Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@15:13:23 GMT

7 بلایی که مصرف زیاد نمک سرتان می‌آورد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۶۱۲۲

7 بلایی که مصرف زیاد نمک سرتان می‌آورد

یک پاکت چیپس، یک تکه پیتزا، یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ شده و یک کاسه سوپ آماده، همگی غذاهایی هستند که اغلب افراد دوست دارند در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کنند؛ اما همه این غذاها یک چیز مشترک دارند: بله! همه آن‌ها پرنمک هستند.

 

به گزارش پول نیوز اگر از طرفداران غذاهای شور هستید، احتمالاً از اتفاقی که برای بدنتان رقم می‌زند، باخبر نیستید و به طور مرتب آن‌ها را مصرف می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته متخصصین قلب، در حالی که میزان ایده آل نمک مصرفی در روز برای بزرگسالان، نباید بیش از 1500 میلی‌گرم باشد، بسیاری از بزرگسالان در روز بیش از 2300 میلی‌گرم سدیم مصرف می‌نمایند.

بنابراین، حالا شما می‌دانید که مصرف بیش از اندازه نمک در طول روز، برای بدن عوارضی به دنبال خواهد داشت. ما در اینجا از اثرات جانبی مصرف غذاهای شور خواهیم گفت:

1. آب کمتری می‌نوشید
همه شما فکر می‌کنید که بعد از خوردن مواد غذایی شور فقط آب می‌نوشید، زیرا همیشه گفته می‌شود این دسته از مواد، باعث تشنگی می‌شود. اگرچه ممکن است این احساس درست باشد، اما خوردن بیش از حد مواد غذایی شور در درازمدت، می‌تواند موجب نوشیدن کمتر آب شود. این اتفاق چگونه می‌افتد؟ طبق یک بررسی طولانی‌مدت در مورد تعادل سدیم، که در آن شرکت‌کنندگان مرد بین سال‌های 2009 تا 2011 مورد بررسی قرار گرفتند، هرچه نمک بیشتری مصرف می‌کردند، آب کمتری می‌نوشیدند. گفته می‌شود این امر به این دلیل است که بدن آن‌ها در حال ذخیره، صرفه‌جویی و تولید آب بیشتری بود و برای این که بدن این کار را انجام دهد، فرد به انرژی و سوخت بیشتری نیاز دارد که از مواد غذایی دریافت می‌کند، بنابراین این می‌تواند منجر به پرخوری شود. یک شیب واقعاً لغزنده!

2. ممکن است وزنتان زیاد شود
اگر از خوردن غذاهای شور لذت می‌برید، به سمت بسته‌های پرکالری فروشگاه‌ها خواهید رفت. محققان دریافتند که مصرف نمک اضافی می‌تواند شما را به خوردن غذاهای چرب بیشتر، مشتاق کند.

3. احساس نفخ می‌کنید
مصرف هر روزه غذاهای شور می‌تواند منجر به ایجاد نفخ شود، زیرا بدن شما آب را حفظ می‌کند. یک مطالعه در ژورنال ژنتیک نشان داد نفخ در افرادی که رژیم غذایی با سدیم بالا میل می‌کنند در مقایسه با افرادی که رژیم کم‌سدیم مصرف می‌کنند بیشتر است. وقتی نفخ دارید، احساس ناراحتی می‌کنید و در برخی موارد ممکن است دچار درد شوید، پس مصرف وعده‌های شور فایده‌ای ندارد.

4. انگشتانتان متورم می‌شود
با خوردن غذاهای پرنمک، فقط نفخ شکم را احساس نمی‌کنید، بلکه اگر زیاد غذای شور مصرف می‌کنید انگشتان دست شما متورم می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم هنگامی که نمک زیادی در جریان خون وجود دارد، ممکن است بدنتان در صورتی که تمام سدیم اضافی از طریق ادرار و توسط کلیه‌ها دفع نشود، مایعات را حفظ کند. در این زمان است که احتباس آب و تورم در انگشتان شما اتفاق می‌افتد.

5. پوستتان جوش می‌زند
شواهد زیادی وجود دارد که این ایده را تأیید می‌کند که رژیم غذایی و آکنه تأثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند. یک مطالعه در این رابطه نشان داد که از 200 شرکت‌کننده، افراد دارای آکنه، در مقایسه با افراد بدون آکنه بیشتر از غذاهای شور مصرف می‌کردند.

6. به سردرد دچار می‌شوید
طبق یک مطالعه، از میان 400 نفر شرکت‌کننده، افرادی که غذاهایی با سدیم بالا می‌خوردند، یک‌سوم بیشتر از افرادی که غذاهای کم‌سدیم مصرف می‌کردند، سردرد داشتند. مطالعه دیگری این ادعا را نیز مورد تأیید قرار داد و دریافت که کاهش سدیم باعث کاهش سردرد در شرکت‌کنندگان می‌شود که همگی بیماران مسن و دارای فشارخون بالا بودند.

7. ممکن است فشارخونتان بالا برود
این، حقیقتاً خیلی پوشیده نیست، زیرا شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دریافت زیاد سدیم، با احتمال بیشتر ابتلا به فشارخون بالا همراه است. اگرچه این یک عارضه جانبی فوری پس از خوردن یک بسته چیپس نیست، اما اگر رژیم غذایی روزانه شما پر از غذاهای شور است، با گذشت زمان ممکن است به فشارخون بالا دچار شوید. البته این همه‌ی ماجرا نیست؛ سکته مغزی، نارسایی قلبی، سرطان معده و بیماری کلیوی نیز با مصرف بیش از حد سدیم مرتبط است. باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا شانس‌تان را برای ابتلا به هر کدام از این شرایط کاهش دهید، نه این که خطر را افزایش دهید، درست است؟

 

منبع: تبیان

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نمک فشارخون پول نیوز رژیم غذایی سردرد غذاهای شور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۶۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. این ویتامین برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب و سازگار سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است. به همین دلیل است که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به بیماری و عفونت، تخریب استخوان و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی سلامتی را افزایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در سراسر جهان، حدود ۱ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عواملی که خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند عبارتند از:

رنگ پوست، محل زندگی، توانایی بدن برای جذب ویتامین D، قرارگیری در معرض نور خورشید، شرایط پزشکی، وزن بدن.

مصرف بیش از حد و تصادفی ویتامین D تحت شرایط زیر پیش می‌آید:

خطاهای نسخه، استفاده نادرست از مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا و ...

افزایش مصرف ویتامین D چه عوارضی را به دنبال دارد؟

۱. افزایش سطح ویتامین D موجود در خون

سطوح ویتامین D بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است مضر باشد. در مواردی که افراد مگادوز (دوزهای بسیار بالا) مکمل‌های ویتامین D را برای مدت طولانی مصرف می‌کردند، علائم مسمومیت در سطوح خونی بسیار بالا گزارش شده است.

بیشتر موارد مسمومیت ویتامین D ناشی از دوز نامناسب مکمل و اشتباهات تجویزی است.

۲. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، کلسیم خون شما ممکن است به سطوحی برسد که علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هایپرکلسمی (کلسیم بالا) عبارتند از:

ناراحتی‌های گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی بی‌اشتهایی ادرار بیش از حد سنگ کلیه، آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه فشار خون بالا و ناهنجاری‌های قلبی کم‌آبی بدن

هایپرکلسمی معمولاً پس از مصرف مگادوز ویتامین D برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و نوعی تهدید برای سلامتی به شمار می‌آید.

۳. تغییر وضعیت روانی

هایپرکلسمی می‌تواند منجر به تغییر وضعیت روانی در افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین D شود. افراد مبتلا به هایپرکلسمیِ ناشی از مسمومیت ویتامین D معمولاً علائمی مانند گیجی، افسردگی و روان پریشی دارند. در موارد شدید، کما نیز گزارش شده است.

۴. عوارض کلیوی

در برخی موارد، مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. این به این دلیل است که داشتن ویتامین D بیش از حد در بدن می‌تواند منجر به سطوح بالای کلسیم شود که همین امر منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون (انباشت کلسیم) کلیه‌ها می‌گردد.

هایپرکلسمی همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق خونی کلیه و در نهایت افت عملکرد کلیه ‌شود.

منبع: healthline

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد