Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبر سیارمه با اشاره به مبلغ حق مسکن کارگران اظهار کرد: در سالهای گذشته رقم‌های کمی برای حق مسکن پیش‌بینی می‌شد و آن زمان استدلال این بود که برای تعیین این مبلغ شهرک‌های حاشیه‌ای در کلان شهرها را در نظر بگیرند و حداقل ۵۰ درصد میانگین هزینه اجاره بهای مسکن را به عنوان حق مسکن بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برخی از کارخانه‌ها در سالهای گذشته به فکر مسکن کارگران افتادند و برای کارگران خود در محل تولید واحدهای مسکونی احداث کردند تا از این طریق هم کارگران بدون دغدغه به محل کار برسند و هم هزینه های رفت و آمد آنها کاهش یابد. حتی مرخصی های سالیانه و یک وعده غذای گرم هم برای کارگران درنظر گرفته می‌شد و کارفرمایان تلاش می کردند تا هم بهره‌وری کارگاه را بالا ببرند و هم از دغدغه نیروهای کار خود بکاهند.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه حق مسکن باید حداقل ۵۰ درصد متوسط اجاره بهای مسکن را پوشش دهد، تاکید کرد: حقوق و دریافتی یک کارگر باید به قدری باشد که بتواند علاوه بر هزینه‌های معیشت ازعهده هزینه‌های مسکن و اجاره بها برآید.

سیارمه در ادامه با اشاره به ارسال مصوبه افزایش حق مسکن کارگران به هیات وزیران درباره زمان پرداخت آن اظهار کرد: آنچه که در سالهای گذشته در خصوص پرداخت حق مسکن لحاظ می شده از ابتدای سال بوده و تقریبا تمام مبالغی که به عنوان حق الزحمه یا دستمزد برای کارگران تعیین می‌شد همیشه از اول سال منظور می شد و اگر جلسات بررسی برای تصمیم‌گیری طول می کشید یا افزایش با تاخیر همراه بود باز هم از ابتدای سال در نظر می‌گرفتند و هیچگاه سابقه نداشته اگر مصوبه‌ای در بحث دستمزد یا حق مسکن در نیمه سال هم تصویب شود، پرداختش از اول همان سال نباشد.

وی با بیان اینکه حق مسکن به عنوان مزایا جزیی از حقوق کارگران به شمار می رود، ادامه داد: استدلال ما این است که همانطور که حقوق و دستمزد از ابتدای سال اعمال می‌شود مزایا هم بخشی از دستمزد به شمار می‌رود و باید همزمان با حقوق پرداخت شود؛ بنابر این حق مسکن یا آنچه که به اسم کمک هزینه مسکن یاد می شود اگر از تیرماه عملیاتی شود باید معوقات آن از ابتدای سال پرداخت شود.

به گفته این فعال حوزه کار سال گذشته برخی بنگاهها حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی را به کارگران پرداخت نکردند و زمانی که به نقدینگی رسیدند معوقات آن را به طور کامل به کارگران خود پرداخت کردند بنابر این اگر کارفرمایان با مشکل نقدینگی مواجه هستند یا معذوراتی دارند می‌توانند معوقات حق مسکن را در ماههای آینده به کارگران خود بپردازند هر چند که این قضیه بیشتر در مورد کارگران وابسته به دولت دیده می‌شود ولی بودجه دولت یکساله دیده شده و طبعا علاوه بر حقوق، مزایا هم در آن پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش، مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران که اخیرا از سوی وزیر کار به هیات وزیران پیشنهاد شده در هیات وزیران در دست بررسی است و در صورت تصویب از تیرماه در فیش حقوقی کارگران لحاظ خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اجاره بهای مسکن حقوق کارگران حق مسکن قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ابتدای سال مسکن کارگران حق مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۸۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ‌های عجیب رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران

آفتاب‌‌نیوز :

ابتدای امسال، پس‌از اعلام شعار سال توسط «مقام معظم رهبری» با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در سیاست‌های این وزارت‌خانه برای تحقق به وعده ساخت مسکن و شعار سال قطعاً از مردمی‌سازی بهره‌مند خواهیم شد.

سید ابراهیم رئیسی در مناظره انتخاباتی خود، ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال اول دولت سیزدهم را وعده داد که از همان ابتدا عده‌ای از کارشناسان اقتصادی تحقق چنین موضوعی را دور از واقعیت دانستند؛ این دولت در مسیر تحقق به این وعده با موانع بسیاری روبه شد.

دولت در سال گذشته تصمیم گرفت برای کنترل التهابات بازار و جلوگیری از افزایش نجومی قیمت‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌ای سیاست‌هایی را اجرا کند اما به مرور زمان با انتشار آمارها و بررسی‌های میدانی مشخص شد که این سیاست‌ها نمی‌تواند در بلندمدت مشکلات اقتصاد کلان کشور را رفع کند.

براساس این گزارش، یکی از شرط‌های تحقق شعار سال و وعده دولت، عرضه زمین به متقاضیان و مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن خواهد بود یا به عبارت دیگر تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در گرو مردمی‌سازی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره‌بها را، به ثبت رساند»؛ همچنین رکود تورمی در سال گذشته (۱۴۰۲) یکی از محورهای اصلی بود که بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم کرد.

طبق گفته کارشناسان مسکن، رکود معاملات مسکن در سال (۱۴۰۳) نیز ادامه‌دار خواهد بود؛ زیرا مولفه‌هایی که می‌تواند بازار را از رکود خارج کند مانند عرضه، کاهش قیمت مصالح ساختمانی و ثبات قیمت ارز، رخ نداده است.

همچنین براساس شرایط کنونی بازار مسکن، دولت تا کنون هیچ اقدام مؤثری برای تنظیم تورم مسکن و تورم اجاره برای «بازگشت قیمت‌ها به سطح معقول» انجام نداده است.

یک آپارتمان ۱۱۰ متری دوخوابه در منطقه ۱۶ محله نازی‌آباد تهران با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۲۰ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۴۰۳) و کلید نخورده است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۵ متری دوخوابه، ۵ ساخت در منطقه ۱۶ محله جوادیه تهران، نیازمند ۷۵۰ میلیون تومان سرمایه خواهید بود.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۶ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۶) متراژ ساختمان قیمت اجاره (تومان) قیمت رهن (تومان)
جوادیه ۹۰ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
باغ آذری. ترمینال جنوب ۱۰۷ _ ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
نازی‌آباد ۱۱۰ ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خزانه ۸۵ - ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
علی‌آباد ۸۲ _ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خزانه. فلکه چهارم ۸۵ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
یاخچی‌آباد ۷۹ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

باتوجه به وضعیت کنونی، مسکن برای مردم به رؤیا تبدیل شده است، این موضوع بیراه نیست؛ افزایش قیمت مسکن همراه با رکود تورمی در بازار مسکن عواقب بدتری در پی خواهد داشت؛ همچنین اگر مستأجران برای خرید مسکن تعلل کنند، قیمت مسکن همچنان در بازار روند صعودی خود را طی کرده که در مقابل منجر به دست‌نیافتنی شدن خانه می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • ۵۰درصد مالیات‌ ها را این افراد پرداخت می‌ کنند!
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟
  • اجاره داربست فلزی فوری با بیمه مسئولیت، فقط با یک تماس
  • خروجی تکلیف دولت در قانون جهش تولید مسکن، پایان انحصار مشاورین املاک و رایگان شدن عقد قرارداد اجاره
  • نرخ‌های عجیب رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران
  • 34 میلیون حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!
  • واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود