیازمند برق پایدار با ولتاژ ثابت است.
او افزود: خوشبختانه استان قزوین با توجه به فعالیت نیروگاه شهید رجایی در آن، از ظرفیت بالایی در تولید انرژی الکتریکی برخوردار است. این درحالی است که علی رغم گذشت بیش از ۲۷سال از زمان بهره برداری واحدهای سیزده گانه آن، این نیروگاه با آمادگی تولید سالانه دوازده میلیارد کیلووات ساعت و در شرایط خاص تا سیزده و نیم میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی، همچنان بر مدار تولید قرار دارد و خدمت رسان شهروندان است.
این مقام مسئول به ظرفیت دانش و تخصص نیروهای فعال در این شرکت اشاره کرد بیان کرد: خوشبختانه  با حضور متخصصان با تجربه و نیروهای با انگیزه و جوان، توانایی بازسازی و تعمیر انواع قطعات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای نیروگاه را برای تداوم تولید برق پایدار، به دست آورده ایم و با تکیه بر این ظرفیت، همچنان به تولید انرژی الکتریکی می پردازیم.
فرهور در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگاری که به موضوع تاثیر نیروگاه بر آلایندگی شهرستان آبیک اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی، طراحی نیروگاه ها بنا به دستور دولت های وقت، براساس الگوی مصرف سوخت گاز طبیعی به عنوان سوخت اول و سپس سوخت مایع بوده است که هم اکنون نیز این سیاست، در حال اجرا بوده و در طراحی نیروگاه ها مورد توجه قرار می گیرد.
او افزود: تغییر سوخت مصرفی از گاز طبیعی به سوخت مایع، بر مبنای شرایط موجود، متفاوت است. در واقع به هنگام تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، خرابی تجهیزات خط انتقال گاز و یا در فصول سرد سال، به ناچار الگوی مصرف سوخت، از گاز به مایع تغییر می کند به گونه ای که سوخت دوم در واحدهای بخاری، مازوت و در واحدهای سیکل ترکیبی، گازوییل است.
فرهور در تشریح الگوی مصرف سوخت واحدهای نیروگاه بیان کرد: در سال گذشته، ۸۷ درصد از سوخت مصرفی واحدهای سیزده گانه، از نوع سوخت گاز طبیعی بود و تنها ۱۳درصد در این نیروگاه از سوخت مایع استفاده شده است. این درحالی است که با درنظر گرفتن ارزش تقریبا برابر حرارتی سوخت گاز با سوخت مازوت و از سوی دیگر با نگاه به تفاوت زیاد قیمت هر مترمکعب گاز با هر لیتر مازوت، می توان به قیمت تمام شده و زیان مالی استفاده از سوخت مازوت پی برد. بنابراین مصرف سوخت گاز طبیعی برای ما همواره در اولویت قرار دارد.
مدیرعامل نیروگاه در پاسخ به پرسش دیگری که به استفاده از سوخت مازوت در واحدها و دلیل عدم استفاده از سیستم های فیلتراسیون در دودکش نیروگاه اشاره کرد، گفت: ما برای مصرف سوخت، به ۸ نهاد و ارگان دولتی پاسخ گو هستیم. به طوری که اطلاعات مربوط به میزان و نوع سوخت مصرفی خود را برای شفاف سازی، در اختیار این نهادها قرار می دهیم.
فرهور ادامه داد: در نیروگاه شهید رجایی، فیلتر دودکش نداریم. در واقع هزینه خرید و استفاده از سیستم فیلتراسیون دودکش برای یک واحد ۲۵۰ مگاواتی مانند واحدهای بخاری این نیروگاه، ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که با احتساب ۴ واحد در این نیروگاه، هزینه استفاده از این نوع سیستم ها حدود ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارد.
او افزود: راه دیگر جداسازی سولفور از سوخت مازوت، نصب سیستم های فیلتراسیون در پالایشگاه ها است که حدود ۳ میلیارد دلار هزینه دارد. بنابراین راه حل نهایی برای این موضوع، استفاده از سوخت گاز طبیعی در نیروگاه ها و ذخیره سازی مازوت در مخازن برای مواقع اضطراری است.
افزایش آلودگی شهرستان آبیک و تاثیر نیروگاه بر آن، موضوع دیگری بود که فرهور در پاسخ به آن اظهار کرد: با انجام تحقیقات میدانی که سال گذشته انجام شد، مشخص گردید در زمان های استفاده از سوخت گاز طبیعی در نیروگاه، بازهم شاهد آلودگی این شهرستان بودیم. بنابراین منشا اصلی آلودگی شهرستان آبیک را باید در جای دیگری جست و جو کرد.
این مقام مسئول در این نشست، از شهروندان درخواست کرد با رعایت الگوی صحیح مصرف و کاهش ۱۰درصدی مصرف انرژی الکتریکی، مانع از خاموشی ها در فصل گرم سال شویم تا مردم عزیز، به ویژه افراد ساکن در مناطق گرمسیر بتوانند از نعمت برق، برخوردار باشند.

48

کد خبر 1403998

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان قزوین استفاده از سوخت انرژی الکتریکی سوخت گاز طبیعی سوخت مازوت مصرف سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه دوم سد شهید عباسپور به شبکه سراسری برق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر عامل سد و نیروگاه شهیدعباسپور گفت: با پایان یافتن تعمیرات اساسی و سالیانه واحد‌های ۵ و ۶ نیروگاه دوم سد شهید عباسپور به شبکه سراسری برق متصل شدند.

فرزاد جونعلی وند افزود: هدف از این تعمیرات علاوه بر انجام بازرسی‌ها و برطرف کردن نواقص اقدامات پیشگیرانه در جهت بالابردن ضریب اطمینان تولید واحد‌های نیروگاه جهت آمادگی واحد‌ها در پیک مصرف شبکه برق در تابستان آینده است.

وی افزود: همزمان با برنامه  تعمیرات سالیانه  طرح‌های  مهمی همچون  تعمیرات اساسی توربین و هدکاور واحد ۶، تعویض پیچ‌های هدکاور واحد ۶، برداشتن کاور پلیت روی رانر واحد ۶، تعمیر نیدل ولو‌های هیدرولیکی بای پاس شیرپروانه‌ای ریال  سرویس‌های ۴ واحد کلید‌های دیسکانکتور GCB و اورهال چمبر‌های SF۶ هر سه فاز واحد ۶ انجام شد.

مدیر عامل سد و نیروگاه شهیدعباسپور  ادامه داد: همچنین تعویض، نصب و راه اندازی دو دستگاه شیر ۱۰ اینچ مربوط به سامپ تخلیه آب‌های نشتی نیروگاه  و چهار دستگاه کنتور مدیریت شبکه  از دیگر اقدامات در اجرای تعمیرات اساسی در واحد‌های ۵ و ۶ نیروگاه سد شهید عباسپور است.

سد و نیروگاه شهید عباسپور با داشتن دو نیروگاه مجزا و ظرفیت تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های برق آبی کشور محسوب می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • گام بلند افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال جهش تولید
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق
  • اتصال واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه دوم سد شهید عباسپور به شبکه سراسری برق
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه های تولید پراکنده برق
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر از زبان معاون سازمان انرژی اتمی
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • خداحافظی طولانی کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان
  • تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • تولید ۸ میلیارد و ۳۸۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا