Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

اتلاف مغزها؛ پدیده‌ای جبران‌ناپذیر در ایران

محمدامین مولا، پژوهشگر حوزه سیاستگذاری نوآوری و فناوری در یادداشت روزنامه فرهیختگان نوشت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تاکنون ایران پیشرفت‌های علمی و فناورانه‌ زیادی به‌دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال57 باتوجه به نظام رتبه‌بندی اسکوپوس (یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌‌شده ‌است که اطلاعات محصولات حدود پنج‌هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده ‌است)، ایران رتبه 39 را در تعداد مقالات چاپ‌شده در اختیار داشت. این رتبه در سال 2017 به رتبه 16 ارتقا یافت.

رتبه ایران در تعداد مقالات چاپ‌شده در اکسوپوس در زمینه علوم‌پزشکی، قبل از پیروزی انقلاب 38 بود، درحالی‌که این رتبه در حال حاضر به جایگاه 17 ارتقا پیدا کرده است. اشاره به این نکته نیز قابل‌تامل است که پیش از انقلاب، تنها 250 هزار دانشجو در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل بودند، درحالی‌که برآوردها نشان ‌می‌دهد اکنون پنج میلیون دانشجو در بخش تحصیلات عالی در ایران تحصیل می‌کنند. علاوه‌بر این تعداد دانشگاه‌های کشور از 20 دانشگاه در سال 57 به بیش از دو هزار و 500 دانشگاه در سال 96 افزایش یافته است و تنها در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، بیش از 70 دانشگاه علوم‌پزشکی تاسیس شده و درحال حاضر به‌صورت فعال و با بیش از 19 هزار عضو هیات‌علمی و 400 هزار دانشجو فعال است. نکته حائز اهمیت اینکه نه‌تنها تعداد اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها افزایش یافته، بلکه کیفیت رتبه آنها نیز بهبود پیدا کرده است.

در مقاله «30 سال تولید علم» در مجله ساینسو متریکیس که یکی از بزرگ‌ترین موسسات ارزیابی علم‌وفناوری برای نهادهای دولتی و غیردولتی جهان به‌شمار می‌رود، آمده است: «نرخ رشد علمی ایران ۱۱ و ترکیه 5/5 برابر متوسط رشد برون‌داد علمی جهان در دوره ۱۴ ساله ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ در مقایسه با بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴ است. قرارگرفتن ایران در پنج کشور برتر در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی، کشور دوم در زمینه پیوند مغز استخوان، در 10 کشور اول در زمینه فناوری نانو، بیوتکنولوژی و درمان ناباروری از دیگر دستاوردهای علمی ایران در طول این مدت است.» اما با درنظر گرفتن همه دستاوردهای علمی‌وفناوری ایران از ابتدا تاکنون،‌ به‌نظر می‌رسد عملکرد ضعیف در نوآوری و خروجی‌های اقتصادی و صادرات ناچیز محصولات با تکنولوژی پیشرفته، جزء نقاط ضعف کشور محسوب می‌شود. مضاف‌بر اینکه در دو دهه‌ گذشته، سیاست‌های علمی و تکنولوژیکی در ایران افزایش چشمگیری را تجربه کرده است و می‌توان گفت تاکید بر علم‌وفناوری به گفتمان حاکم در سطوح مختلف نظام تبدیل شده است.

ایجاد ناحیه نوآوری در دانشگاه‌های بزرگ کشور

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، سورنا ستاری دیروز در مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر در ایستگاه نوآوری شریف عنوان کرد: «بزرگ‌ترین دستاورد معاونت علمی و فناوری طی ۷ سال اخیر، ایجاد وحدت در حوزه علمی بوده و نتیجه آن این شده است که مجلس، دولت، شهرداری، دانشگاه‌ها و... یک حرف را می‌زنند. روزهای اول این‌گونه نبود که همه در حوزه علمی یک حرف بزنند، اما اکنون این فرهنگ سازی اتفاق افتاده است.»

ستاری تصریح کرد: «این فرهنگ‌سازی از هر کمک مالی و قانونی مهم‌تر است و اگر یک قانون تصویب شود ولی فرهنگ اجرای آن وجود نداشته باشد به سختی به مرحله اجرا می‌رسد. اکنون اکوسیستمی همچون ناحیه نوآوری شریف درحال شکل‌گیری است که دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، تهران و... درحال پیاده‌سازی آن هستند.»

وی با تاکید بر اینکه دیگر زمان آن نیست که دانشگاه بودجه اصلی خود را از دولت بگیرد، گفت: «بودجه دولت برای دانشگاه‌ها کافی نیست و باید برای توسعه دانشگاه از روش‌هایی به‌واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود. اگر دانشگاه اثرگذار باشد باید منابع خود را از بخش‌های خصوصی، فروش شرکت‌های دانش‌بنیان و... به‌دست آورد.»

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

رایزنی با وزارت ارتباطات برای اینترنت آموزش مجازی در ترم آینده

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، منصور غلامی درباره وضعیت اینترنت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید با توجه به استمرار آموزش‌های مجازی گفت: درباره اینترنت دانشگاه‌ها در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور برای شروع فعالیت دانشگاه‌ها تصمیم گیری شد، درخواست کردیم برای ارائه با کیفیت آموزش مجازی حمایت لازم صورت گیرد، با توجه به سیستم آموزشی که دانشگاه‌ها با زحمت راه اندازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور اعلام کرد به جای حمایت مستقیم از دانشگاه از مجموعه‌های مسئول از جمله وزارت ارتباطات می‌خواهیم که این حمایت را انجام دهند.

وزیر علوم افزود: به‌همین منظور ما از وزارت ارتباطات درخواست کردیم با توجه به همکاری خوبی که در نیم‌سال گذشته با دانشگاه‌ها داشته‌اند در سال تحصیلی جدید هم با کیفیت بهتر همکاری بیشتری با دانشگاه‌ها داشته باشند تا هم اینترنت پرسرعت و هم ارزان قیمت برای آموزش‌های مجازی تامین کنیم.

وی درباره زیرساخت‌های مجازی دانشگاه‌ها افزود: دانشگاه‌ها برای آموزش‌های مجازی از سامانه‌های مختلف استفاده می‌کنند و این طبیعی است که آنها بر اساس ماموریت‌های خود این سامانه‌ها را انتخاب کنند، ولی وزارت علوم در تلاش است تا اساتید دانشگاه یک سیستم نرم افزاری جامع‌تری را تعریف کنند تا به دانشگاه‌هایی که این ظرفیت را در بحث فنی ندارند کمک شود تا سریع‌تر و بهتر کار کنند.

آمار نهایی داوطلبان دوره‌های کاردانی به کارشناسی اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام بیش از 46 هزار داوطلب در دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1399 خبر داد و گفت: آزمون این رشته ها جمعه 14 شهریور برگزار خواهد شد.

فاطمه زرین‌آمیزی با بیان این مطلب تاکید کرد: با توجه به اعلام اصلاحات و رشته محل‌های جدید در دفترچه راهنمای آزمون دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته مهلت جدید ثبت‌نام و انتخاب رشته آزمون این دوره‌ها ساعت 24 چهارشنبه چهارم تیر ماه پایان رسید.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: برای آزمون کاردانی به کارشناسی، تعداد 226 هزار و 356 نفر در 5 هزار و 274 کدرشته محل پذیرفته می شوند. تعداد 7 هزار و 127 داوطلب در مهلت مجدد آزمون جدید کاردانی به کارشناسی ثبت‌نام کردند که با در نظر گرفتن آمار ثبت نامی‌های قبلی، مجموعا تعداد 46 هزار و 706 داوطلب در این آزمون ثبت‌نام کردند.

سخنگوی سازمان سنجش خاطر نشان کرد: در تعداد 16 رشته امتحانی در دوره‌های کاردانی به کارشناسی با آزمون دانشجو پذیرفته می‌شوند و در 46 کدرشته امتحانی این دوره‌ها پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دوره کاردانی صورت می‌گیرد. بر اساس آخرین تصمیم اتخاذ شده در خصوص آزمون‌ها، آزمون رشته‌های با آزمون دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته جمعه 14 شهریورماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

31 / 320 آفرینش فرهیختگان روزنامه دانشگاه آزاد اسلامی کرونا پژوهش

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آفرینش فرهیختگان روزنامه دانشگاه آزاد اسلامی کرونا پژوهش دوره های کاردانی به کارشناسی دانشگاه ها بر اساس دوره ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ماراتن علمی ۳۵۵۶۱ داوطلب آزمون سراسری در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، رئیس دانشگاه لرستان به رقابت یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری امسال اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳۵ هزار و ۵۶۱ داوطلب لرستانی هستند.

علی نظری با بیان اینکه آزمون گروه‌های ریاضی و فنی و علوم انسانی از ساعت ۸ صبح امروز ششم اردیبهشت آغاز شده است، افزود: عصر امروز هم گروه‌های زبان‌های خارجی و هنر و فردا جمعه در نوبت صبح آزمون گروه علوم تجربی برگزار می‌شود.

وی اظهارداشت: ۶۳ درصد داوطلبان استان در نوبت اول آزمون سراسری خانم و ۳۷ درصد آقا هستند.

به گفته رئیس دانشگاه لرستان، آزمون سراسری مرحله‌ی دوم، هفتم و هشتم تیرماه امسال برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • آغاز ماراتن علمی ۳۵۵۶۱ داوطلب آزمون سراسری در لرستان
  • رقابت ۳۸ هزار مازندرانی در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان به جنایات اسرائیل
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳