Web Analytics Made Easy - Statcounter

خیران و نیکوکاران استان سمنان امروز «آجر به آجر» با مسؤولان آموزشی همراه می‌شوند و دستان توانای مردم، آغازی برای جهش مدرسه‌سازی در استان شده است.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اجتماعی: آموزش و پرورش در استان سمنان نیاز مبرمی به فضاهای آموزشی جدید دارد و مسؤولیت عمده تأمین این فضاها بر عهده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان بوده و در سال‌های اخیر، تلاش‌های خوبی با همراهی خیران و نیکوکاران این استان اندیشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح تحولی «آجر به آجر» که این روزها در استان سمنان استارت آن زده شده، اقدامی برای جلب مشارکت مردم در ساخت‌وساز فضاهای آموزشی بوده و برنامه‌های اجرایی این طرح در کارگروه‌های مختلفی بررسی می‌شود.

در راستای اجرای برنامه آجر به آجر، لزوم مشارکت همگانی در مدرسه ساری بیش از پیش در جامعه احساس می‌شود و توافقنامه احداث مشارکتی فضاهای آموزشی، سالن‌های ورزشی و... در استان سمنان بسته می‌شود.

آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان سمنان این روزها با تلاش انجمن‌های خیران مدرسه‌ساز و گروه‌های مردمی به میدان آمده‌اند تا با جذب متمکنان و خیران خرد و جمع سپاری ساخت‌وساز فضاهای آموزشی در این راه تلاش کنند.

۲ هزار میلیارد ریال پول مدرسه‌سازی در راه سمنان

سعید هژبری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: شیوه‌نامه اجرایی جذب خیران در طرح آجر به آجر به‌گونه‌ای است که از ظرفیت تمام مشتاقان در ساخت‌وساز مدرسه به‌صورت خرد و کلان استفاده شود.

وی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه، افزون بر ۱۳۱ هزار دانش‌آموز در استان سمنان وجود دارد که اگر این دانش‌آموزان مبالغ بسیار اندکی را برای اجرای طرح آجر به آجر اهدا کنند، در کلان رقم قابل‌توجهی برای ساخت مدرسه به دست می‌آید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان ادامه داد: در این طرح، می‌توان از ظرفیت تمام اقشار جامعه به‌خصوص جامعه علمی، ورزشی، هنری، اجتماعی، فرهنگی و... برای ساخت مدرسه با حداقل اهدای وجه می‌توان استفاده کرد.

هژبری بیان کرد: در این طرح، پیش‌بینی شده است که به هر میزانی که خیران در امر مدرسه‌سازی کمک کنند، دولت سه برابر آن را به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در استان‌ها پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: استفاده از ظرفیت صاحبان واحدهای معدنی و صنعتی در اجرای طرح آجر به آجر در ساخت و نوسازی مدارس در استان بسیار تأثیرگذار است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان افزود: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، میزان اعتباری را که باید برای اجرای طرح آجر به آجر با کمک خیران در استان سمنان جمع‌آوری شود، ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده است که اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بالاتر از رقم مذکور و رقم ۵۰۰ میلیارد ریال را در نظر گرفته است.

هژبری افزود: با جذب ۵۰۰ میلیارد ریال، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دولت به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان پرداخت خواهد کرد که در مجموع دو هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح آجر به طرح برای ساخت، نوسازی و تجهیز مدارس استان اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ماه آینده، جشنواره‌ای با حضور شخصیت‌های ملی و استانی در تهران برای جلب مشارکت خیران در امر مدرسه‌سازی در استان سمنان برگزار خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: جلب نظر شخصیت‌های فاخر و ملی استان در ساخت مدرسه می‌تواند در ورود دیگر خیران در این امر خداپسندانه تأثیرگذار باشد.

هژبری اضافه کرد: تشکیل کارگروه استانی باهدف ایجاد سازوکارهای اجرای این طرح مهم با حضور استاندار سمنان و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در دستور کار است.

افزایش ۱۷۵ درصدی اعتبار نوسازی و تجهیز مدارس

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان هم در این ارتباط می‌گوید: همزمان با سفر هیأت دولت به استان سمنان، در سال‌های گذشته طرح‌های عمرانی و زیرساختی خوبی در حوزه آموزش و پرورش استان سمنان آغاز شده و در دست اجراست.

وی بیان کرد: در سال جاری و سال آینده بسیاری از این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: فرمانداری‌های استان سمنان از محل بودجه متوازن، اعتبارهای خوبی را برای ساخت، نوسازی و تجهیز مدارس در سال گذشته اختصاص دادند که انتظار می‌رود این روند برای سال جاری هم ادامه یابد.

وی بیان کرد: بر اساس آمار، در سال ۹۸ اعتبار نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در استان سمنان به نسبت مدت مشابه سال گذشته آن ۱۷۵ درصد افزایش یافته است.

ظرفیت خیران در راه مدرسه‌ساز

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان هم در این زمینه گفت: ظرفیت منابع انسانی غنی استان سمنان در بخش‌های علمی، هنری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ورزشی برای جلب نظر خیران مدرسه‌ساز نادیده گرفته نشود.

وی افزود: همایش‌هایی که با حضور خیران برگزار می‌شود، همواره منشأ خیروبرکت است و امیدواریم از ظرفیت منابع انسانی غنی استان برای حضور مشتاقانه در طرح‌های خیران مدرسه‌ساز استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: استان سمنان منابع انسانی شاخصی در کشور دارد و باید اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان برای شناسایی و برقراری ارتباط با این عزیزان اعلام آمادگی کند.

فخری با بیان اینکه خیران از جایگاه والایی در جامعه برخوردار هستند، گفت: تکریم این عزیزان همواره مورد توجه مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی اضافه کرد: بخشی از مدارس استان سمنان فرسوده و تخریبی است که باید با بهره‌گیری از ظرفیت خیران و همراهی دولت برای گره‌گشایی از این دغدغه اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان تصریح کرد: در صورت کمک ۵۰۰ میلیارد ریالی خیران در طرح آجر به آجر، دولت هم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان هزینه می‌کند که این رقم برای رفع مشکلات زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش قابل توجه است.

فخری با بیان اینکه هنر مدیران جذب خیران باشد،‌ ادامه داد: استفاده از ظرفیت خیران خرد برای مدرسه‌سازی رویکردی مهم برای نشر این اقدام خداپسندانه در جامعه است.

وی اضافه کرد: تمام مسؤولان و اقشار جامعه به‌نوعی به مدرسه و آموزش و پرورش مدیون هستند و باید تمامی مسئولان برای گره‌گشایی از مشکلات زیرساختی در این حوزه پای کار باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان افزود: بهره‌گیری از ظرفیت صاحبان صنایع و معادن استان برای مدرسه‌سازی در دستور کار باشد و به فرمانداران استان برای تخصیص اعتبار در امر مدرسه‌سازی دستورات لازم صادر خواهد شد.

فخری گفت: استانداری سمنان با تمام توان برای امر مدرسه‌سازی و رفع مشکلات زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش آمادگی دارد.

همه به میدان بیایند

بسته اجرایی و تحولی آجر به آجر با هدف استفاده از راهبرد جمع‌سپاری در گسترش مشارکت‌های مردمی در نوسازی مدارس اجرایی می‌شود و البته توجه به برش استانی برنامه‌های اجرایی این طرح و سهمیه تعهدات خیران مدرسه‌ساز باید مورد بررسی قرار گیرد.

جلب مشارکت‌های مردمی و اعتمادسازی بین خیران برای مدرسه‌سازی امروز یکی از مهم‌ترین اموری است که باید پیگیری شود.

اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با همکاری آموزش و پرورش استان طرح آجر به آجر را به‌منظور جمع‌آوری کمک‌های خرد خیران و عموم مردم در جهت مدرسه‌سازی به اجرا درمی‌آورد و مشارکت و همکاری همگانی در این راه بسیار موردنیاز است.

انتهای پیام/74003/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: سمنان آموزش آجر مدارس توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان آموزش و پرورش استان ۵۰۰ میلیارد ریال خیران مدرسه ساز اداره کل نوسازی امر مدرسه سازی استان سمنان طرح آجر به آجر فضاهای آموزشی مدیرکل نوسازی مدرسه سازی برای ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۶۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  محمدحسین عبداللهی روز سه شنبه در آیین افتتاح مدرسه دو کلاسه روستای شاهین قلعه در بخش مرکزی مشهد افزود: وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور با ۱۵۱ هزار دانش آموز در روستاهای بخش مرکزی و مناطق شهری ۲، ۳، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۲ در مناطق پیرامونی و حاشیه نشین کلانشهر مشهد خدمات آموزشی می دهد.

وی ادامه داد: از ۱۰ آبان ماه پارسال تا امروز، یعنی در مدت حدود ۶ ماه، ۲۷ مدرسه کوچک و بزرگ با ۲۱۸ کلاس درس با اعتبارات دولتی و کمک های خیران و با ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال هزینه ساخته شده است.

رئیس منطقه آموزش و پرورش تبادکان مشهد ضمن تجلیل از کمک خیران در ساخت مدارس اظهار کرد: همچنین یک استخر، سالن ورزشی و چند زمین چمن در آستانه افتتاح در منطقه تبادکان قرار دارند که به زودی این طرح های ورزشی نیز به بهره برداری می رسند.

فرماندار مشهد نیز در این مراسم گفت: در ساخت مدارس به خصوص در مناطق کم برخوردار، خیران به شکل گسترده پای کار آمده اند.

محسن داوری افزود: ممکن است در برخی موارد میزان کمک خیران برای ساخت یک مدرسه کم باشد اما این مساله دارای اهمیت نیست چرا که مهم برکت کمک های خیران است.

وی ادامه داد: ساخت مدارس خیر ساز با برکت است چرا که سرعت اجرای طرح در این گونه موارد بیشتر است و از طرفی مردم به واسطه اینکه مدرسه وقف و خیرساز است در مراقبت از آن توجه بیشتری می کنند.

 

 مطابق اعلام فرمانداری مشهد :

سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور ۵.۵ متر مربع، در خراسان رضوی ۴.۵ مترمربع و در حاشیه شهر مشهد و روستاهای اطراف این کلانشهر ۱.۲ مترمربع است.

با توجه به کمبود ۲ هزار کلاس درس در این شهرستان طرح ویژه ساخت مدرسه توسط خیران مورد حمایت قرار گرفته است و هر سه‌شنبه یک مدرسه در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

تبادکان نام دهستانی در بخش مرکزی شهرستان مشهد است و همچنین از حیث تقسیم بندی آموزش و پرورش به محدوده‌ای چهار هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال این شهرستان نیز اطلاق می‌شود، این منطقه وسیع از حیث سرانه های آموزشی نیازمند حمایت مسوولان و خیرین است.

تبادکان یک منطقه موزاییکی از نظر انواع گویشها، درآمد خانوار، مذهب و متنوع از نظر جمعیتی با بافت متراکم، بخشی از حاشیه کلانشهر مشهد نیز محسوب می‌شود که ۶۵ درصد دانش‌آموزان آن در زمره حاشیه‌نشینان هستند.

گرچه کم و بیش خیران و نیکوکاران تلاش ها و اقدام های موثری برای رفع این مشکلات داشته و دارند اما وسعت چهار هزار کیلومتر مربعی این منطقه و وجود بیش از ۱۴۰ هزار دانش آموز، که ۲۱ هزار نفر آنان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند و همگی از محرومیت و فقر رنج می برند، کار را برای اثربخشی چنین حمایت‌هایی سخت کرده است.

بخش مرکزی مشهد شامل ۲۲۰ روستا با افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل ۶ دهستان "تبادکان، توس، کارده، میان‌ولایت، کنه‌بیست و درزآب" است.

۱۲۸ روستا از این تعداد شامل برخی از روستاهای دهستان کنه‌بیست، در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند.

۳۵ درصد دیگر دانش‌آموزان تبادکان ساکن روستاهای این منطقه وسیع هستند به طوری که فاصله دورترین مدرسه تبادکان تا شهر مشهد ۱۲۰ کیلومتر است.

دانش‌آموزان این منطقه با وجود همه محرومیت ها تاکنون چندین عنوان برتر مسابقات جامع علمی کاربردی کشور، قرآنی، جشنواره خوارزمی و دیگر رقابتهای مشابه را کسب کرده‌اند.

حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز نیز در هفت هزار و ۵۰۰ واحد آموزشی شهرستان مشهد مشغول به تحصیل هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در قالب ۴۷ منطقه آموزش و پرورش دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • ۱۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه راهداری استان بوشهر تخصیص یافته است
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های آموزشی بوشهر
  • اعتبار توسعه راه‌های جنوب استان بوشهر تامین شد
  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است
  • کمک ۱۲ میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد