Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، براساس آمار منتشر شده، حدود ۱۰۰ هزار نفر بهره بردار و کارگر هر ساله برای پرورش زنبور و تولید عسل زحمت‌ها و سختی‌های بسیاری متحمل می‌شوند اما نداشتن پوشش بیمه‌ای مهم‌ترین مشکل این بخش از تولیدکنندگان کشور است، در بخش زنبورداری کشور، حدود ۴۰ هزار بهره‌بردار و ۶۰ هزار کارگر مشغول به کار بوده و بیش از ۱۱۰ هزار تن عسل تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پوشش بیمه‌، امید به زندگی را افزایش داده و تا حدودی آسودگی خیال را به دنبال دارد که زنبورداران از این امکان رفاهی بی‌نصیب هستند.

زنبورداری یکی از شغل‌های تعریف شده در مجموعه بخش کشاورزی است، تا یک دهه پیش، این شغل بصورت سنتی پیشه برخی روستاییان بود، اما در سالیان اخیر گروه بزرگی از مردم به صورت نوین و با صرف سرمایه‌های سنگین و با گرفتن پروانه بهره‌برداری از جهاد کشاورزی به این حرفه پرداخته‌اند.

به طور معمول در هر صنفی، افراد پس از گرفتن پروانه بهره‌برداری از امتیازهای آن صنف مانند بیمه هم برخوردار می‌شوند، اما زنبورداران منطقه شاهرود می‌گویند که از چند سال پیش پوشش بیمه برای زنبورداران در سطح کشور لغو شده است.

به گفته برخی زنبورداران شاهرودی که از جهاد کشاورزی هم پروانه بهره‌برداری دارند، نمی‌توانند  بیمه تامین اجتماعی شده و از امتیازهای آن مانند دفترچه بیمه برخوردار شوند. این افراد اعلام کرده‌اند، زنبورداری را به‌عنوان شغل و حرفه در سازمان تامین اجتماعی نمی‌پذیرند.

تامین اجتماعی زنبورداری را شغل نمی‌شناسد

یکی از زنبورداران شاهرود گفت: با وجود داشتن سابقه بیمه در شغلی دیگر، پس از اشتغال به زنبورداری از زیر پوشش بیمه خارج شده و اجازه پرداخت حق بیمه را هم نمی‌دهند. 

این زنبوردار که خواست نامش عنوان نشود افزود: به همین خاطر ناچار شده خود را شاغل در کارگاهی دیگر معرفی کرده و خود را بیمه کند.

وی ادامه داد: تلاش‌های بسیاری را برای بیمه شدن کردم اما هیچ یک موثر نبوده و ناچار شدم خود را راننده وانت بار معرفی و دردسرهای جمع‌آوری بارنامه و دیگر کاغذبازی‌های اداری را متحمل شوم .

اسماعیل حسینی دیگر زنبوردار شاهرودی هم گفت: سال‌ها قبل در کارگاه دیگری بیمه داشتم و اکنون حدود ۱۱ سال است که زنبوردارم اما تامین اجتماعی ادامه روند پرداخت حق بیمه در زنبورداری را نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: کشاورززاده‌ای که زنبورداری به نوعی در خانواده اش موروثی  است باید زنبورداری را کنار گذاشته و با مهاجرت به شهر شغل دیگری دست و پا کند.

هزینه‌های کمرشکن درمان با تعرفه آزاد برای زنبورداران

یکی دیگر از زنبورداران منطقه میامی هم گفت: کارگرانی که در این حرفه شاغل هستند، در معرض خطرات و بیماریهای زیادی هستند، و هر ساله هزینه‌های درمانی زیادی را می‌پردازند.

رحیم علی‌آبادی اضافه کرد: در روزهای گرم تابستان و نیز سرمای اوایل بهار، کارگران زنبورداری‌ها ناچار هستند کندوها را به مناطق معتدل و ییلاق‌ها منتقل کرده و روزها و شب‌های بسیاری را به مراقبت از زنبورها سپری کنند.

وی افزود : هزینه‌های درمانی کارگران بخش زنبورداری به صورت آزاد پرداخته می‌شود، از آنجا که بسیاری از این کارگران قادر به پرداخت این هزینه‌های سنگین نیستند، بیشتر اوقات از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و با درد خود می‌سازند.

مشکلات زنبورداران نیازمند تصمیم‌گیری کشوری است

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان سمنان با تایید مشکل بیمه زنبورداران از سال‌های گذشته، گفت: در سال ۱۳۸۲ ناگهان زنبورداری به دستور مدیرکل سازمان تامین اجتماعی  استان سمنان از بخش کشاورزی حذف شد و به ترتیب در استان‌های دیگر هم این اتفاق رخ داد.

عطاء‌الله باقرپور افزود: سال‌ها پیگیری موجب شد تا سازمان بیمه تامین اجتماعی روزنه‌های امید را به روی زنبورداران بگشاید، اما به دلایل نامعلوم این سازمان، زنبورداری را از چرخه بیمه بخش کشاورزی حذف کرد.

وی اظهار داشت: با این همه این قشر زحمتکش همچنان پیگیر موضوع از طریق مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند تا از مواهب بیمه برخوردار شوند.

باقرپور گفت: مدیریت اتحادیه زنبورداران استان سمنان بخش زیادی از وقت و توان خود را صرف پیگیری موضوع مهم بیمه می‌کند در حالی که مشکلات بسیاری وجود دارد که می بایست این وقت و توان صرف رفع آنها شود  .

وی ادامه داد: با وجود این که تلاش‌های بسیار انجام شده تاکنون موثر نبوده، اما همچنان پیگیری آن ادامه دارد، چون هزاران نفر از زحمتکشان بخش زنبورداری چشم انتظار تصمیم مسئولان امر هستند.

پارسال ۲۵۴ زنبوردار شاهرودی با ۲۵ هزار و ۶۹۰ کلونی زنبور عسل ۱۸۲هزار کیلو عسل تولید کردند.

از آنجا که آمار تولید عسل مهرماه هرسال اعلام می‌شود، هنوز آمار تولید امسال اعلام نگردیده، اما به دلیل سرمای شدید بهار و نیز مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا برای رفت و آمد زنبورداران به مناطق ییلاقی ایجاد کرد، کاهش شدید تولید عسل پیش بینی شده است.

شهرستان‌های شاهرود و میامی در شرق استان سمنان به خاطر داشتن مراتع و جنگل‌های گسترده یکی از مناطق مهم تولید عسل کشور هستند.

کد خبر 526129 برچسب‌ها استان سمنان كرونا در ايران بیمه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان كرونا در ايران بیمه تامین اجتماعی استان سمنان تولید عسل پوشش بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۰۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح طرح های صنعت برق و مخابرات در میامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  این طرح ها شامل افزایش ظرفیت پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت میامی با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان،  خط ۶۳ کیلوولت عباس آباد_ میامی با اعتبار ۱۴۴ میلیارد تومان و احداث پست سیار ۶۳ کیلو ولت عباس آباد با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان است .

همچنین با حضور وزیر ارتباطات احرای طرح  فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها در شهر میامی آغاز شد.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نهضت فیبر نوری در ۲۰۰ شهر کشور انجام شد خاطرنشان کرد: در پیش از دولت سیزدهم ۱۳ روستای استان سمنان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل بودند، اما اکنون این تعداد به ۳۹ روستا رسیده است.

زارع پور ادامه داد: کار ایجاد شبکه فیبر نوری در ۴۵۰ شهر انجام شده و در ۲۰۰ شهر به اتمام رسیده و هفت میلیون خانوار از نعمت آن برخوردار هستند.
وی بیان کرد: تلاش داریم امسال این میزان را ۲ برابر و تا پایان دولت کل کشور را به اتمام برسانیم.

دیگر خبرها

  • تراکتور، حسرت پیروزی در 1403
  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • افتتاح طرح های صنعت برق و مخابرات در میامی
  • پوشش فیبرنوری کشور به هفت میلیون خانوار رسید
  • وزیر ارتباطات وارد میامی شد/ ۲ طرح افتتاح می‌شود
  • وزیر ارتباطات به استان سمنان سفر می‌کند
  • بسکتبال NBA | سیکسرز همان آش و کاسه را مقابل هیت قرار داد
  • پنج طرح مصوب دور اول سفر رییس‌جمهور در میامی اجرا شد
  • برگزاری دوره آموزشی صنعت زنبورداری در همدان
  • هت‌تریک در برزخ | کهکشانی‌های فوتبال ایران و یک دهه حسرت