Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود تهی‌دست در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازگشایی مرزهای ایران و پاکستان گفت: هرچند که به طور رسمی اعلام شده مرزهای دو کشور بازگشایی شده‌اند اما هنوز برخی از رانندگان و صادرکنندگان از عدم بازگشایی کامل مرزها و طولانی شدن پروسه رفت و آمد گله‌مند هستند. البته باید توجه داشت که اگر کوتاهی از جانب طرف پاکستانی باشد باید با رایزنی آن را برطرف کرد تا به روال گذشته بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و پاکستان در مورد افزایش صادرات محصولات کشاورزی پاکستان مانند انبه به ایران گفت: پاکستان همیشه به دنبال فروش محصولات کشاورزی خود به ویژه برنج و انبه به ایران بوده است چون یکی از پتانسیل‌های بالای این کشور تولید میوه‌های گرمسیری است. البته هنوز واردات برنج به ایران ممنوع است که در راستای تولید داخل و سیاست‌های کلان اقتصادی است.

وی ادامه داد: از همین روی پاکستان به دنبال فروش این محصولات استراتژیک خود است و اعمال برخی محدودیت‌ها برای صادرات نیز را در همین راستا است، اما صادرات ما هرچند کند به پاکستان ادامه دارد.

تهی‌دست تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، اپیدمی آینده کرونا در هند و پاکستان است که اگر اینگونه باشد صادرات ما با مشکل روبه‌رو خواهد شد. البته امیدواریم این موضوع کنترل شود و بتوانیم صادرات یک میلیارد دلاری به پاکستان را حفظ کنیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از اکسپرس‌تریبون، پاکستان تصمیم گرفته است که صادرات انبه به کشورهای مختلف را افزایش دهد.

اخیرا وزارتخانه‌های مربوطه در ایران و پاکستان با بازگشایی مرزهای ایران و پاکستان موانع موجود را برطرف کرده و صادرات انبه به ایران را تسهیل کردند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: برنج پاکستان هند انبه اتاق بازرگانی ایران ایران و پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۱۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱

در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ صادرات شرکت‌های دانش بنیان با رشد حدود ۱۰۰ درصدی در هر سال از ۲۹۶ میلیون دلار به هزار و ۱۳۲ میلیون دلار افزایش یافته و در این مدت واردات شرکت‌های دانش بنیان نیز با رشد سالانه حدود ۵۰ درصد از هزار و ۶۳۳ میلیون دلار به سه هزار و ۸۵۵ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بر اساس گزارشی تحلیلی از ۱۷۷ هزار کوتاژ صادرات و واردات و بیش از ۵/۵ میلیون داده گمرک جمهوری اسلامی ایران و معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های نوآور با سهم حدود ۲۰ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان، ۶۷ درصد درآمد و بیش از ۷۵ درصد صادرات و واردات این حوزه را در اختیار دارند. این در حالی است که شرکت‌های فناور با سهم کمتر از ۷ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان حدود ۳۰ درصد درآمد و بیش از ۲۰ درصد تجارت خارجی دانش بنیان را در کارنامه خود دارند.

بنابر این گزارش، در این سال ها، حوزه فناوری مواد شیمیایی بیشترین سهم از صادرات را با حداقل ۵۰ درصد دارا بوده اند و این نسبت هر ساله افزایش داشته است، حوزه فناوری‌های ماشین آلات، برق و الکترونیک و دارویی به ترتیب در رتبه‌های بعدی صادرات قرار دارند. تنها حوزه فناوری که تراز تجاری مثبت دارد، حوزه پیشرفته شیمیایی است.

گفتنی است ارزش وزنی صادرات محصولات دانش بنیان بر اساس داده‌های معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان، ۱۳ درصد افزایش و به صورت همزمان ارزش وزنی واردات این شرکت‌ها ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ بدین معنی که علاوه بر افزایش حجم صادرات دانش بنیان، عمق ساخت داخل محصولات دانش بنیان صادراتی نیز افزایش یافته است.

بررسی داده‌های مربوط به مقصد صادرات شرکت‌های دانش بنیان نیز نشان می‌دهد براساس آن حدود ۸۰ درصد صادرات شرکت‌های دانش بنیان به کشور‌های آسیایی بوده و در عین حال حدود ۹۰ درصد واردات شرکت‌های دانش بنیان از کشور‌های آسیایی است. البته ۳۶ درصد واردات و ۲۲ درصد صادرات شرکت‌های دانش بنیان مربوط به کشور امارت برای صادرات مجدد و واردات مجدد به مبادی و مقاصد تجاری دیگر است.

نکته قابل تامل اینکه بر اساس داده‌های مندرج در این گزارش، حدود نیمی از صادرات شرکت‌های دانش بنیان دراین سال‌ها مربوط به صادرات کالای دانش بنیان آن‌ها بوده است.

دیگر خبرها

  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ پیگیری برای دریافت کامل حقابه ایران ادامه دارد
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی
  • پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان توسعه می یابد
  • سطح روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد
  • رئیسی: سطح روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱
  • افزایش ۵ برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان در ۳ سال
  • سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲