Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- باران سیل‌آسای ۱۲ فروردین ۹۸ منجر به طغیان رودخانه تلار شده که درپی آن علاوه‌ بر خسارت در بخش دامپروری و کشاورزی شاهد تخریب پل و چندین واحد مسکونی در سوادکوه بود و همچنان عده‌ای از خسارت‌دیدگان در بی‌خانمانی به‌سر می‌برند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، در حوادثی همچون سیل، مدیریت بحران به موقع و صحیح می‌تواند موجب تسریع روند جبران خسارت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیل ویرانگری که فروردین سال 98 نقاط مختلف استان را درگیر خسارت کرد، همچنان آثار مخرب آن در بحث مسکن در سوادکوه جبران نشده است.

باران سیل‌آسای 12 فروردین 98 منجر به طغیان رودخانه تلار شد که در پی آن با وقوع سیلی عظیم، علاوه ‌بر خسارت در بخش دامپروری، کشاورزی، شاهد تخریب پل و چندین واحد مسکونی در سوادکوه بوده‌ایم. جلسات و بازدیدهای پی‌درپی خروجی چندان قابل قبولی نداشت و همچنان عده‌ای از خسارت‌دیدگان در بی‌خانمانی به‌سر می‌برند.

اگر چه در همان روزهای نخست بحران، در سایر نقاط استان شاهد سرعت جبران خسارت و تحویل مسکن بوده‌ایم اما در سوادکوه وضع به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و موضوع مسکن تعدادی از سیل‌زدگان هنوز برطرف نشده است. با گذشت 15 ماه از حادثه وعده‌ها در پیچ ‌و خم‌های روندهای اداری می‌چرخند.

ویرانه‌ای که سرپناه ناامن شد 

چهار خانواده گت‌بابایی از جمله خسارت‌دیدگان مسکن سیل ابتدای سال 98 بوده‌اند که تنها به یک خانواده از آنها وعده مسکن داده شد که با گذشت بیش از یک سال تحویل نگرفته‌اند. یکی از اعضای این خانواده به خبرنگار تسنیم در سوادکوه گفت: پس از سیل خانواده پدرم و سه خانواده برادرانم، دچار خسارت شدند. پدر و مادرم مجبور شدند با وجود بیماری به روستا بروند. دو تن از برادرانم اجاره‌نشین شده‌اند و تنها یک برادرم قول مسکن مهر شیرگاه را داده بودند.

وقوع سیلاب در مناطقی از شهرستان بیله‌سوار؛ نیروهای هلال احمر به محل حادثه اعزام شدندوقوع سیل در مناطقی از شهرستان‌های گرمی و اصلاندوز؛ یک نفر در سیلاب غرق شداستان مازندران یک سال پس از سیل| وعده‌های‌ مسئولان برای جبران خسار‌ت سیلاب سوادکوه محقق نشد‌

نجمه گت‌بابایی با بیان اینکه بلاتکلیفی سبب شده مشکلاتی برای آنها پیش آید، افزود: پدر و مادرم چون هر دو بیمار هستند، ماندن در روستا برایشان سخت است و گاهی ترجیح می‌دهند باوجود خطری که خانه ویرانه دارد، به خانه برگردند. به یکی از برادرانم که قرار شد در شیرگاه خانه تحویلش دهند، گفته که مبلغی واریز کند. او هم سال گذشته 35 میلیون تومان پرداخت کرد ولی هنوز بلاتکلیف است.

وی بیان کرد: برادرم برای ثبت‌نام سال تحصیلی جدید فرزندش بلاتکلیف است. اگر چه به او گفتند تا پایان شهریور، مسکن شیرگاه را به او تحویل می‌دهند ولی گفتند حتمی نیست. وضعیت پدر و مادرم و سایر برادرانم نیز نامشخص است و کسی پیگیر رفع مشکل آنها نشد. 

خانواده مرادی از دیگر خسارت‌دیدگان سیل هستند که به آنان نیز وعده مسکن مهر شیرگاه داده بودند. اما این خانواده تاکنون خانه‌ را تحویل نگرفته‌اند. ریحانه عالیشاه مادر این خانواده در این ‌مورد خاطرنشان کرد: سال گذشته به ما گفتند باید مبلغی را واریز کنیم. ما هم واریز کردیم ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم و به ما می‌گویند هنوز چیزی مشخص نیست. 

عالیشاه با بیان اینکه تا پایان شهریور احتمال تحویل مسکن وجود دارد افزود: به اداره راه‌ و ‌شهرسازی مراجعه کردیم به ما گفتند شما فقط یک ‌سال می‌شود ‌که ثبت‌نام کرده‌اید و تا آخر شهریور منتظر بمانید، شاید تحویل دادیم. می‌گویند به‌دلیل بیماری کرونا و نبود بودجه وضعیت نامشخص است. 

وی ادامه داد: بیش از یک‌ سال از حادثه می‌گذرد و در طول این مدت همواره تاریخی را نام می‌برند که سرانجام ندارد. این ‌بار هم احتمال آخر شهریور را داده‌اند ولی باز مشخص نیست که آیا این‌بار بشود یا خیر.

عیارهایی که در گذر زمان سنجیده شد 

سیل آمد و بر خانه رود کوبید و هر آنچه در مسیر خود بود را ویران کرد. رود، خانه‌اش را پس گرفت اما بی‌خانمانی نصیب مردمی شد که در یک شب، تمام یک عمر زندگی‌شان برآب رفت. با هر صدای مهیب سیل، دلی می‌شکست، اشکی جاری می‌شد و سرمایه‌ای ویران می‌گشت. مردم از همان لحظات نخست وقوع حادثه، امیدی به جبران خسارت نداشتند و در کلام و نگاه‌شان نگرانی را به راحتی می‌شد دید و حرفشان این بود که توجه به سایر نقاط آسیب‌دیده استان مانع رسیدگی به وضعیت آنان و جبران خسارت خواهد شد.

اینکه هنوز بعد گذشت 15 ماه از آن بحران همچنان چشم‌ها منتظر یاری مانده است، حقانیت نگرانی مردم در آن روز را اثبات می‌کند. آن روزها شاهد حضور مدیران استانی و شهرستانی در مناطق حادثه دیده بودیم. حضوری که تنها به ابراز نگرانی، جلسات متعدد بدون خروجی قابل قبول و بازدیدهایی برای افزودن عکس به آلبوم‌های عملکردی خلاصه شد. مدیران شهرستانی به تنهایی قادر به حل مشکلات نخواهند بود و نگاه ویژه مدیران استانی را می‌طلبد.

تلاش مدیران شهرستانی برای تحقق وعده‌ها 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سوادکوه نیز با بیان اینکه بنیاد مسکن پول و بلاعوض را به حساب راه‌ و ‌شهرسازی واریز کرده و تحویل مسکن مربوط به آن اداره است، خاطرنشان کرد: تمامی مبالغ را به حساب راه ‌و‌ شهرسازی واریز کردیم و تحویل مسکن بر عهده آن اداره است. مسکن مهر برای راه ‌و ‌شهرسازی است. اینکه چرا تاکنون مسکن را تحویل دو خانواده نداده‌اند، علت را نمی‌دانیم. 

امین ولی‌زاده با بیان اینکه بنیاد مسکن شهرستان پیگیری‌های لازم را داشته و هنوز نیز پیگیر وضعیت است، افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم راه‌ و ‌شهرسازی با مسکن مهر بحث حقوقی دارد. با اداره‌کل بنیاد مسکن مازندران مکاتبه داشتیم‌. آنان نیز با اداره‌کل راه ‌و ‌شهرسازی نامه‌نگاری داشتند. مدیران شهرستان پیگیر هستند و اکنون باید از طریق راه ‌و‌ شهرسازی پیگیر بود.

رئیس اداره راه ‌و‌ شهرسازی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در مورد وضعیت خسارت‌دیدگان و تحویل مسکن به دو خانواده گفت: در حوادث این گونه در مناطق شهری، متولی تامین مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر، بنیاد مسکن یا شهرداری است. ولی در مورد این موضوع در جلسه‌ای ما باید به عنوان راه ‌و ‌شهرسازی تامین زمین را انجام می‌دادیم و در اختیار بنیاد مسکن برای ساخت خانه قرار می‌دادیم که زمان‌بر بود. 

میلاد قاسم‌نژاد با بیان‌اینکه برای تسریع تحویل مسکن، پروژه مسکن مهر شیرگاه را در نظر گرفتیم، افزود: اکثر زمین‌های دولتی، هکتاری است که به سازمان‌ها می‌دهیم برای انجام فعالیت‌هایشان. اگر می‌خواستیم زمین رایگان بدین منظور بدهیم، برای تک پلاک مشکل داشتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم این دو خانواده را در مسکن مهر شیرگاه در نظر بگیریم.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه پس از تکمیل مسکن توسط پیمانکار و تحویل کلید به متقاضی، پرداخت قسط آغاز خواهد شد، گفت: ما خانه دادیم و سهم بابت پرداخت خانه را به بنیاد مسکن گفتیم که تقبل کنند. بدین صورت که 35 میلیون تومان سهم متقاضی و 40 میلیون تومان وام چهار درصد و طبق آن قرار شد 35 میلیون تومان را بنیاد مسکن بدهد و 40 میلیون تومان وام به حساب پیمانکار واریز شود. به پیمانکار پرداخت شد و پس از تحویل کلید به متقاضی، پرداخت قسط آغاز می‌شود. قرار بود بنیاد مسکن به‌ازای هر واحد 50 تا  70 میلیون تومان بدهد.

رئیس اداره راه ‌و‌ شهرسازی سوادکوه و سوادکوه ‌شمالی از احتمال  تحویل مسکن مهر به این دو خانواده تا پایان شهریور خبر داد و خاطرنشان کرد: چون این دو خانواده از آخرین افرادی بودند که قراداد بابت خانه امضا کردند، بلوک مربوط به آنان هنوز کامل نشده است. از تعداد 224  واحد، بیش از 190  واحد تکمیل و بقیه تا پایان شهریور کامل خواهد شد و این تعداد 224 واحد را تا پایان شهریور افتتاح و تحویل می‌دهیم. 

قاسم‌نژاد معتقد است: این روند صاحبخانه شدن این دو خانواده را زودتر امکان‌پذیر می‌کند و تصریح کرد: با تصمیم مدیریتی، مسکن مهر به این دو متقاضی دادیم. اگر می‌خواستیم زمین به بنیاد مسکن برای ساخت بدهیم تا چند سال دیگر هم امکان صاحب خانه شدن برایشان مقدور نبود‌. خودشان هم که وضع مالی خوبی ندارند. بنابراین بهترین کار همین تصمیم بود و احتمال 99 درصد تا پایان شهریور تحویل آنها داده خواهد شد.

گزارش از معظمه نقی‌پور

انتهای پیام/681/ح

R41358/P/S6,74/CT7 بیشتر بخوانید... ۹۳ میلیارد تومان برای جبران خسارت سیل در روستاهای استان گلستان اختصاص یافت گزارش ویدئویی| روزهای سخت اهالی روستای سیل‌زده جهر/‌ حسرت مردم برای جرعه‌ای آب سرد در گرمای شدید هوا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تا پایان شهریور دو خانواده میلیون تومان خسارت دیدگان تحویل مسکن جبران خسارت بنیاد مسکن بی خانمانی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو انسداد مقطعی محور سوادکوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به لغو برنامه انسداد مقطعی محور سوادکوه گفت: عملیات تعمیرات اساسی و بهسازی تونل چپ دره در محور سوادکوه، که قرار بود از اول اردیبهشت به مدت ۵ روز در این محوراجرایی شود، بعلت تکمیل نبودن ظرفیت تجهیزات عملیاتی لغو شد.

سرهنگ یدالله جهان به رانندگان توصیه کرد؛ ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۲۱۸۲۴۴۲۰ و ۲۱۸۲۴۴۳۴ پلیس راه استان با پیش شماره ۰۱۱ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد 
  • انسداد محور سوادکوه لغو شد
  • لغو انسداد مقطعی محور سوادکوه
  • دست یاری تهران به بلوچستان | چگونه شهرداری تهران به سیل زدگان چابهار کمک می‌کند؟
  • کمک تهران به بلوچستان | چگونه آتش نشانان تهرانی به سیل زدگان چابهار کمک می‌کنند؟
  • وزیر نیرو:مدیریت بحران از وقوع خسارت جبران ناپذیر سیل جلوگیری کرد
  • اجرای طرحهای هادی روستایی در مازندران